تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۴۸
کد مطلب : ۴۷۷۷۷۶
داستان منابعی که صرف حمایت از یک کاندیدای ریاست جمهوری می‌شوند

بسیج دولت برای سعید / اعضای دولت مستقر پای خود را از حمایت‌های انتخاباتی بیرون بکشند / همه به فرامین رهبر انقلاب گوش بدهند

۵
۰
بسیج دولت برای سعید / اعضای دولت مستقر پای خود را از حمایت‌های انتخاباتی بیرون بکشند / همه به فرامین رهبر انقلاب گوش بدهند
کبنا ؛حمایت برخی از اعضای دولت سیزدهم از یک کاندیدای خاص، نه‌تنها سلامت انتخابات را خدشه‌دار می‌کند، بلکه مخالف تأکیدات رهبر انقلاب است.
به گزارش کبنا، انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در حالی به دور دوم کشیده شد که در رقابت بین دو کاندیدا، برخی از اعضای دولت مستقر، امکانات خود را برای حمایت از یک کاندیدا بسیج کرده‌اند.
پس از فوت سید ابراهیم رئیسی، چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که قرار بود سال ۱۴۰۴ برگزار شود، یک سال جلوتر افتاد. از بین شش کاندیدا که توسط شورای نگهبان تأیید صلاحیت شده بودند، در نهایت دو کاندید به دور دوم انتخابات راه یافتند. البته انصراف پیش از موعد علیرضا زاکانی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی حرف‌وحدیث‌های بسیاری در افکار عمومی به‌وجود آورد. دو کاندیدای مذکور که در تبلیغات انتخاباتی، نقش پوششی و ضربه‌گیر را ایفا می‌کردند، علاوه بر این‌که وقت شهروندان را تلف کرده، به بیت‌المال نیز آسیب زدند و از منابع عمومی به نفع شخصی و گروهی استفاده کردند. به هر حال با رفتن آن دو، رقابت اصلی بین مسعود پزشکیان و سعید جلیلی بود و محمدباقر قالیباف با دو و نیم میلیون رأی بدترین باخت خود در تجربه‌های متعدد شرکت در انتخابات را کسب کرد. طوری که وزیر دولت سیزدهم در برنامه‌ای تلویزیونی عدم پیروزی او در انتخابات را با قضا و قدر تبیین کرد و گفت قسمت نیست آقای قالیباف رئیس جمهور شود. مصطفی پورمحمدی نیز دیگر کاندیدای این انتخابات که می‌توان از او به‌عنوان پدیده انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری نام برد، با این‌که می‌دانست چندصدهزار رأی بیشتر نمی‌آورد، ماند و با ۲۰۰ هزار رأی نفر چهارم شد.
مسعود پزشکیان نفر نخست و سعید جلیلی نفر دوم شد تا پس از یک هفته به مصاف هم بروند و در نهایت یک نفر از آن‌ها برای چهار سال، رئیس جمهور ایران شود. هر چند عدم اقبال ۶۰ درصد از اعضای جامعه به انتخابات یکی از مسائل مهمی است که در جای خود باید تبیین شود، اما در حال حاضر اتفاق حیرت‌انگیز دیگری رخ داده که ممکن است، اعتماد بخش دیگری از جامعه به انتخابات را کاهش داده و یا از بین ببرد.
روشن است که در هر دوره، دولت مستقر از طریق وزارت کشور، مسئول برگزاری انتخابات است. اما در انتخابات چهاردهم، ما شاهد این هستیم که برخی از اعضای دولت تنها به برگزاری انتخابات اکتفا نکرده، بلکه به نفع یک کاندیدای خاص فعالیت نیز می‌کنند. در یکی از بالاترین مقامات دولت، یعنی معاون ریاست جمهوری این جانبداری به وضوح دیده می‌شود. محسن منصوری معاون اول رئیس جمهور دولت سیزدهم چند روزیست کار خود را ول کرده و شهر به شهر در حال تبلیغ برای سعید جلیلی است. این در حالی است که اعضای دولت مستقر نباید از یک کاندیدا حمایت کنند. چرا که موجب سلب اعتماد جامعه و شک‌وشبهه‌هایی در فرایند برگزاری انتخابات می‌شوند. سفر وزیر پیشین تعاون دولت سیزدهم نیز شائبه‌برانگیز است. حجت عبدالملکی دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور در حالی به کهگیلویه و بویراحمد سفر کرده که برای سعید جلیلی فعالیت می‌کند و قرار است فردا در همایش طرفداران جلیلی حاضر شود.
اما تنها رأس هرم دولت در حال فعالیت برای سعید جلیلی نیست. این فعالیت به‌صورت مویرگی در بدنه دولت در استان‌های مختلف نیز مشاهده می‌شود. در کهگیلویه و بویراحمد معاون استاندار که یکی از ارکان اعتماد عمومی نسبت به سلامت انتخابات است، از این نامزد انتخاباتی حمایت می‌کند. در دانشگاه یاسوج گفته می‌شود رئیس دانشگاه با همکاری چند تن دیگر از اساتید و کارکنان، اعضای هیئت علمی و کارکنانی که حاضر به امضای بیانیه انتخاباتی نشده‌اند را با دادن وعده تشویق می‌کند که بیانیه را امضا کنند، اگر امضا نکنند آن‌وقت نوبت به استفاده از چماق می‌رسد.
در آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد وضعیت بسیار آشفته‌تر از دانشگاه یاسوج است. در این‌جا نیز اغلب نیروها برای حمایت از سعید جلیلی بسیج شده‌اند. البته آموزش و پرورش استان در سیاسی‌کاری کارنامه قابل قبولی ندارد. چند ماه از انتخابات مجلس نمی‌گذرد. در آن انتخابات، آنقدر به‌هم‌ریختگی در چینش معلمان و جابه‌جایی آن‌ها رخ داد که داد معلمان را درآورد. در نهایت نیز نماینده مطبوع آن‌ها از صندوق بیرون نیامد. اما بدنامی آن رفتارها برای همیشه برای آموزش و پرورش استان باقی خواهد ماند. 
از سوی دیگر، از برخی از پروژه‌های در حال تکمیل استانی نیز به نفع همین نامزد انتخاباتی بهره‌برداری می‌شود. این بهره‌برداری آنقدر غیرحرفه‌ای است که «تکمیل پروژه آبرسانی لیکک_چرام» را در یک پیامک تبلیغاتی، «تکمیلی پروژه آبرسانی لیکا _ چرام» می‌نویسند. گویا نویسندگان این پیامک‌ها نام «لیکک» را حتی یک‌بار نیز نشنیده‌اند و تنها در راستای بهره‌برداری انتخاباتی از پروژه‌های استان، از آن استفاده کرده‌اند.

