تاریخ انتشار
جمعه ۱۷ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۱۰
کد مطلب : ۴۶۶۷۳۶
کبنا گزارش میدهد
کمبود فضای آموزشی پاشنه آشیل شهرستان بویراحمد / فضاهای آموزشی مناطق محروم کهگیلویه و بویراحمد در وضعیت بحرانی است
۱
کبنا ؛کمبود فضای آموزشی چالشی اساسی و پاشنه آشیل آموزش در شهرستان بویراحمد محسوب میشود که همچون زخمی بر پیکره آموزش و پرورش و کیفیت آموزشی نمایان است و عدالت آموزشی را با کلاسهای بالای ۴۰ نفر ظرفیت و مدارس ۲ نوبته تهدید میکند.
به گزارش کبنا، طبق اعلام متولیان امر در حوزه آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد، وضعیت فضای آموزشی در شهرستان بویراحمد به ویژه شهر یاسوج بحرانی است چرا که در برخی از کلاسهای درس شمار دانشآموزان به بیش از ۴۰ نفر افزایش مییابد.
کمبودهای فضای آموزشی علاوه بر مرکز شهر در مناطق پیرامونی همچون "بَلهزار"، "مادوان" و "سرآبتاوه" نیز محسوس است و با توجه به نرخ رشد جمعیت این استان به تدریج به بحرانی در این حوزه تبدیل بدل شده است.
این تعدد جمعیت دانشآموزان و معلمان را دچار نوعی فرسایش میکند که امکان پرسش و پاسخ و سنجش و ارزیابی دانشآموزان را مختل میکند و آموزش دهنده و آموزش گیرنده را در طول یک سال آموزش دچار فرسایش میکند.
رئیس آموزش و پرورش بویراحمد میگوید: هرساله بیش از سه هزار دانشآموز به آمار دانشآموزی شهرستان بویراحمد افزوده میشود و لذا شهرستان نیازمند تأمین تجهیزات جدید آموزشی است.
سرجمع سرانه فضای آموزشی در استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به میانگین کشوری نرمال است به گونهای که سرانه فضای آموزشی کشور ۵. ۲ درصد و در استان کهگیلویه و بویراحمد پنج درصد است اما سرانه فضای آموزشی در شهرستان بویراحمد تنها ۳. ۳ درصد است.
نماینده ولیفقیه در کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج، گفت: بحران فضای آموزشی در استان به خصوص شهرستان بویراحمد نامناسب است و تعجب میکنم چرا سیاستها و تدابیر در رفع این بحران کارساز نیست.
آیتالله سید نصیر حسینی افزود: زیبنده نیست که دانشآموز ما فضای آموزشی، ورزشی، آزمایشگاهی و تجهیزات کارگاهی مناسب نداشته باشد چرا که لازم است بجای هزینههایی که بیرویه در جاهایی دیگر انجام میشود برای رفع مشکلات آموزشی بکار گرفته شود.
وی تأکید کرد: همه ما اهمیت آموزش و پرورش را میدانیم ولی در عمل به درستی اقدام نمیکنیم چرا که سرمایههای علمی ما از مسیر آموزش و پرورش عبور میکنند متأسفانه توجه کافی به آموزش و پرورش نشده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد معتقد است که به دلیل جانمایی نکردن مناسب در سطح شهرستان بویراحمد و شهر یاسوج با کمبود فضای مدارس مواجهیم که در این زمینه نگرانیهایی وجود دارد.
سید علی احمدزاده افزود: مناطق محروم زیادی در استان وجود دارد که فضاهای آموزشی آنها در وضعیت بحرانی است که نگرش جدیدی میخواهد.
وی تأکید کرد: عقب ماندگی آموزش و پرورش در خدمترسانی آموزشی، ناشی از همین نگاهها و شیوههای نادرست محاسبه سرانه فضای آموزشی است که مطابق با وضعیت استانی ما نیست و بهتر اینست که سرانه دانشآموزان بر اساس ضریب محرومیت، محاسبه شود.
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در یک سال اخیر یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال کمک خیرین حقیقی و حقوقی به استان جذب شده و حدود یک سوم مدارس تحویلی استان کهگیلویه و بویراحمد با مشارکت خیرین بوده است.
