تاریخ انتشار
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۴ ساعت ۲۰:۱۶
کد مطلب : ۵۰۴۳۲۵
پیشنهاد کبنانیوز؛
در آستانه بازگشایی مدارس؛ آموزشوپرورش کهگیلویه و بویراحمد صرفاً به بخشنامهها اکتفا نکند / اقدام برای کاهش مصرف دخانیات در بین دانشآموزان نیاز به ابتکار عمل دارد / در شورای فرهنگ عمومی طرحی بررسی شود که دکهها و سوپرمارکتها اخلاقاً موظف شوند به افراد زیر 18 سال سیگار نفروشند
۰
کبنا ؛بر اساس گزارشهای رسمی نرخ مصرف سیگار در بین دانشآموزان حدود 135 درصد افزایش داشته است. فردا مدارس بازگشایی خواهند شند. باید دید برنامه آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد برای جلوگیری از مصرف بیرویه سیگار در بین دانشآموزان در سال جدید تحصیلی چیست.
به گزارش کبنا، در حالی که هدف نظام جمهوری اسلامی ایران، تربیت «انسان کامل» در مدارس است، گاهی دیده میشود تمام نظام آموزشی به تولید «انسان کنکوری« تقلیل داده میشود. شهید مطهری در کتاب انسان کامل ویژگیهایی مانند آزادی، عشق، عبادت، خدمت به خلق و ... برای انسان برمیشمرد و ضمن اهمیت هر یک از آنها تأکید میکند که همه ارزشها باید با یکدیگر هماهنگ باشند و صرفاً به برجستهسازی یکی از آنها اکتفا نشود. اما حالا میبینیم در استانی مثل کهگیلویه و بویراحمد بیشتر ارزشهای انسانی و الهی که باید در مدارس آموزش داده شوند ذیل رتبه کنکور قرار گرفته و از سایر ویژگیها تا حد زیادی غفلت شده است؛ این وضعیت یک زنگ خطر و هشدار برای آینده استان کهگیلویه و بویراحمد است.
به طور کلی در مدارس، دو نوع برنامه درسی وجود دارد؛ یکی برنامه درسی آشکار یعنی همان محتوای دروسی است که تدریس میشود. دومی، برنامه درسی پنهان و البته مهمتر از برنامه درسی آشکار است. برنامه درسی پنهان بسیار وسیعتر از برنامه درسی آشکار است و تمام چیزهایی که دانشآموز در مدرسه یاد میگیرد از قبیل نوع ارتباطات، استقلال، نظم یا بینظمی و هر ویژگی دیگر، ذیل همین برنامه قرار میگیرد.
بنابراین واضح است که آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد نباید صرفاً به آموزش دروس اکتفا کند و بر همین اساس هم مدعی شود کار بزرگی صورت گرفته است؛ البته متأسفانه در برنامه آشکار هم ضعفهای واضح و اساسی وجود دارد؛ نمرات پایان سال دانشآموزان در دو سه سال اخیر خود گواه همه چیز است. بنابراین هم در برنامه درسی آشکار و هم برنامه درسی پنهان، نمیتوان نمره بالایی به عملکرد آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد داد.
فردا نخستین روز سال تحصیلی جدید است؛ دانشآموزان پس از یک تعطیلی نسبتاً سهماهه دوباره سر کلاسهای درس حاضر میشوند و شروع به فراگیری آموزشهای آشکار و پنهان میکنند. فارغ از تمام مواردی که میتواند در حوزه آموزش و پرورش وجود داشته باشد که اشاره به آنها شاید ماهها طول بکشد، در این یادداشت هدف صرفاً پرداختن به یکی از این موارد است. شاید در روزهای آینده جوانب دیگر را نیز مورد بحث قرار دهیم.
اما یکی از مسائلی که با باز شدن مدارس مطرح میشود، وضعیت فروش و ارائه دخانیات به دانشآموزان توسط دکهها و سوپرمارکتهای اطراف مدارس است. روشن است که همه فروشندهها میتوانند در چارچوب قانون، اقدام به فروش محصولات خود کنند و توزیع سیگار و فروش آن نیز غیرقانونی نیست. هر چند در قانون، فروش سیگار به افراد زیر 18 سال منع نشده است، اما میتوان در این خصوص، فرهنگسازی کرد تا عرضه آن به دانشآموزان به حداقل برسد.
