تاریخ انتشار
شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۱۲
کد مطلب : ۴۶۶۰۶۹
کبنا بررسی کرد

تحلیل دو ضلع اصلی و سه زاویه انحرافی انتخابات کهگیلویه بزرگ

۵۴
۳
تحلیل دو ضلع اصلی و سه زاویه انحرافی انتخابات کهگیلویه بزرگ
کبنا ؛دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، با مدیریت نوین و ابداع پیش ثبت نام نامزد‌ها، میدانِ تازه‌ای را برای افرادِ «خودمُکَلَّف» باز گذاشته است. چهره‌های اصلی رقابت انتخاباتی که اعلام حضور کرده و اطلاعیه و بیانۀ یا همون رجز سیاسی خود را مبسوط و فصیح بیان کرده‌اند، در تیررس تحلیل و بررسی هستند. در این بررسی لازم می‌دانیم  که ژرف‌اندیشانه و عمیق، انتخابات کهگیلویه بزرگ را مرور کنیم. ابتدا باید از دریچۀ پایگاه سیاسی وارد تحلیل بشویم. یعنی از همون زاویه‌ای که جریان‌های رقیب سیاسی در تمام دنیا مورد توجه تحلیل گران قرار می‌گیرند. آنچه در کهگیلویه بزرگ هیچ وقت قابل کتمان نبوده است، نگرش سه ضعلی در حوزه سیاسی بود. پس از انتخابات سومین دورۀ مجلس شورای اسلامی که حوزه‌های انتخابیۀ کهگیلویه و گچساران برای همیشه از هم جدا شدند، در شهرستان کهگیلویه، همواره از سه محور سیاسی به مجلس شورای اسلامی نگاه می‌کردند. ۱- جریان راست(اصولگرایی فعلی)، با علمداری «بزرگواری»، ۲- جریان چپ(اصلاح طلبی فعلی) با محوریت دوگانۀ مرحوم استاد لاهوتی و منطقیان و ۳- ضلع سومی که پشتوانه‌ای مطمئن و مؤثری را از همون ابتدا در لایه‌های مختلف، بویژه حوزه اقتصادی صاحب شده بود، به نام جریان «موحد» شکل گرفت. تحلیل این سه جریان را باید از روزنه‌های مختلف بررسی کرد.
الف) از منظر سیاسی؛ بی‌تردید، جریان راست یا اصولگرایی از همون اول نیز افتان و خیزان در نوسان بود. در دورۀ دوم مجلس شورای اسلامی، موضع‌گیری حسینعلی نجفی تحفۀ سیاسی راست گرایان کهگیلویه در قضیۀ مک فایرلین، باعث شد که اعتبار سیاسی- اجتماعی این جریان نزد مردمی که بزرگان نظام بویژه حضرت امام(ره) را مرادِ بی‌بدیل خود میدانستند، از حیّز انتفاع ساقط شود.
 ضمن اینکه اگر کسی بخواهد با ساده انگاری، برچسب راست گرایی یا اصولگرایی فعلی بر دامن موحد بزند، هم شخصیت و تفکر‌ایشان را نشناخته و هم دچار خودفریبی شده است. ‌ایشان علاوه بر اینکه در زمان حاکمیت اصولگرایان، جایگاه ویژه‌ای نزد سران اصولگرایی کشور دارد، در اوج اقتدار اصلاح طلبان، همنیشن و یار گرمابه و گلستانِ رهبر اصلاح طلبان کشور می‌شود. از طرف دیگر، اصلاح طلبان در کهگیلویه هیچگاه نتوانستند ضدیت و اختلاف درون خانوادگی خود را برطرف کنند. این جریان دوسویه‌ای، کبریت بی‌خطری هستند که فقط آتش می‌گرفتند و چوب خود می‌سوختند و دیگر نه نور داشتند و نه شعله‌ای فروزان می‌کردند. پس همواره قدرت دست جناح به اصطلاح موحد بود. چراکه این جریان هم رهبر واحد داشت، هم متکی بر منطقه، قبیله و قومیت بود، و هم مدیریتش به گونه‌ای بود که از آن فرد تحصیلکردۀ جریان، با کسی که در محروم‌ترین نقطه مرزی قوم، چوپانی می‌کرد، نمی‌خواستند که هیچگاه بر شایستگی و بایستگی فرد دیگری به غیر از موحد تمرکز و تأمل کنند. ولذا سخن رهبر این گروه سیاسی حجتی بود که همگان مکلف به انجامش وظیفه بودند. تاجائیکه حتی فرد اصلاح طلب طایفه نیز نمی‌توانست بیش از ادعای تفکرش در مجالس محدود و خاص، خلاف جهت طایفه رأی بدهد و یا ابراز وجود کند. چون از هویت اجتماعی طایفه محروم و عامل تضعیف و تخریب قوم، معرفی می‌شد.
ب) روش سیاسی در کهگیلویه نیز متفاوت بود. رهبر راست گرایان کهگیلویه(بزرگواری) هیچگاه ثبات در تصمیم‌گیری نداشت. در عین حالیکه با ۴۵ هزار رأی در کهگیلویه شکست خورده بود، اما خودسرانه به گچساران می‌رود و تنها ۲۵۰۰ رأی کسب می‌کند. یا در دورۀ نمایندگی، جلسات محرمانه‌ای با اصلاح طلبان کهگیلویه بزرگ برگزار می‌کند ولی در صحن علنی مجلس بر علیه رهبران اصلاح طلبی شعار می‌دهد. این تزلزل در رفتار و منش سیاسی- اجتماعی بزرگواری آنقدر واضح و مبرهن است که عدول و عبور از تمام میثاق نامه و بیعت نامه و اظهار و ادله‌هایی که به نام دعوت مردم، مدعی است، خیلی دور از انتظار نیست.