سید رضا حسینی نیک افزود: در خصوص فضای آموزشی در شهرستان بویراحمد با بحران مواجه هستیم و در سفر دوم رئیس جمهور با استان کهگیلویه و بویراحمد هشت مجتمع آموزشی پیشنهاد دادهایم که در حال بررسی هستند و از خیرین انتظار میرود برای شروع ساخت مجتمعهای بزرگ با مشارکت سازمان کمک و همراهی کنند.
وی تأکید کرد: ۴۸۵ مدرسه با ۸۲۰ کلاس درس سنگی و ناایمن در استان وجود دارد، ۶۱ مدرسه در همین راستا برای سالهای ۱۴۰۲ و ۴۰۳ در سفر دوم رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد مصوب شده که بر اساس اولویت تخریب و بازسازی شوند.
حسینی نیک بیان کرد: بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال در سفر دوم رئیس جمهور برای نوسازی مدارس استان مصوب شده است که از این میزان چهار هزار میلیارد ریال برای تکمیل پروژههای نیمه تمام، چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال برای مدارس سنگی و ناایمن، ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل دو خوابگاه دخترانه و پسرانه دانشگاه فرهنگیان، ۱۵۰ میلیارد ریال جهت تکمیل اردوگاه شهر سی سخت و ۳۰۰ میلیارد ریال برای آغاز عملیات اجرایی هنرستان فنی شهرستان مارگون اختصاص داده شد.
مدرسه محیطی برای یادگیری و تربیت نسل آینده است و هر گونه سرمایهگذاری در آموزش و بهبود زیرساختهای آن به رشد و تعالی جامعه منجر خواهد شد.
نیاز است برنامه مدونی برای رفع مشکل کمبود فضای آموزشی در این استان و به ویژه شهرستان بویراحمد و مناطق عشایری استان تدوین شود.
با این میزان افزایش تعداد دانشآموز باید شاهد انفجاری بزرگ در افزایش شمار محصلان مدارس استان باشیم و تا پیش از اینکه دیر نشده آموزش و پرورش باید علاج واقعی برای این درد مزمن پیدا کند.
همیاری و مشارکت دستگاهها و ارگانها و خیران برای امر مدرسهسازی، بدون شک رفاه و آسایش دانشآموزان را برای تحصیل در پی خواهد داشت.
استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۶ هزار نفر جمعیت، هشت شهرستان و۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه است.
حدود ۱۷۲ هزار دانشآموز در بیش سه هزار و ۱۸ آموزشگاه شهری، روستایی و عشایری و زیر نظر ۱۴ هزار معلم تحصیل میکنند.
از این تعداد دانشآموز، ۱۲هزار در پیش دبستانی و مهدکودک استان حضور دارند. از کل دانشآموزان استان، ۴۹ درصد از آنها را دختران و ۵۱ درصد را پسران تشکیل میدهند.
اعضای کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه مصوب کردند تعداد کلاسهای بالای ۴۰ دانشآموز تا پایان برنامه هفتم به صفر برسد.
بر اساس این برنامه و مصوبه مجلس مقرر شد که سرانه فضای آموزش و پرورش مدارس ۶. ۱ متر مربع به ازای هر دانشآموز باشد. نسبت دانشآموز به مربی امور تربیتی به ازای هر ۱۵۰ دانشآموز یک مربی باشد همه مدارس بالای ۷۵ دانشآموز هم باید یک مربی تربیتی داشته باشند به ازای هر ۲۸۰ دانشآموز یک معلم ورزشی حضور داشته باشد ۵۰ درصد کلاسها هوشمند و فناورپایه شوند.
برنامه هفتم توسعه چه میگوید؟
بر اساس برنامه هفتم توسعه و تصویب نمایندگان باید شمار کلاسهای بالای ۳۵ نفر در دوره ابتدایی به صفر برسد.
دانشآموزان دارای یک مهارت شغلی یا هنری که موفق به دریافت گواهینامه از وزارت آموزش و پرورش باشند به ۶ میلیون نفر برسد و حداقل ۲. ۵ نمره به معدل دانشآموزان متوسطه دوم افزوده شود دانشآموزان هم حداقل یک بار در سال بتوانند در اردوهای آموزشی فرهنگی شرکت کنند.
