تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۲۹
کد مطلب : ۴۰۹۲۵۰
به مناسبت روز جهانی کار و کارگر:

فیلم| کارگر؛ درختی که سبز نمی‌شود

۲
۰
فایل مرتبط کبنا ؛سالانه بیش از 105 کارگر در کهگیلویه و بویراحمد قربانی حوادثی می‌شوند که منجر به کشته شدن یا ازکارافتادگی تعداد کثیری از آن‌ها می‌گردد و بیش از 3 کارگر به علت حوادث شغلی در استان جان خود را از دست می‌دهند.
بیش از ۹۵ درصد کارگران در کهگیلویه و بویراحمد قرارداد موقت دارند و این یعنی ۹۵ درصد کارگران در استان امنیت شغلی ندارند.
اگرچه در کهگیلویه و بویراحمد به دلیل عدم ثبت دقیق حوادث و بیمه نبودن همه کارگران، از کل حوادث آمار دقیقی در دست نیست، اما بنا بر اخبار و گزارش‌ها، حوادث ناشی از فقدان ایمنی در محیط‌های کاری در سال‌های اخیر شدت بیشتری گرفته است.
اطراف میدان هفت‌تیر شهر یاسوج همه‌روزه محل تجمع کارگران فصلی و روزمزد است که در گرما و سرما برای یک‌لقمه‌نان حلال از طلوع تا غروب خورشید ساعت‌ها با کوله باری از نگرانی چشم‌انتظار هستند که شاید کاری به آن‌ها پیشنهاد شود تا شکم خانواده خود را سیر کنند.
یکی از کارگران فصلی به خبرنگار کبنا می‌گوید: «الآن حدود یک ماه هست که از روستاهای بخش لوداب به شهر یاسوج آمده‌ام و در این 31 روز تنها 5 روز کارکرده‌ام.»
اما دستمزد مصوب کارگری، کمتر از ۵۰ درصد زندگی کارگران را تأمین می‌کند و حداقل حقوق روزمزد 50000 تومان است، با احتساب سایر هزینه‌های ضروری یک خانواده ازجمله اجاره‌ی خانه، کارگران چگونه یک ماه را به انتها می‌رسانند؟
این کارگر ادامه می‌دهد: «روزمزد کارگران را 100 هزار تومان اعلام کرده‌اند اما کسی به ما کارگران 100 هزار تومان نمی‌دهد و تنها 50 هزار تومان روزمزد می‌دهند و با این پول تنها می‌توانیم یک کارتن قند بخریم و با جیب خالی به خانه برگردیم!»
«بنده یک کارگر ساختمانی ساده هستم و یک کارگر ساختمانی بدبختی هستم، بیمه ندارم و از بیکاری خجالت می‌کشم به خانه برگردم.»
«شغل کجا بود! بیکار هستم و از صبح که می‌آیم نهار هم نمی‌خورم و تا شب منتظر هستیم یکی پیشنهاد کار بدهد، در یک ماه تنها 5 روز پیشنهاد کار داده‌اند و 26 روز بیکار بوده‌ام.»
کارگران از نوروز امسال و جیب خالی می‌گویند: «3 بچه‌دارم عید برای بچه‌هایم نه میوه خریدم، نه شیرینی، نه لباس و نه سفره عید پهن کردم، هیچ کاری واسه آن‌ها نکردم! هیچ! دست‌خالی بودم، حتی یکم فروردین هم سرکار اومدم هرکسی که روز عید در تعطیلات بوده من اومدم سرکار اما کار هم گیرم نمی‌آید!»
«بیش از 300 کارگر فصلی هستیم صبح تا عصر روی همین میدان هفت‌تیر هستیم و کار هم هیچ گیر نمی‌آید، کارگران افغانی روز و شب در این شهر هستند و نمی‌گذارند ما کار کنیم و فقط به افغانی‌ها کار می‌دهند.»
«از ساعت 6 صبح تا شب اینجا هستیم و هیچ‌کس کارگر ایرانی نمی‌خواهد و می‌روند و کارگر افغانی می‌برند، کارگرانی که از صبح می‌آیند اینجا جمع می‌شوند کرایه تاکسی خودش را دیگر ندارد که به خانه برگردد.»
«از استاندار کهگیلویه و بویراحمد و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان می‌خواهیم که نرخ روزمزد کارگران را مشخص کنند.»
به گزارش کبنا، خانه کارگر بااین‌همه عضو و ساختار تشکیلاتی و فعالیت چقدر در جهت تحقق اهداف جامعه کارگری تلاش کرده است؟ عملکرد مسئولان خانه کارگر به نحوی بوده است به نظر می‌رسد این خانه و تشکیلات آن غیر از سیاسی‌کاری و تلاش برای استفاده از رأی قشر کارگر در انتخابات‌های مختلف آن‌هم به کام خود هیچ کارکرد دیگری برای رفاه کارگری نداشته است.
نام شما

آدرس ايميل شما

فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
ظلم در روز روشن.هیچ فریادرسی هم نیست
Iran, Islamic Republic of
بعضی ازکارگران افغانی در روز دو وحتی سه برابر کارگر بومی کار میکند وزحمت میکشد
نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی +  سند

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی + سند

30 تیرماه نامه‌ای توسط نوبخت به امضا رسیده که در آن آمده، مبلغ 120 میلیارد تومان از محل ...
ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
فایل های مرتبط
1