 اصلاح طلبان نیز روش خاصی برای اتحاد و اتفاق نداشتند. این گروه همیشه در تضاد و تقابل گرفتار بودند و هستند. و متأسفانه ریشۀ این تعارض منافع، ضخیم‌تر از آنی است که تا سال‌های سال‌امید به خشکیدنش باشد.
اما رهبر گروه سوم(جریان موحد) همیشه روش موفق‌تری داشته است. او «راهِ میان بر» را می‌رود و برعکس تمام معادلات که «راه میان بر» را، راه پر خطا و خطر می‌دانند، موحد امنیتش در این مسیر بود. ‌ایشان با علم به اینکه «راه میان بر» یا همون بزرگ نمایی دوئیت‌های قومیتی و منطقه‌ای باعثِ محرومیت‌ها و محدودیت‌های جبران ناپذیری می‌شود که همگی ناشی از بی‌مدیریتی و ضعف سیاست‌گذاری‌های اجرایی‌ ایشان بوده است، باز هم همان راه پر خطا و خطر‌ها را رفته و سنگینی اشتباهش را بر دوش مردم گذاشته است.
ج) بدون شک در بازۀ زمانی ۳۶ سال گذشته، کهگیلویۀ بزرگ تنها سه چهره شناخته شده را به عنوان نماینده در مجلس شورای اسلامی تجربه کرده است. یعنی ۲۰ سال را موحد، ۸ سال بزرگواری و ۴ سال سردار هاشمی پور بر صندلی سبز بهارستان نشسته‌اند.
د) به لحاظ منطقه‌ای؛ مدیریت کهگیلویه بزرگ ۲۰ سال در ید قدرت حوزۀ ثلاث و طیبی بود که کمترین توجه ساختاری، مدیریتی، اجرایی و عدالت خواهانه به بخش دیگر یعنی بویراحمد، صورت گرفت. در ۱۲ سال نمایندگی بزرگواری و هاشمی پور، باز هم عدالت نگری صد در صد نبود. چراکه بیشتر توجهات هر دو نفر در ابعاد مختلف، به سمت حوزۀ ثلاث و طیبی بود.
ح)
از منظر تخصصی و توسعه نگری؛ موحد و بزرگواری در ۳۶ سال مدیریت‌شان، نه تخصصی در حوزه‌های زیرساختی داشتند و دارند و نه عضویت در کمیسیون مهمی را به عهده داشتند. یقیناً نقش تأثیرگذاری به غیر از ریش سفیدمحوری نمی‌توانستند ایفا کنند. اما هاشمی پور در همان روز‌های اول ورودشان به مجلس، به لطفِ تخصص و نقش مؤثری که در حوزه‌های عمرانی و انرژی داشتند، به عنوان نائب رئیس کمیسیون انرژی شایستگی خود را به رخ رقبا کشیدند.
و) از نگاه همراهی سیاسی با دولت؛ ۸ سال اولِ نمایندگی موحد، همزمان با دولت سازندگی مرحوم هاشمی و آغاز انقلابِ در زیرساخت‌های اقتصادی بود. این همگرایی دوجانبه تا جایی بود که از مریدان و شیفتگان مرحوم هاشمی شدند. و ۸ سال دوم نیز همراه با دولت اصلاحات بود. که باز مردم کهگیلویه به یاد دارند، نزدیکی‌ایشان به رئیس دولت اصلاحات آنقدر  صمیمت گرفته بود که خاتمی پیغام می‌دهد در استان کهگیلویه و بویراحمد تنها سید محمد موحد را می‌شناسم.
تقریباً ۷ سال از نمایندگی بزرگواری مصادف شد با دولت محرومیت ستیز دکتر احمدی نژاد. دولتی که تمام سرمایه‌های مالی و اقتصادی را برای تولید و فقرزدایی بکار گرفت. یعنی اگر نماینده‌ای هم نبود، رئیس دولت وقت، تقریباً هرسال کنار مردم حضور داشت.
 این درحالی است که  ۴ سال نمایندگی مهندس هاشمی پور همراه با دولتی شد که تمام سیاست‌ها و برنامه‌های کلان خود را هزینه یک قرارداد کرد که آنهم به سهولت توسط دونالد ترامپ پاره شد. مردم درس مهم و تأثیرگذاری از این دوره گرفتند.  هرچند خیلی در اذهان باقی نماند، اما یادگرفتیم که منابع و ذخایر مملکت به گونه‌ای است که اگر مسئولان از تعهد و تخصص لازم برخودار بوده و آینده نگری را روش مدیریت خود داشته باشند، مشکل لاینحلی در این مملکت وجود ندارد. مهندس هاشمی پور که نمی‌خواست اسیرِ سیاستِ حاکم بر دولت بشود، با سیاستِ آگاهانۀ، خود را از زیر تیغ انحصارطلبی‌های دولت و مجلس خارج کرد و هرآنچه را لازم میدانست در فاصله کوتاه ۴ ساله به عمل درآورد. وقتی به کیفیت و کمیت خدمات انجام شده نگاه می‌کنیم، فراتر از ذهن و زمان و ظرفیت فکری و مدیریتی، خدمات و پروژه‌های برجسته‌ای را به عینیت درآورد. یعنی منتظر و معطلِ تصمیم دولت و تغییرات ناگهانی مدیران استانی و شهرستانی نبود. می‌خواست که پتروشیمی جان بگیرد، گرفت، می‌گفت گاز باید به دیشموک و روستا‌های در مسیر برسد، رسید، می‌گفت باید آب را به چهار شهرستان ببرد، آورد. می‌خواست که مدرسه‌ها، مساجد، جاده‌ها، برق، خدمات رایگان، ورزشگاه‌های فوتسال، کمک‌های موردی و... ، به مردم تحویل بشوند، شد.
