تاریخ انتشار
سه شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۲۰
کد مطلب : ۲۶۱۷۴۵

سفر «فتاح» به کهگیلویه و بویراحمد / آغاز عملیات سدی بعد از ۹ ماه تعطیلی / ۲۱۰ چشمه آب عشایر خشک شد / طرح‌های علمی کهگیلویه و بویراحمد بر زمین رها شده‌اند

۰
کبنا ؛خبرهای کهگیلویه و بویراحمد:
رئیس کمیته امداد به کهگیلویه و بویراحمد سفر می‌کند

مدیرکل کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد از سفر دو روزه پرویز فتاح رئیس کمیته امداد به این استان خبر داد.
فرید محبی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یاسوج اظهار داشت: پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) روزهای سه شنبه و چهارشنبه سوم و چهارم مردادماه به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر می‌کند.
وی عنوان کرد: نشست با مدیران کمیته امداد امام خمینی(ره) استان کهگیلویه و بویراحمد، استاندار، نماینده بویراحمد و دنا و دیدار با آیت الله حسینی امام جمعه یاسوج از جمله برنامه‌های روز اول پرویز فتاح در سفر به یاسوج است.
محبی با بیان اینکه پرویز فتاح در دومین روز سفر خود به شهرستان‌های باشت، گچساران و کهگیلویه سفر می‌کند، ابراز کرد: رئیس کمیته امداد در دومین روز سفر خود با مددجویان این نهاد انقلابی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و همچنین نماینده مردم شهرستان کهگیلویه دیدار می‌کند.
کشف کالای قاچاق به ارزش بیش از یک میلیارد ریال در کهگیلویه و بویراحمد
فرمانده انتظامی استان کهگیلویه و بویراحمد از کشف کالای قاچاق به ارزش یک میلیارد ریال ریال خبر داد.
سردار "مهدی انصاری" گفت: ماموران اداره مبارزه با قاچاق کالا وارز پلیس آگاهی استان ضمن اخذ دستور قضایی و انجام گشت زنی و دایر نمودن ایست بازرسی در محور یاسوج به اصفهان واقع در کمربندی شهر یاسوج ، موفق به توقیف یک دستگاه کامیونت باری حامل کالای قاچاق غیر مجاز شدند.
انصاری افزود : در بازرسی ماموران از خودروی کامیونت باری، تعداد ۲۴ دستگاه دوچرخه ورزشی به مارک WHYTE ساخت کشور تایلند و تعداد هفت قطعه لوازم خودروی سواری تویوتا شاسی بلند که به طرز ماهرانه ای در این خودرو جاسازی شده بود کشف و ضبط کردند.
سردار انصاری تشریح کرد: کالاهای مکشوفه فاقد مدارک و اسناد مثبته گمرکی بوده که این خودرو به پارکینگ منتقل، پرونده قضایی تشکیل و به همراه راننده دستگیر شده تحویل مراجع قضایی گردید.
فرمانده انتظامی استان کهگیلویه و بویراحمد در پایان تاکید کرد: پلیس با اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز با این پدیده شوم به صورت قاطع و قانونی برخورد می‌کند.
زایمان سزارین در کهگیلویه و بویراحمد ۱۰ درصد کاهش یافت
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: سزارین بار اول از ۲۹.۳ درصد به ۱۸.۹ کاهش یافته که این مهم در بهبود سلامت مادر و کودک نقش به سزایی دارد.
اورنگ ایلامی اظهار داشت: از ابتدای طرح تحول سلامت ۲۴ میلون بیمار در کشور درمان شده که از این تعداد ۳۳۱ هزار نفر در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است.
وی عنوان کرد: کاهش پرداخت از جیب مردم از ۳۷ درصد به ۶٫۵ درصد و کاهش ارجاع مردم برای خرید دارو و تجهیزات از ۱۰۰ درصد به ۳ درصد از جمله دستاوردهای طرح تحول سلامت است.
ایلامی تاکید کرد: امید داریم با تجربه نقاط قوت طرح تحول سلامت و با رفع موانع و کاستی‌ها بتوانیم این خدمات را همچنان ادامه بدهیم و روز به روز شاهد کاهش از جیب مردم باشیم.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد از مشارکت ۶۰ درصدی پزشکان این استان در انتخابات نظام پزشکی خبر داد و گفت: میزان مشارکت امسال در انتخابات هیئت مدیره این سازمان بی نظیر است.
اورنگ ایلامی اظهار داشت: میزان مشارکت در حوزه انتخابیه بویراحمد، دنا و بهمئی ۷۸٫۱۳ ، حوزه انتخابیه گچساران و باشت ۴۶٫۶۱ و در حوزه کهگیلویه، لنده و چرام ۳۹٫۴ درصد بوده است.
وی با بیان اینکه یکی از قدیمی‌ترین سازمان‌های مردم نهاد وصنفی کشور سازمان نظام پزشکی بوده است عنوان کرد: امسال میزان مشارکت در انتخابات هیئت مدیره این سازمان در کل کشور از جمله استان کهگیلویه وبویراحمد افزایش یافته که این مهم نشان دهنده حساسیت جامعه پزشکی نسبت به سرنوشت خود است.
ایلامی یکی از مهم‌ترین خواسته‌ اعضای نظام پزشکی را واگذاری تعرفه گذاری بخش خصوصی به این سازمان عنوان کرد و گفت: سازمان نظام پزشکی با دانشگاه در زمینه نظارت بر درمان و موسسات پزشکی همکاری دارند.
وی با تشریح دلایل سفرهای شهرستانی مسئولان علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد ابراز کرد: هدف از بازدیدهای شهرستانی بررسی مشکلات حوزه بهداشت و درمان از نزدیک و اتخاذ تصمیمات لازم و مقتضی با هدف برطرف کردن مسائل و مشکلات در کمترین زمان ممکن و بهره‌مندی مردم از خدمات مطلوب دراین حوزه است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: برخی از مشکلات در سطح استانی و برخی نیز با پیگیری مسئولان و متولیان امر در مرکز کشور با هدف بهبود وضعیت و تامین زیرساخت‌های لازم پیگیری می‌شود.
