تاریخ انتشار
شنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۲۸
کد مطلب : ۴۹۰۲۰۶
کبنا گزارش می‌دهد؛

بیماران کلیوی در گچساران در مضیقه‌ و رئیس دانشگاه علوم پزشکی به دنبال حواشی سیاسی / کمبود مواد دیالیز در بیمارستان شهید رجایی داد بیماران را درآورده است / حراست با کدام بهانه اجازه تخلیه بار را نمی‌دهد؟ / جان مردم بازیچه کُری‌خوانی‌های سیاسی نشود

۲
بیماران کلیوی در گچساران در مضیقه‌ و رئیس دانشگاه علوم پزشکی به دنبال حواشی سیاسی / کمبود مواد دیالیز در بیمارستان شهید رجایی داد بیماران را درآورده است / حراست با کدام بهانه اجازه تخلیه بار را نمی‌دهد؟ / جان مردم بازیچه کُری‌خوانی‌های سیاسی نشود
کبنا ؛
در حالی که چند روزی است بیماران کلیوی در بیمارستان شهید رجایی گچساران با کمبود مواد دیالیز روبه‌رو هستند، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشغول حواشی سیاسی است و تاکنون هیچ واکنشی نشان نداده است.
به گزارش کبنا، کبمود دارو و تجهیزات در سال‌های اخیر به ویژه از سال 1400 به این سو تبدیل به یکی از معضلات اصلی حوزه بهداشت و درمان در کشور شده است. این مسأله علاوه بر این‌که تحت تأثیر مسائل خارجی و بین‌المللی است، از سیاست داخلی نیز اثر می‌پذیرد. به طور کلی در همه استان‌های کشور این مسأله وجود دارد. اما در کهگیلویه و بویراحمد برخی شرایط زمینه‌ای، شهروندان را با مسائل بیشتری مواجه کرده‌ است.
هر چند در برخی اقلام دارویی سال‌هاست که استان کهگیلویه و بویراحمد دچار کمبود است، اما این روزها مواد مربوط به دیالیز برای بیماران کلیوی در حال تبدیل شدن به مسأله‌ای بزرگ است.
در شهرستان گچساران 14 دستگاه دیالیز وجود دارد که گفته می‌شود 7 مورد از این دستگاه‌ها معیوب هستند و نمی‌شود با آن‌ها به بیماران دیالیزی خدمات داد. از طرف دیگر با 7 مورد باقیمانده نیز عملاً نمی‌توان به درمان بیماران پرداخت. چرا که مسأله فقط در کمبود دستگاه نیست؛ متأسفانه در روزهای اخیر بیمارستان شهید رجایی گچساران به شدت با کمبود مواد دیالیز مواجه شده است.
درخواست مواد لازم برای دیالیز معمولاً یک ماه زمان می‌برد؛ به همین خاطر بیمارستان از یک ماه قبل، درخواست ماه آینده خود را می‌دهد؛ به این صورت که همیشه یک ماه مواد به صورت مازاد در اختیار دارد. اما حالا به دلیل برخی سوءمدیریت‌ها مواد دیالیز تنها برای چند روز در بیمارستان در دسترس قرار دارد. گفته می‌شود در حال حاضر با رایزنی و قرض و قوله از سار مراکز، برای سه یا چهار روز مواد دیالیز تهیه می‌کنند که به علت کمبود، به سرعت تمام می‌شود.
حال فرض کنید بیماری نیاز به درمان فوری داشته باشد. یا مثلا چند نفر به تعداد بیماران دیالیزی این شهرستان افزوده شوند. یا حتی چند مسافر برای مدتی ساکن این شهرستان شوند، آن زمان برای همین تعداد محدود افراد چه باید کرد؟ این چه نوع سیستم درمانی در کهگیلویه و بویراحمد است که بیمارستان آن کفاف دیالیز تعداد محدودی بیمار را نمی‌دهد؟
