تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۸ تير ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۱۳
کد مطلب : ۴۶۴۹۶۶
کبنا از سفر دور دوم رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد گزارش می‌دهد

سفر دل گرم‌کننده

۲
۰
سفر دل گرم‌کننده
کبنا ؛سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران دوشنبه و سه شنبه (26 و 27 تیرماه) به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد. رئیسی در گرمای گچساران و بهمئی مهمان مردم این دو شهرستان بود. او در گچساران دو طرح بزرگ پتروشیمی و سد چم شیر و در شهرستان کهگیلویه جاده پاتاوه - دهدشت و در شهرستان بهمئی بیمارستان 32 تختخوابی شهید سردار سلیمانی را افتتاح کرد.
به گزارش کبنا، رئیس دولت سیزدهم در این دور از سفر استانی به گهگیلویه و بویراحمد علاوه بر بهره‌برداری ازطرح‌های اقتصادی بزرگ گچساران بر رفع مشکلات، شتاب بخشی به طرح‌ها بر جا مانده از دولت‌های گذشته و استفاده از ظرفیت‌های منطقه و ضرورت بر بومی گزینی نیرو‌های هر منطقه تأکید کردند.
رئیس جمهور در ادامه برنامه دور دوم سفر خود به کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر افتتاح بلندترین سد بتنی غلتکی غرب آسیا (چمشیر) از بخش‌های مختلف این سد و بازدید کرد.
مردم این منطقه در بخش‌های از سال دارای آب بی‌کیفیت و نگران رودخانه زهره به دلیل وجود سیلاب بودند که خوشبختانه با بهره‌برداری از این سد یک تهدید به فرصت تبدیل، و راه‌اندازی این سد علاوه بر جلوگیری از سیلاب موجب می‌شود مردم اهالی این منطقه ازآب با کیفیت برخوردار شوند.
همچنین رئیس دولت سیزدهم علاوه بر بازدید از پترو شیمی گچساران دستور بهره‌برداری از این پروژه بزرگ صنعتی را صادر کرد.
این طرح با اعتبار ۱.۳ میلیارد یورو یکی از طرح‌ها مهم وزارت نیرو بود که با رویکرد جدید دولت در ۲ سال اخیر جانی دوباره گرفت و به انتظار ۱۷ ساله مردم شهرستان گچساران پایان داد.
رئیس جمهور در جریان بازدید از این طرح صنعتی در پاسخ به کارگران این صنعت که خواستار جذب در این واحد صنعتی بودند گفت: هیچ یک از کارگران این واحد صنعتی بیکار نمی‌شوند و بعد از اتمام قرار داد کار در طرح‌های در دست اجرا در مناطق مختلف استان جذب خواهند شد.
راه‌اندازی ایرانی‌ترین الفین کشور
طرح ساخت خط لوله سراسری‌اتیلن غرب در سال ۸۳ به منظور توسعه و آبادانی مناطق محروم غرب کشور با اعتبار ۱.۳ میلیارد یورو آغاز شد و در دولت سیزدهم روند اجرایی این طرح اقتصادی شتاب گرفت و پس از ۲دهه راه‌اندازی شد.
پتروشیمی گچساران با دریافت سالانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن گاز‌اتان از پالایشگاه گاز بید بلند با خط لوله ۹۰ کیلومتری بیش از یک میلیون تن‌اتیلن و ۸۴ هزار تن +C۳(برش پروپان و سنگین‌تر) تولید می‌کند.
این طرح در زمینی به مساحت ۱۵۷ هکتار ساخته شده و شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پتروشیمی کازرون، پتروشیمی بروجن، پتروشیمی ممسنی، پتروشیمی دهدشت و گروه مالی سپهر صادرات سهامداران آن هستند.
نصب تجهیزات، طراحی و ساخت این طرح صنعتی با همکاری بیش از ۷۰ شرکت دانش بنیان انجام و ۸۳ درصد از تجهیزان این مجتمع بزرگ ساخت داخل است.
وزیر نفت گفت: علاوه بر اعتباراتی که در دور دوم سفر هیأت دولت به استان کهگیلویه و بویراحمد به شهرستان گچساران اختصاص داده می‌شود بیش از پنج میلیارد ریال برای طرح‌های مسئولیت‌های اجتماعی این شهرستان اختصاص داده که هدیه وزارت نفت به مردم این شهرستان برای اجرای طرح‌های عام المنفعه در این سفر ۲هزارو ۲۰۰ میلیارد ریال دیگر خواهد بود.
