تاریخ انتشار
جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۲۳
کد مطلب : ۴۷۶۲۳۲
گزارش مرکز آمار از شاخص‌های بازار کار در سال گذشته؛

آخرین قاب استانی از بازار کار 1402؛ کاهش نرخ بیکاری در 24 استان /جایگاه کهگیلویه و بویراحمد

۱
آخرین قاب استانی از بازار کار 1402؛ کاهش نرخ بیکاری در 24 استان /جایگاه کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛طبق تازه‌ترین گزارش مرکز آمار، نرخ بیکاری در سال 1402 در 24 استان نسبت به سال 1401 کاهش یافته است. بالاترین نرخ بیکاری مربوط به سیستان و بلوچستان و پایین‌ترین سطح این نرخ مربوط به استان خراسان جنوبی بوده است.
به گزارش کبنا، مرکز آمار در تازه‌ترین به روز‌رسانی خود آماری از وضعیت شاخص‌های بازار کار در سال 1402 اعلام کرده است. طبق این آمار تازه، نرخ بیکاری در 24 استان نسبت به سال 1401 کاهش یافته است. بالاترین نرخ بیکاری بیش از 11 درصد بوده که مربوط به استان سیستان و بلوچستان است. کمترین سطح این نرخ نیز کمتر از 6 درصد بوده و مربوط به خراسان جنوبی است. میانگین نرخ بیکاری در کل کشور نیز به 8.1 درصد رسیده است.
شدیدترین کاهش نرخ بیکاری نسبت به سال 1401 نزدیک به 4 واحد درصد بوده و در استان هرمزگان رخ داده است. در مقابل، بیش‌ترین افزایشی که در این نرخ رخ داده نزدیک به یک واحد درصد بوده و مربوط به استان گلستان است.
030302
خراسان جنوبی و کمترین نرخ بیکاری سال 1402
نرخ بیکاری نشان می‌دهد که چند درصد از افراد فعال در بازار کار، بیکار هستند. بیکار نیز به فردی اطلاق می‌شود که کار ندارد اما یا در جستجوی شغل است و یا تمایل به کار کردن دارد. داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که نرخ بیکاری کل کشور در سال گذشته به 8.1 درصد رسیده است. این نرخ در سال 1401 برابر با 9 درصد بوده است. بنابراین نرخ بیکاری کل کشور در سال گذشته کاهش یافته است. از میان تمام استان‌های کشور، بالاترین نرخ بیکاری 12.4 درصد و مربوط به استان سیستان و بلوچستان بوده است. در رتبه بعدی استان کرمانشاه با نرخ بیکاری 12.3 درصدی قرار گرفته است. در رتبه سوم نیز استان لرستان جای دارد که نرخ بیکاری آن 11.9 درصد برآورد شده است.
در سوی دیگر این طیف، استان خراسان جنوبی قرار گرفته که نرخ بیکاری آن 5.7 درصد به ثبت رسیده است. این نرخ، کمترین بیکاری ثبت شده در میان استان‌های کشور است. مازندران و سمنان نیز دومین و سومین استان از نظر نرخ بیکاری پایین بوده‌اند.
030302
اٌفت نرخ بیکاری در 24 استان کهگیلویه و بویراحمد
مقایسه نرخ بیکاری در سال 1402 نسبت به سال 1401 نشان می‌دهد که این شاخص در 24 استان کاهش یافته است. شدیدترین اٌفت نرخ بیکاری 3.9 واحد درصد بوده که مربوط به استان هرمزگان است. این نرخ در کردستان نیز 3 واحد درصد کاهش یافته است. با این حال، در سایر استان‌ها نرخ بیکاری افزایش یافته اما شدیدترین افزایش به ثبت رسیده کمتر از یک واحد درصد بوده است. به بیان دقیق‌تر، نرخ بیکاری گلستان با 0.9 واحد درصد افزایش، شدیدترین افزایش در نرخ بیکاری را در طول سال گذشته تجربه کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

ایران در دو راهی

ایران در دو راهی

با وجودیکه بخش اعظم اصولگرایان در دوره ریاست جمهوری روحانی مخالف برجام بودند، رئیسی اصولگرا ...
در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

اگرچه برخی مسئولان تاکید دارند که قیمت قبر‌ها به ویژه در تهران نجومی نیست، اما بازار‌های ...
جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

۶ محموله روغن خوراکی به‌وزن ۹۱هزار تن در سال ۱۴۰۰ توسط شرکت بازرگانی دولتی وارد بندر ...
1