بر اساس گزارشهای رسمی، در سالهای اخیر مصرف سیگار در بین دانشآموزان 135 درصد افزایش داشته است. هر چند مصرف سیگار در مدارس ممنوع است، اما این ممنوعیت موجب مصرف آن در خارج از مدرسه نشده است. بنابراین نباید به صرف این ممنوعیت اکتفا کرد.
راههای زیادی برای جلوگیری از افزایش مصرف سیگار در بین دانشآموزان وجود دارد؛ البته این موارد در چارچوب بخشنامههای رسمی نمیگنجند و لازم است معاونت پرورشی آموزش و پرورش در این زمینه ابتکار به خرج دهد.
میتوان در شورای فرهنگ عمومی استان، این موضوع را مطرح نمود تا آن دسته از دکهها و سوپرمارکتها که نزدیک مدارس هستند، به دانشآموزان سیگار نفروشند. میتوان با صاحبان آن دکه و فروشگاهها صحبت کرد، آموزشهای لازم را به آنها داد و از خطرات این کار آگاهشان کرد. البته نباید تنها به همین آموزشها اکتفا کرد. در بازار، سود حرف اول را میزند؛ بنابراین نباید انتظار داشت که صرفاً آموزش به تنهایی میتواند مانع فروش سیگار به دانشآموزان شود. بنابراین لازم است اقدامات دیگری نیز انجام داد. یکی از این اقدامات میتواند ارائه مشوقهایی به آنهاست؛ میتوان از ظرفیت خیرین استفاده کرد تا مبالغی به آن فروشگاهها داده شود تا آنها جنس را با تخفیف به دانشآموزان بدهند و خود نیز سود کنند. روشن است که این تنها یک پیشنهاد است. اما شورای فرهنگ عمومی استان، دفتر اجتماعی فرهنگی استانداری و معاونت پرورشی آموزش و پرورش استان میتوانند با بررسیهای بیشتر، اقدامات کاربردیتری انجام دهند.
متأسفانه تاکنون آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد حتی در تولید دانشآموز کنکوری هم موفق نبوده و نمرات پایان سال به وضوح آن را نشان میدهد؛ حال باید دید از فردا که مدارس بازگشایی میشوند، آیا باز هم همان رویههای گذشته تکرار میشوند و توجه چندانی به مسائل پرورشی فراتر از بخشنامه نمیشود یا باید منتظر ابتکار عمل و خلاقیت از سوی آنها باشیم!
به گزارش کبنا، در حالی که هدف نظام جمهوری اسلامی ایران، تربیت «انسان کامل» در مدارس است، گاهی دیده میشود تمام نظام آموزشی به تولید «انسان کنکوری« تقلیل داده میشود. شهید مطهری در کتاب انسان کامل ویژگیهایی مانند آزادی، عشق، عبادت، خدمت به خلق و ... برای انسان برمیشمرد و ضمن اهمیت هر یک از آنها تأکید میکند که همه ارزشها باید با یکدیگر هماهنگ باشند و صرفاً به برجستهسازی یکی از آنها اکتفا نشود. اما حالا میبینیم در استانی مثل کهگیلویه و بویراحمد بیشتر ارزشهای انسانی و الهی که باید در مدارس آموزش داده شوند ذیل رتبه کنکور قرار گرفته و از سایر ویژگیها تا حد زیادی غفلت شده است؛ این وضعیت یک زنگ خطر و هشدار برای آینده استان کهگیلویه و بویراحمد است.
به طور کلی در مدارس، دو نوع برنامه درسی وجود دارد؛ یکی برنامه درسی آشکار یعنی همان محتوای دروسی است که تدریس میشود. دومی، برنامه درسی پنهان و البته مهمتر از برنامه درسی آشکار است. برنامه درسی پنهان بسیار وسیعتر از برنامه درسی آشکار است و تمام چیزهایی که دانشآموز در مدرسه یاد میگیرد از قبیل نوع ارتباطات، استقلال، نظم یا بینظمی و هر ویژگی دیگر، ذیل همین برنامه قرار میگیرد.
