تاریخ انتشار
جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۶
کد مطلب : ۴۷۶۷۳۷
گزارشی تحلیلی و خبری کبنانیوز از انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری؛

فعال سیاسی اصولگرا: رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری میان قالیباف و جلیلی خواهد بود /  فعال سیاسی اصلاح‌طلب: خروجی این انتخابات یا لاریجانی است یا قالیباف / کاندیداتوری ۵ مقام دولتی آبروریزی است / نامزدی دو برادر خنده دار است / عضو شورای مرکزی جبهه پایداری: هنوز پیکر رئیسی پیدا نشده بود که برخی در دولت برای ریاست‌جمهوری خود رپرتاژ می‌دادند

۶
۱
فعال سیاسی اصولگرا: رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری میان قالیباف و جلیلی خواهد بود /  فعال سیاسی اصلاح‌طلب: خروجی این انتخابات یا لاریجانی است یا قالیباف  / کاندیداتوری ۵ مقام دولتی آبروریزی است / نامزدی دو برادر خنده دار است / عضو شورای مرکزی جبهه پایداری: هنوز پیکر رئیسی پیدا نشده بود که برخی در دولت برای ریاست‌جمهوری خود رپرتاژ می‌دادند
کبنا ؛80 نفر نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شده‌اند. این روزها شاهد اظهارنظرها و تحلیل‌های متفاوتی پیرامون رقابت نفس‌گیر چهاردهمین ریاست جمهوری هستیم. اصولگرایان در حال آرایش انتخاباتی هستند و اختلاف در این جریان بر سر کاندید نهایی در حال شکل‌گیری است. تعدد کاندیداها به اصولگرایان ضربات سنگینی وارد خواهد کرد. از آن طرف هنوز اصلاح‌طلبان به چارچوب منطقی برای حضور در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری نرسیده‌اند. آنها هنوز از تصمیم شورای نگهبان اطلاعی ندارند و همین مسئله سبب شده تا این طیف سیاسی به یک راهبرد اصلی دست پیدا نکنند. با این وجود تعدادی از اصلاح طلبان همانند اسحاق جهانگیری، محمد شریعتمداری و... ثبت نام کرده‌اند. از طرفی این احتمال هم وجود دارد که اصلاح طلبان پشت سر علی لاریجانی هم اردوگاه بزنند.  ثبت نام فله‌ای کاندیدا‌های ریاست جمهوری نقد چهره‌های سیاسی و تحلیلگر در اردوگاه‌های سیاسی مختلف را به دنبال داشت،
رقابت در انتخابات ریاست جمهوری میان قالیباف و جلیلی خواهد بود

حسین کنعانی‌مقدم فعال سیاسی اصولگرا در باره انتخابات ریاست‌جمهوری اینگونه تحلیل می‌کند؛ به نظر می‌رسد در این ایام رقابت بین آقای جلیلی و قالیباف خواهد بود. آقای قالیباف به عنوان نماینده جمهوری‌خواهان و آقای جلیلی به عنوان نماینده کسانی که به دنبال حکومت اسلامی هستند رقابت خواهند کرد.

