کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد؛

انتقال محیط‌بانان از منطقه عملیاتی به محیط اداری خلاف قانون است / احکام جاودان‌خرد در روزهای پایانی مدیرکلی، حکم تعطیلی رسمی دنا را دارد

19 شهريور 1403 ساعت 18:50

در حالی که یکی از دلایل واگذاری دنای شمالی کمبود نیرو و تجهیزات بود، جاودان خرد سه محیط‌بان را از منطقه عملیاتی دنا به محیط اداری در اداره‌کل منتقل کرده است.


در حالی که یکی از دلایل واگذاری دنای شمالی کمبود نیرو و تجهیزات بود، جاودان خرد سه محیط‌بان را از منطقه عملیاتی دنا به محیط اداری در اداره‌کل منتقل کرده است.
به گزارش کبنا، سوءمدیریت در محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در کنار زیاده‌خواهی برخی از مدیران استان همجوار، یکی از دلایل جدایی دنای شمالی از کهگیلویه و بویراحمد بود. در نامه‌هایی که حالا منتشر شده‌اند مشخص شده مدیران قبلی محیط زیست استان، ادعا کرده‌اند که توانایی حفاظت از این منطقه را ندارند. یکی از دلایل این ناتوانی را نیز کمبود نیرو عنوان کرده‌اند. مدیر قبلی این را اذغان کرده بود؛ مدیرکل جدید نیز نسبت به این کمبود نیرو کاملاً واقف است. اما با این وجود اقداماتی از اسلام جاودان خرد دیده می‌شود که دل دوستداران محیط زیست را خون می‌کند.
حفاظت از محیط زیست به طور کلی یکی از کارهای بسیار سخت است؛ چند روز از تیر خوردن یکی از محیط‌بانان در استان نگذشته است. پیش از این نیز بارها شاهد چنین اتفاقاتی در سطح استان بوده‌ایم. در حالی که کهگیلویه و بویراحمد به حدود 300 محیط‌بان نیاز دارد، اما حالا حدود 200 تا 230 نیروی محیط‌بان کم دارد.
با وجود کمبود محیط‌بان، برخی از آنها سالهاست که منطقه عملیاتی را رها کرده و در محیط اداری مشغول به کار هستند. در حالی که لازم بود این نیروها به منطقه خود منتقل شوند، نه تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه حالا شنیده می‌شود سه محیط‌بان دیگر از منطقه عملیاتی به محیط اداری منتقل شده‌اند.
روشن است که در حکم این افراد، محیط‌بان زده شده است. انتقال این افراد به محیط اداری خلاف قانون است. چرا که ردیف و چارت آنها عملیاتی است. در چارت سازمانی آنها آمده که باید در منطقه عملیاتی باشند.
با این اقدامات جاودان خرد، می‌توان گفت عملاً منطقه دنا به حالت تعطیلی درآمده است؛ چرا که دنا به خودی خود با کمبود نیروی محیط بان مواجه است. حالا نیز مدیرکل رسماً با انتقال این نیروها حکم به تعطیلی این منطقه داده است.
محیط‌بانان جوان و تازه استخدام شده که می‌توانند در حفاظت از دنا عملکرد مثبتی داشته باشند حالا با حکم مدیرکل محیط و منطقه عملیاتی خود را رها کرده و در جایی مشغول به کار شده‌اند که برای آنجا استخدام نشده‌اند. محیط‌بانان از حقوق و مزایایی برخوردار هستند تا در منطقه عملیاتی خدمت کنند. بنابراین همان‌طور که در بالا گفته شد حضور آنها در محیط اداری خلاف قانون است.
حتی اگر مبحث قانونی این نقل و انتقالات را نیز در نظر نگیریم، وقتی که مدیرکل خود می‌داند که منطقه با کمبود محیط‌بان مواجه است، چگونه حکم به جابه‌جایی نیروهای محیط‌بان می‌دهد؟ تنها با یک دلیل می‌توان این اقدام را توجیه کرد و آن هم این است که جاودان‌خرد قلبش برای محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد نمی‌تپد. چرا که اگر کمترین تعهد خاطری نسبت به محیط زیست استان و به ویژه دنا داشت، چنین اقداماتی انجام نمی‌داد.
مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد خود می‌داند و واقف است که در حال طی کردن روزهای پایانی خود در این اداره کل است. بنابراین به نظر می‌رسد او نیز در حال صدور احکام نقل و انتقالات در روزهای پایانی خود است؛ همان کاری که رئیس جمهور جدید طی حکمی نسبت به آن هشدار داده بود.
کبنانیوز آمادگی درج جوابیه مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد را دارد.


کد مطلب: 490493

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/490493/انتقال-محیط-بانان-منطقه-عملیاتی-محیط-اداری-خلاف-قانون-احکام-جاودان-خرد-روزهای-پایانی-مدیرکلی-حکم-تعطیلی-رسمی-دنا

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1