سؤال می‌شود که پس چرا قطار توسعه‌ایستاد و دوباره منبر گفتار درمانی فعال شد؟
با انصراف به موقع بزرگواری از کاندیداتوری سال ۱۳۹۴، عملاً انتخابات در کهگیلویه از حالت سه قطبی به دو قطبی روی آورد. یعنی از اصلاح طلب، اصولگرا و موحد، به دو طیف موحد و غیر موحد تغییر پیدا کرد. عملاً جریان اصلاح طلب به کما رفت. طیف حزب الهی‌ها یا همون اصولگرایان که سالیان قبل با پایین آمدن دفتر حزب، بین حفظ ظاهر و واقعیت موجود، متحیر بودند، کمی آسوده خاطر شدند و بی‌پروا راه فکری دیگری را انتخاب کردند. راهی که منفعت شخصی داشت تا نفع عمومی.
با پیروزی حاج عدل هاشمی پور، اصلاح طلبان بویژه طیف محمود منطقیان، و باقیمانده اصولگرایان سنتی و حتی بسیاری از بزرگانِ جریان موحد، از جمله رهبر بلامنازع جریان، مرحوم آمیراحمد تقوی، در حمایت از مهندس هاشمی پور، ضلعی قدرتمند، علمی، فراجناحی و توسعه محور را بوجود آوردند. همانطور که قبلاً اشاره شد، اگر دولت همراهی می‌کرد و مهندس هاشمی پور می‌توانست، نیروی انسانی مورد وثوق خود را در مدیریت‌های مختلف بکار بگیرد، شاید برای همیشه جریانی دیگر یا تفکری متفاوت از‌ایشان نمی‌توانست در کهگیلویه بزرگ عرض اندام کند.
همگام با به پا خواستن عَلَمِ توسعه در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، معادن، آب و برق، بهداشت و درمان، ورزش و جوانان، گاز و انرژی، کشاورزی و جاده‌سازی، مخصوصاً رویکرد استفاده از بخش خصوصی، جلب مشارکت خیرین و نهاد‌های غیردولتی، مشی انحصارطلبی و غوغاسالاری جریان‌های سیاسیِ دهن پرکن، از ذهن مردم پاک و جوِ خلاقیت محوری غالب شد.
اما متأسفانه این تحولاتی که همیشه برای کهگیلویه بزرگ غیرممکن بود، منسوخِ  نیرنگ و خدعۀ نوین شد. هیچکدام از مدارس پیش ساخته‌ای که در دورأفتاده‌ترین مناطق کهگیلویه بزرگ رفته بود، یا گازی که تمام کوه‌ها و دره‌ها و موانع طبیعی از طولیان تا روستا‌های اقماری دیشموک را درنوردیده بود، آبی که از سد کوثر تا لیکک رفته بود، معادنی که در بهمئی و سرفاریاب و دیشموک و قلعه رئیسی فعال شده بود، بوکسیتی که در چرام استخراج می‌شد، سرسبزی که در صحرای کلاچو خوش رنگی می‌کرد و یا پتروشیمی که از زمین کشاورزی به ساختاری اداری و صنعتی تغییر یافته بود و جوانانی که در روستا‌های مختلف در ورزشگا‌های چمن هنرنمایی می‌کردند، بیمارستان‌هایی که در شهر‌های مختلف توسعه می‌یافتند و امکانات و تجهیزات خاص درمانی که نصب و بهره‌برداری می‌شدند، نتوانستند در مقابل تفکرِ منفعت باوریِ شخصی و فرهنگِ رفعِ نیازهایِ عامیانه و عوامانه‌ای که سال‌ها در ذهن و خون و روش مردم رخنه کرده بود، تاب‌آوری داشته باشد و خیلی زود جسم‌ها در قرن ۲۱ ماند و فکر‌ها به
سال‌ها قبل برگشت.
با موفقیت موحد در اسفند سال ۱۳۹۸، الگویی دیگر از مشی نمایندگی‌ وی را دیدیم. همانگونه که قابل تصور بود و اتفاق نظر همگانی بر آن وجود داشت، به دلیل سیاستِ توسعه ستیز و عدم علاقمندی موحد به توسعۀ همه جانبه و اصرار بر حمایت از فرد به جای مردم، نمی‌توانست پاسخگویی نیاز‌های نخبگان و نسل جوانی باشد که بی‌تردید مطالبه گرِ گفتمان توسعه هستند. بنابراین، از ملاحظات فکری، جریانی و منطقه‌ای به طایفه و خانواده تغییر جهت داد و نگرش خانواده محوری را پیشه کرد.
همین ضعف برنامه‌ریزی موحد کافی بود تا کسانی که هیچ جایگاهی در سپهر سیاسی کهگیلویه برای خود متصور نبودند، به صحنه رقابت برگردند. کسانی مثل بزرگواری که رسماً به خاطر مردم و آنچه وعده صادقانه نام می‌برد و در محفلی سیاسی و با حضور خیل عظیمی از طرفداران خود، رسماً کنارگیری کرده بود، خلف وعده می‌کند و طناب صداقت را می‌گسلد و برای گرفتن ماهی نمایندگی، چشمۀ زلالِ اعتماد مردم را گِل آلود می‌کند. ‌ایشان در ۸ سال گذشته، با بیانیه‌های مکرری که برای اثبات صداقت خود با مردم کهگیلویه بزرگ منتشر می‌کرد، یا توئیت‌ها و وضعیت‌های بی‌ملاحظه‌ای که علیه بی‌عدالتی در ساختار‌های سیاسی و مدیریتی استان و با مخاطب قرار دادن رئیس دولت، استاندار کهگیلویه و بویراحمد و نماینده کهگیلویه، نشر می‌داد، عملاً به عنوان سخنگو و مطالبه‌گر مردمی، چهره‌ای شایسته و پاکی از خود به نمایش گذاشته بود. حتی اصلاح طلبانی که دل پرخونی از‌ایشان داشتند و منتظر انتقام شعارهای‌ایشان علیه رهبران و بزرگان اصلاح طلب بودند، در سه سال گذشته علیرغم میل‌شان، بزرگواری را فردی صادق، رک گو و گریزان از وابستگی سیاسی، باور کرده بودند.
