تاریخ انتشار
دوشنبه ۸ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۳۵
کد مطلب : ۴۶۸۷۰۲
قطع درختان برای کشف میدان گازی در منطقه مختار کهگیلویه و بویراحمد، مخالفت فعالان محلی روبه‌رو شد

400 درخت 500 ساله جلوی پای میدان گازی مختار بویراحمد قربانی شد (+ فیلم)

۱۵
۲
400 درخت 500 ساله جلوی پای میدان گازی مختار بویراحمد قربانی شد (+ فیلم)
کبنا ؛درختان منطقه جنگلی مختار برای بهره‌برداری از میدان گازی قطع شدند. اتفاقی که به گفته رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بویراحمد بدون مجوز نهایی و با نقض قوانین منابع طبیعی کشور انجام شده است.
            

به گزارش کبنا، هنوز گاز از قلب زمین‌های «مختار» در شهرستان بویراحمد بیرون نیامده، نزدیک به چهارصد بلوط دانه‌زاد بدون اجازه و اطلاع منابع طبیعی قطع و زمزمه‌های افزایش قیمت زمین باعث اختلافات محلی شد و این اختلافات در هفته‌های گذشته یک کشته و چندین زخمی برجا گذاشت. هرچند مسئولان محلی می‌گویند این اختلافات ارتباطی به کشف گاز ندارد اما محلی‌ها مخالف این حرفند. از سوی دیگر رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بویراحمد هم می‌گوید قطع درختان بدون هماهنگی با آنها بوده و باید از کارکنان منابع طبیعی می‌خواستند تا برای نشانه‌گذاری درختان و کم کردن آسیب‌ها در منطقه حاضر شوند. «این پروژه ملی است و ما هم قصد سنگ‌اندازی نداریم. اما قطع درختان بدون هماهنگی بوده و هنوز خسارت این تخریب‌ها به منابع طبیعی داده نشده است.»
 فروردین‌ماه ۱۳۹۱ بود که زمزمه‌های کشف‌ یک میدان گازی در منطقه مختار به صورت رسمی شنیده شد. محلی‌ها اما در سال‌های قبل هم خاطره کشف گاز را در این منطقه شنیده بودند. یکی از جنگلبانان منطقه که نمی‌خواهد نامش در این گزارش بیاید به «پیام‌ما» از سال‌ ۱۳۶۹ می‌گوید. زمانی که گفته شد یک چاه گاز شناسایی شده است. «ما آن سال شنیدیم که یک حلقه چاه گاز را شناسایی کرده‌اند، اما بعد گفتند که آن را بسته و کار را رها کرده‌اند.» او و دیگر محلی‌ها بعد از آن سال دیگر خبری از برداشت گاز نشنیدند تا همین اواخر که رفت و آمد افراد مختلف برای شناسایی میدان گازی و انجام کارهای ابتدایی بالا گرفت. «افراد بسیاری آمدند اما ما درباره قطع درختان اطلاعی نداشتیم. این محدوده سه کیلومتر تا روستای فیروزآباد فاصله دارد و زمین‌های موجود از جمله مراتع ملی است و مالکان شخصی شاید به تعداد خیلی کم در منطقه باشند.» او در حالی از کم بودن شمار مالکان شخصی در منطقه می‌گوید که بعد از اکتشاف میدان گازی، صحبت از درگیری به میان آمد و این درگیری‌ها یک کشته برجا گذاشت.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بویراحمد: از کمک کارشناسان ما استفاده نشد تا در منطقه حاضر شوند و بعد از بررسی‌های دقیق نشانه‌گذاری روی درختان انجام گیرد و بعد قطع درختان شروع شود. متاسفانه رعایت قانون در این موضوع دیده نمی‌شود
همان زمان عده‌ای گران شدن زمین‌ها به دلیل بهره‌برداری گاز را از جمله دلایل این اتفاق دانستند و «بهمن گرجیان»، فرمانده انتظامی شهرستان بویراحمد استان کهگیلویه و بویراحمد در توضیح این اتفاق گفت: «ظهر روز جمعه دهم شهریور ماه ۱۴۰۲ در یک درگیری مسلحانه در یکی از روستا‌های شهرستان بویراحمد یک نفر کشته و ۶ تن زخمی شدند. ساعت ۱۲ و ۱۸ دقیقه طی تماسی تلفنی یک مورد نزاع دسته‌جمعی مسلحانه در منطقه «سرآب‌بید» روستای «فیروزآباد» به مرفوک شهرستان بویراحمد اعلام شد که با اعزام فوری ماموران به محل حادثه در بررسی‌ها و تحقیقات اولیه مشخص شد در این درگیری یک نفر کشته و ۶ تن زخمی شده‌اند.»
