تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۴ ساعت ۲۳:۴۸
کد مطلب : ۴۹۹۴۳۸
افزایش سهم ماشین چینی در بازار خودرو؛

زنگ‌خطر در بازار خودرو به صدا درآمد

۰
زنگ‌خطر در بازار خودرو به صدا درآمد
کبنا ؛ حجم تولید خودرو سواری در سال 1403 حدود 30 درصد از برنامه‌های وزارت صمت عقب افتاد.
به‌گزارش کبنا نیوز؛ خودروسازان داخلی قرار بود سال گذشته حدود یک میلیون و 300 هزار دستگاه سواری به بازار عرضه کنند اما آمار‌ها نشان می‌دهد ایران‌خودرو و سایپا و پارس‌‌خودرو روی هم موفق به تولید کمتر از 900 هزار دستگاه سواری شدند. روی زمین ماندن تعهدات خودروسازان در قبال پیش‌فروش‌های سال قبل، یکی از نگرانی‌های احتمالی در سال جدید است و نگرانی بعدی را می‌توانیم در بالارفتن سهم ماشین‌های چینی و مونتاژی در کارنامه خودروسازان بدانیم. آمارهای منتشرشده از خط تولید خودروسازان مهر تاییدی به کنار رفتن مدل‌هایی مثل پارس و رانا معمولی است و کنار آن نباید در سال جدید چشم‌انتظار مدل‌های جدید زیادی برای عرضه به بازار باشیم.
تاثیر کاهش تولید در تعهدات خودروسازان
خودروسازان داخلی سال گذشته کمتر از 900 هزار دستگاه سواری تولید کردند. آمار‌های رسمی نشان می‌دهد ایران‌خودرو و سایپا و پارس‌خودرو ظرف 12 ماه سال روی هم 897 و 627 دستگاه سواری را به شکل کامل از خط تولید خارج کردند که نشان از کاهش تقریبا سه درصدی درقیاس با 1402 دارد.
حجم تولید خودرو در بخش سواری در سالی که پشت‌سر گذاشتیم دقیقا 21 هزار و 872 دستگاه سقوط کرد. اتفاقی که طبیعتا در تعهدات خودروسازان داخلی تاثیر دارد و احتمالا امسال هم مثل 1403 شاهد تاخیر در تحویل مدل‌هایی هستیم که در قالب پیش‌فروش به متقاضیان تخصیص پیدا کرده‌‌اند.
حجم تولید خودرو در سال 1403 از یک منظر دیگر قابل بررسی است. ابتدای سال گذشته در برنامه‌های وزارت صمت برای تولید یک میلیون و 300 هزار دستگاه برنامه‌ریزی شده بود. با این حال کارنامه خودروسازان داخلی از عقب‌ماندگی تقریبا 30 درصدی حکایت دارد.
افزایش سهم ماشین چینی در بازار خودرو
سهم مونتاژکاران از بازار خودرو به بالاترین سطح در سال‌های گذشته رسیده است؛ طوریکه می‌توانیم ادعا کنیم تقریبا از هر 10 مدلی که از خط تولید خودروسازان بیرون می‌آید، سه خودرو سهم ماشین‌های چینی است.
سال گذشته حجم تولید سواری‌ها توسط خودروسازان داخلی و مونتاژکار از مرز یک میلیون عبور کرد. این وسط سهم مونتاژکارانی که اغلب آن‌ها را به اسم مدیران‌خودرو و کرمان‌موتور و بهمن‌موتور می‌شناسیم، حول‌وحوش 300 هزار دستگاه بوده است.
تولید یا همان مونتاژ خودرو فقط به همین سه محصولی که گفتیم خلاصه نمی‌شود و در فهرست مونتاژکاران بازار اسامی از جمله ماموت‌خودرو، فرداموتورز، آرین‌پارس موتور، تیگاردموتور، خودروسازان بم،‌ مکس موتور و چند شرکت دیگر هم به‌چشم می‌خورد.
وداع با خودروهای خاطره‌ساز
آمار تولید خودروسازان داخلی نشان می‌دهد آرام‌آرام باید آماده وداع با برخی از مدل‌های باشیم. حجم تولید مدل‌های مختلف پژو در سال گذشته قریب 40 درصد درمقایسه با 1402 آب رفته است.
کاهش تولید مدل‌های مختلف پژو در سال گذشته، تا حدود زیادی به پایان قصه پژو پارس ارتباط دارد. محصولی که موفق به پاس کردن استاندارد‌های 85 گانه نشد و بخشی از ظرفیت تولید پارس، در اختیار سورن پلاس قرار گرفت. ایران‌خودرو در حال حاضر قفط تیپ‌های مختلف 207 را روی خط تولید نگه داشته و دیگر خبری از 206، 405 و سایر مدل‌های پژو در ایران نیست.
حجم تولید خانواده رانا هم درمقایسه با سال 1402 کاهش چشمگیری داشته است. مثلا در سال 1402 حدود 24 هزار دستگاه رانا با تیپ‌های مختلف روانه بازار شد اما در سال گذشته این عدد به 16 هزار دستگاه نرسید و با افت 40 درصدی روبرو شدیم. این اتفاق هم بی‌ارتباط به بازنشسته‌شدن خود رانا نیست و ایران‌خودرو از این به بعد فقط آماده اضافه کردن راناپلاس به بازار است. 
اضافه شدن مدل‌های جدید به بازار خودرو
همزمان با توقف تولید مدل‌هایی مثل پژو پارس در سال گذشته، امثال سهند و شاهین پلاس به جمع مدل‌های تولیدی اضافه شدند و امسال هم یکی، دو محصول جدید در دستور کار خودروسازان داخلی قرار گرفته‌اند.
سهند در سال 1403 یکی از مدل‌هایی بود که توسط پارس‌خودرو به جمع مدل‌های داخلی اضافه شد. سایپا با طراحی موتور جدید، شاهین پلاس را به‌عنوان سومین عضو از این خانواده روانه بازار کرد و در ایران‌خودرو هم شاهد اضافه شدن دنا پلاس اتوماتیک آپشنال به جمع مدل‌های تولیدی بودیم. مدیران جدید ایران‌خودرو ادعا می‌کنند در سال جدید تیپ تازه‌ای از تارا را به بازار عرضه می‌کنند و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد باید منتظر ملاقات با تارا هیبریدی باشیم. ‌
نام شما

آدرس ايميل شما

از گوگل برای تغییر نام خلیج فارس شکایت کنید

از گوگل برای تغییر نام خلیج فارس شکایت کنید

یک فعال سیاسی و عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت در پستی در شبکه ایکس (توئیتر) به وزیر امور ...
چرا سطح انتظارات آمریکایی‌ها از مذاکره مدام تغییر می‌کند؟

چرا سطح انتظارات آمریکایی‌ها از مذاکره مدام تغییر می‌کند؟

در بحث موشکی من با خلع سلاح ایران موافق نیستم، اما به هر حال، باید در این زمینه، به توافقی ...
ترامپ توافق بهتری از اوباما با ایران می‌بندد؟ / موقعیت تهران در برخی زمینه‌ها قوی‌تر شده و یک تضمین مهم می‌خواهد

ترامپ توافق بهتری از اوباما با ایران می‌بندد؟ / موقعیت تهران در برخی زمینه‌ها قوی‌تر شده و یک تضمین مهم می‌خواهد

ترامپ باید نشان دهد که می‌تواند به توافقی بهتر از آنچه که بهم زد، با تهران دست یابد.
1