ایلامی بیان کرد: تقاضاهای مطرح شده در شهرستان‌ها در دو بخش منابع ساختاری و فیزیکی شامل ساخت و بهسازی درمانگاه، پلی کلینیک تخصصی، خانه بهداشت، مرکز جامع سلامت، بیمارستان و برخی تقاضاها نیز تجهیزات پزشکی و نیروی پزشک متخصص بوده است.
وی از کاهش اعزام بیماران کهگیلویه وبویراحمدی به استان‌های دیگرخبر داد و افزود: در سه ماهه اول سال ۹۶ تنها ۱۸۰ مورد ارجاع بیمار به سایر استان‌های کشور داشتیم.
ایلامی با تاکید به بر اینکه وضعیت احداث بیمارستان سی سخت بعد از سال‌ها بلاتکلیفی تعیین تکلیف می‌شود گفت: با پیگیری‌های انجام شده و رایزنی نماینده بویراحمد و دنا در مجلس توانستیم مجوز احداث بیمارستان بخش پاتاوه را اخذ کنیم.
وی بیان کرد: خواسته مردم لنده برای احداث بیمارستان به حق بوده و قول می‌دهم برای اخذ مجوز این بیمارستان از هیچ تلاشی دریغ نکنم هرچند در گذشته این درخواست رد شده است.
نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد ۴.۴ درصد کاهش یافت
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: براساس طرح آمارگیری نیروی کار در بهار ۹۶ نرخ بیکاری استان ۴.۴ درصد کاهش یافت.
مجید محنائی اظهار داشت: براساس طرح آمار، که به صورت فصلی انجام می‌گیرد نرخ بیکاری استان در بهار سال گذشته ۱۶٫۴ درصد بوده که در بهار ۹۶ خوشبختانه به ۱۲ درصد رسیده است.
وی عنوان کرد: این وضعیت مهر تاییدی بر کاهش قابل توجه نرخ بیکاری سال ۹۵ در مقایسه با سال ۹۴ را نشان می‌دهد که در سطح کشور با فاصله معنی داری مقام اول را در کشور داشته‌ایم.
محنائی ابراز کرد: متوسط نرخ بیکاری کشور در بهار ۹۶ نسبت به بهار ۹۵ با ۴٫درصد افزایش همراه بوده و نرخ بیکاری سال ۹۵ استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۳٫۳ درصد بوده که نسبت به سال ۹۴ حدود ۴٫۴ درصد کاهش یافته است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: به بهره برداری رسیدن طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی، سفر ریاست جمهوری، فعالیت‌های هلدینگ‌‍های اقتصادی، توجه به اقتصاد مقاومتی و تلاس و هماهنگی تیم اقتصادی تحت مدیریت استاندار از جمله دلایل این کاهش بیکاری است.
عملیات اجرایی سد تنگ سرخ یاسوج بعد از ۹ ماه تعطیلی آغاز می‌شود
نماینده بویراحمد و دنا از آغاز مجدد عملیات اجرایی سد تنگ سرخ بویراحمد بعد از ۹ ماه تعطیلی خبر داد.
غلام‌محمد زارعی اظهار داشت: با پیگیری‌های انجام شده و دغدغه و همکاری مجموعه وزارت نیرو و همچنین پیگیری مسئولان استانی عملیات اجرایی سد تنگ سرخ بعد از ۹ ماه تعطیلی و بلاتکلیفی در آینده‌ای نزدیک آغاز می‌شود.
وی عنوان کرد: امید داریم قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) به عنوان مجری جدید پروژه سد تنگ سرخ با فعالیت جهادی همچون سایر پروژه‌ها این مهم را در کمترین زمان ممکن به سرانجام برساند.
زارعی ابراز کرد: امیدوارم با اجرای سد تنگ سرخ شاهد رفع مشکل آب شرب برخی مناطق از جمله شهر یاسوج در دراز مدت، توسعه کشاورزی و گردشگری در این استان خوش آب و هوا باشیم.
وی خواستار همکاری مسئولان استان فارس برای تسریع در روند اجرایی پروژه سد تنگ سرخ شد و گفت: امیدواریم مجموعه وزارت نیرو در زمینه تعیین تکلیف و تملک اراضی و تأمین اعتبارات برای این پروژه از هیچ کوششی دریغ نکنند.
زارعی با تاکید بر اینکه شهر یاسوج با تنش آب روبه‌رو بوده و در صورت ادامه این روند باید منتظر بحران باشیم ادامه داد: ۱۰ درصد منابع آب کشور در این استان قرار دارد اما تاکنون جز سیلاب و از بین رفتن اراضی چیزی عاید مردم این استان نشده است.
زمینه حضور زنان در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی فراهم شود
امام جمعه یاسوج با بیان اینکه زمینه حضور زنان در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی فراهم شود گفت: بانوان از منش ائمه به ویژه حضرت زهرا (س) در تربیت نسل آینده استفاده کنند.
حجت الاسلام سید علی اصغر حسینی در دیدار با جمعی از بانوان فعال فرهنگی به مناسبت سالروز ولادت با سعادت حضرت معصومه ( س) و روز دختر، اظهار داشت: بهترین الگو برای زنان و دختران جامعه اسلامی حضرت معصومه (س) است.
امام جمعه یاسوج با بیان اینکه نقش تاثیرگذار زنان در اسلام و در دوران شکل‌گیری انقلاب اسلامی بی‌بدیل است، افزود: زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه هستند و باید زمینه مشارکت آنها در عرصه‌های مختلف را ایجاد کرد.
حسینی تصریح کرد: انتظار می‌رود زنان در تربیت فرزندان متناسب با الگوهای اسلامی اقدام کنند.
وی با بیان اینکه قبل از انقلاب به مسئله حجاب توجه چندانی نمی‌شد، گفت: ولی اکنون زنان در حریم جامعه اسلامی و با حجاب فاطمی در عرصه‌های مختلف اجتماعی حضور دارند.
امام جمعه یاسوج بیان کرد: حضرت معصومه (س) به عنوان یک انسان کامل دارای فضائل اخلاقی و ابعاد شخصیتی بی‌نظیری است.
وی تصریح کرد: فعالیت زن در جامعه اسلامی باید متناسب با ارزش‌ها و منزلت آنها باشد چرا که مادران و زنان توانمند نقش مهمی در تربیت فرزند صالح و خانواده اسلامی دارند.
 