فرمانده انتظامی شهرستان بویراحمد علت این درگیری را اختلاف ملکی-خانوادگی عنوان کرد اما محلی‌ها دلیل اختلاف را تصاحب زمین عنوان کردند؛ زمینی که بعد از آمدن گاز ارزش بسیاری پیدا کرده است. این در حالی بود که «سید ابراهیم مرتضویان»، دهیار روستای یوسف‌آباد مختار همان زمان به فارس گفت: «این درگیری هیچ ربطی به مردم منطقه مختار نداشته و اصولاً در حال حاضر هیچ گونه تعارضی میان منابع طبیعی و مردم مختار و شرکت گاز در خصوص میدان گازی مختار وجود ندارد. اگر هم قرار باشد پروژه میدان گازی مختار در زمین‌های کشاورزی روستا کاری انجام دهد. آن وقت می‌بایست توافقات لازم برای خرید زمین مردم با قیمت کارشناسی صورت گیرد.»
جنگلبان اما می‌گوید زمین‌های منطقه مدت‌هاست ارزش بسیاری پیدا کرده‌اند و یافتن گاز هم دلیلی بوده تا بسیاری دچار اختلاف شوند و بسیاری از افراد در این سال‌ها با قطع درختان در تلاش برای تصاحب زمین‌های ملی باشند. او از تعداد درختانی که برای بررسی میدان گازی قطع شده‌اند اطلاع دقیقی ندارد اما شنیده که «وزارت نفت باید بیش از یک میلیارد تومان جریمه قطع درختان را بپردازد که هنوز پرداخت نشده است».
یک فعال محیط زیست: این منطقه یکی از پرتراکم‌ترین مناطق بلوط‌های دانه‌زاد است. از بین رفتن آنها اثرات بسیار منفی برای اکوسیستم خواهد داشت
بیرون بردن شبانه درختان از منطقه
«۴۰۰ درخت در محدوده‌ای دو کیلومتری قطع شده و شبانه از منطقه
خارج شده‌ است.»
امید سجادیان، دبیر شبکه تشکل‌های محیط زیست و منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد که در این مدت درگیر این اتفاق بوده، این را به «پیام‌ما» می‌گوید و تاکید می‌کند که بر اساس اطلاعات رسیده به او این کار نه مجوز کارگروه فنی منابع طبیعی را داشته و نه حتی استانداری اجازه چنین کاری را صادر کرده است.
به گفته او در این منطقه درختان بلوط دانه‌زاد وجود دارد که از نظر اکولوژیکی دارای اهمیت بسیار بیشتری نسبت به بلوط‌های شاخه‌زاد هستند. «این منطقه یکی از پرتراکم‌ترین مناطق بلوط‌های دانه‌زاد است. از بین رفتن آنها اثرات بسیار منفی برای اکوسیستم خواهد داشت.»
سجادیان به وضعیت منطقه هم اشاره می کند و می‌گوید مردم آنجا کشاورزی و باغداری می‌کنند و در سال‌های اخیر که جهاد کشاورزی آب را به مناطق بالادست پمپاژ کرده، زمین‌خواری هم افزایش یافته است. «فاصله منطقه تا یاسوج بین ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر است و این نزدیکی در کنار رساندن آب به نقاط بالادست باعث شده عده‌ای در تلاش برای تصاحب اراضی ملی باشند؛ بلوط‌ها را قطع کنند و کم‌کم به زمین‌های ملی تجاوز کنند.»
اما رعایت اصول کار در پروژه‌های ملی و بزرگ از جمله مواردی است که کمتر به آن اهمیت داده می‌شود. این را یکی از افراد فعال در حوزه مسئولیت اجتماعی در وزارت نفت به «پیام‌ما» می‌گوید و تاکید می‌کند که نامش در این گزارش نیاید: «پروژه‌های صنعتی و ملی باید گزارش ارزیابی داشته باشند اما در کشور ما به این گزارش‌ها توجه خاصی نمی‌شود. با این گزارش‌ها قرار است اثرات تخریبی کارها کم شده و اصلاح شود اما این اتفاق نمی‌افتد.»