بنابراین واضح است که آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد نباید صرفاً به آموزش دروس اکتفا کند و بر همین اساس هم مدعی شود کار بزرگی صورت گرفته است؛ البته متأسفانه در برنامه آشکار هم ضعفهای واضح و اساسی وجود دارد؛ نمرات پایان سال دانشآموزان در دو سه سال اخیر خود گواه همه چیز است. بنابراین هم در برنامه درسی آشکار و هم برنامه درسی پنهان، نمیتوان نمره بالایی به عملکرد آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد داد.
فردا نخستین روز سال تحصیلی جدید است؛ دانشآموزان پس از یک تعطیلی نسبتاً سهماهه دوباره سر کلاسهای درس حاضر میشوند و شروع به فراگیری آموزشهای آشکار و پنهان میکنند. فارغ از تمام مواردی که میتواند در حوزه آموزش و پرورش وجود داشته باشد که اشاره به آنها شاید ماهها طول بکشد، در این یادداشت هدف صرفاً پرداختن به یکی از این موارد است. شاید در روزهای آینده جوانب دیگر را نیز مورد بحث قرار دهیم.
اما یکی از مسائلی که با باز شدن مدارس مطرح میشود، وضعیت فروش و ارائه دخانیات به دانشآموزان توسط دکهها و سوپرمارکتهای اطراف مدارس است. روشن است که همه فروشندهها میتوانند در چارچوب قانون، اقدام به فروش محصولات خود کنند و توزیع سیگار و فروش آن نیز غیرقانونی نیست. هر چند در قانون، فروش سیگار به افراد زیر 18 سال منع نشده است، اما میتوان در این خصوص، فرهنگسازی کرد تا عرضه آن به دانشآموزان به حداقل برسد.
بر اساس گزارشهای رسمی، در سالهای اخیر مصرف سیگار در بین دانشآموزان 135 درصد افزایش داشته است. هر چند مصرف سیگار در مدارس ممنوع است، اما این ممنوعیت موجب مصرف آن در خارج از مدرسه نشده است. بنابراین نباید به صرف این ممنوعیت اکتفا کرد.
راههای زیادی برای جلوگیری از افزایش مصرف سیگار در بین دانشآموزان وجود دارد؛ البته این موارد در چارچوب بخشنامههای رسمی نمیگنجند و لازم است معاونت پرورشی آموزش و پرورش در این زمینه ابتکار به خرج دهد.
میتوان در شورای فرهنگ عمومی استان، این موضوع را مطرح نمود تا آن دسته از دکهها و سوپرمارکتها که نزدیک مدارس هستند، به دانشآموزان سیگار نفروشند. میتوان با صاحبان آن دکه و فروشگاهها صحبت کرد، آموزشهای لازم را به آنها داد و از خطرات این کار آگاهشان کرد. البته نباید تنها به همین آموزشها اکتفا کرد. در بازار، سود حرف اول را میزند؛ بنابراین نباید انتظار داشت که صرفاً آموزش به تنهایی میتواند مانع فروش سیگار به دانشآموزان شود. بنابراین لازم است اقدامات دیگری نیز انجام داد. یکی از این اقدامات میتواند ارائه مشوقهایی به آنهاست؛ میتوان از ظرفیت خیرین استفاده کرد تا مبالغی به آن فروشگاهها داده شود تا آنها جنس را با تخفیف به دانشآموزان بدهند و خود نیز سود کنند. روشن است که این تنها یک پیشنهاد است. اما شورای فرهنگ عمومی استان، دفتر اجتماعی فرهنگی استانداری و معاونت پرورشی آموزش و پرورش استان میتوانند با بررسیهای بیشتر، اقدامات کاربردیتری انجام دهند.
متأسفانه تاکنون آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد حتی در تولید دانشآموز کنکوری هم موفق نبوده و نمرات پایان سال به وضوح آن را نشان میدهد؛ حال باید دید از فردا که مدارس بازگشایی میشوند، آیا باز هم همان رویههای گذشته تکرار میشوند و توجه چندانی به مسائل پرورشی فراتر از بخشنامه نمیشود یا باید منتظر ابتکار عمل و خلاقیت از سوی آنها باشیم!