تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۲۸
کد مطلب : ۲۳۴۸۹۰

واکنش تند خادمی به یک «فیلم» / ساخت و سازهای سلیقه‌ای در یاسوج / مصاحبه با مخالفان «جاوید» در یک کلیپ / نظام مهندسی کار مثبتی انجام نمی‌دهد / تخلف مردم از دست نظام مهندسی

۵
۱
کبنا ؛نشست شورای فنی استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست «سید موسی خادمی»، فرمانداران، مدیران و سایر مسئولان در سالن شماره یک استانداری برگزار شد.
در این نشست کلیپی از وضعیت ساخت و ساز غیرمجاز ساختمان در شهر یاسوج و اینکه ۹۷ درصد ساخت و سازها در این شهر غیرمجاز است و یاسوج از این حیث رتبه اول در کشور را دارد توسط معاونت مسکن راه و شهرسازی نمایش داده شد.
به گزارش کبنا نیوز، در این نشست نوید موسوی معاون مسکن و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تخلفات ساختمانی در این استان گفت: ۸۶ درصد نقشه‌های اجرایی ساختمان در کهگیلویه و بویراحمد با نقشه‌های مصوب شهرداری مغایر هستند.
موسوی با بیان اینکه نخستین معضل ساخت و ساز در یاسوج تراکم اضافی است، اظهار داشت: این تراکم اضافی سبب زشت شدن سیمای شهر یاسوج شده است.
معاون مسکن و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه ۸۵۰ مورد بازرسی در سطح استان انجام شده است، عنوان کرد: بیش از ۹۰ درصد تخلفات ساز و ساز در استان مربوط به ضریب سطح اشغال بوده است.
ساخت و سازهای شهر یاسوج سلیقه‌ای
وی با بیان اینکه بسیاری از ساختمان‌های شهر دهدشت مشکل پارکینگ دارند، عنوان کرد: این مسئله در آینده سبب بروز مشکلات ترافیکی در این شهر می‌شود.
موسوی به کارگاه‌ها و شهربازی‌های با سازه موقت اشاره کرد و گفت: عدم دقت در حوزه کمیسیون ماده ۱۰۰ و نظام مهندسی سبب افزایش ساخت و سازهای غیرمجاز در استان شده است.
وی عنوان کرد: بسیاری از ساخت و سازهای شهر یاسوج سلیقه‌ای است و با نقشه‌های اجرایی کاملا مغایرت دارند و حدود ۸۶ درصد از نقشه‌های اجرایی در استان با نقشه‌های مصوب مغایرت دارند.
موسوی به بی‌توجهی شهرداری و نظام مهندسی در مورد گزارش استحکام بنا در شهرهای دهدشت و گچساران اشاره کرد و افزود: عدم برگزاری دوره‌های کارآموزی لازم برای ناظرین ساختمان مهندسی یکی دیگر از مشکلات این حوزه است.
 
