تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۰۴
کد مطلب : ۴۶۶۱۹۵
یادداشت تحلیلی؛

کیف سامسونت‌ به‌دست‌های غیرمتخصص برای اشغال شغل‌های نون‌وآب‌دار در تهران مهیا می‌شوند / شکل‌گیری بویراحمد بالا و پایین در سایه ناکارآمدی بعضی از نمایندگان

۱
۲
کیف سامسونت‌ به‌دست‌های غیرمتخصص برای اشغال شغل‌های نون‌وآب‌دار در تهران مهیا می‌شوند / شکل‌گیری بویراحمد بالا و پایین در سایه ناکارآمدی نمایندگان
کبنا ؛
نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس شورای اسلامی باید نسبت به احیای حقوق همه مردم حساس باشند و نماینده همه مردم استان باشند نه تیره و طایفه خاص.
به گزارش کبنا، پیش از انتخابات شعارهای پررنگ و لعاب و دهن‌پرکن نامزدهای انتخاباتی گوش دنیا را کر می‌کند اما زمانی که مردم به آنها اعتماد می‌کنند و رای می‌دهند، رنگ عوض می‌کنند و هیچ خبری از شعارهای برادری و هم‌کیشی آنها نیست.
شوربختانه این استان از گذشته تاکنون تجربه‌های تلخی در این خصوص دارد به گونه‌ای که نمایندگان پس از راهیابی به مجلس شورای اسلامی، تنها به تیره و طایفه خاصی توجه می‌کنند.
کیف سامسونت به دست‌ها از طایفه‌های خاص (مربوط به نماینده) که قبل از انتخابات قول و قرار با نماینده بسته‌اند همه راهی تهران می‌شوند و بیشتر آنها بدون تخصص خاصی در بهترین جایگاه‌ها و شغل‌ها گمارده می‌شوند.
نتیجه این امر گوشه‌نشینی و عزلت نخبه‌های هم‌استانی است که دست روی دست می‌گذارند و هیچ فریادرسی ندارند در حالی که فلان نماینده، نماینده آن‌ها هم هست.
شاید اگر فرزندت بیکار باشد، نیازمند کمکی باشی و یا هر مشکل دیگری داشته باشی و بدون جا و مکان در تهران پشت درب‌های بسته بمانی این وضع برایت ملموس‌تر باشد زیرا نمایندگان فقط هم‌طیف و طایفه خودشان را به بازی راه می‌دهند.
گاهی اوقات طایفه‌گرایی و هم‌طایفه‌گزینی حتی به دل مدیریت مدارس در روستاها هم می‌رسد و جای بسی تاسف دارد. البته تاسف‌بارتر این است که حتی دخالت سیاسیون به انتخابات سرایداران مدرسه هم برسد.
البته چنین رفتارهایی از نمایندگان از سوی مردم بی‌پاسخ نخواهد ماند و ریزش‌های رای در مناطق مختلف نتیجه همین حرکات نادرست از سوی نمایندگان است.
طایفه‌گرایی در این استان رواج دارد اما رفتارهای دوگانه نمایندگان نمک این طایفه‌گرایی را بیشتر کرده و سبب می‌شود مردم از روی احساس و تعصب رای دهند.
این که بگوییم انتخاب طایفه‌ای بد یا خوب است، در تعاریف جامعه‌شناسی، خوب یا بد مطلق وجود ندارد و این مهم به شرایط و موقعیت‌های اجتماعی هر پدیده در جامعه بستگی دارد. بنابراین طایفه‌گرایی یا گرایش‌های طایفه‌ای در انتخابات نیز ممکن است در مقاطعی از زمان خوب یا بد باشد.
یکی از دلایلی که بویراحمد بالا و پایین پررنگ می‌شود همین رفتارهای دوگانه از سوی نمایندگان است در حالی که همه مردم استان برادرند و باید شایسته‌گزینی را مد نظر قرار دهند.
برای مردم استان کهگیلویه و بویراحمد مهم است که نامزدهای انتخاباتی اهل کدام تیره و طایفه هستند، مهم است که بزرگ فامیل و قوم طرفدار کدام کاندیدا است و همین هم باعث می‌شود بسیاری از جمعیت آن طایفه، بر اساس سفارش بزرگان و متنفذین خود انتخاب کنند.
نمایندگاه انتخاب می‌شوند تا برای رفع مسایل و مشکلات همه مردم قدم بردارند اما در واقعیت این چنین نیست.
 نقش احزاب و گروه‌ها در فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استان بسیار کمرنگ شده است و جلساتی دست و پا شکسته برگزار می‌کنند.
نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد از دل همین احزاب بیرون می‌آیند و شاید اگر کمی بیشتر به آن‌ها جایگاه داده می‌شود مردم به حزب رای می‌دادند و حزب رای می‌آورد و دیگر طایفه‌گرایی مد نبود.
احزاب نقش مهمی در ایجاد همدلی و یکدستگی و انتخاب فرد کارآمد و شایسته در مجلس ایفا می‌کنند اما از یک سو شاید احزاب قدرتمند در استان وجود ندارد تا مطالبات عمومی بهتر پیگیری شود.
احزاب نقشی تحلیل‌گر برعهده دارند و با آسیب‌شناسی مسائل و چگونگی اتخاذ راهبردهای تأثیرگذار به اعتلاء و پیشرفت جامعه کمک می‌کنند اما اکنون احزاب کجای میدان هستند؟
باید همه ما مردم استان کهگیلویه و بویراحمد از توان و ظرفیت همه نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی برای پیشرفت و رشد استان استفاده کنیم.
با توجه به آسیب‌های اجتماعی، فقر و مشکلات معیشتی مردم مسئولیت نمایندگان ما بسیار سنگین‌ است و باید سعی کنند هر چه بیشتر پیگیر رفع مشکلات مردم و جذب اعتبارات و امکانات بیشتر برای استان باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
مثل دوره ی حاج حسینی
تبعات گران «گرانی خانه»

تبعات گران «گرانی خانه»

تقابل افزایش قیمت‌ها و کمبود درآمد‌ها با آمال و آرزو‌های مردم را می‌توان با یک مثال ساده ...
وزارت «هوش‌مصنوعی» می‌آید؟

وزارت «هوش‌مصنوعی» می‌آید؟

در ادامه تلاش مجلس برای سامان‌دهی حوزه هوش مصنوعی در قالب یک فراکسیون تخصصی، حالا زمزمه‌هایی ...
اعزام ملی‌پوشان هندبال کهگیلویه و بویراحمدی به مسابقات جهانی

اعزام ملی‌پوشان هندبال کهگیلویه و بویراحمدی به مسابقات جهانی

استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مدیرکل ورزش و جوانان استان برای بدرقه ملی‌پوشان نوجوانان ...
1