کسب ۸ رتبه از سوی دانش‌آموزان دختر کهگیلویه و بویراحمدی در مسابقات قرآنی
در سی و پنجمین دوره مسابقات پژوهشی قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان دختر کهگیلویه و بویراحمد ۸ رتبه ملی کسب کردند.
سیدبهاءالدین ملک حسینی، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان امروز، ۳۱ تیرماه گفت: در این مسابقات که با شرکت دختران برگزیده استان و با حضور برترین‌های کشور در اردبیل برگزار شد دانش‌آموزان استان ۳ رتبه اول، ۲ رتبه سوم و چهارم و ۳ رتبه برگزیده ملی را کسب کردند.
وی افزود: در رشته احکام نگین چارکرالحسینی از یاسوج رتبه اول کشور در رشته نهج‌البلاغه، فاطمه دانایی از یاسوج رتبه اول کشور و در رشته تفسیر قرآن و فاطمه نکویی از بهمئی رتبه اول کشور را کسب کردند.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان اضافه کرد: همچنین اطهر وحدت دوست از دهدشت در رشته نهج‌البلاغه رتبه سوم کشور و راضیه پسنده از دنا در رشته احکام رتبه چهارم کشور را کسب کردند.
ملک حسینی بیان کرد: مژگان بی نیاز از لوداب در رشته صحیفیه سجادیه، فاطمه مرتضی‌پور از لنده در رشته نهج‌البلاغه و مهدیه پیرایش از بهمئی در رشته انشای نماز به‌عنوان برگزیده مسابقات انتخاب شدند.
وی ابراز کرد: در مجموع به لحاظ رتبه‌های کسب شده کهگیلویه و بویراحمد جزء ۶ استان اول کشور معرفی شد.
 