همچنین علی مژدهی پور، بازنشسته قوۀ قضائیه که یک دوره را در رقابت با حاج بزرگواری شکست خورده بود، زمینه بازگشت مجددش را مهیا می‌بیند و پیش ثبت نام می‌کند. از آنجائیکه در اولین دورۀ حضورشان در رقابت انتخاباتی، کارمند قوۀ قضائیه بودند و در انجام برخی از امور شخصی بویژه در حوزه کاری خود، همکاری می‌کردند، رأیی بیشتر از ۲۰ هزار نفر نداشتند. حال که بازنشسته شده و یقیناً نمی‌تواند در مناسبات دولتی مؤثر باشد و همچنین در هیچ حوزۀ سیاسی هم پذیرفته شده نیست، عقلاً نباید به موفقیت فکر کند. اما می‌تواند مخل امنیت روانی کاندیدای خاصی(موحد) باشد.
 اصلاح طلبان که همچنان در کینۀ دوگانگیِ درون گروهیِ خود هستند. هرچند رهبران هر دو طیف سعی داشتند که علیه همدیگر سخنی نداشته باشند و یا اجباراً مثل زمان حضور سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور وقت، در کنار هم باشند و دست در دست، اتحادشان را نشان بدهند، اما حامیان و گردانندگان این دو گروه، به انحاء مختلف نسبت به همدیگر کینه توزی داشتند. ضمن اینکه برخی از اصلاح طلبان، کت و شلوارِ جناح خود را به دلیل دانسته‌هایی که از مدیریت جریان در ذهن داشتند(بویژه در طیف منطقیان، مثل؛  ... )، از تن درآوردند و رسماً در کنار بزرگواری و هاشمی پور حضور یافتند. با این حال، پایداری این تفارق و همسانی دولت و مجلس فعلی زمینه‌ای است تا کمترین باور را نسبت به توفیق نمایندۀ اصلاح طلبان داشته باشیم. ولذا چهرۀ موجه و شایستۀ اصلاح طلبان یعنی دکتر دهبانی، یا باید در رقابت با اصولگرایی کهگیلویه بزرگ بماند و با رأیی حداقلی، خود و‌اندیشه‌اش را هزینه کند، و یا اینکه همچون اسلافش با یکی از دو رقیبِ قدرِ این کارزار(هاشمی پور یا موحد)، تبانی و همرأیی بنماید. هرچند بررسی اساسنامۀ اصلاح طلبان و همسانی عملی مفهوم اصلاح طلبی با رزومۀ عینی  و نگرش مردم محوری مهندس هاشمی پور آنقدر سنخیت دارد که هر توجیهی از اصلاح طلبانی که آگاهانه و آشکارا به اردوی‌ایشان وارد شوند، پذیرفتنی است.
ضمن اینکه جوانان و نخبگان اصلاح طلب باید به این بیاندیشد که راه بازشناسی اتحاد و همگرایی اصلاح طلبی، بهره‌مندی از رهبری واحد است. پس با تکریم‌اندیشه و زحمات مرحوم دکتر لاهوتی، اکنون که منطقیان زنده است، باید هرچه زودتر، بتِ قدرت طلبی را در خود بشکند، و آگاهانه خود را هزینۀ رویکرد اصلاح طلبی و آینده این نحلۀ سیاسی بکند. در غیر اینصورت، تا زمانیکه قبیله و ایل و طایفه، ساختار اجتماعی مردم کهگیلویه بزرگ را پشتوانه هستند، خطا‌هایی که در این مسیر صورت گرفته است، عامل تفرقه و همگریزی است. ولذا امثال دکتر دهبانی‌پور نمی‌توانند شاه کلید این قفل بستۀ فکری و طمع ورزی سیاسی و ریاست طلبی جریان اصلاح طلبی کهگیلویه باشند.
با این تفاصیل، هیچ شائبه‌ای براینکه رقبای اصلی انتخابات اسفند ۱۴۰۲ کهگیلویه بزرگ، موحد و عدل هاشمی پور هستند، وجود ندارد. چون قدرت سیاسی، توان رقابتی و اشتغالزایی آن‌ها غیر قابل انکار است. ضمن اینکه همگان می‌دانیم اگر این دو نفر در مجلس هم نباشند و حتی در زمانی که هیچ مسند مدیریتی هم ندارند، نشان داده‌اند که قابل مقایسه با افراد موجود در این میدان سیاسی ولو در زمانی که مسئولیت هم دارند، نیستند.
نکتۀ مهم این دوره از انتخابات، بررسی میزان تأثیر افراد مختلف بر آراء دو رقیب بزرگ انتخابات کهگیلویه بزرگ است. یعنی اعلام حضور بزرگواری از حوزه بویراحمد نشین، در ۹ ماه منتهی به انتخابات، و حضور قریب الوقوع علی مژدهی پور از منطقه طیبی، چقدر می‌توانند به نوعی بر میزان آراء موحد و هاشمی پور تأثیر بگذارند؟
بزرگواری به واسطه سال‌ها رهبری جریان موسوم
به حزب اللهی‌ها و سپس دو دوره نمایندگی مردم، آراء ثابتی دارد. بنابراین در طایفه سادات امامزاده علی(ع)، تیره خاصِ خانوادگی و در برخی از حوزه‌ها و شهرستان‌ها، کسانی هستند که‌ایشان را قبول دارند و می‌توانند عملاً ستاد انتخاباتی‌اش را مدیریت کنند یا در محافل و مجالس مختلف همراهش باشند و حتی روند موجود را تحلیل و همراه جلسات سیاسی‌اش باشند.
