تاریخ انتشار
جمعه ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۴۳
کد مطلب : ۴۶۵۵۴۹
مسئول دبیرخانه مدیریت زیست بومی تالاب‌های کهگیلویه و بویراحمد مطرح کرد

حال ناخوش تالاب‌های کهگیلویه و بویراحمد

۱
حال ناخوش تالاب‌های کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛مسئول دبیرخانه مدیریت زیست بومی تالاب‌های کهگیلویه و بویراحمد گفت: ناقص بودن مطالعات و همکاری نکردن بین بخشی و سازمانی، چالش مهم تالاب‌های استان است.
«مسعود حاتمی»  اظهار کرد: تالاب‌های استان کهگیلویه و بویراحمد گنجینه‌های ارزشمند اما فراموش شده‌ای هستند که تاکنون برنامه زیست بوم جامعی برای آن‌ها تهیه نشده است اگرچه محیط زیست استان بتازگی برنامه‌ای را آغاز کرده است.
حاتمی نبود برنامه مدیریت جامع را از دیگر چالش‌ها برشمرد و ادامه داد: با داشتن برنامه از ظرفیت و مشکلات تالاب‌ها آگاه شده و بر پایه شناخت برای مشکلات چاره جویی می‌شود.
وی به ظرفیت‌های گردشگری استان و چهار فصل بودن آن اشاره کرد و گفت: استانی با داشتن تالاب‌های منحصر به فرد، اما زیر ساخت‌های گردشگری اعم از احداث سرویس بهداشتی و ساماندهی، پیش‌بینی نشده است.
مسئول دبیرخانه مدیریت زیست بومی تالاب‌های استان گفت: چهار تالاب در استان کهگیلویه و بویراحمد هست و سه تا از آن‌ها دائمی و یکی فصلی است، تالاب «بَرم الوان» در شهرستان بهمئی، «مَورِ زردِ» «زِیلایی» و «شِرُم دِرُنگ» در شهرستان مارگون و مجموعه تالاب‌های «کوه گل» در سی سخت شهرستان دنا واقع شدند که مجموعه تالاب‌های فصلی «کوه گل»، ۹ تا برکه در کنار هم بنام مجموعه تالاب‌های «کوه گل» سی سخت نامگذاری شد.
تالاب های کهگیلویه
حاتمی در گفت و گو با ایرنا گفت: اگرچه تالاب‌ها مشکلات محلی خود را دارند اما علاوه بر این موارد،«مطالعه ناکافی»، «نبود برنامه مدیریت یکپارچه»، «شکار و صید پرندگان» و «گردشگری ناپایدار» از مهمترین چالش‌های مشترک تالاب‌های استان است.
حاتمی در پاسخ به وضعیت ثبت تالاب‌ها در کنوانسیون بین‌المللی رامسر یا ثبت ملی گفت: چهار تا تالاب استان ثبت ملی هستند و جزء جدول شماره یک پیوست آیین‌نامه قانون حفاظت و احیای تالاب‌های کشور هستندکه از این چهار تا، «برم الوان» و «مورد زرد» «زیلالی» در حال ثبت نهایی در کنوانسیون بین امللی رامسر هستند.
وی در پاسخ به برخورداری تالاب‌های استان و پیش شرط‌های لازم برای عضویت در کنوانسیون جهانی رامسر گفت: تالاب‌ها باید از نظر هیدولوژیکی ویژگی خاصی داشته باشند یا آب تالاب شیرین باشد و اگر شور است باید خصوصیات خاصی داشته باشدکه به غیر از تالاب «برم الوان» بقیه تالاب‌های استان آب آن‌ها شیرین است.
حال ناخوش تالاب‌ های کهگیلویه و بویراحمد

«از نظر تنوع محیط زیستی مهم باشد»، «گونه‌های در خطر انقراض داشته باشد»، «از نظر ماهی خوب باشد»، «حمایت از زنجیره غذایی» و «علاوه بر پرنده‌گان از گونه‌های دیگر حیات وحش همانند پستانداران حمایت کند» را حاتمی دیگر معیار‌هایی برشمرد که تالاب‌های استان برخوردار هستند.
وی با اشاره به آخرین ضابطه عضویت در کنوانسیون رامسر گفت: تالاب متقاضی عضویت باید ک درصد پرندگان جهان را در خودش جای دهد که تنها این معیار را تالاب‌های ما ندارند.
مسئول دبیرخانه مدیریت زیست بومی تالاب‌ها در پاسخ به وجود پرندگان در حال انقراض در تالاب‌های استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در تالاب «برم الوان» اُردگ «سرحنایی» را داریم و هر دو تا تالاب این نوع پرندگان را دارند چرا که پرندگان آبزی مهاجر هستند و در فصلی از سال در این تالاب‌ها زیست می‌کنند.
حاتمی اگر چه مطالعات درباره نوع پرندگان مهاجر در تالاب‌های استان را ناکافی برشمرد ولی گفت: حدود ۴۰ گونه پرنده در تالاب‌های استان زیست می‌کنند که بیشتر آن‌ها مهاجر هستند و گونه‌های محدودی هم ثابت هستند.
به گزارش کبنا، در سال ١٩٧١ میلادی سران ١٨ کشور جهان در شهر زیبای رامسر دور هم جمع شدند و نخستین کنوانسیون بین‌المللی در حوزه تالاب‌ها و محیط زیست را با نام کنوانسیون بین‌المللی رامسر تشکیل دادند تا به جهانیان توصیه کنند که باید توجه به تالاب‌ها بیشتر شده و در جهت حفظ آن‌ها حرکت کنند.
تالاب های کهگیلویه و بویراحمد
شهر رامسر با تشکیل این کنوانسیون به خاستگاه یکی از قدیمی‌ترین معاهدات بین‌المللی زیست محیطی در حوزه تالاب‌ها تبدیل شد و این کنوانسیون به عنوان برند جهانی رامسر شناخته شده است در حال حاضر این کنوانسیون ۱۶۸ عضو دارد و محل آن در کشور هلند است.
نام شما

آدرس ايميل شما

اعزام ملی‌پوشان هندبال کهگیلویه و بویراحمدی به مسابقات جهانی

اعزام ملی‌پوشان هندبال کهگیلویه و بویراحمدی به مسابقات جهانی

استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مدیرکل ورزش و جوانان استان برای بدرقه ملی‌پوشان نوجوانان ...
ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

نویسنده این کتاب در کولیاچان در مکزیک در مورد زنان مختلفی نوشت که در صفوف کارتل ال چاپو ...
هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
1