کنعانی‌مقدم درباره ثبت نام نامزد‌های چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ارزیابی از روند تأیید صلاحیت چهره‌های شاخص به ایلنا گفت: ۲۲۵ نفر برای ثبت نام در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به ستاد انتخابات کشور مراجعه کردند و ۸۰ نفر در مرحله اول ثبت‌نام تأیید شدند. البته این سؤال وجود دارد، این کسانی که تأیید نشدند به خاطر نقص مدارک بوده، رجل سیاسی نبودند یا سن و شرایط اولیه را نداشتند. این باید مقداری از طرف شورای نگهبان و وزارت کشور شفاف‌تر باشد که این افراد که ثبت‌نام کردند به چه علتی تأیید نشدند.
وی افزود: اما این ۸۰ نفری که تأیید شدند، چالش جدی برای شورای نگهبان خواهند بود. چون خیلی از این افراد نماینده مجلس یا مسئول هستند و کسانی هستند که در انتخابات قبلی هم تأیید یا رد صلاحیت شدند. اگر بنا باشد ۶ تا ۷ نفر تأیید شوند با اعتراض ۷۰ تا ۸۰ نفر مواجه خواهند شد و برای مردم هم جای سؤال دارد که این افرادی که مسئول و یا وزیر هستند، آیا در جایگاهی که الان در آن هستند هم صلاحیت دارند یا خیر؟ بنابراین چالشی بین نامزد‌ها و شورای نگهبان خواهد بود.
این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: به نظر می‌آید اگر احزاب ما قوی بودند و این گزینش‌ها در احزاب بررسی می‌شد و کسانی معرفی می‌شدند که دارای شرایط خوبی باشند و احزاب پاسخگوی عملکرد افراد در آینده باشند، بهتر بود. اما الان متأسفانه هرکسی که احساس تکلیف کرده، ثبت نام کرده است. به نظر می‌رسد این ثبت نام‌ها بیشتر شبیه یک شوی سیاسی بود تا ثبت‌نام سیاسی.
کنعانی‌مقدم در ارزیابی بررسی صلاحیت و حضور محمدباقر قالیباف، ۵ نامزد از دولت سیزدهم، لاریجانی و احمدی‌نژاد گفت: ما از جریان اصولگرا کمپینی راه انداختیم و از آقای قالیباف درخواست کردیم که بیاید. احساس می‌کردیم‌ایشان کسی باشد که راه شهید رئیسی را ادامه دهد و مجلس هم با او هماهنگ شود. ۲۰۰ نفر از نمایندگان به آقای قالیباف توصیه داشتند که در انتخابات شرکت کند که این پشتوانه بسیار خوبی برای‌ایشان است. افراد دیگری هم که از دولت آمدند و ثبت‌نام کردند به این شکل است که یک نفرشان در جمع‌بندی وارد عرصه رقابت خواهد شد و بیشتر می‌خواهند از عملکرد دولت دفاع کنند. یک نفر از جریان معتدل و یک نفر هم از اصلاح‌طلب‌ها تأیید می‌شود. بعید می‌دانم صلاحیت آقای لاریجانی و آقای احمدی‌نژاد تأیید شود. شورای نگهبان وقتی صلاحیت یک نفر را رد می‌کند، بعید است دوباره بخواهد او را تأیید کند.
وی گفت: با توجه به شرایط و نامه‌نگاری‌هایی که آقای لاریجانی با شورای نگهبان کردند و بحث‌هایی که در دوره‌های قبل پیش آمد بعید به نظر می‌رسد که تأیید صلاحیت شوند. به نظر می‌رسد در این ایام رقابت بین جلیلی و قالیباف خواهد بود. آقای قالیباف به عنوان نماینده جمهوری‌خواهان و آقای جلیلی به عنوان نماینده کسانی که به دنبال حکومت اسلامی هستند رقابت خواهند کرد.
کنعانی‌مقدم درباره میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر شرایط رقابتی شود و دوقطبی شکل بگیرد، مردم بالای ۵۰ درصد در انتخابات شرکت می‌کنند.
این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سؤال که با توجه به آنکه اعلام کردید رقابت میان قالیباف و جلیلی خواهد بود کدام طیف از جریان اصولگرا از جلیلی حمایت خواهد کرد، گفت: طیف خاصی از آقای جلیلی دفاع می‌کند. بعید می‌دانم در جریان اصولگرایی اجماعی ایجاد شود تا از آقای جلیلی دفاع کنند. بخشی از دولت با‌ایشان همکاری می‌کنند. اگر آرای خاکستری کف خیابان، عزم‌شان را برای حضور در انتخابات جزم کنند تلاش می‌کنند بین جلیلی و قالیباف، قالیباف را انتخاب کنند.
کنعانی‌مقدم در پاسخ به این سؤال که ثبت نام کدام یک از افراد در انتخابات ریاست جمهوری غافلگیرانه بود، گفت: ثبت نام آقای قالیباف غافلگیرانه بود.
اگر اصلاح طلبان بدون سیگنال مثبت شورای نگهبان آمده‌اند، اشتباه کرده‌اند
غلامحسین کرباسچی، فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو حزب کارگزاران سازندگی نیز در باره انتخابات پیش‌رو اینگونه به خبرآنلاین می‌گوید: در دولت پنج وزیر و معاونی که پهلوی هم نشسته‌اند به این اندازه همدیگر را قبول ندارند که بگویند حداقل یکی از ما نامزد ریاست جمهوری شود؟ این یعنی چه که این‌ها می‌خواهند با هم رقابت کنند؟ مگر آن‌ها با هم همفکر نیستند؟

