تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب : ۴۶۶۱۷۵
کبنا گزارش می‌دهد

کهگیلویه و بویراحمد هنوز محروم از اورژانس هوایی / مارگزیدگی، سقوط از ارتفاع و مادر باردار و بیماران بدحالی گزارش شد / آیا کسی هست که صدای مردم کهگیلویه و بویراحمد را بشنود

۱
۰
کهگیلویه و بویراحمد هنوز محروم از اورژانس هوایی / مارگزیدگی، سقوط از ارتفاع و مادر باردار و بیماران بدحالی گزارش شد / آیا کسی هست که صدای مردم کهگیلویه و بویراحمد را بشنود
کبنا ؛کهگیلویه و بویراحمد؛ استانی کوهستانی و دارای جمعیت روستایی و عشایری فراوان ساکن در نقاط دور افتاده و سخت گذر، نیاز حیاتی به اورژانس هوایی دارد.
به گزارش کبنا، تنها بالگرد اورژانس هوایی یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد روز دوشنبه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۲ به همراه تکنسین‌ها و کادر پروازی در حال فرود در روستای "سرآسیاب" دهستان" آجم" از توابع بخش "دیشموک" سقوط کرد.
کهگیلویه و بویراحمد با بیش از ۷۱۳ هزار نفر جمعیت دارای یک هزارو ۶۴۶ روستا با جمعیتی بیش از ۳۱۳ هزار نفر دارد که پراکندگی جمعیت در استان با توجه به فراوانی روستا‌ها بالا است.
امروزه از آمبولانس هوایی برای انتقال مجروح، انتقال تجهیزات و نیرو بر بالین بیماران و مجروحان، ارزیابی حوادث از آسمان، انتقال اعضای پیوندی و تحویل دارو‌های اورژانسی گران قیمت و پادزهر‌ها استفاده فراوانی می‌گردد.
امکان دسترسی به نقاط صعب العبور، مال رو و رساندن بیمار به مرکز درمانی در کمترین زمان از مزیت‌های اورژانس هوایی است که وجود اورژانس هوایی را برای این استان کوهستانی و دارای مناطق سخت گذر دوچندان می‌کند.
رئیس اورژانس کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: با توجه به وضعیت توپوگرافی و سخت گذری جاده‌های استان وجود اورژانس هوایی در این خطه حیاتی است.
جهانبخش وحدت نژاد به ایرنا گفت: بالگرد معمولاً در مناطق دورأفتاده و صعب العبور استفاده می‌شود که نزدیک‌ترین پایگاه به مرکز استان در شهرستان مارگون حدود سه ساعت زمینی زمان نیاز دارد در صورتی که بالگرد این مسیر را نیم ساعت طی می‌کند.
وی تأکید کرد: رسیدن بر بالین بیمار در مناطقی از کهگیلویه و بویراحمد با بالگرد ۳۰۰ درصد کاهش می‌یابد چرا که در مناطق سخت گذر مسافت ۲ کیلومتر را آمبولانس شاید یک ساعت طی کند.
رئیس اورژانس تصریح کرد: بیماران خاص مثل سکته قلبی، مغزی، بیماران بدحال، مریض‌های تنفسی که حیات آن‌ها زمان طلایی دارد اگر بهنگام نجات داده نشوند مرگ آن‌ها حتمی است و یا مشکلات جبران ناپذیری برای آن‌ها در پی خواهد داشت.
وحدت نژاد با اشاره به سابقه فعالیت اورژانس هوایی در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در این هفت سال حدود یک هزار ماموریت درمناطق مختلف استان انجام داد که تعداد ساعت پرواز در هر ماه حدود ۱۸ و نیم ساعت است.
وی یادآور شد: مرگ مادر باردار جزء شاخص‌های سلامت یک استان است و تقریباً در استان مرگ مادران باردار در مناطق صعب العبور استان با وجود بالگرد هوایی به صفر رسید.
رئیس اورژانس درباره نجات تعداد بیماران از مرگ حتمی در این هفت سال گفت: از این یک هزار ماموریت و خدمات به بیماران حدود ۳۰ درصد از آن‌ها را از مرگ حتمی نجات دادیم.
وحدت نژاد با اشاره به غایب بودن بالگرد در یک ماهه گذشته و حوادث و اتفافات برای مناطق سخت گذر استان گفت: مارگزیدگی، سقوط از ارتفاع و مادر باردار و بیماران بدحالی گزارش شد اگرچه خدمات اورژانسی به آن‌ها ارایه شد مطمئناً در نبود بالگرد هوایی و خدمات دیرهنگام عوارض جبران ناپذیری برای بیماران دارد.
وی در پاسخ به درخواست بالگرد از استان‌های همجوار گفت: معمولاً از ظرفیت شهر‌های استان‌های همجوار همچون: شیراز، شهرکرد، بهبهان و بندرت از اصفهان برای خدمات اورژانسی هوایی آن‌ها درخواست داریم که هرکدام توجیه‌های منطقی مبنی بر عدم ارایه خدمات به استان دارند.
نداشتن پایگاه و آشیانه ملکی را از چالش‌های اورژانس هوایی استان کهگیلویه و بویراحمد دانست و گفت: برخلاف خیلی از استان‌های کشور، دانشگاه استان از این پایگاه اختصاصی محروم است و در گذشته از ظرفیت فرودگاه یاسوج با پرداخت اجاره ماهانه استفاده شد.
وحدت نژاد ادامه داد: از هر بالگردی نمی‌توان بدرستی در استان استفاده کرد و با توجه به کوهستانی استان بالگردی که قدرت مانور خوب در شرایط متفاوت داشته و توانایی نشستن در هر نقطه‌ای بدون نیاز به "پد" را دارد، مناسب استان است.
وی تأکید کرد: با توجه به موقعیت استان، نیازمند تلاش مسوولان ارشد استان برای تأمین بالگرد هوایی هستیم و اگر هم بالگردی به استان اختصاص یابد لازم است سازمان‌های مختلف برای تجهیز پد بالگرد در مناطق دور دست استان، دانشگاه را حمایت کنند تا بالگرد به صورت ایمن نشست و برخاست داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
مردم به حرمت امام حسین برن پیاده روی اربعین@نه برای ابقاء پست مسئولین استان
(ویدیو) «سلام عربی» رونالدو هنگام ورود به تمرینات النصر

(ویدیو) «سلام عربی» رونالدو هنگام ورود به تمرینات النصر

تصاویری از سلام عربی کریستیانو رونالدو هنگام ورود به تمرینات النصر عربستان را مشاهده ...
تبعات گران «گرانی خانه»

تبعات گران «گرانی خانه»

تقابل افزایش قیمت‌ها و کمبود درآمد‌ها با آمال و آرزو‌های مردم را می‌توان با یک مثال ساده ...
وزارت «هوش‌مصنوعی» می‌آید؟

وزارت «هوش‌مصنوعی» می‌آید؟

در ادامه تلاش مجلس برای سامان‌دهی حوزه هوش مصنوعی در قالب یک فراکسیون تخصصی، حالا زمزمه‌هایی ...
1