به گفته او ارزیابی اثرات توسعه‌ای، در مناطق حفاظت‌شده بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد اما در سایر مناطق این اتفاق کمتر رخ می‌دهد. «جابه‌جایی درختان در محیط طبیعی به دلیل تغییر در اکوسیستم ممکن نیست اما در مناطق شهری گاهی جابه‌جایی انجام می‌گیرد. در زاگرس هم امکان کندن درختان و بردن آنها به نقطه دیگر نیست اما بهترین کار استفاده از طرح جایگزین است؛ طرحی که با تغییر مسیر کمترین تخریب را به دنبال داشته باشد.»
قطع درختان بدون هماهنگی منابع طبیعی
میدان گازی مختار یاسوج، با تولید بیش از ۲۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی ذخیره‌شده در ۱۰ کیلومتری شهر یاسوج قرار دارد و آنطور که ایرنا نوشته، میدان گازی مختار به‌عنوان چهارمین میدان ذخیره‌سازی گاز طبیعی کشور ثبت شده است و گاز ذخیره‌شده در آن می‌تواند گاز طبیعی مورد نیاز استان‌های فارس، کهگیلویه وبویراحمد و بخشی از استان‌های همجوار از جمله اصفهان و چهارمحال و بختیاری را تا ۱۰۰ سال آینده تامین کند. همه اینها هم دلیلی است تا «حسین رضوی‌نژاد»، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بویراحمد از این طرح به عنوان طرحی ملی نام ببرد و به «پیام‌ما» بگوید: «قصد سنگ‌اندازی نداریم اما هدف این است که قانون اجرا شود.» او می‌گوید قطع درختان بدون مجوز منابع طبیعی بوده و با وجود آنکه پروژه بزرگ و ملی است اما باید کمترین تخریب را شاهد باشیم. «از کمک کارشناسان ما استفاده نشد تا در منطقه حاضر شوند و بعد از بررسی‌های دقیق نشانه‌گذاری روی درختان انجام گیرد و بعد قطع درختان شروع شود. متاسفانه رعایت قانون در این موضوع دیده نمی‌شود. بند ب ماده ۱۲ قانون افزایش و بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی و همچنین ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع رعایت نشده است. هنوز هیچ خسارتی به منابع طبیعی برای قطع درختان داده نشده.»
رضوی‌نژاد نمی‌گوید طبق برآوردهای سازمان منابع طبیعی چند درخت قطع شده اما از محدوده‌ای نام می‌برد که حتما درختانش باید قطع شوند. «محدوده چاه ۱۰۵ در ۱۵۵ متر است که در این محدوده به اجبار همه درختان باید قطع شوند. نمایندگان وزارت نفت از تهران به منطقه آمدند و به آنها گفتیم هرچند مجوزهایی در سطح کلان صادر شده اما باید در منطقه هم هماهنگی و بررسی‌های لازم انجام گیرد. به آنها گفتیم دپوی فعالیت عمرانی خود را به خارج از محدوده جنگلی باید ببرند و خروجی گاز را هم کنترل شده کنند. اما در نهایت باید بگویم اجرای پروژه با هماهنگی ما نبوده و بدون هماهنگی کارهایی از این دست نباید پیش بروند.»
هنوز گاز از قلب زمین‌های مختار کهگیلویه و بویراحمد بیرون نیامده اما بلوط‌های دانه‌زاد بسیاری قطع شده‌اند و این خبر خوبی برای منطقه نیست، هر چند پروژه ملی است و کشف گاز مهم، اما تخریب کمتر و پایین آوردن تعداد قطعی درختان از جمله مواردی است که تا این لحظه مورد توجه قرار نگرفته است و فعالان محیط زیست می‌خواهند تا وزارت نفت اینبار با جدیت و بررسی بیشتری دست به اکتشاف بزند.
نام شما