کرباسچی تأکید می‌کند؛ «۵ مقام دولتی آنقدر همدیگر را قبول نداشتند که حداقل یکی از آن‌ها نامزد شود؟ یا رئیس مجلس با نایب خود ثبت نام کرده است، یعنی معاون مجلس آقای قالیباف را قبول ندارد که بگوید من به او رای می‌دهم؟ از آن خنده دار‌تر اینکه دو تا برادر با هم آمده‌اند، این یعنی چه؟ »
وی با انتقاد از کاندیداتوری قالیباف این را هم می‌گوید که «پیش‌بینی من این است با توجه به اینکه شورای نگهبان گفته از همه جناح‌ها در انتخابات خواهیم داشت خروجی این انتخابات یا آقای لاریجانی می‌شود یا آقای قالیباف که هر دو برای حاکمیت قابل قبول است»
دبیرکل پیشین حزب کارگزاران حضور زنان را سمبلیک می‌داند و تأکید دارد؛ «مردم که نمی‌آیند به ریش و قیافه کاندیدا رای دهند، مردم می‌گویند برنامه‌تان چیست و چکار می‌خواهید بکنید؟»
آقای کرباسچی! شما در توئیت و البته مصاحبه‌ای از ثبت نام فله‌ای کاندیدا‌های ریاست جمهوری انتقاد کردید، نقد شما ناظر به چیست؟
حضوراین همه نماینده مجلس و ۵ مقام دولت برای کاندیداتوری ریاست جمهوری آبروریزی است و قشنگ نیست انتخاباتی برگزار شود که معلوم نیست چه کسی چه کاری می‌خواهد بکند. ممکن است پشت پرده این باشد که دولتی‌ها یک صف‌بندی کرده‌اند که یک وقت در مناظرات کسی نقد آقای رئیسی را نکند و این‌ها بتوانند از‌ایشان دفاع کنند، ولی واقعیت این است که از نظر مردم معنایی ندارد که یک نفر چندین بار کاندید شود.
نمی فهمم قالیباف به دنبال چیست، آنهم وقتی به تازگی رئیس مجلس شده است
مثلاً آقای قالیباف یک هفته بعد از کسب ریاست مجلس کاندیدای ریاست جمهوری شد و...

قالیباف سه بار کاندیدای ریاست جمهوری شده و الان هم رئیس مجلس است، من نمی‌فهمم او به دنبال چه چیزی است. کسی که به تازگی با این همه فشار و تبلیغات توانسته رئیس مجلس شود بعد یک مرتبه بیاید برای ریاست جمهوری! لابد پیش خودشان فکر می‌کنند که از مجلس استعفا نداده و الان هم سنگ مفت گنجشک مفت است و اگر رئیس جمهور شد که شد اگر هم نشد که بر می‌گردد مجلس. از نظر افکار عمومی اینکار خیلی جالب نیست.
از طرف دیگر آمار نشان می‌دهد که ۲۸۷ نفر به وزارت کشور مراجعه کرده‌اند و ۸۰ مقام ثبت نام کرده‌اند و...
البته در دوره‌های قبل این تعداد خیلی بیشتر بود.
در دوره‌های قبل یک مشت درِ دیوانه می‌آمدند، مثلاً یکی با شال و کلاه درویشی آمده بود و یا یکی کشکول به دست می‌گرفت، یکی پرچم دستش بود، این‌ها را می‌گویم درِدیوانه و قصد جسارت به رجُل سیاسی را ندارم، آن‌ها می‌دیدند درب وزارت کشور باز است می‌آمدند داخل ببینند چه خبر است، دوربین‌ها به سراغ آن‌ها می‌آمدند، عکس می‌گرفتند و خوششان می‌آمد.
۵ مقام دولتی آنقدر همدیگر را قبول نداشتند که حداقل یکی از آن‌ها نامزد شود؟
ولی الان ۸۰ مقام آمده‌اند، یعنی این‌ها یا نماینده مجلس، نایب رئیس مجلس، رئیس مجلس یا وزیر و معاون رئیس جمهور یا سیاستمدار هستند، یعنی در دولت پنج وزیر و معاونی که پهلوی هم نشسته‌اند به این اندازه همدیگر را قبول ندارند که بگویند حداقل یکی از ما نامزد ریاست جمهوری شود؟ این یعنی چه که این‌ها می‌خواهند با هم رقابت کنند؟ مگر آن‌ها با هم همفکر نیستند؟
کاندیداتوری دو برادر در انتخابات خنده دار است
در مجلس هم همینطور، ثبت نام نمایندگان به جای خود ولی رئیس مجلس با نایب خود ثبت نام کرده است، یعنی معاون مجلس آقای قالیباف را قبول ندارد که بگوید من به او رای می‌دهم؟ از آن خنده دار‌تر اینکه دو تا برادر با هم آمده‌اند، این یعنی چه؟
مگر انتخابات مسخره بازی است که یک نفر به نفع دیگری کنار برود که پُست بگیرد؟
پیش‌بینی می‌شود خیلی از این افراد به نفع دیگری کناره‌گیری کنند، مثلاً شاید دولتی‌ها به نفع هم کنار بروند یا مجلسی‌ها.
انتخابات مسخره بازی نیست که آدم به نفع یکی دیگر کنار برود. یک وقت است که شما یک جبهه‌بندی سیاسی دارید، یک گروهی که واقعاً یک سری طرفدار دارند وارد انتخابات می‌شوند و بعد می‌آیند با یک گروه دیگر ائتلاف می‌کنند و یک دولت ائتلافی تشکیل می‌دهند و به نفع یکی کنار ‌می‌روند، ولی اینکه به نفع هم کنار بروند و بگویند در دولت باید به من یک پُستی بدهید درست نیست.

