تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۱۶
کد مطلب : ۱۲۰۹۱۰

نمایش آیینی زیارت «امام هشتم» در یاسوج

۰
کبنا ؛مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد از اجرای سه نمایش آیینی با محوریت زیارت امام رضا(ع) در محوطه نمایشگاه سراسری صنایع دستی یاسوج خبر داد.
به گزارش  کبنا نیوز از یاسوج، محمود باقری در تشریح این خبر گفت: در حاشیه برگزاری اولین نمایشگاه سراسری صنایع دستی، هنرهای سنتی و سوغات محلی در یاسوج، شب گذشته مراسم آیینی زیارت امام هشتم در محوطه نمایشگاه برگزار شد که البته این برنامه مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت.
وی اظهارکرد: در این مراسم هنرمندان استان های گیلان، کردستان و هرمزگان با لباس و گویش محلی به اجرای برنامه های معنوی آیین زیارت امام رضا(ع) پرداختند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: علاوه بر برنامه فوق، هنرمندان این استانها تلاش کردند تا آیین هایی نظیر مراسم باران خواهی، برداشت محصول و بدرقه زائران کربلا را به نمایش گذارند.
باقری اجرای زنده موسیقی سنتی را از دیگر برنامه های تدارک دیده شده در حاشیه این نمایشگاه دانست و اضافه کرد: تلاش شده تا فضای نمایشگاه صنایع دستی برای مسافران و بازدیدکنندگان تاثیرگذار و خاطره انگیز باشد به همین خاطر برنامه های متنوع آیینی و فرهنگی بسیاری تا پایان نمایشگاه تدارک دیده شده است.
تخفیف محصولات نمایشگاه صنایع دستی یاسوج به خانواده شهدا
معاون صنایع دستی استان کهگیلویه و بویراحمد از تخفیف ۱۵ درصدی محصولات نمایشگاه سراسری صنایع دستی به خانواده شهدا خبر داد.
روح الله وحدتی با بیان این مطلب اظهار داشت: به منظور ارج نهادن  به مقام شامخ شهدا، تمامی محصولات عرضه شده در اولین نمایشگاه سراسری صنایع دستی یاسوج با ۱۵ درصد تخفیف به خانواده های شهدا ارائه می شود.
وی تصریح کرد: خانواده شهدا می توانند با به همراه داشتن کارت بنیاد شهید از تخفیف های در نظر گرفته شده در این نمایشگاه بهرمند شوند.
این مقام مسئول ادامه داد: البته برخی از غرفه داران اعلام کرده اند که تولیدات هنری و سنتی خود را تا ۲۰ درصد تخفیف به خانواده شهدا ارائه می کنند، که این امر مبین جایگاه این شهیدان در جامعه است.
معاون صنایع دستی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطر نشان کرد: شهدا حق بزرگی بر ما دارند بر همین اساس وظیفه دانستیم تا با این اقدام بخشی از رشادت ها و ایثارگری های خانواده آنها را جبران کنیم.
وحدتی در پایان افزود: این اقدام به زودی در تمامی برنامه های نمایشگاهی و جشنواره ای میراث فرهنگی استان به اجرا در خواهد شد.
ساعات روزانه نمایشگاه صنایع دستی یاسوج ۲ ساعت افزایش می یابد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان  کهگیلویه و بویراحمد از احتمال افزایش ساعات بازدید در روزهای پایانی نمایشگاه سراسری صنایع دستی، هنرهای سنتی و سوغات محلی کشور خبرداد.
محمود باقری با بیان مطلب فوق افزود: باتوجه به افزایش گردشگر در روزهای پایانی هفته به احتمال فراوان ۵ ساعت فعالیت روزانه نمایشگاه نمی تواند پاسخگوی نیاز بازدیدکنندگان باشد.
وی تصریح کرد: برهمین اساس قصد داریم درصورت افزایش میزان بازدیدکننده، ساعات برگزاری نمایشگاه را تا ۲ ساعت افزایش دهیم.
این مقام مسئول ادامه داد: هم اکنون فعالیت نمایشگاه سراسری صنایع دستی از ساعت ۱۸ تا ۲۳ است درحالی که اگر میزان علاقمندی و تعداد مسافر افزایش یابد زمان  نمایشگاه را به ساعت۱۷ تا ۲۴ افزایش خواهیم داد تا بدین ترتیب نمایشگاه مذکور روزانه ۷ ساعت فعالیت داشته باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: این نمایشگاه شامل یکصد و چهل غرفه است که هفتاد غرفه آن به صنایع دستی و مابقی نیز به سوغات و هدایای محلی، گیاهان دارویی و کارگاه های زنده تعلق دارد.