تشکیل کمیته رسیدگی بر تخلفات ساختمانی در کهگیلویه و بویراحمد

در ادامه سید موسی خادمی به مطالب ارائه شده در کلیپی که در این نشست نمایش داده شد، واکنش نشان داد و با بیان اینکه گاهی کسانی که خود متولی هستند مدعی می‌شوند، گفت: این یک نوع فرافکنی است.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه یکی از مسئولان در رسانه ملی شهر یاسوج را در زمینه ساخت و ساز به عنوان متخلف‌ترین شهر کشور معرفی کرده است، عنوان کرد: ارائه آمار ۹۷ درصدی ساخت و ساز غیرمجاز در شهر یاسوج باید برمبنای روش درست علمی و با یک مقایسه کشوری انجام شد نه همینطور به صورت کیلویی اعداد را بیان کرد.
وی تصریح کرد: اگر مسئولی براساس مستندات مصاحبه کند کار درستی انجام داده ولی بدون وجود مستند تنها آبروی مردم شهر و نظام مهندسی زیر سوال می‌رود.
خادمی تاکید کرد: اگر ثابت شود که ۹۷ درصد ساخت و سازها در شهر یاسوج غیرمجاز است باید سازمان نظام مهندسی را تعطیل کرد چون عملا با این اوصاف کار مثبتی انجام نمی‌دهد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از مدیرکل راه و شهرسازی استان، گفت: سه ماه گذشته و هنوز مستنداتی که قرار بود راه و شهرساز به حوزه استانداری تحویل دهد، ارائه نشده است.
خادمی خواستار تشکیل کمیته نظارت بر ساخت و سازهای استان متشکل از نماینده شهرداری‌ها، سازمان مدیریت، دفتر فنی استانداری و دادگستری شد و افزود: در این کمیته به صورت تخصصی باتوجه به اهمیت این موضوع پرداخته می‌شود.
وی تاکید کرد: باید نقشه ساختمان متناسب با طرح اجرا شود شهرداری با نظارت بیشتر در همان ابتدای کار در صورت مشاهده تخلف از ادامه روند کار جلوگیری کند و استثنا موردی که از همه موازین تخلف کرده را به ماده ۱۰۰ ارجاع دهند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: اگر جلوی تراکم و سطح اشتغال گرفته شود به طور قطع با چند برخورد و کنترل از ایجاد تخلف جلوگیری می‌شود.
یاسوج صاحب رتبه اول ساخت و ساز غیرمجاز در کشور
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: اینکه گفته می‌شود ۹۷ درصد ساخت و سازهای یاسوج غیرمجاز است و این شهر رتبه اول ساخت و ساز غیرمجاز در کشور را دارد باید اثبات شود.
وی با اشاره به اینکه نباید بدون دلیل و مستند آبروی مردم و مسوولی برده شود، گفت: نظام مهندسی در این خصوص از مردم پول می‌گیرد بنابراین باید نظارت لازم بر ساخت و سازها را داشته باشد.
مقام ارشد اجرایی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: اگر آمار ۹۷ درصد ساخت و ساز خلاف در شهر یاسوج صحیح باشد پس نظام مهندسی ساختمان باید تعطیل شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: آمار ۹۷ درصدی ساخت و ساز خلاف و غیرمجاز به لحاظ علمی درست نیست و راه و شهرسازی مستندات خود در این زمینه را ارائه کند و اگر مستندات دقیق بود این موضوع را می‌پذیرم.
خادمی در ادامه سخنان خود خواستار تشکیل کمیته‌ای به منظور نظارت بر ساخت و سازهای غیرمجاز در شهر یاسوج شد و گفت: این کمیته با حضور شهرداری، نظام مهندسی، راه و شهرسازی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و دادگستری تشکیل و نظارت بر ساخت و سازها به صورت جدی پیگیری شود.
وی با بیان اینکه ساخت و سازها مطابق با نقشه‌های طراحی شده اجرا شود، گفت: در غیر اینصورت به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع داده شود.
استاندار بیان کرد: اگر با چند مورد ساخت و ساز غیرمجاز برخورد کنیم دیگر شاهد ساخت و سازهای غیرمجاز و خلاف در سطح استان نخواهیم بود.
مقام ارشد اجرایی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه این موضوعات شایسته و زیبنده استان نیست، گفت: به عنوان استاندار استان وقت بیشتری را بر روی این موضوع می‌گذارم و پای کار هستم.
خادمی تصریح کرد: ساخت و ساز غیرمجاز در شهر یاسوج مشکل جدی است اما با همکاری شهرداری، نظام مهندسی و سایر دستگاه‌ها قابل رفع است.
 
تعرفه‌های بالای نظام مهندسی ساخت و ساز غیرمجاز یاسوج
شهردار یاسوج با اشاره به تسهیل‌کردن روند قانونی کار ساخت و ساز در این شهر گفت: تعرفه‌های بالای نظام مهندسی ساخت و ساز غیرمجاز یاسوج را گسترش می‌دهد.
محمد علی جاوید اظهار داشت: با توجه به  اعلام این مسئله که شهر یاسوج به عنوان نخستین شهر متخلف در حوزه ساخت و ساز در کشور رسانه‌ای شد انتظار می‌رفت که جلسه‌ای برای شفاف سازی این  موضوع برگزار شود.
شهردار یاسوج با بیان اینکه رسانه‌ای کردن این مسئله همزمان با حادثه پلاسکو هیچ آورده‌ای برای استان در برنداشت، عنوان کرد: جمعیت ۱۳۰ هزارنفری شهر یاسوج جامعه آماری این طرح نیستند بلکه مجوزهایی که در سال‌های ۹۲ تا کنون برای ساختمان‌ها صادر شده باید در این تحقیق و مستندات بیان می‌شد.