الان همه تفسیر‌ها همین است که همه آمده‌اند پُست بگیرند. آن یکی توئیت من این بود که انگار آدم احساس می‌کند که عده‌ای می‌آیند و می‌گویند این کاغذ رد و تائید هر دو به درد ما می‌خورد، اگر تأیید شدیم هرجا خواستیم استخدام شویم رو می‌کنیم اگر رد شدیم و دولتی آمد روی کار که با دولت قبلی مخالف بود می‌گوییم آقا ببینید شورای نگهبان ما را رد کرده، اگر آدم خیل بدبین باشد می‌گوید این‌ها فکر این هستند که اگر خدای ناکرده این نظام از بین رفت بیایند بگویند این نظام ما را هم ردصلاحیت کرد.
تخریب انتخابات است اگر...
منظورتان آقای حقانیان است؟
حالا هر کسی، بقیه هم به دردشان می‌خورد، من می‌خواهم بگویم این تخریب انتخابات است. همه جای دنیا یک سری محدودیت‌ها دارند و می‌گویند احزاب بیایند و کاندیدا معرفی کنند، داخل خودشان دعوای‌شان را بکنند و دست آخر یک نفر کاندیدا معرفی کنند یا نه می‌گویند ۵۰۰ استاد دانشگاه باید یک نفری را برای این پست تائید کنند تا‌ایشان بتواند در لیست انتخاباتی بیاید، یا حتی از آدم‌های عمومی مثلاً ۱۰ هزار نفر امضا کنند که این فرد برای کاندیدا شدن خوب است.
مردم به ریش و قیافه کاندیدا رأی نمی‌دهند
اینجا با این شرایط بهتر است بیایند یک جریمه‌ای بگذارند و بگویند هر کس که کاندیدا شد اگر کمتر از ۲ درصد رای آورد باید هزینه آن بخش انتخابات را پرداخت کند، اینکه سنگ مفت گنجشک باشد درست نیست.
تاکنون چندین بار مجلس و شورای نگهبان قانون انتخابات را عوض کرده‌اند و آخرش این شده است. ببینید چه سردرگمی پیش آمده و اصلاً کسی نمی‌تواند تفسیر کند که در این انتخابات به چه کسی و بر اساس کدام معیار رأی دهد، آیا اصول گرا‌ها آمده‌اند؟ تندرو‌ها آمده‌اند؟ کندرو‌ها آمده‌اند؟ اصلاح طلبان آمده‌اند؟ تازه هر کدام می‌خواهند در این شرایط چکار کنند؟ برنامه‌شان چیست؟ مردم که نمی‌آیند به ریش و قیافه کاندیدا رای دهند، مردم می‌گویند برنامه‌تان چیست و چکار می‌خواهید بکنید؟
اگر اصلاح طلبان بدون سیگنال مثبت شورای نگهبان آمده‌اند، اشتباه کرده‌اند
به اصلاح طلبان اشاره داشتید، در این دوره انتخابات اصلاح طلبان هم تا اینجای کار که ثبت نام بوده وارد عرصه شده‌اند حتی آن‌ها که در انتخابات اخیر پای صندوق هم نیامدند، کاندیدا معرفی کرده‌اند بنظر شما آن‌ها سیگنال مثبتی از شورای نگهبان جهت حضور دریافت کرده‌اند؟

