تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۵۱
کد مطلب : ۴۷۱۰۳۸
وقتی کودکان کنترل نشده در فضای مجازی رها می‌شوند

بلوغ زودرس کودکان در جامعه مجازی / ذبح سلامت فکری کودکان در قتلگاه فضای مجازی

۰
ذبح سلامت فکری کودکان در قتلگاه فضای مجازی
کبنا ؛ امروزه بهره‌گیری از اطلاعات و داده‌های زیاد با استفاده از اینترنت، در کمترین زمان برای اغلب افراد جامعه فراهم است که به تبع آن افراد زیادی به خصوص کودکان در شبکه‌های اجتماعی فعال و در ارتباط هستند اما دسترسی این گروه از جامعه بدون محدودیت استفاده از برخی ابزار‌های ارسال فایل مثل "شریت" (SHAREit) تهدیدی برای سلامتی و مشکلاتی برای آن‌ها خواهد بود.
به گزارش کبنا، پیشرفت و توسعه فضای مجازی، زمینه ساز فضا‌های اجتماعی جدید شد و این فضای بدون مرزی روابط اجتماعی و خانواده‌ها را تحث تأثیر قرار می‌دهد.
فضای مجازی اگرچه دارای فرصت‌های علمی و ارتباط‌های اجتماعی است اما استفاده بی‌رویه کودکان و دانش‌آموزان بدون هیچ برنامه و محدودیتی اثرات زیانباری برای آن‌ها خواهد داشت.
ارتباط گسترده و آسان‌تر، یادگیری متنوع و خلاق برخی از مزایای رسانه‌های اجتماعی است اما با دسترسی بیشتر کودکان به فضای مجازی که بخش عمده‌ای از زندگی اجتماعی بسیاری از کودکان را به خود اختصاص داده است در کنار مزایای این فضا برای کودکان اما خطراتی مانند قرار گرفتن در معرض محتوای نامناسب را در هر رده سنی تهدید می‌کند.
یکی از برنامه‌هایی که اغلب افراد و حتی کودکان به آن دسترسی دارند شِریت یا شِیر ایت (SHAREit) که یک برنامه‌ی کاربردی رایگان است و امکان انتقال اطلاعات از یک وسیله‌ی مجهز به وای فای را به یک دستگاه دیگر مجهز به وای فای فراهم می‌کند.
مدتی است که نسخه رایگان این برنامه (شریت)محتوا‌های نامناسب تبلیغ می‌کند که خطرات زیانباری برای خانواده‌ها به خصوص کودکان را در پی خواهد داشت که در صورت نداشتن برنامه و کنترل خانواده‌ها به شدت این گروه از افراد جامعه آسیب‌های روحی و روانی دچار می‌شوند.
مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد بهداشتی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه به ایرنا گفت: فضای مجازی ناشناخته است و خیلی از داده‌ها مبنای علمی ندارد کسانی که مسلط و آشنا نیستند قربانی این فضای ناآشنا می‌شوند.
"همداد آران‌پور" اظهار کرد: در خیلی از کشور‌ها، استفاده از محصولات به خصوص نوشیدنی‌ها، دخانیات، محصولات فرهنگی و حتی کارکردن رده‌بندی سنی دارد.
وی افزود: سن کودک را که تا ۱۸ سال در نظر می‌گیرند از استفاده و دیدن برخی از محصولات منع شدند اما فیلم‌ها در کشور ما محدودیت سنی ندارند اگرچه بعضا نوشته شده ولی قوانینی در این خصوص اجرا نمی‌شود.
مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد بهداشتی با اشاره به پیامد‌های استفاده بی‌رویه فضای مجازی گفت: هر فردی متناسب با سنش توانمندی‌هایی دارد، کودکان که اعتیاد به این فضا پیدا می‌کند، پرخاشگر می‌شوند و با وابستگی به این فضا، پیامد‌های اتلاف وقت، افت تحصیلی، خُلق منفی، افسردگی، تنهایی و حتی کاهش مهارت‌های اجتماعی برای کودکان در پی دارد.
آران پور تأکید کرد: برنامه شریت یا زاپیا که داده‌ها را به صورت فوری انتقال می‌دهند، دسترسی کودکان را به داده‌هایی که متناسب با سن آن‌ها نیست (از فیلم‌های مستهجن تا دیگر داده‌های نامناسب سن ) فراهم می‌کند که دچار بلوغ زودرس می‌شوند.