بلاشک دکتر دهبانی پور، علاوه بر آراء خانواده و تیرۀ خاصی که به آن تعلق دارد، تعداد اندکی از کسانی که هنوز به اصلاح طلبی خود باور دارند و نیاز مالی و شخصی دیگری ندارند که به وابستگی‌های شغل دومی و اشتغال فرزندان‌شان مخفیانه و محرمانه پیوندِ همکاری با موحد، بزرگواری و هاشمی پور منعقد کنند، حامی‌ایشان هستند. دکتر دهبانی پور که دانش لازم را برای بیان و تحلیل مشکلات جامعه دارد و از طرفی ذاتاً آدم مؤدب و خوش اخلاقی است، به هیچ عنوان تهدیدی برای دو نفرِ مطرحِ این کارزار سیاسی نیست. چون هم خودشان انتظاری غیر از رأی جریانی ندارد و هم مردم می‌دانند که سبدشان تنها رأی اصلاح طلبی را مبارک می‌داند. بنابراین می‌تواند در محافل و جلسات خصوصی و زمان سخنرانی‌ها، منتقد وضعیت موجود باشد و حرف‌های خاص جناحی بویژه از نگاه جریان سیاسی اصلاح طلبی مطرح نماید.
علی مژدهی پور با همون پشتوانه مدیریتی قبل از بازنشستگی باید عاقلانه‌تر عمل می‌کرد. ‌ایشان که اصلاً دارای تفکر و روش سیاسی نیست، بعد از سال ۱۳۸۶ کاملاً از مسائل سیاسی فاصله گرفت. گرچه همان سال نیز تنها‌امیدشان به حمایت زیرلفظی موحد بود اما متأسفانه اصلاً اعتنایی از جانبِ موحد ندید و به نظر می‌رسد باید مژدهی‌پور و بسیاری از مردم کهگیلویه بدانند که؛
یش چشم مرد دنیا دوست را // یا قناعت پر کند یا خاک گور.
بنابراین مژدهی‌پور با علم به اینکه «موحد» به هیچ عنوان حتی اگر عملاً زمینگیر بشود، نامی غیر از خود را بر زبان نخواهد آورد و صالح این کرسی نمی‌داند، شاید بیشتر انتقال از نامهربانی موحد را درنظر داشته باشد. حضور مژدهی پور شاید رأییِ بسیار حداقلی از طایفه و خانواده و بستگان خاص خود را داشته باشد(که به تصور اکثریت سیاسیون، از سبد رأی موحد کثر خواهد شد)، منتهی باید بدانیم که‌ او نه قدرت بیان و تسلط بر مسائل فقهی مثل موحد و بزرگواری را دارد، نه چون هاشمی‌پور از توسعه و زیرساخت‌ها می‌تواند سخن بگوید و نه شبیه دهبانی‌پور سواد سیاسی دارد. بنابراین تنها تسلط‌ وی زبانِ خشکِ حقوق است که هیچ دستاوردی برای رفاه و آبادانی کهگیلویه بزرگ نخواهد داشت.
علی ایحال، بررسی همۀ تحولات گذشته، بیانگر این حقیقت است که تفکرِ آینده نگری جوانان و نخبگان کهگیلویه، امسال چگونه انتخاب کردن را، متحول کرده است. مردم بویژه جوانان و نخبگان می‌دانند که بالندگی جامعه، در نگاه کلان نگر و توسعه محور است. گفتار درمانی‌ها و گفتمان‌های دلسوزانه نمی‌تواند چاره ساز باشد. باید از چالش‌ها و تهدید‌ها گذشت. باید محور‌های نفوذِ به سختی‌ها را بلد بود. باید فراتر از زمان را نگاه کرد. تکرار خطا‌ها و اشتباهات گذشته، نمی‌تواند مسیر تحول گرایی را به روی جوانانِ نسلِ برنامه‌نویسی و هوش مصنوعی بگشاید. پس بدون تردید، خواستگاه دانشگاهیان کهگیلویه و تسهیل گرِ راه پرمخاطرۀ توسعه، روش محاسبۀ گری  و بهره‌مندی از تحلیل معادلات ریاضی است. آموخته‌اند که باید تصاعدی و با اطمینان جهش‌ها را رفت. به قرائت‌های شفاهی و پند و اندرز‌های کنارِ بخاری نمی‌شود میزان فرصت‌ها و محاسبۀ هزینه‌های یک برنامه توسعه طلبانه را آنالیز کرد. مثلاً اینکه چرا پتروشیمی گچساران بعد از ۶ سال به بهره‌برداری رسید ولی ادعای ۱۰۰۰ روزه نماینده کهگیلویه از ۳ دهه عبور کرده و تازه به کانتینر رسیده است، نیازمند تفکری است که می‌گوید، گچساران برای رشد شاخص‌های اقتصادی و خاصه بهره‌برداری صنعت پتروشیمی، از نمایندگان با تحصیلاتِ فقهی و ادبیات فارسی و علوم انسانی به مدیریت برجستۀ اقتصاد روی آورد ولی در کهگیلویه هنوز درگیر انتخاب کسانی هستیم که بیش از «ضَرَبَ، ضَرَبا، ضَرَبو... » نیاموخته‌اند.