باقری افزود: این غرفه ها در محیطی به مساحت ۳ هزار متر مربع در مجموعه تفریحی – توریستی پارک مهرورزی برپا شده تا گردشگران و علاقمندان به راحتی از آن بازدید کنند.
 
 نمایشگاه سراسری صنایع دستی یاسوج باید سالانه برگزار شود
رئیس مجمع نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس شورای اسلامی گفت: برگزاری نمایشگاه سراسری صنایع دستی، هنرهای سنتی و سوغات محلی باید به طور مستمر و به صورت سالانه برگزار شود.
غلام محمد زارعی با بیان این مطلب اظهار داشت: نیاز برپایی چنین نمایشگاهی از مدتها قبل در استان وجود داشت و این اقدام میراث فرهنگی، مبین توجه مسئولان استانی و ستادی است.
وی به تاثیر این نمایشگاه در زندگی مردم استان اشاره کرد و افزود: صنایع دستی در بافت جامعه عشایری و روستایی مردم کهگیلویه و بویراحمد ریشه عمیقی دارد به طور که حتی در بیشتر خانواده های شهری استان نیز زنان به خلق آثار بی بدیل می پردازند به همین خاطر فراهم کردن فضایی نمایشگاهی باعث دیده شدن این صنایع بومی می شود.
نماینده بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بی تردید برگزاری نمایشگاه سراسری صنایع دستی آن هم در سطح ملی موجب تشکیل بازار فروش جدید و البته رونق اقتصادی و افزایش نقدینگی در استان می شود، به همین دلیل باید با حمایت و توجه به این نمایشگاه، شرایط استمرار برگزاری آن را در سال های آینده فراهم کنیم.
زارعی خاطرنشان کرد: اولین نمایشگاه سراسری صنایع دستی به بهترین شکل برگزار شد درحالی که برای سالهای آینده باید بر تعداد غرفه ها و همچنین مساحت فضای نمایشگاهی افزوده شود.
 بازدید ۶ هزار بازدیدکننده از نمایشگاه سراسری صنایع دستی یاسوج
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان  کهگیلویه و بویراحمد از حضور بیش از ۶ هزار بازدید کننده در سه روز برگزاری نمایشگاه سراسری صنایع دستی، هنرهای سنتی و سوغات محلی در این استان خبرداد.
محمود باقری با بیان مطلب فوق افزود: استقبال بی نظیر گردشگران و مردم یاسوج از نمایشگاه صنایع دستی، مسئولان برگزار کننده و تمامی هنرمندان و غرفه داران را غافلگیر کرده است.
وی تصریح کرد: با خنک شدن هوا در ساعات پایانی روز، لحظه به لحظه بر تعداد علاقمندان افزوده می شود به طوری که در پایان شب برای تعطیل کردن نمایشگاه می بایست بارها از رادیو نمایشگاه اعلام شود که علاقمندان غرفه ها را ترک کنند!
وی اقدامات تبلیغاتی را از عمده ترین دلایل استقبال از این نمایشگاه دانست و افزود: اهدا هدایای فرهنگی، ارسال پیامک، تبلیغات تلویزیونی در شبکه های استانی، نصب بنر، توزیع بورشور در میادین پرتردد و اجرای موسیقی زنده سنتی از جمله مواردی است که در حضور بازدیدکنندگان تاثیر داشته است.
وی جانمایی این نمایشگاه را از دیگر عوامل استقبال بازدیدکنندگان دانست و افزود: برپایی این نمایشگاه آن هم در توریستی ترین فضای شهر یاسوج موجب شده این اقدام فرهنگی به سرعت مورد توجه عموم قرار گیرد.
این مقام مسئول در پایان تاکید کرد: در روزهای پایان هفته احتمال افزایش بازدیدکننده در این نمایشگاه وجود دارد به همین خاطر درصدد ارائه خدمات مطلوب تر به مسافران و علاقمندان هستیم.
فروش تمامی کیف های گلیمی در ساعات اولیه نمایشگاه صنایع دستی یاسوج
هنرمند و مبتکر کیف گلیمی در کشور گفت: تمامی کیف های گلیمی در یک ساعت اول نمایشگاه سراسری صنایع دستی یاسوج به فروش رسید.