آدرس ايميل شما

حسینی
Iran, Islamic Republic of
تعلل وتعارف چرا
فارغ ازاهمیت احداث پالایشگاه وایجاداشتغال بخاطری مبالاتی وبی توجهی به قانون وقطع درختان وحیف ومیل کردن بهای آنهابایدفورابرای عامل وآمران پزونده قطع درخت وحمل قاچاق تشکیل وشرکت پیمانکارملزم به جبران خسارات وارده گرددودرغیراینصورت پرونده به دادگاه ارجاع شود
Iran, Islamic Republic of
خوب وشو کردن ..
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
برای گازی که هیچ منفعتی برای استان محروم ما نداره در اصل به نام ما به کام شهرهای شمالی کشور چهارصد درخت رو بیخ گوش محیط زیست قطع میکند اما برای توسعه گردشگری این استان محیط زیست از خواب بیدار میشه و با شعار اجازه قطع یک درخت رو هم نمیدهیم سرمایه گذار رو فراری میدن ، برای ساخت سد خرسان/ هم هزاران درخت قطع میشه محیط زیست دنا نابود میشه هزاران نفر از خانه و زندگیشون و زمینهاشون مهاجرت اجباری میشن
مسیولین این استان دقیقا کجا هستند
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
کسی از این مردم به محیط زیست این استان اهمیت نمیده حالا کافی بود در مورد ثبت‌نام فلان نماینده از فلان طایفه بود دهها کامنت نوشته بودن در طرفداری
واقعا از ماست که بر ماست
حسین
Romania
چه عیبی داره موقعی که تو روز روشن دود از بالای کوه ها میاد که منشا اون دود از کوره های ذغالی بالای کوهه چه حرفی دارید برا این قضیه
بیژن
Iran, Islamic Republic of
اول اشتغال دوم پروژه گاز مختار برای استان ضروری است حالا چند درخت هم قطع شده مگه. آخرالزمان شده که منابع طبیعی مانور میده
Iran, Islamic Republic of
۴۰۰۰ هزار تای آنها را مردم قطع کردند کور بودی که حالا زبون درآوردی.
امیر
Iran, Islamic Republic of
جناب کمایی عزیزبادرودمطالب گفته شده کذب محض است ونوعی کارشکنی درپناه درختان بی زبان برای کسب قدرت این میدان حاصل تلاشهای چندین وچندساله دلسوزان منطقه درسطح کلان بوده که درصورت تحقق اولاباعث ثبات جنگل خواهدشددوما باعث ایجاداشتغال پایداربرای جواناندتحصیل کرده ای خواهددشدکه حتی درگچساران ودهدشت هم غیربومی تلقی وبه صرف کدملی ازشرکتهایی نظیرپترشیمی اخراج میشوندولذاانجام هرکاربزرگی لزوما خساراتی هم خواهدداشتدامادرمقایسه بانتیجه واثرناچیزخواهدبود
Iran, Islamic Republic of
بابا بذارید چندتا جوان برن سرکار
Iran, Islamic Republic of
بابا بذارید چندتا جوان برن سرکار
کامران
Iran, Islamic Republic of
لطفا پیگیری کنید که چرا مدرسه دولتی در سطح شهر یاسوج پراکندگی مناسب ندارد که باعث این همه ترافیک شده ، علاوه بر آن ما مجبوریم با این شرایط سخت معیشتی بچه هامون را در مدرسه غیرانتفاعی ثبت نام کنیم با این وجود این مدارس هم اینقدر شلوغ هستند کلاسها سی و پنج نفره اند، پس آموزش رایگان کجاست؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
/ فقط موقع عمران ابادی دراستان منابع طبیعی یاد درختان میافته پنج سال است بخش کبگیان هزاران اصله درخت بلوط وبنه قلع وقم شده وبه دیگراستانهاقاچاق شده ککش نمیگزه هردرنمازجمعه فریاد زی زده میشه قدمی برنمیدارید اینهمه در بخش کبگیان کارگاهای خانگی ذغال راه اندازی شده وجنگل رانابود میکنند حرکتی دیده نمیشه امابرای کارعمران وابادی جاده سازی وگازوپالایشگاه صدایتان درمیاد وقطعا دلتان برای قطع درختان نمیسوزد بلکه برای دریافت رانتی سروصدا راه میندازید بروید منطقه کبگیان وجنایت راببینید
Iran, Islamic Republic of
تنگ نظری اینجا معلومه. اشتغال واجب تره یا درخت. اگه اشتغال درست بشه بعدا میشه درختکاری کرد و جبران نمود
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
/ اومدید نظر میدید یه درخت بلوط تا بخواد بشه درخت حداقل صدسال طول میکشه میخوایدبا کاشتن چهارتا درخت میوه جبران کنن اشتغال زایی درسته بله کارگریشو شماها باید بکنید فردا نیروشو از بیرون میارن تازه مشخص کنیست مثل بقیه پروژها چندسال طول بکشه هر درخت بلوطی تو دنیا میلارد میلارد براش براورد میکنن بخاطر ارزش که تو اکوسیستم داره بعد شماهایی که کلی ازش دورورتون میبینید خیال میکنید همیشه همینطوره باید جنوب در نظر بگیرید بعد ارزش یه درخت در نظر بگیرید.اقای رضوی لحن صحبت شما هم نشون میده هیچی نیست و توانی تو کنترل این موضوع نداری
فکور
Iran, Islamic Republic of
کجایی هستین که این قسمت از محدوده مختار را به فیروزاباد ربط میدین
بعد با افتتاح این میدان گازی چندصد جوان در این منطقه صاحب شغل و زندگی میشن
ان شاالله میتوان کمبود درختان را جاهای دیگر جبران نمود
مگر اینکه مقاصد دیگری در جریان باشه
چرا اسرائیل از حماس وحشت دارد؟

چرا اسرائیل از حماس وحشت دارد؟

نیرو‌های حماس در قالب گروه‌های مختلف و بعضا به صورت مستقل وارد میدان عملیات علیه اسرائیل ...
مدرسه‌داری برای مدیرسازی؟

مدرسه‌داری برای مدیرسازی؟

مدارس نزدیک به چهره‌های حاکمیتی از محل‌هایی هستند که مسوولان‌شان امید دارند نسل‌های بعدی ...
سیاه‌ و سفید آمار اشتغال

سیاه‌ و سفید آمار اشتغال

 مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش اعلام کرد نرخ بیکاری به رقم ۷.۹درصد رسیده است. بررسی ...
فایل های مرتبط
1