خوشبختانه این چالش سیاسی به لطف تحلیل‌های مستمرِ پژوهشگران و متخصصان در فضای رسانه‌ای و مجازی به نحوی مدیریت می‌شود که اکثریتِ قریب به اتفاق مردم، آزمودگانِ رفوزه شدۀ در تحولگرایی را می‌شناسند و نگاه سنگین مردم بر برخی از نامزد‌ها، بیانگر این حقیقت است که قومیت، طایفه و ایل گرایی تنها برای اتحاد و هم رأیی در توسعه طلبی است و دیگر ارزشی ندارند. تجربه به ما می‌گوید که مرزبندی‌ها بر اساس منطقه و طایفه نیست بلکه کهگیلویه بزرگ بدون مرز خواهد شد و مرزِ تحولگرایی و  منطق توسعه آنجایی است که نخبگان، دانشگاهیان و مصلحان کهگیلویه بزرگ مشخص می‌کنند. مرز‌ها آنجایی است که همه مردم یک برنامه، یک سندِ تحول و یک نگاه متخصصانه را در کنار خود ببینند. نردبان طیبی و بویراحمدی و ثلاث شکسته می‌شود و شایستگی و صلاحیت همه جوانان تعیین‌کننده مرز‌های کهگیلویه بزرگ می‌شود. و اینکه قطار توسعه در اسفند ۱۴۰۲ توسط مردم و جوانان به ریل خود بر می‌گردد و انتخابِ «راه علمی و خردمندانه» به جای «راه میان بر» برگزیده خواهد شد.
لازم به ذکر است که این تحلیل نظرات و دیدگاه‌های نویسنده مطلب است و نظر نهایی پایگاه خبری کبنا نیوز نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما

مهقلب
Iran, Islamic Republic of
دهبانی پور نه اصلاح طلب است و نه سواد سیاسی دارد.ایشون منفعت طلب و اصولگرای پنهانی است.
Iran, Islamic Republic of
طرفداران سه کاندید جواب دهند هاشمی موحد بزرگواری 32 سال کاندید بودن چه نتیجه اش جز مهاجرت خودکشی جوانان و تصادف بین محور بهبعان دهدشت اونم برابری گوجه چینی چی بوده
یا رای ندهید یا با وجدان رای دهدسپید بدون تعصبات قومی قبیله ایی
خودکرده تدبیر نیست تا کی ملاک رای دادن ما عمو دایی و که 90درصذ افراد بیسواد هستند ک بر حسب تعصب رای میدهند ....
حقگو
United Kingdom
فارغ از تفکر و سلیقه ی سیاسی واقعا بزرگواری آدمی پاک و صادق هست.تنها کسی ک هیچ وقت پست و مقام و منال دنیا براش ارزش نداشته و اندوخته ای نداشته
Iran, Islamic Republic of
چرا دوباره هوس پست کرده؟😀
مطلع
Iran, Islamic Republic of
بزرگواری هیچ شانسی ندارد
حتی بهترین دوستش حاج محمدرحیم دهراب پور در حوزه کهگیلویه برای آقای هاشمی پور کار می کند
سیاستمدار
Iran, Islamic Republic of
آفرین بر نویسنده
واقعا متقن و بی نظیر است. داده ها عالی، مقایسه ها فوق العاده، حقایق عینی و تحلیل مطالب فوق العاده است.
بهترین دستاورد علمی برای مردمی است که باید بین خوب و بد را انتخاب کنند.
رحمانی
Iran, Islamic Republic of
خدا پدر و مادرتون را بیامرزه که واقع بینانه مطلب نوشتید. کمایی جان برای این مردم نعمتی. هر روز جذاب تر و موفق تر هستی
سهیلی
Iran, Islamic Republic of
خیلی عالی، بسیار با کیفیت و کیف کردم. واقعا دمت گرم
فرخیانی
Iran, Islamic Republic of
در تمام این سالها مطلبی جامع و کامل و عادلانه تر از این نخوانده بودم. ای کاش اسم نویسنده هم بود. خیلی واقعیت نگری در سراسر مطلب وجود دارد.
Iran, Islamic Republic of
رحمانی سهیلی فرخیانی و.... کار یک نفر هست کامنت گذاشته
Iran, Islamic Republic of
نویسنده محترم یاد داشت با سفسطه تلاش دارند آقای هاشمی پور را فردی مدیر و توانمند معرفی نمایند تا جایکه تعداد حدود بیست ونه هزار رای دکتر مژدهی پور در سال ۸۶ را کمتر از ببست هزار مطرح نمودند یعنی انکار واقعیت‌ها در نظر نویسنده قبحی ندارد . حقایق و واقعیت ها ها با توصیف ادبی محو نمی شوند
بزرگواری پاک نهاد وپاکدست...
Iran, Islamic Republic of
چندوقتیست که کبنادرصددتخریب حاج آقا بزرگواری مطلب از زبان افراد خاص وغیر به خورد مردم می دهد،صادقانه بگویید طرح گازرسانی،کارهای عمرانی از دوره کدام نماینده بود.شما اگه میتونید فقط یه مدرک از بزرگواری بیاورید که برخلاف مصلحت ومنافع مردم گام برداشته باشه،بزرگوای بزرگتر و بزرگوارتر از تخریب ها ناجوانمردانه رسانه های غرض ورز هست...
بزرگواری پاکدست و پاک نهاد
Iran, Islamic Republic of
برای تخریب حاج آقا بزرگواری همین بس که جلسه با اصلاح طلبان میشه بی ثباتی،کجا دنیا جلسه با رقیب میشه بی ثباتی و خیانت..
بزرگواری اینقد بزرگ هست که لنده و چرام و لیکک بهمئی را شهرستان کند واعتبارات شهرستانی نصیبشون کند،بزرگواری اینقد پاکدست وپاک نهاد هست که گازکشی به دورافتادترین مناطق بهمئی و زیلائی را به مردمان هدیه کند..
بزرگواری اینقد بزرگ هست که کیسه ندوزد و کارنامه اش را صادقانه مردم حوزه ثلاث تایید و تصدیق کنن..