سلیمان شهبازی با بیان این مطلب اظهار داشت: استقبال از این محصول تاحدی زیاد بود که در کمتر از یک ساعت ۷۰ کیف گلیمی فروخته شد، به طوری که هم اکنون از این محصول تنها یک عدد باقی مانده تا با نمایش آن سایر سفارشات را بگیریم.
وی تصریح کرد: هم اکنون ادارات استانی و مسافران، سفارش خرید این محصول را می دهند که تعداد این سفارشات طی سه روز به هشتصد و پنجاه کیف رسیده است.
این هنرمند ادامه داد: کیف گلیمی هیچ مشابهی در دنیا ندارد و تمامی روند تولید و ساخت آن توسط هنرمندان و بافندگان شهرستان بویراحمد انجام می شود.
وی ظرافت، زیبایی، قیمت مناسب و دوام بالا را از جمله ویژگی های این محصول برشمرد و افزود: کیف گلیمی توان حمل ۲۵ کیلو را دارد که همین امر نشان می دهد ظرافت باعث نامرغوب بودن آن نشده است.
شهبازی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به استقبال گسترده به نظر می رسد این محصول به زودی به عنوان یک برند استانی در کشور مطرح شود که پس از آن باید به فکر بازاریابی خارجی و صادرات این محصول فرهنگی به سایر کشورها باشیم.
 یاسوج توانایی برپایی نمایشگاه هنرهای سنتی چند ملیتی را دارد
کارشناس مسئول امور بازرگانی و توسعه صادرات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: مسئولان برگزار کننده نمایشگاه سراسری صنایع دستی در یاسوج توانایی برپایی نمایشگاه هنرهای سنتی در ابعاد منطقه ای را دارند.
محمد انشایی پس از بازدید از اولین نمایشگاه سراسری صنایع دستی، هنرهای سنتی و سوغات محلی در یاسوج با بیان این مطلب اظهار داشت: اگرچه این نمایشگاه ملی برای اولین بار در استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شده است؛ ولی حضور پرقدر و توان اجرایی بالای مدیران میراث فرهنگی استان نشان داد که این شهر پتانسیل برگزاری نمایشگاه های چند ملیتی و  منطقه ای را دارد.
وی تصریح کرد: البته این امر مستلزم بسترسازی و فراهم کردن زیرساخت های لازم در امر نمایشگاهی است که اگر این مهم محقق شود یاسوج می تواند یکی از گزینه های برپایی نمایشگاه های منطقه ای غرب و جنوب غربی کشور باشد.
وی ادامه داد: براساس ارزیابی و آمار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، استان کهگیلویه و بویر احمد از نظر قابلیت برگزاری نمایشگاه در ردیف هفتم قرار دارد که این امر مبین استعداد استان در برپایی نمایشگاه های ملی است.
انشایی در بخش دیگری از صحبت هایش به بافت روستایی و عشایری کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و افزود: برپایی نمایشگاه هایی با محوریت زندگی عشایری و روستایی و همچنین پرداختن به موضوعات فولکولر از جمله موسیقی، صنایع دستی، آداب و رسوم و فرهنگ از قابلیت های ذاتی این استان به شمار می آید که برپایی چنین نمایشگاه هایی می تواند این پتانسیل ها را به منصه ظهور گذارد.
 یاسوج باشکوه ترین نمایشگاه حوزه فرهنگ اقوام را برگزار کرده است
مسئول گروه هنری و موسیقی سیاه چادر استان چهارمحال و بختیاری گفت: نمایشگاه سراسری صنایع دستی، هنرهای سنتی و سوغات محلی در یاسوج یکی از باشکوه ترین نمایشگاه های حوزه فرهنگ اقوام در کشور است.
ستار یار محمدی با بیان مطلب فوق اظهار داشت: تاکنون در ده ها نمایشگاه داخلی شرکت کرده ام ولی باید اذعان داشت که نمایشگاه سراسری صنایع دستی یاسوج یکی از بهترین نمایشگاه های حال حاضر کشور است.
وی تصریح کرد: آب و هوای مطبوع، جانمایی مناسب نمایشگاه، تبلیغات گسترده و میهمان نوازی مردم همواره باعث شده تا نمایشگاه های این استان پرنشاط و باطراوت باشد.
این هنرمند در خصوص برنامه های سیاه چادر چهارمحال و بختیاری گفت: این سیاه چادر تلاش دارد با اجرای زنده موسیقی محلی، پخت نان، طبخ غذاهای سنتی و همچنین عرضه گیاهان دارویی و سوغات، بخشی از داشته های این استان را به نمایش گذارد.