وی ادامه داد: کودکان هنوز به تفکر انتزاعی؛ که قدرت تجزیه و تحلیل داشته باشند، نرسیدند و بدنی که هنوز از لحاظ فیزیولوژی ضعیف است و از نظر ذهنی به بلوغ مناسب نرسیده است و داده‌های نامناسب سن را دریافت کند آسیب‌های زیانباری را دریافت می‌کند.
مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد بهداشتی با تأکید بر نظارت‌های بیشتر خانواده‌ها گفت: فعال کردن و آشنا شدن خانواده با نرم‌افزار‌هایی مثل اسکرین تایم (Screen Time)که بر جستجو‌ها و بازدید فرزند خود را در فضای مجازی دنبال و نظارت کنند) می‌توان به نظارت‌های مستمر و روزانه فرزندان خود را کنترل کنند.
آران پور تأکید کرد: هر خانواده‌ای تدبیری برای مدیریت زمان استفاده از گوشی داشته باشند اگرچه لازم است این مدیریت زمان استفاده از گوشی را برای کل خانواده برنامه‌ریزی کرد چرا که قانونی که برای خانواده وضع می‌شود نمی‌توان برای والدین خانواده استثناپذیر باشد.
وی با اشاره به وظیفه مدارس گفت: با این تهدید‌ها و آسیب‌ها لازم است مدارس نیز مجهز شوند و اجازه همراه داشتن گوشی به دانش‌آموز داده نشود.
آران پور با اشاره به اهمیت و نقش مشاوران مدرسه گفت: مشاور کاردان و خبره مدارس باید تقویت و به صورت جدی فعال باشند چراکه دانش‌آموز باید بتواند با مشاور مدرسه مشکل خود را در میان بذارد و مشاوره نیز از عهده آنالیز و تلاش برای رفع آن مشکل داشته باشد.
امروز افراد جامعه تقریباً اغلب اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق رسانه‌ها دریافت می‌کنند و ما در عصر ارتباطات، اطلاعات و آشوب اطلاعاتی و حتی اشباع رسانه‌ای قرار داریم که با واکسینه شدن در برابر پیام‌های تبلیغی و گمراه‌کننده می‌توان هوشمندانه از سفره رسانه‌ها بهره‌مند شد.
آگاه بودن و داشتن سواد رسانه‌ای لازمه زندگی در این عصر جهانی شدن است که ضرورت دارد با افزایش شعور و آگاهی و فرهیختگی جامعه خود، کودکان و نوجوانان را در برابر پیامد‌های مخرب رسانه‌ها واکسینه کرد چرا که کودک و نوجوان بی‌دفاع‌ترین مخاطبان پیام‌های رسانه‌ای هستند و پیام نامناسب می‌تواند آثار مخربی بر آنان داشته باشد.
در صورتی که افراد جامعه به خصوص خانواده آگاه باشند با استفاده مفید از محتوای رسانه‌ها می‌توانند مدیریت زمانی برای خود و کودکان داشته باشند چرا که به تعبیر "پی یر بوردیو"جامعه‌شناس شهیر فرانسوی" اثرپذیری افراد از واقعیت‌ها، نهاد‌ها، سازمان‌های اجتماعی و فراورده‌های آن‌ها تابع میزان سرمایه اجتماعی و فرهنگی آن‌ها است.
بنابراین رسانه‌های جمعی که اکنون در دسترس همه انسان‌ها هستند دارایی، دانش و آگاهی هر خانواده در نوع بهره‌برداری از فضای مجازی، امکانات و اطلاعات آن اثرگذار خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عبدی ایده ستاندن مالیات به زور ولو با رنگ و لعاب قانون را نادرست می داند و می‌گوید: کوشش ...
آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

در روز‌های اخیر گزارش‌ها حاکی از هشدار آمریکا نسبت به حمله علیه مواضع گروه انصار الله ...
چرا اقتصاددانان «رابینسون کروزوئه» را دوست دارند؟

چرا اقتصاددانان «رابینسون کروزوئه» را دوست دارند؟

کتاب‌های درسی اقتصاد تک نفره کروزوئه را به‌عنوان نوعی معیار معرفی می‌کنند که می‌توان ...
1