من خبر ندارم ولی اگر واقعاً سیگنالی داده نشده باشد و آمده باشند منطقی ندارد. مگر اینکه بگویند ما مثل دفعه قبل اشتباه کرده‌ایم، چون به هر حال ما باید در صحنه باشیم و باید رأی‌مان معلوم شود. من آن دفعه هم گفتم اگر کسی می‌خواهد انتخابات را تحریم کند باید سینه‌اش را سپر کند و به مردم بگوید مردم ما به عنوان اصلاح طلب نمی‌خواهیم رأی بدهیم و شما‌ها هم نروید رأی بدهید. اگر اینکار را نکند آنوقت آن ضد انقلاب‌های خارج نشین می‌آیند و می‌گویند تمام این‌هایی که در کشور رأی ندادند طرفدار پهلوی و... بودند و این خیلی بدتر است.
اگر رسما به مردم بگویند شما اگر طرفدار ما هستید در انتخابات شرکت نکنید خیلی بهتر از این است که بگویند کاندیدا نداریم و نه جرات تحریم کردن داشته باشند و نه جرات تحریم نکردن. اگر سیگنالی نگرفته باشند و به میدان آمده باشند اشتباه کرده‌اند.
کاندیداتوری زنان سمبلیک است و تأیید صلاحیت نمی‌شوند
حضور خانم‌ها رادر این عرصه چگونه می‌بینید؟
بنظر من این یک کار سمبلیک است، به این خانم‌ها گفته‌اند بیایید و آن‌ها هم می‌دانند که تأیید نمی‌شوند. فعلا آقایان را کسی تائید نمی‌کند چه رسد به خانم‌ها.
این سونامی ثبت نام را تا چه حد متأثر از حضور گسترده رسانه‌ها می‌بینید، مثلاً برخی افراد که طرد شده یا از یاد رفته‌اند با ثبت نام و انتشار عکس و فیلم مجدداً بر سر زبان‌ها می‌افتند.
من دلم نمی‌خواهد مقامات و نماینده‌ها را دراین حد پایین بیاورم که بگویم آمده آنجا که عکسش منتشر شود، این خیلی توهین است. من چنین جسارتی نمی‌خواهم بکنم ولی نحوه عمل بعضی‌ها ممکن است در ذهن‌ها این موضوع را تداعی کند.
قاعدتاً احمدی نژاد و همفکران او نباید تأیید صلاحیت شوند
آقای کرباسچی! فکر می‌کنید آقای احمدی نژاد تأیید صلاحیت بشوند؟
من نمی‌توانم کار شورای نگهبان را پیش‌بینی کنم ولی علی القاعده نباید تأیید صلاحیت شود، قبلاً هم این اتفاق افتاده است. من فکر می‌کنم شورای نگهبان وقتی کسی مثل آقای هاشمی را رد صلاحیت می‌کند بعید می‌دانم کس دیگری را که حتی دو دوره هم رئیس جمهور بوده تائید کنند.
یعنی نباید کسی توقع داشته باشد که بیشتر از دو دور نوبت ریاست جمهوری داشته باشد، ۸۵ میلیون جمعیت داریم و هر کسی دو دور رئیس جمهور شود دیگر نوبت به کس دیگری نمی‌رسد.
تعداد قابل توجهی از از اعضای کابینه احمدی نژاد ثبت نام کرده‌اند، فکر نمی‌کنید‌ایشان با علم به رد صلاحیت برخی دوستان خود را وارد عرصه کرده تا شاید از موفقیت آن‌ها بهره‌مند شود؟
این‌ها باید آن تصمیم‌گیران و حاکمیت را یا خواب فرض کنند یا خیلی پرت. اگر خود‌ایشان را رد کنند قاعدتاً باید همفکران او را نیز ردصلاحیت کنند. البته وزن افراد هم خیلی مهم است، شورای نگهبان ۵ تا ۶ نفر را معرفی خواهد کرد.
خروجی این انتخابات یا لاریجانی است یا قالیباف
خروجی مناظرات را چگونه می‌بینید؟
مناظرات که در سبک و سیاقی نیست که مردم چیزی دست‌شان بیاید که این رئیس جمهور چه برنامه‌ای را قراراست اجرا کند. یکی علیه دیگری می‌گوید و دیگری پرونده شخص دیگر را رو می‌کند. این‌ها به درد مردم نمی‌خورد و مردم می‌دانند همه این‌ها بالاخره یک مسائلی با هم دارند و ممکن است علیه یکدیگر صحبت کنند.
منتهی مردم خوششان می‌آید که برخی مسئولینی که از آن‌ها دلخوری دارند را ببینند که به جان هم افتاده‌اند، لذا از این چیزی در نمی‌آید.
صرف نظر از احمدی نژاد از بین آقایان لاریجانی، قالیباف، زاکانی و جلیلی شانس کدامیک را بیشتر می‌بینید؟
پیش‌بینی من این است با توجه به اینکه شورای نگهبان گفته از همه جناح‌ها در انتخابات خواهیم داشت خروجی این انتخابات یا آقای لاریجانی می‌شود یا آقای قالیباف که هر دو برای حاکمیت قابل قبول است، چرا که بقیه رأی چندانی ندارند. مگر تحرکی در آرای خاکستری ایجاد شود که من چنین زمینه‌ای را فعلا نمی‌بینم.
در کابینه افراد بسیار کمی از جنس رئیسی داریم
غلام‌حسین رضوانی داوطلب انتخابات ریاست جمهوری و از  اعضای شورای مرکزی جبهه پایداری نیز در باره انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوید: در شرایطی که پیکر رئیسی هنوز پیدا و یا تشییع نشده برخی برای ریاست جمهوری خود رپرتاژ دادند، آیا شایسته است که بپذیریم این‌ها از جنس رئیسی هستند؟
غلامحسین رضوانی به خبرآنلاین می‌گوید هنگامی که پیکر رئیسی بر روی زمین بوده برخی رپورتاژ تبلیغاتی آماده کردند.
آقای رضوانی بنابر تصمیم شخصی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کردید یا تصمیم جناحی بوده است؟
بنده براساس تصمیم شخصی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرده‌ام.
این موج ثبت نام‌ها با انتقاداتی همراه شد، تحلیل خود شما از این علاقه به کاندیداتوری چیست؟
تعدد ثبت‌نام‌کنندگان در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری نسبت به دوره‌های قبل شاید کمتر باشد. تفاوت این دفعه این است که مردم به صورت بر خط در جریان قرار گرفتند. همچنین در دوره‌های قبل هم گزارش داده بودند که صد‌ها نفر برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده‌اند، لذا مردم اطلاع دارند و در حافظه تاریخی آن‌ها و رسانه‌ها ثبت شده است که تعداد داوطلبین انتخابات ریاست جمهوری بیشتر بوده است.
مورد دیگر اینکه تعدد کاندیدا‌های واجد شرایط بیانگر بالندگی نظام جمهوری اسلامی ایران است. گاهاً برخی وانمود می‌کردند که از میان داوطلبین کلاً یک نفر مناسب ریاست‌جمهوری ایران است و به همین دلیل باید در قانون اساسی تجدیدنظر کنیم تا با اصلاح انجام شده همان یک نفر برای بارسوم رئیس جمهور بشود الحمدالله الآن ده‌ها نفر کاندیدا شدند و این امر بدی نیست و فقط عملکرد شورای نگهبان را سنگین‌تر می‌کند چراکه در فرصت محدودی باید صلاحیت افراد را احراز کند.