۲۱۰ چشمه عشایری در کهگیلویه و بویراحمد "خشک" شد
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد از خشک شدن بیش از ۲۱۰ چشمه آب شرب در مناطق ییلاقی عشایر این استان خبر داد و گفت: شرایط در برخی مناطق عشایری استان بحرانی است.
مجید علیپور اظهار داشت: به دلیل کاهش بارندگی‌های چند سال اخیر و وجود خشکسالی بیش از ۲۱۰ چشمه در مناطق عشایری این استان خشک شده است.
وی از شناسایی و شناسنامه‌دار کردن ۵۷۰ چشمه آب شرب در مناطق عشایری استان خبر داد و افزود: به‌دلیل کم‌بارشی و خشکسالی‌های چند سال اخیر تاکنون بیش از ۴۰ درصد این تعداد خشک شده و امکان افزایش چشمه‌های خشک شده به بیش از ۵۰ درصد تا اواخر فصل تابستان وجود دارد.
علیپور ابراز کرد: بیش از ۴ هزار خانوار با بیش از ۵۰ هزار راس دام به دلیل کمبود آب در مناطق مختلف عشایری کهگیلویه و بویراحمد با ۱۸ دستگاه تانکر به صورت سیار آبرسانی می‌شوند.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد از اختصاص ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار برای آبرسانی به مناطق عشایری در شهرستان‌های مختلف استان خبر داد و گفت: با توجه به شرایط بحرانی موجود این میزان اعتبار جوابگو نبوده و باید در این زمینه چاره اندیشی شود هرچند سعی می‌کنیم با کاهش هزینه‌ها بهترین خدمات را به عشایرنشینان ارائه کنیم.
علیپور بیان کرد: وضعیت آب شرب و خشکیدگی چشمه‌ها در مناطق عشایری شهرستان‌های بویراحمد، لنده و پرام وضعیت مطلوبی ندارد و هر لحظه امکان افزایش خشک شدن چشمه‌ها در این مناطق وجود دارد.
 