کار نظام مهندسی و شهرداری مردم را به تخلف وا داشتند
شهردار یاسوج گفت: تعرفه‌های بالای نظام مهندسی عامل اصلی گسترش ساخت و سازهای غیرمجاز در شهر یاسوج است.
محمدعلی جاوید که به موضوع ساخت و سازهای غیرمجاز اختصاص داشت، گفت: با توجه به اینکه در برنامه‌ای شهر یاسوج به عنوان نخستین شهر متخلف کشور معرفی و این موضوع هم رسانه‌ای شد انتظار می‌رفت که جلسه‌ای برای شفاف‌سازی در این زمینه تشکیل شود.
شهردار یاسوج با بیان اینکه این موضوع همزمان با حادثه پلاسکو وجه خوبی برای استان نداشت، گفت: اینکه خودمان از طریق رسانه ملی اعلام کنیم که متخلف‌ترین مردم هستیم آورده خوبی برای استان نخواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه در انجام تحقیقات باید جامعه آماری با آمار واقعی مطابقت داشته باشد، گفت: اگر ۱۳۰ هزار نفر جمعیت داشته باشیم جامعه آماری محسوب نمی‌شود بلکه کسانی که در سال‌های گذشته پروانه ساختمانی دریافت کردند جامعه آماری ما محسوب می‌شوند.
این مسؤول با اشاره به اشکالات ساخت و سازها در شهر یاسوج گفت: اشکالات ساخت و سازهای شهر یاسوج متوجه همه دستگاه‌ها است و شهرداری در این خصوص مبرا نیست اما ما به عنوان دستگاه صادر کننده پروانه ساختمانی و ناظر بر ساخت و سازها همیشه در تیررس هستیم و مشکلات هم متوجه شهرداری می‌شود.
جاوید با بیان اینکه عوامل متعددی در ساخت و سازهای غیرمجاز در شهر یاسوج نقش دارد، گفت: هر پرونده‌ای که در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری مطرح می‌شود به استناد کمیته چهار نفره همین پرونده در سازمان نظام مهندسی مطرح و به اندازه‌ای که در کمیسیون ماده ۱۰۰ جریمه می‌شد در سازمان نظام مهندسی هم مشمول جریمه می‌شد که این پول به حساب سازمان نظام مهندسی واریز شده است.
وی تصریح کرد: در مرحله دوم کسانی که می‌خواهند ساخت و ساز انجام دهند در مرحله تهیه نقشه و یا الزامات باید به سازمان نظام مهندسی ارجاع داده می‌شدند و از طریق این سازمان این افراد در دفاتر خدمات مهندسی توزیع می‌شدند و کار خود را انجام می‌دادند.
جاوید اضافه کرد: در مرحله نظارت بر ساخت و سازها اشکالاتی وجود دارد، کجای قانون آمده ساختمان یک و دو طبقه حتما باید مهندس نقشه‌برداری آن را نظارت کند و این موضوع را چنان سخت کردیم که مردم بدون مراجعه به شهرداری و نظام مهندسی راسا به ساخت و سازهای خلاف اقدام کردند.
این مسئول از پخش فیلم تهیه شده درباره ساخت و سازهای غیرمجاز در شهر یاسوج انتقاد کرد و گفت: ما در شهرداری یاسوج به دنبال اجرای قانون هستیم اما اجرای قانون به مذاق بسیاری از افراد حاضر در این نشست خوش نیامد.
جاوید با بیان اینکه بیشترین پرونده‌های ارجاع شده به کمیسیون ماده ۱۰۰ مربوط به تراکم اضافی در ساخت و سازها است، گفت: به غیر از نماینده شهرداری، نماینده وزارت کشور و دادگستر در کمیسیون ماده ۱۰۰ حق رای دارند.
شهردار یاسوج در ادامه از اعضای شورای شهر یاسوج انتقاد کرد و افزود: چرا در تهیه گزارشات ساخت و سازهای خلاف با اعضای شورای شهر که با من اختلاف دارند مصاحبه گرفته می‌شود.
وی ادامه داد: طبق قانون هر ساله اعضای شورای شهر باید ارزش معاملاتی را تعیین کند که براساس ارزش معاملاتی پاسخگوی کمیته ماده ۱۰۰ باشیم اما از زمان تاسیس شهرداری یاسوج تاکنون این ارزش معاملاتی تغییر نکرده است و ساختمان‌هایی با پایین‌ترین قیمت در حال ساخت و ساز است.
این مسؤول در پایان با اشاره به اینکه کمیسیون ماده ۱۰۰ به منبع درآمدی برای شهرداری‌ها تبدیل شده، افزود: شهرداری‌ها به جز این کمیسیون منبع درآمد دیگری ندارد.
تخصیص ۸۹ میلیارد تومان اعتبارات استانی و نفت به پروژه‌های عمرانی کهگیلویه و بویراحمد
رئیس سازمان برنامه و بودجه کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۸۹ میلیارد تومان اعتبارات مصوب استانی و نفت به پروژه‌های عمرانی کهگیلویه و بویراحمد تخصیص یافت.
حسن نوروزی با اشاره به بررسی واحدهای مصالح ساختمانی گفت: چهار نوع مصالح ساختمانی بتن آماده، شن و ماسه، بلوک پلی استایرن(فوم) و تیرچه و بلوک و موزاییک در کارگروه کنترل مصالح ساختمانی مورد بررسی قرار گرفت.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ۱۰ واحد بتن آماده در استان وجود دارد که ۹ مورد از این واحدها فعال، یک واحد غیرفعال، ۴ واحد استاندارد، ۵ واحد غیراستاندارد است که ۵۵ درصد واحدهای بتن آماده غیراستاندارد هستند.
وی از غیراستاندارد بودن ۶۳ درصد واحدهای شن و ماسه خبر داد و افزود: ۷۹ واحد شن و ماسه در استان وجود دارد که از این تعداد ۶۱ واحد فعال، ۱۸ واحد غیرفعال، ۲۳ واحد استاندارد و ۳۸ واحد غیراستاندارد است.
این مسوول با اشاره به وجود ۸ کارگاه تولید بلوک پلی‌استایرن گفت: از این تعداد ۵ واحد فعال، ۳ واحد غیرفعال، یک مورد استاندارد و ۴ واحد غیر استاندارد است که ۸۰ درصد این واحدها غیراستاندارد هستند.
نوروزی خاطرنشان کرد: ۱۹۸ واحد تیرچه و بلوک و موزاییک در استان وجود دارد که از این تعداد ۱۰۲ واحد فعال و ۹۶ واحد غیرفعال، ۲۰ واحد استاندارد و ۸۲ واحد غیراستاندارد است که ۸۰ درصد واحدهای تیرچه و بلوک و موزاییک غیراستاندارد هستند.
وی بیان کرد: در این کارگروه با تولید کنندگان مصالح بی‌کیفیت و غیراستاندارد برخورد و به اداره کل استاندارد هم معرفی شدند.
نوروزی در بخش دیگری از سخنان خود اعتبارات مصوب استانی و نفت کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری را ۱۷۸ میلیارد تومان دانست و عنوان کرد: ۵۰ درصد این مبلغ معادل ۸۹ میلیارد تومان به طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی تزریق شد.
وی با بیان اینکه شورای فنی بازوی شورای برنامه‌ریزی است، به بررسی پروژه‌های عمرانی ۸ شهرستان در کارگروه نظارت اشاره کرد و افزود: در مجموع کیفیت اجرای پروژه‌های عمرانی شهرستان‌ها در سال جاری مطلوب ارزیابی شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