در حال حاضر ۵ عضو کابینه دولت سیزدهم در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کردند، با توجه به اینکه اصرار هم دارند که کاندیدای دولت نیستند این افراد رو کاندیدای چه طیفی ارزیابی کنیم؟
واقعیت این است که رئیسی با توجه به اخلاص، پشتکار، صداقت و تواضعی که در برخورد با مردم داشت، موجی ایجاد کرده و خوشبختانه این به معنای رفراندوم بزرگ آری مجدد به جمهوری اسلامی بود. به عبارت دیگر شهادت رئیسی برای استحکام نظام جمهوری اسلامی بسیار تعیین‌کننده بود.
هر چند شهادت رئیسی برای ما بسیار تلخ بود. بنده همان روز که متوجه شدم رئیسی را از دست دادیم، به برخی از دوستان نزدیکم گفتم حالا که ما قربانی دادیم، مطمئناً ریشه‌های نظام مستحکمتر می‌شوند.
بُعد دیگر قضیه این است که در کابینه افرادی که از جنس رئیسی باشند بسیار کم داشتیم، اینکه می‌گویم بسیار کم داشتیم برای این است که نمی‌خواهم بگویم مطلقاً نداشتیم، بلکه منظور این است که در کابینه بسیار ناچیز افرادی هستند که از جنس رئیسی باشند.
علاوه بر این در شرایطی که پیکر رئیسی هنوز پیدا و یا تشییع نشده برخی برای ریاست جمهوری خود رپرتاژ دادند، آیا شایسته است که بپذیریم این‌ها از جنس رئیسی هستند؟ مطلقاً این افراد از جنس رئیسی نیستند، بلکه این نوع افراد که هنوز پیکر رئیسی دفن نشده به فکر تصاحب جایگاه ریاست جمهوری افتادند، آن شایستگانی که مدعی ادامه راه رئیسی باشند، نیستند.
اما در هر صورت این افراد هم طبق قانون می‌توانستند در انتخابات ثبت‌نام کنند و از این جهت کسی نمی‌تواند به آن‌ها خرده بگیرد. در مجموع معتقد هستم که شخصیت ملی، ممتاز و ویژه رئیسی نباید توسط مدعیان دروغین مصادره شود.
به نظر شما رقابت اصلی میان کدام داوطلبین خواهد بود؟
رقابت، رقابت است بنده نمی‌دانم تقسیم آن به اصلی و فرعی چه معنی دارد، در هر صورت رقابت است اما تا زمانی که نامزد‌های مورد تأیید شورای نگهبان مشخص نشدند، نمی‌توان به این پرسش، پاسخ داد.
شورای نگهبان و داوطلبین باید چه اقدامی انجام دهند که مشارکت در انتخابات افزایش پیدا کند؟
به مُر قانون عمل کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