طرح‌های علمی بسیاری به‌علت مشکلات مالی روی زمین مانده/ تنها راه‌حل معضل بیکاری ورود خیران به عرصه اشتغال است

مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به اینکه طرح‌های علمی بسیاری از جوانان به علت مشکلات مالی به روزی زمین مانده است، گفت: این طرح ها با مشارکت خیران اجرایی و زمینه اشتغال جوانان را ایجاد می‌کند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، ظهر امروز با حضور نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد، جمعی از مسئولان استان و اعضای مجمع خیرین سلامت در استان مراسم یادبود سید رضا نیری دبیرکل مجمع خیرین سلامت کشور در محل دفتر نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد.
مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم سید رضا نیری اظهار داشت: دنیا فانی است و مقصد نهایی دیار باقی است و انسان‌هایی همچون سید رضا نیری با اعمال نیک خود این دنیا را برای مستمندان گلستان کردند.
حجت‌الاسلام ابوالفضل ملاعلی افزود: در زمینه انجام اعمال خیرخواهانه به طور قطع ائمه اطهار بهترین سرمشق و الگوی ما هستند ولی مشارکت کنونی انجمن‌های خیریه برای حل مشکلات مردم نیز نشأت گرفته از همان حرکت ائمه است.
وی تصریح کرد: بدون شک تا مردم ورود پیدا نکنند فقر همچنان بر جامعه حاکم است و انتظار می‌رود با توجه به معضلات اجتماعی و دغدغه نسل جوان خیرین بیش از پیش در زمینه اشتغال و ازدواج جوانان مشارکت داشته باشند.
مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با تاکید بر اینکه باید فرهنگ کار خیر در جامعه توسعه و ترویج یابد، عنوان کرد: اگر ملاک سنجش انسان‌ها در جامعه بر اساس میزان مشارکت آن‌ها در انجام امور و کارهای خیر و درست باشد، افراد جامعه در انجام امور خیریه از هم سبقت خواهند گرفت.
وی با اشاره به اقدامات مجمع خیرین سلامت استان در سال‌های اخیر از این اقدامات تقدیر کرد و افزود: باید همت کرده و زمینه جذب و حضور بیشتر خیرین برای کمک به بیماران و نیازمندان را فراهم کنیم.
ملاعلی درباره شخصیت برجسته مرحوم نیری افزود: وی از بزرگ‌ترین خیران کشور بود و در زمان حیات خود تلاش‌های زیادی در راستای رفع فقر و محرومیت به ویژه در حوزه سلامت انجام داد و ما نیز باید اکنون رهرو راه آن بزرگ مرد باشیم.
 
تولید بیش از ۱۲۵ هزار تن گندم در کهگیلویه و بویراحمد
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در راستای اقتصاد مقاومتی تولید گندم استان به ۱۲۵ هزار و ۹۱۸ تن افزایش خواهد یافت.
مجید محنایی از نهایی شدن اهداف اولویت‌دار اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی خبر داد و گفت: از مهمترین اهداف کمی می‌توان به افزایش ضریب خود اتکایی محصولات اساسی نظیر تولید گندم و جو، چغندر قند، ذرت دانه‌ای و تولید حبوبات و دانه‌های روغنی اشاره کرد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: با این اهداف تولید گندم به ۱۲۵ هزار و ۹۱۸ تن، جو ۳۸ هزار، چغندر قند ۸۳ هزار و ۷۲۶ تن، ذرت دانه ای۳۰ هزار و ۸۹۷ تن، حبوبات یک هزار و ۴۲۸ تن و دانه‌های روغنی یکهزار و ۳۴۶ تن افزایش خواهند یافت.
وی تصریح کرد: در این هدف‌گذاری تولید گوشت قرمز به ۱۰٫۲۳هزار تن، شیر به ۶۸٫۷۴ هزار تن، گوشت طیور به ۱۴٫۹هزار تن و نهایتا تخم مرغ به ۴٫۴ هزار تن خواهد رسید.
این مسؤول بر تجهیز و نوسازی اراضی و ناوگان ماشینی، تامین نهال اصلاح شده مورد نیاز، تامین داخلی آفت کش(سم) و نهاده‌های مورد نیاز تأکید کرد و گفت: توسعه مصرف کود و تامین بذر، افزایش تولید در محیط‌های کنترل شده گلخانه‌ای، اجرای عملیات آبخیزداری و حفاظت خاک، مقابله با بیابان زدائی، افزایش فرآورده‌ها و کاهش ضایعات در تولید محصولات از برنامه‌های در راستای اقتصاد مقاومتی بخش جهاد کشاورزی است.
 