یارمحمدی در پایان ابراز امیدواری کرد که نمایشگاه مذکور در سالهای آینده نیز با همین نشاط و طراوت برگزار شود.
نمایشگاه صنایع دستی یاسوج نشانه رویکرد صحیح میراث فرهنگی است
معاون هماهنگی و امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: برگزاری نمایشگاه سراسری صنایع دستی در چنین ابعادی نشان از رویکرد صحیح میراث فرهنگی استان است.
نیک اقبالی با بیان این مطلب اظهار داشت: برپایی نمایشگاه ملی همواره در آبستن حادثه و حاشیه قرار دارد و از آنجایی که مسئولان میراث فرهنگی استان بدون هراس از حاشیه سازی گامی بلند را در جهت هنرسنتی استان برداشتند جای قدردانی دارد.
وی تصریح کرد: تنوع کالاهای سنتی و تعدد استانهای شرکت کننده مبین توان بالای مسئولان برگزار کننده نمایشگاه است.
این مقام مسئول ادامه داد: پس از برپایی این نمایشگاه ملی، برنامه بزرگتری تحت عنوان "شبهای یاسوج" را در دستور کار داریم که این جشنواره یک ماه به طول خواهد انجامید.
معاون هماهنگی و امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویر احمد در پایان ابراز امیدواری کرد: نمایشگاه سراسری صنایع دستی یاسوج در تقویم سالانه استان گنجانیده شود تا به طور پیوسته شاهد حضور هنرمندان و صنعتگران سراسر کشور در این استان باشیم.
اهداء دو هزار نقشه گردشگری در نمایشگاه سراسری صنایع دستی یاسوج
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان  کهگیلویه و بویراحمد از اهدا نقشه های گردشگری استان در نمایشگاه سراسری صنایع دستی خبر داد.
محمود باقری با بیان این مطلب اظهار داشت: پس از توزیع پنج هزار نسخه کتابچه صنایع دستی و گیاهان دارویی، به زودی دوهزار نقشه گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد در اولین نمایشگاه سراسری صنایع دستی، هنرهای سنتی و سوغات محلی یاسوج توزیع می شود.
وی تصریح کرد: در ایام تابستان به خصوص در تعطیلات پایان هفته بر تعداد مسافران این استان افزوده می شود به همین خاطر در روزهای پنج شنبه و جمعه هفته جاری نقشه های گردشگری در نمایشگاه صنایع دستی به صورت رایگان در اختیار مسافران قرار خواهد گرفت.
این مقام مسئول ادامه داد: نمایشگاه سراسری صنایع دستی این روزها به محلی برای خرید سوغات مسافران مبدل شده است به طوری که روزانه می توان پانصد تا هزار گردشگر را در این نمایشگاه مشاهده کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد خاطر نشان کرد: بیشتر مسافران از استانهای جنوبی هستند که حضور آنها در نمایشگاه سراسری صنایع دستی موجب رونق اقتصادی این منطقه می شود.
نمایشگاه صنایع دستی یاسوج پل ارتباطی با شمال شرق کشور شد
هنرمند و تولید کننده محصولات نساجی سنتی استان خراسان شمالی گفت: نمایشگاه سراسری صنایع دستی یاسوج، فرصتی را فراهم کرد تا بازارهای جدیدی برای محصولات شمال شرق کشور ایجاد کرده است.
قربان وصالی با بیان مطلب فوق اظهار داشت: طی چند روز گذشته ارتباطات خوبی با بازاریاب ها و توزیع کنندگان استان کهگیلویه و بویراحمد به وجود آمده که موجب شده، مشتریان دائمی متعددی را در این نمایشگاه به دست آوریم.
وی تصریح کرد: البته در همین رایزنی ها، ایده های تازه ای مطرح شد که قرار است به زودی با همکاری هنرمندان این استان در خراسان شمالی اجرا شود.
این هنرمند ادامه داد: اگر چه این نمایشگاه ملی برای اولین بار در یاسوج برگزار شده است؛ ولی این استان نشان داد که ظرفیت های بسیاری در حوزه هنرهای سنتی و برپایی برنامه های نمایشگاهی دارد.
وصالی در پایان افزود: بازار فروش در این استان به نسبت اولین تجربه برپایی نمایشگاه صنایع دستی قابل قبول بوده و به نظر می رسد در روزهای آتی بر رونق فروش افزوده شود.
IMG_1896 IMG_1900 IMG_1902 IMG_1919 IMG_1926
نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1