مجید نصرت زاده
Iran, Islamic Republic of
به طور قطع دکتر قالیباف برنده این کارزار انتخاباتی می باشند.
Iran, Islamic Republic of
جلیلی هیچ شانسی نداره
تحلیل گر واقعی
Iran, Islamic Republic of
یه سوال از این کارشناس محترم
می شود بفرمایید لاريجانی توی این سه سال چه کار کرد که بتواند از فیلتر شورای نگهبان رد شود؟؟
بردار برنده قطعی انتخابات قالیباف است جز اینکه خود قالیباف و اصول گرایان توافق کنند جلیلی بیاد بالا
لاريجانی هم بدلیل ناکارآمدی قطعا رد صلاحیت خواهد شد همانند دور قبل
تحلیلگر
Iran, Islamic Republic of
وقتی رهبر معظم انقلاب می فرمایند انتخابات پرشور یعنی همه گروه ها باید کاندیدا داشته باشند تا مردم رغبت شرکت در انتخابات را داشته باشند اگر لاریجانی تایید نشود با حکم حکومتی رهبر معظم انقلاب تایید می شود پس رقابت بین لایجانی و قالیباف است اگر تعدد کاندیدا داشته باشیم صد در صد انتخابات به دور دوم کشیده می شود که احتمالا نماینده دولت یکی از آن دو باشد.
Iran, Islamic Republic of
آقای جلیلی برای گرم کردن تنور انتخابات است و گرنه خودش هم میداند که رای ندارد لطفا مزاحمش نشوید می خواهد سجده طولانی داشته باشد
Iran, Islamic Republic of
بعد از اعلام تایید صلاحیتها تمام معادلات به هم خورد رقابت بین پزشکیان و قالیباف خواهد بود
ایران در دو راهی

ایران در دو راهی

با وجودیکه بخش اعظم اصولگرایان در دوره ریاست جمهوری روحانی مخالف برجام بودند، رئیسی اصولگرا ...
در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

اگرچه برخی مسئولان تاکید دارند که قیمت قبر‌ها به ویژه در تهران نجومی نیست، اما بازار‌های ...
جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

۶ محموله روغن خوراکی به‌وزن ۹۱هزار تن در سال ۱۴۰۰ توسط شرکت بازرگانی دولتی وارد بندر ...
1