در راستای همین کمبود مواد دیالیز، گفته می‌شود امروز بیماران کلیوی شهرستان گچساران با مشکل مواجه شده بودند و نمی‌توانستند دیالیز را در گچساران انجام دهد. تا جایی که شنیده شد، برخی از مسئولان بیمارستان تصمیم گرفته بودند با استفاده از خودرو آنها را به دهدشت بفرستند تا در آنجا مورد درمان قرار گیرند. حال فرض کنید فردی که نیاز فوری به دیالیز دارد چطور می‌تواند این مسیر را طی کند؟
این همه مشکلات و مسائل در حالی برای بیماران دیالیزی گچسارانی به وجود آمده که کمبود مواد دیالیز مسأله‌ای کشوری نیست و اختصاصاً ناشی از سوءمدیریتی است که در بیمارستان شهید رجایی گچساران وجود دارد.
تا پیش از این، بیمارستان رجایی مواد دیالیز را از یک شرکت به‌خصوص تهیه می‌کرد. شرکت نیز هر چند از بیمارستان طلب داشت، اما به هر طریق نمی‌گذاشت بیمارستان با کمبود مواد و تجهیزات روبه‌رو شود. اما حالا پس از تغییر موازنه سیاسی در سطح کشور و استان، برخی از مسئولین بیمارستان، به دنبال کارشکنی هستند و اجازه تهیه مواد دیالیز را نمی‌دهند.
گویا داستان از این قرار است که حراست دانشگداه علوم پزشکی که وابسته به یکی از نیروهای سیاسی در بویراحمد است، با یکی دیگر از نماینده‌های استان در مجلس ارتباط خوبی ندارد. او فکر می‌کند که شرکت مورد نظر به این نماینده مجلس نزدیک است. حالا نیز به خاطر کل‌کل‌های سیاسی، اجازه همکاری با شرکت مورد نظر را نمی‌دهد.
جالب اینجاست که بیمارستان مواد مورد نظر دیالیز را خریداری کرده و شرکت نیز آن را برای بیمارستان تهیه کرده است. اما در این میان حراست دانشگاه اجازه تخلیه بار را نمی‌دهد. به همین راحتی جان و سلامت مردم بازیچه منفعت‌طلبی و کوری‌خوانی‌های سیاسی می‌شود.
برخورد سلیقه‌ای گروهی و جناحی در هر جایی قابل قبول باشد، در مسأله سلامت و بهداشت مردم قابل قبول نیست و نمی‌توان هیچگونه توجیهی برای این رفتار در نظر گرفت.
بنابراین از نهادهای نظارتی درخواست می‌شود در سریع‌ترین زمان به این مسأله ورود کنند تا جانی پرپر نشده و مسأله حاد کلیوی برای یک بیمار پیش نیامده است.
لازم است تهمیداتی اندیشیده شود که دیگر هیچ مسئولی به دلیل منفعت‌طلبی‌های سیاسی، فرصت نیابد جان و سلامت مردم را بازیچه خود کند.
روزهاست که مسأله کمبود مواد دیالیز در بیمارستان شهید رجایی گچساران فریاد زده می‌شود، اما هیچ واکنشی از سوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشاهده نشده است. طبیعی است که وقتی جاودان‌سیرت مشغول مسائلی همچون عزل و نصب و حواشی سیاسی باشد، یک مسئول حراست این‌چنین بتازاند و ککش هم نگزد؛ این داستان مدیریت درمان در استان کهگیلویه و بویراحمد است.
نام شما

آدرس ايميل شما

واکنش علی مطهری به مرگ محمد میرموسوی

واکنش علی مطهری به مرگ محمد میرموسوی

علی مطهری در واکنش به فوت محمد میرموسوی در حادثه لاهیجان توییتی منتشر کرد.
حواشی ادامه‌دار پسر عارف؛ مراسم معارفه وزیر ارتباطات بدون خبرنگار برگزار می‌شود

حواشی ادامه‌دار پسر عارف؛ مراسم معارفه وزیر ارتباطات بدون خبرنگار برگزار می‌شود

به گفته یکی از خبرنگاران حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، اجازه حضور خبرنگاران در آئین ...
1