ایرنا در پایان این گزارش نوشت: سهم آموزش و پرورش از بودجههای سنواتی در طول برنامه هفتم ۱۵ درصد میباشد. در ماده ۸۸ این لایحه، وزارت آموزش و پروش مکلف شده تا سند جامع نیروی انسانی اعم از استخدام تا بازنشستگی را ظرف ۶ ماه از تصویب برنامه هفتم، طراحی کرده و به تصویب هیأت دولت برساند. معنای آن این است که کل مباحث مربوطی به جذب، استخدام، آموزش ضمن خدمت و بازنشستگی معلمان را خود وزارت آموزش و پرورش تهیه میکند.
به گزارش کبنا، طبق اعلام متولیان امر در حوزه آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد، وضعیت فضای آموزشی در شهرستان بویراحمد به ویژه شهر یاسوج بحرانی است چرا که در برخی از کلاسهای درس شمار دانشآموزان به بیش از ۴۰ نفر افزایش مییابد.
کمبودهای فضای آموزشی علاوه بر مرکز شهر در مناطق پیرامونی همچون "بَلهزار"، "مادوان" و "سرآبتاوه" نیز محسوس است و با توجه به نرخ رشد جمعیت این استان به تدریج به بحرانی در این حوزه تبدیل بدل شده است.
این تعدد جمعیت دانشآموزان و معلمان را دچار نوعی فرسایش میکند که امکان پرسش و پاسخ و سنجش و ارزیابی دانشآموزان را مختل میکند و آموزش دهنده و آموزش گیرنده را در طول یک سال آموزش دچار فرسایش میکند.
رئیس آموزش و پرورش بویراحمد میگوید: هرساله بیش از سه هزار دانشآموز به آمار دانشآموزی شهرستان بویراحمد افزوده میشود و لذا شهرستان نیازمند تأمین تجهیزات جدید آموزشی است.
سرجمع سرانه فضای آموزشی در استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به میانگین کشوری نرمال است به گونهای که سرانه فضای آموزشی کشور ۵. ۲ درصد و در استان کهگیلویه و بویراحمد پنج درصد است اما سرانه فضای آموزشی در شهرستان بویراحمد تنها ۳. ۳ درصد است.
نماینده ولیفقیه در کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج، گفت: بحران فضای آموزشی در استان به خصوص شهرستان بویراحمد نامناسب است و تعجب میکنم چرا سیاستها و تدابیر در رفع این بحران کارساز نیست.
آیتالله سید نصیر حسینی افزود: زیبنده نیست که دانشآموز ما فضای آموزشی، ورزشی، آزمایشگاهی و تجهیزات کارگاهی مناسب نداشته باشد چرا که لازم است بجای هزینههایی که بیرویه در جاهایی دیگر انجام میشود برای رفع مشکلات آموزشی بکار گرفته شود.
وی تأکید کرد: همه ما اهمیت آموزش و پرورش را میدانیم ولی در عمل به درستی اقدام نمیکنیم چرا که سرمایههای علمی ما از مسیر آموزش و پرورش عبور میکنند متأسفانه توجه کافی به آموزش و پرورش نشده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد معتقد است که به دلیل جانمایی نکردن مناسب در سطح شهرستان بویراحمد و شهر یاسوج با کمبود فضای مدارس مواجهیم که در این زمینه نگرانیهایی وجود دارد.
سید علی احمدزاده افزود: مناطق محروم زیادی در استان وجود دارد که فضاهای آموزشی آنها در وضعیت بحرانی است که نگرش جدیدی میخواهد.
وی تأکید کرد: عقب ماندگی آموزش و پرورش در خدمترسانی آموزشی، ناشی از همین نگاهها و شیوههای نادرست محاسبه سرانه فضای آموزشی است که مطابق با وضعیت استانی ما نیست و بهتر اینست که سرانه دانشآموزان بر اساس ضریب محرومیت، محاسبه شود.
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در یک سال اخیر یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال کمک خیرین حقیقی و حقوقی به استان جذب شده و حدود یک سوم مدارس تحویلی استان کهگیلویه و بویراحمد با مشارکت خیرین بوده است.
سید رضا حسینی نیک افزود: در خصوص فضای آموزشی در شهرستان بویراحمد با بحران مواجه هستیم و در سفر دوم رئیس جمهور با استان کهگیلویه و بویراحمد هشت مجتمع آموزشی پیشنهاد دادهایم که در حال بررسی هستند و از خیرین انتظار میرود برای شروع ساخت مجتمعهای بزرگ با مشارکت سازمان کمک و همراهی کنند.