البته این نوع بهره‌برداری تنها به استان کهگیلویه و بویراحمد محدود نمی‌شود و در سایر استان‌های کشور نیز همین رویه وجود دارد. برای نمونه می‌توان به پیامک تبلیغاتی که برای مردم استان کرمانشاه رفته اشاره کرد.

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی سال گذشته خود درباره انتخابات، بر سلامت، امنیت مشارکت و رقابت تأکید کرد. اما حالا مشاهده این رفتار از برخی از اعضای دولت سیزدهم، تمام آن چهار مؤلفه را نقض می‌کند. در نهایت، مشارکت کاهش می‌یابد و در انتخابات آینده به‌جای ۶۰ درصد شاید شاهد تحریم ۸۰ درصدی انتخابات باشیم.
کاهش اعتماد به سلامت انتخابات، رقابت‌ها را نیز نماشی می‌کند. موضوعی که رهبر معظم انقلاب نیز انتقاد بسیاری نسبت به آن دارد.
بنابراین تا دیر نشده، برخی از اعضای دولت مستقر پای خود را از حمایت‌های انتخاباتی بیرون بکشند و بگذارند رقابت‌های انتخاباتی مسیر خود را پیش بروند. حتی در صورت ادامه این حمایت‌ها ممکن است شاهد شکل‌گیری ناآرامی‌هایی باشیم که آسیب‌های بسیاری به همه اعضای جامعه می‌زند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
ستادهای جلیلی فقط تهمت و توهین و افترا و بی اخلاقی را خوب بلدند.بی احترامی و و عدم پایبندی به اخلاق و هنجارها و ارزش ها در ستادهای انتخابی جلیلی زیاد شده است.
Iran, Islamic Republic of
جلیلی= فقر تورم فلاکت افزایش اسیب های اجتناعی افزایش قیمت کالاها و اجناس افزایش قیمت خدمات عمومی.اختلاف طبقاتی و گرانی همه کالاها.بی تظمی و بی ثباتی در قیمت ها
Iran, Islamic Republic of
لطف فرافکنی نکنید .برنامه استاد جلیلی در دولت سایه تشکیل شده ووفق برنامه هم برای استانها نسخه دارد.
Iran, Islamic Republic of
پزشکیان با مناظره دیشب اصلاحات و کارگزاران را با هم نابود کرد. فکر کرده با لات بازی میشه مملکت داری کرد. نه برنامه داری نه فرهنگ حرف زدن داری. آنقدر ضعیفی که زبان درازی های ظریف و آخوندی و جهرمی هم ضعفت رو جبران نمیکنه. روز جمعه می بینیمت
نانا
Iran, Islamic Republic of
ای روزگار
ایران در دو راهی

ایران در دو راهی

با وجودیکه بخش اعظم اصولگرایان در دوره ریاست جمهوری روحانی مخالف برجام بودند، رئیسی اصولگرا ...
در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

اگرچه برخی مسئولان تاکید دارند که قیمت قبر‌ها به ویژه در تهران نجومی نیست، اما بازار‌های ...
جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

۶ محموله روغن خوراکی به‌وزن ۹۱هزار تن در سال ۱۴۰۰ توسط شرکت بازرگانی دولتی وارد بندر ...
1