 
شهر دهدشت از وضعیت تنش آبی خارج شد
مدیر آمور آب و فاضلاب شهری کهگیلویه گفت که با افزایش دبی چاه‌های تأمین آب و تقویت زیرساخت‌های آب شرب، شهر دهدشت هم اکنون از وضعیت تنش آبی خارج شده است.
داریوش فقهی پور افزود: برای تقویت زیرساخت‌های آب شرب، عملیات اصلاح و مرمت شبکه توزیع شهر دهدشت و نیز توسعه شبکه آب شرب مسکن مهر دهدشت در دستور کار قرار گرفت.
وی تاکید کرد که با توجه به ضرورت اصلاح شبکه توزیع آب شرب شهر دهدشت این کار به‌صورت ویژه در برنامه آبفای شهری قرار گرفته است و در سه ماه اخیر سه کیلومتر شبکه توزیع آب شرب شهر دهدشت اصلاح و مرمت شد.
وی میزان اعتبار هزینه شده برای این طرح را افزون بر ۶ میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: در ماه‌های آتی نیز روند اجرای اصلاح و توسعه شبکه آب شرب شهر دهدشت ادامه خواهد یافت.
مدیر امور آب و فاضلاب شهری کهگیلویه همچنین از توسعه شبکه توزیع آب مسکن مهر شهر دهدشت به طول ۲ کیلومتر خبر داد و گفت: با توجه به ضرورت خدمات‌رسانی هرچه بهتر به ساکنان مسکن مهر و کاهش نوسان و افت فشار آب این کار انجام شد.
فقهی پور در ادامه میزان الگوی مصرف روزانه هر مشترک را ۸۰۰ لیتر ذکر کرد و گفت: میزان مصرف مشترکان در کهگیلویه بیش از این الگو است.
وی با اشاره به هزینه‌های زیاد آب مصرفی مشترکان تصریح کرد: نیاز است مردم نسبت به مصرف بهینه آب با این نهاد برای کاهش هزینه‌ها همکاری کنند.
فقهی پور اضافه کرد: آب بهای دریافتی از مشترکانی که مصرف آب آنها بیش از حد مجاز باشد نیز به‌صورت پلکانی افزایش خواهد یافت.
رئیس شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه در ادامه گفت: ۵۵ کیلومتر از خطوط شبکه توزیع آب شرب شهری دهدشت مرکز این شهرستان فرسوده است و نیاز به نوسازی دارد.
داریوش فقهی پور اظهار داشت: برای اصلاح و بازسازی مجدد شبکه‌های فرسوده در شهر دهدشت بیش از ۸۳ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.
طول خطوط انتقال آب شهری دهدشت ۲۸ کیلومتر است.
طول شبکه شهری دهدشت نیز ۱۵۰ کیلومتر است که با توجه به فرسوده بودن نیازمند اصلاح و توسعه است.
فقهی پور تصریح کرد که آب و فاضلاب شهری شهرستان کهگیلویه علاوه بر تأمین آب شهرهای دهدشت و سوق آب ۲۹ روستای اقماری را نیز تأمین می‌کند.
آب شرب مورد نیاز جمعیت بیش از ۶۵ هزار نفری شهر دهدشت از هفت حلقه چاه به طول ۲۲ کیلومتر تأمین می‌شود.
تعداد مخازن آب شهری دهدشت چهار مخزن به حجم ۱۲ هزار و ۵۰۰ متر مکعب است و میزان دبی آب تولیدی از چاه‌های تأمین آب شرب دهدشت ۱۶۲ لیتر بر ثانیه است.
تعداد مشترکان آب و فاضلاب شهری کهگیلویه بیش از ۱۵ هزار مورد اعلام شده است.
مدیر آمور آب و فاضلاب شهری کهگیلویه تاکید کرد که در کنار توسعه زیر ساخت‌های آبی و اصلاح شبکه آب، برنامه‌های مختلف فرهنگی در سطح شهر دهدشت در حال انجام است تا شهروندان هرچه بیشتر نسبت به اهمیت مقوله صرفه‌جویی در مصرف آب شرب آگاهی یابند.
وی از توزیع بیش از ۴ هزار بروشور راهکارهای مصرف بهینه آب بین شهروندان دهدشتی خبر داد و گفت: علاوه بر این کارشناسان آبفای شهری دهدشت با حضور در مراکز عمومی و مساجد نسبت به ترویج مصرف بهینه آب اقدام می‌کنند.
۳۰ هزار دانش‌آموز کهگیلویه و بویراحمدی آموزش مهارت‌های اجتماعی را فرا گرفتند
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۳۰ هزار دانش‌آموز کهگیلویه و بویراحمدی آموزش مهارت‌های اجتماعی را فرا گرفتند.
هادی زارع‌پور  بر آشنایی و آموزش دانش‌آموزان با مهارت‌های اجتماعی تأکید کرد و گفت: آموزش و پرورش استان در این زمینه اقداماتی برای دانش‌آموزان پایه‌های مختلف تحصیلی انجام داده است.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: به همین منظور دوره آموزشی جرات‌مندی برای دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی برگزار شد که ۵ هزار دانش‌آموز دختر و ۵ هزار و ۶۹۰ دانش‌آموز پسر این مقطع تحصیلی در این دوره آموزشی مهارت‌های لازم را فرا گرفتند.
وی به برگزاری دوره‌های مدیریت عواطف و هیجانات و دوره آموزشی عفاف و حجاب اشاره کرد و یادآور شد: این دوره‌های آموزشی برای دانش‌آموزان پایه نهم برگزار شد که ۵ هزار و ۳۱۰ دانش‌آموز دختر و ۴ هزار و ۱۰۰ دانش‌آموز پسرمهارت‌های این دوره‌ها را فرا گرفتند.
این مسؤول از برگزاری دوره تاب‌آوری خبر داد و گفت: این دوره آموزشی ویژه طلاق یا خانواده‌های در معرض طلاق برگزار شد که ۱۵۰۰ نفر نیز در این دوره شرکت کردند.
زارع‌پور با بیان اینکه ۵ هزار نفر از دانش‌آموزان دوره متوسطه در آموزش‌های دوره مدیریت حوادث شرکت کردند، افزود: در مجموع بیش از ۳۰ هزار نفر از دانش‌آموزان دختر و پسر مدارس کهگیلویه و بویراحمد در دوره‌های آموزش‌های مهارت‌های اجتماعی شرکت کردند.
 