علی
Iran, Islamic Republic of
مقصر اصلی احمدی نژاد است
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
علمی ترین گزارش مربوط به اقای نوروزی بوده و با این گزار ش به استاندار کهگیلویه بزرگ تبریک میگم به خاطر این همه تولید کنندگان بی کیفیت
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
گویند روزی فردی اینقدر بد کار بود که بعد از مردنش همه او را لعنت می کردند فرزندان این فرد هرچه کار خوب انجام میدادند تا مردم بد گویی نکنند فایده ای نداشت و به دلیل ذهنیت بد مردم نتیجه مثبتی حاصل نمی شد تا این که این فرزندان تصمیم گرفتند که به مراتب بد تر از پدر کار بد انجام دهند به این امید که دیگر مردم پدر را فراموش کنند و کار به جایی رسید که همه میگفتند خدا رحمت کند پدرشان را اینها دیگه کی هستند حالا اقای خادمی خدا رحمت کند پدر و مادر نیکزاد و صابری را با این عملکرد ضعیفت . و این را بدان که عرصه سیاست را همچون عرصه ساخت و سازت به ..کشاندی به نظرم بهتر است عطای پستت را به لقایش ببخشی و به تهران در ساختمان بالا شهریت و یا به شیراز در ساختمان م. ساکن شوی
فرافكني
Iran, Islamic Republic of
جناب استاندار محترم یا از مریخ تشریف آورده اند و یا نمی خواهند واقعیت ها را بپذیرند. همگان وضعیت به بحران رسیده ساخت و سازهای غیرمجاز در شهر یاسوج را می دانند. گمراه کردن افکار عمومی و انکار واقعیت های تلخ موجود جز ضربه به مردم، منابع طبیعی و زیبایی یاسوج هیچ دستاوردی ندارد. از ایشان می خواهیم در ابراز موضع گیری های خود تجدیدنظر فرماییند.
شهروند
Iran, Islamic Republic of
اقای نوید موسوی خیال میکنی با فیلم ساختنت و .. که راه انداختی میخای چی را ثابت کنی. اخه اگر تو شهر یاسوجه ٩٧ درصد ساخت و ساز خلاف باشه مقصر اصلی ... مگه شما تو نظام مهندسی نبودی میخاستی اصلاح کنی اینا همه اش بهانه است .. دکتر علیمردانی را بردی با این مصاحبه ات یکم امار و احتمالات مهندسی بخون . دورد بر دکتر جاوید. اقای استاندار باید متخلفین حرفه ساختمان برخورد قاطع کنی.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1