اما خیانت کبنا در این چند صباح در فرافکنی علیه بزرگواری نابخشودنی هست
Iran, Islamic Republic of
مژدهی پور قبل از آمدن، با موحد نشست داشت. کاندیدای پوششی هست. جریان موحد ایشان را آوردن. که اگر موحد رد صلاحیت شد کاندیدایی در صحنه داشته باشند. اگر رد صلاحیت نشد میدهی بلا شک کنار خواهد کشید.
Iran, Islamic Republic of
نه به این سه نفر
حامی ۶ دوره موحد
Iran, Islamic Republic of
موحد میخواد ای بار با اومدنش کهگیلویه رو کامل معامله کنه
من تعجب میکنم به کسانی که هنوز ازش حمایت میکنند
واقعا باید به عاقلی آنها شک کرد
شهروند
Iran, Islamic Republic of
ایگم چ نوشتی...🤔
پیمان
Iran, Islamic Republic of
بسه بابا هی کهگیلویه بزرگ کهگیلویه بزرگ
یکی نمیدونه انگار پایتخت کشوره
احمد
Iran, Islamic Republic of
ما اصلاح طلبان دکتر دهبانی را اصلاح طلب نمی‌دانیم اگر شما از عملکرد رفتار ایشان در حوزه کاری و نگاهشون به دوستان اصلاح طلب خبری دارید به ما هم بگید .
محمد
Iran, Islamic Republic of
در میان تصاویر بالا اصلاح طلب دیده نمیشه
شهروند
Iran, Islamic Republic of
این همه تناقض گویی چرا شما که الگوی فرهنگ جامعه هستی چرا کهگیلویه تیکه تیکه کردی تفکر سیاسی را به تفرقه طوایف نسب میدهی از قدیم گفتن تفرقه بینداز حکومت کن قرن بیست یک هست نه عصر هجر
رهام
Iran, Islamic Republic of
شکست سنگین موحد رقم خواهد خورد شکی توش نیس
بهترین گزینه هاشمی پور چون تخصص داره میتونه لااقل یه آبی پتروشیمی گازی برا مردم محروم انجام بده
فرزاد
Iran, Islamic Republic of
عدل هاشمی گر که اگه جمهوری اسلامی نبود .
United Kingdom
تحلیل آبکی و بی محتوا بی بود که بیشتر در جهت حمایت از عدل هاشمی بوده!!!!!!!!!
United States
نویسنده درعالم تخیلات مطالبی را که ازدرون خودش وباهدف رسیدن به میل شخصی اش نگاشته که هربچه ۶ساله ای هم متوجه غرضش می شود .اولا عدل نفرپنجم است اسفندماه ثابت خواهدشد دوم همه مردم می دانند بزرگواری صادق و اهل غوغاسالاری نیست پاکدست وچهره ای مردمی وهمچون عدل وموحد کیسه ای برا خود واطرافیانش ندوخته است سوم اصلاح طلبان دارای اندیشه ای صاف ومبتنی برصداقت هستند و درادوارگذشته هرسه نفر را آزموده وصداقتشان را دیده اند ومطمئنا باشما هم نظرنیستن ،مژدهی ودهبانی گرچه پول وسرمایه عدل وموحد راندارن اما پایگاه مردمی وقومیتی آنها وسیع تر است وازشخص موردنظرشما بیشتر رای دارند
United States
عدل فقط پول دارد نه پایگاه قومی دارد ونه پایگاه سیاسی پس بیخود خودراخسته نکند
Iran, Islamic Republic of
ولی تجربه دارد
United States
اصلاح طلبان درصورتیکه روی دهبانی پور توافق نکنند اکثرا تمایل به بزرگواری دارند
United States
موحد دستش برا همه رو شد دیگرنه موردوثوق اصلاح طلبان است ونه اصول گرایان وبه همین دلیل ‌کارایی ندارد. درمجلس عضو کمیسیونی است که بود ونبودش تفاوتی ندارد
Iran, Islamic Republic of
سلام
این همه برا خودت عریضه نوشتی خب معلومه که میخواهی هاشمی را بلد کنی وبگی هاشمی شایسته وپیروز است اما زهی خیال باطل یا در متن جامعه نیستی یا احیانآ پول های کثیف کار خودش را کرده برو یه نظر سنجی کن ببین چند درصد ارا هاشمی ازش جدا شدن به خاطر اول /بسیارررری که چه در زمان نمایندگی وچه حالا که نماینده نیست بیشتر از قبل به اربابرجوع میگه دومآ هر روز یک خط ایرانسل دستش هست واین خودش بزرگترین عیب ضعف وعیب هاشمی در بین مردم هست وسوم اینکه هاشمی هیچ گاه اتاق فکر قوی نداشت وهیچ نیروی توانمند سباسی ونخبه ای اطرافش نبود فقط یه عده ادم منفعت طلب خالی از هرگونه سواد ونظریه که فقط به دنبال منافع شخصی خود بودن و حتمآ قضیه گوشی های اپل را که جدیدآ شده ورد زبان مردم میدونی بنابراین همه چیز را توده مردم میدونند ولازم نیس اسمان وریسمان ببافی جوجه ها را اخر پائیز می شمارن مردم خودشون کارشون را انجام میدن درست هست که پول های کثیف بسیارررر تاثیر گذار هست ونمونه بارزش همین تخریب یه عده ای از کاندیدها وبلد کردن کس دیگه در پایان چقد از هاشمی گرفتی تا این تعریف وتمجید را برا ایشون وتخریب را برا دیگران بنویسی
وجدان کاری داشته باش ورسالت خودتت را به دنیا نفروش ونظر بتده را .....
Iran, Islamic Republic of
احسنت... منم موافقم
فرزاد
Iran, Islamic Republic of
مدیر پولی// چقدر پول داده بهت ؟
جخونه
Iran, Islamic Republic of
تنها راه برون رفت کهگیلویه از بن بست نگاه فراجناحی و توسعه محور سردار هاشمی پور هست
تحلیل منطقی و واقع بینانه ای بود
بزرگواری عهد با مردم شکست
موحد عملکرد فردگرایانه ضد توسعه داشته است
مژدهی از مردم بدور بوده
دهبانی شخصیت علمی ممتاز ولی نمی گذارند به جایی برسد
روشن ضمیر
Iran, Islamic Republic of
ای ناز نفست
بی نظیر است.