رفع تنش آبی شهر لنده با افزایش دبی چاه‌ها
دبی چاه‌های تامین آب شرب لنده با انجام عملیات کف شکنی افزایش و مشکلات مربوط به کمبود آب شهر برطرف شد.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز کهگیلویه و بویراحمد، مدیر امور آب و فاضلاب شهری لنده با بیان اینکه با انجام این عملیات رفع تنش آبی شهر لنده با افزایش دبی چاه‌هاشاهد افزایش ۶۰ لیتر بر ثانیه‌ای خروجی چاه‌های لنده بودیم گفت: با انجام این کار و مدیریت شبکه توزیع، آب شهر لنده از وضعیت تنش آبی خارج و هم اکنون مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
محمد راکبی‌زاده در ادامه با بیان اینکه در سال جاری عملیات بهسازی و مرمت تاسیسات آبی شهر لنده انجام شد افزود: یکی از طرح‌های موثر آبفای لنده در سال جاری تقویت و مرمت خط انتقال و شبکه توزیع آب شهر بود.
مدیر امور آب و فاضلاب شهری لنده تعویض بیش از ۹۰ دستگاه کنتور خراب را از دیگر فعالیت‌های آبفای لنده در چهار ماه اخیر دانست و گفت: در همین مدت بیش از ۶۰ مورد رفع شکستگی شبکه توزیع و انشعاب در شهر لنده انجام گرفت.
 