وی تأکید کرد: ۴۸۵ مدرسه با ۸۲۰ کلاس درس سنگی و ناایمن در استان وجود دارد، ۶۱ مدرسه در همین راستا برای سالهای ۱۴۰۲ و ۴۰۳ در سفر دوم رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد مصوب شده که بر اساس اولویت تخریب و بازسازی شوند.
حسینی نیک بیان کرد: بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال در سفر دوم رئیس جمهور برای نوسازی مدارس استان مصوب شده است که از این میزان چهار هزار میلیارد ریال برای تکمیل پروژههای نیمه تمام، چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال برای مدارس سنگی و ناایمن، ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل دو خوابگاه دخترانه و پسرانه دانشگاه فرهنگیان، ۱۵۰ میلیارد ریال جهت تکمیل اردوگاه شهر سی سخت و ۳۰۰ میلیارد ریال برای آغاز عملیات اجرایی هنرستان فنی شهرستان مارگون اختصاص داده شد.
مدرسه محیطی برای یادگیری و تربیت نسل آینده است و هر گونه سرمایهگذاری در آموزش و بهبود زیرساختهای آن به رشد و تعالی جامعه منجر خواهد شد.
نیاز است برنامه مدونی برای رفع مشکل کمبود فضای آموزشی در این استان و به ویژه شهرستان بویراحمد و مناطق عشایری استان تدوین شود.
با این میزان افزایش تعداد دانشآموز باید شاهد انفجاری بزرگ در افزایش شمار محصلان مدارس استان باشیم و تا پیش از اینکه دیر نشده آموزش و پرورش باید علاج واقعی برای این درد مزمن پیدا کند.
همیاری و مشارکت دستگاهها و ارگانها و خیران برای امر مدرسهسازی، بدون شک رفاه و آسایش دانشآموزان را برای تحصیل در پی خواهد داشت.
استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۶ هزار نفر جمعیت، هشت شهرستان و۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه است.
حدود ۱۷۲ هزار دانشآموز در بیش سه هزار و ۱۸ آموزشگاه شهری، روستایی و عشایری و زیر نظر ۱۴ هزار معلم تحصیل میکنند.
از این تعداد دانشآموز، ۱۲هزار در پیش دبستانی و مهدکودک استان حضور دارند. از کل دانشآموزان استان، ۴۹ درصد از آنها را دختران و ۵۱ درصد را پسران تشکیل میدهند.
اعضای کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه مصوب کردند تعداد کلاسهای بالای ۴۰ دانشآموز تا پایان برنامه هفتم به صفر برسد.
بر اساس این برنامه و مصوبه مجلس مقرر شد که سرانه فضای آموزش و پرورش مدارس ۶. ۱ متر مربع به ازای هر دانشآموز باشد. نسبت دانشآموز به مربی امور تربیتی به ازای هر ۱۵۰ دانشآموز یک مربی باشد همه مدارس بالای ۷۵ دانشآموز هم باید یک مربی تربیتی داشته باشند به ازای هر ۲۸۰ دانشآموز یک معلم ورزشی حضور داشته باشد ۵۰ درصد کلاسها هوشمند و فناورپایه شوند.
برنامه هفتم توسعه چه میگوید؟
بر اساس برنامه هفتم توسعه و تصویب نمایندگان باید شمار کلاسهای بالای ۳۵ نفر در دوره ابتدایی به صفر برسد.
دانشآموزان دارای یک مهارت شغلی یا هنری که موفق به دریافت گواهینامه از وزارت آموزش و پرورش باشند به ۶ میلیون نفر برسد و حداقل ۲. ۵ نمره به معدل دانشآموزان متوسطه دوم افزوده شود دانشآموزان هم حداقل یک بار در سال بتوانند در اردوهای آموزشی فرهنگی شرکت کنند.
ایرنا در پایان این گزارش نوشت: سهم آموزش و پرورش از بودجههای سنواتی در طول برنامه هفتم ۱۵ درصد میباشد. در ماده ۸۸ این لایحه، وزارت آموزش و پروش مکلف شده تا سند جامع نیروی انسانی اعم از استخدام تا بازنشستگی را ظرف ۶ ماه از تصویب برنامه هفتم، طراحی کرده و به تصویب هیأت دولت برساند. معنای آن این است که کل مباحث مربوطی به جذب، استخدام، آموزش ضمن خدمت و بازنشستگی معلمان را خود وزارت آموزش و پرورش تهیه میکند.