شقایق
Iran, Islamic Republic of
خیلی علمی و مستند بود. از سایت محترم کبنا که همیشه روشنگری می کنند تشکر می کنم
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
یخورده بیشتر تعریف عدل میدادی دیگه تکمیل بود 😀
Iran, Islamic Republic of
موحد خودش هم می‌دونه که کارش دیگه تمومه.
مردم ایندفعه تصمیم بدی براش گرفته اند
Iran, Islamic Republic of
خودتو دل خوش نکن موحد هزار بار دیگه کاندید بشه نفراوله شک نکن
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز نویسنده ما مردم هم پشت وهم جلوی این کاندیداهای نمایندگی را می‌شناسیم لطفا چیز اضافی به دم اونا وصل نکن همه به اندازه‌ای یک تار موی قالیباف نیستند
علی
Iran, Islamic Republic of
به نام خدا،شمارسانه های منفعت طلب دست ازسرمردم کهگیلویه ی بزرگ بردارید،زمانی ماپیشرفت می کنیم که رسانه هایمان دنبال عدالت وحقایق باشندومردم دارای سوادرسانه ای باشند،هیچکدام ازاین افرادسوادمجلس راندا رند،تامدیریت جهادی وانقلابی شد،وقومیت وقبیله جایش رابه شایستگی هاداد،امیدبه پیشرفت کهگیلویه هست،وگرنه فاتحه ی ان رابایدخواند.
رهاورد سفر
Iran, Islamic Republic of
امشاءالله این انتخابات یک دستاورد و یک ضلع بیشتر نخواهد داشت و آن هم به لطف خدا و مردم، سردار هاشمی پور خواهد بود و بس
Iran, Islamic Republic of
به اصلاح طلبها رای ندهید عامل بدبختی الان مملکت نتیجه عملکرد روحانی وگروهش است
ثلاث
Iran, Islamic Republic of
موحد و عدل دیگه در بهمئی جای ندارند
ی عده خاص چاپلوس پاچه خوار همیشه دور ورشون هستن
هیچ کار برای بهمئی نکردن ثلاث این دوره فقط به مژدهی پور رای میده
کبنا گفتی مژدهی پور تسلط بر مسائل فقهی ندارد مگه مجلس جای مسائل فقهی هست ؟؟
مژدهی پور فقه هم خوند رسانه بی سواد
Iran, Islamic Republic of
سید بی غل وغش بزرگواری وتمام
Iran, Islamic Republic of
باسلام احتیاجی به این همه سفسطه و بازی با کلمات و مردم را به جان هم انداختن تحت عنوان بخش ثلاث و بویراحمدنیست فقط این مطالبباعث شناخت نگاه غرض آلود نگارنده میشود والا کیست که نداند بخش دیشموک و سوق و چاروسا محرومترین جاهای کهگیلویه اند و کیست که نداند بویراحمد کهگیلویه تمام قد حامی و پشتیبان موحداست لطفا به نتایج انتخابات در بخش مرکزی رجوع کن آقای تفرقعه انداز
Iran, Islamic Republic of
پولهای کثیف کار خودش را کرد جیره خواران را مشخص نمود زهی خیال باطل به کوری چشم پول پرستان موحد برنده واقعی انتخابات است
Iran, Islamic Republic of
بویراحمد و بهمئی و طیبی و دشمت زیاری وسادات همه باهم میگن موحد /دیگه اثر ندارن
Iran, Islamic Republic of
امروز مهمتریت مسئله برای ناظرین محترم شورای نگهبان باید پولهای کثیف و حرامی باشه که از هم اکنون به مناسبتهای مختلف قراره توزیع بشه بامید خدا با هوشیاری شورای نگهبان این ترفند هم خنثی میشه
Ali
Iran, Islamic Republic of
میخواستی حمایت از عدل کنی راههای ساده تر هم بود
سجاد
Iran, Islamic Republic of
لطفا مطلبی در مورد چیدمان منصفانه هیات اجرایی خطاب به استاندار و فرمانداران بنویسید
Iran, Islamic Republic of
موحد عامل بدبختی وعقب ماندگی کهگیلویه بود
آرش
Lithuania
این دوره آقای دکتر سعادتیان کهگیلویه بزرگ رو از فقر و فلاکت نجات خواهد داد بدون شک فقط باید جوانان همت کنن و به حاج آیت الله سعادتیان رای بدن
Iran, Islamic Republic of
سلام دست همه رو شد در کهگیلویه رقابت بین خوب نژاد و اندرزیان است در یاسوج رقابت بین روشنفکر و شهردار اسبق یاسوج و در گچساران بین جعفری و محمدپور است.
Iran, Islamic Republic of
در یاسوج بین بهرامی و روشنفکر است
وزارت «هوش‌مصنوعی» می‌آید؟

وزارت «هوش‌مصنوعی» می‌آید؟

در ادامه تلاش مجلس برای سامان‌دهی حوزه هوش مصنوعی در قالب یک فراکسیون تخصصی، حالا زمزمه‌هایی ...
اعزام ملی‌پوشان هندبال کهگیلویه و بویراحمدی به مسابقات جهانی

اعزام ملی‌پوشان هندبال کهگیلویه و بویراحمدی به مسابقات جهانی

استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مدیرکل ورزش و جوانان استان برای بدرقه ملی‌پوشان نوجوانان ...
ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

نویسنده این کتاب در کولیاچان در مکزیک در مورد زنان مختلفی نوشت که در صفوف کارتل ال چاپو ...
1