ساماندهی ۱۱ هزار هنرمند صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد/هنرمندان صنایع دستی بیمه می‌شوند
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: هنرمندان صنایع دستی بیمه می‌شوند.
محمود باقری در جمع خبرنگاران با اشاره به موافقت مجلس شورای اسلامی و همچنین جلسات کارشناسی شورای عالی میراث فرهنگی در خصوص بیمه صنعتگران صنایع دستی اظهار کرد: طبق این مصوبه از امروز هنرمندان صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد با مراجع به ادارات میراث فرهنگی در شهرستان‌ها استان می‌توانند مراحل تشکیل پرونده خود را پیگیری کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: حوزه صنایع دستی استان دارای قابلیت چشمگیری است و در راستای ایجاد اشتغال و درآمدزائی هرچه بیشتر در این بخش اقدام‌های لازم توسط مسؤولان اداره‌کل میراث فرهنگی استان انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه تاکنون ۹ هزار هنرمند صنایع دستی در استان ساماندهی شده‌اند، گفت: طبق پیش‌بینی این آمار تا پایان امسال به حدود ۱۱ هزار نفر افزایش می‌یابد.
این مسؤول با بیان اینکه از این ۹ هزار هنرمندی که در حوزه صنایع دستی ساماندهی شده تعدادی قبلا بیمه شده‌اند، افزود: بیمه هنرمندان صنایع دستی برای متقاضیان جدید است.
باقری با اشاره به شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال سال جاری گفت: برای اشتغال‌زائی در تمامی عرصه‌ها از جمله حوزه صنایع دستی این استان از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد و تاکنون با افتتاح کارگاه صنایع دستی و اعطای تسهیلات ارزان قیمت به هنرمندان صنایع دستی، گام‌های بزرگی را در راستای اشتغال‌زائی و تولید ملی در استان برداشته‌ایم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: یکی از مزایا و نقاط قوت حوزه صنایع دستی، امکان ایجاد چند فرصت شغلی با هزینه محدود است.
باقری با اشاره به اینکه صنایع دستی به عنوان یک فرهنگ غنی و اصیل در کهگیلویه و بویراحمد با زندگی مردم این استان عجین بوده و باید پیش از پیش حمایت شود، خاطرنشان کرد: حوزه صنایع دستی اشتغالزا و ارزآور بوده و زمینه‌ساز درآمد‌زایی، تولید، اشتغال پایدار در کهگیلویه و بویراحمد خواهد بود.
 
برگزاری ۵۳ یادواره ویژه شهدای جامعه عشایری کهگیلویه و بویراحمد در سالجاری
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد از برگزاری ۵۳ یادواره شهدا ویژه شهدای جامعه عشایری استان در سال جاری خبر داد.
جاماسب بهمنیار از برگزاری ۵۳ یادواره شهدا ویژه شهدای جامعه عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری خبر داد.
وی با اعلام این خبر گفت: در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و گرامیداشت جانفشانی‌های شهدای دوران دفاع مقدس ۸ یادواره آبروی محله، ۹ یادواره حوزه مقاومت و ۳۶ یادواره پایگاه مقاومت شهدای فرهنگی و دانش‌آموزی توسط ناحیه مقاومت بسیج سپاه عشایر استان در سال جاری برگزار می‌شود.
این مسؤول برگزاری یادواره شهدای دوران طلایی دفاع مقدس را فرصتی برای تبیین مقوله ایثار و شهادت و انتقال آن به نسل‌های آینده ذکر کرد.
وی گفت: برگزاری یادواره ۷۲ شهید دهستان زیلایی سردسیر و ۱۴ شهید دهستان زیلایی گرمسیر و یادواره شهدای حوزه نصر گچساران در منطقه سردسیری گنجگان شهرستان بویراحمد و برگزاری یادواره شهدای دشت‌روم و مارگون در سال جاری باشکوه‌تر از همیشه برگزار می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

امروز هفتم آبان سالروز سومین ترور نافرجام سیدحسن طباطبایی معروف به سیدحسن مدرس است. هم ...
انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

میثم‌ رادپور درباره اینکه اگر ترامپ پیروز شود چه اتفاقی رخ خواهد داد، گفت: «همین مسیرادامه ...
رویای ناتمام نامزد حزبی

رویای ناتمام نامزد حزبی

در انتخابات ۱۴۰۰ «کاندیدای اختصاصی» داریم؛ این جمله ای است که این روزها از سوی برخی احزاب ...
1