جواد اوجی ابراز کرد: در دور اول سفر رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۲۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای شهرستان گچساران اختصاص یافت که در این زمینه ۱۱۳ پروژه در قالب طرح‌های مسئولیت‌های اجتماعی اجرا شد.
سفر دور دوم رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد گ
وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم اقدامات مناسبی در حوزه نفت و گاز در کشور انجام شد ابراز کرد: طرخ‌های مسئولیت‌های اجتماعی وزرت نفت ظرف ۲ هفته تأمین اعتبار خواهد شد.
آغاز عملیات ساخت پتروپالایشگاه گچساران با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سه فاز با اشتغالزایی هزار و ۵۰۰ نفر از انتظارات مردم گچساران در این دور از سفر ریاست جمهوری به استان کهگیلویه و بویراحمد بود که اجرایی نشد و حاشیه‌های فراوانی به دنبال داشت.
وزیر نفت در نشست شورای اداری شهرستان گچساران پس از صحبت‌های نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی و تأکید بر ساخت پتروپالایشگاه در این شهرستان و نقش آن در کاهش آمار بیکاری این منطقه گفت: در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی هر سرمایه‌گذاری قصد سرمایه‌گذاری را دارد حمایت خواهیم کرد و مردم شهرستان گچساران ساخت پترو پالایشگاه ۱۰۵ هزار بشکه‌ای را قطعی بدانند.
بیش از ۲۱۵ هکتار در منطقه لیشتر روستای آب انجیر برای ساخت این مجتمع در نظر گرفته شده که در صورت راه‌اندازی بیش از ۲۲ محصول از جمله گازوئیل، بنزین و بنزن و... تولید خواهد شد.
ساخت بیمارستان ۶۴ تختخوابی بعثت صنعت نفت گچساران(شهدای نفت) در زمینی به مساحت ۱۱ هزار متر در قالب سه طبقه در سال ۱۳۸۷ آغاز شد که با وجود پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد به دلیل برخی مشکلات در چند سال گذشته راکد بوده است.
وزیر نفت گفت: پیمانکار برای ادامه روند اجرایی بیمارستان ۶۴ تختخوابی بعثت صنعت نفت گچساران مشخص شده و بزودی با اعتباری بیش از ۹۴۰ میلیارد ریال عملیات تکمیل این طرح درمانی را آغاز خواهند کرد.
اوجی ادامه داد: در زمینه تأمین نیروی انسانی به این بیمارستان نیز مجوز خواهیم داد و افرادی که از لحاظ درمانی دارای بنیه مالی ضعیفی هستند در این مرکز درمانی خدمات درمانی دریافت کنند.
وزیر نفت گفت: بیش از ۵۰۰ نفر از جوانان بیکار این شهرستان در قالب طرح مسئولیت اجتماعی، آموزش فنی رایگان دریافت می‌کنند و در صورت نیاز از این جوانان آموزش دیده در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی استفاده خواهد کرد.
اوجی ابراز کرد: در زمینه دغدغه مسئولان در زمینه جذب نیرو‌های غیربومی در پتروشیمی گچساران موارد را بررسی خواهم کرد.
سد چمشیر یکی از پر حاشیه‌ترین طرح‌های آبی کشور بوده که با اعتراض و انتقادات زیادی روبرو بوده این سد پس از پشت سر گذاشتن این حاشیه‌ها از جمله مسائل زیست محیطی، نشت نفت، نابودی آثار تاریخی و شور شدن آب در دور دوم سفر هیأت دولت با استان کهگیلویه و بویراحمد افتتاح شد.
سد چمشیر با ارتفاع ۱۵۱ متر دارای مخزنی به حجم ۲. ۳ میلیارد مکعبی است که عملیات اجرایی آن با اخذ مجوز‌های لازم از سازمان‌های مربوطه در سال ۹۱ شروع و در دولت سیزدهم روند اجرایی آن شتاب گرفت.
تأمین آب آشامیدنی و صنعتی، بهره‌مند شدن ۱۴۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب از مهمترین مزایای اجرای این طرح است.
سفر دور دوم رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد گ
واحد نخست نیروگاه این سد با ظرفیت ۵۵ مگاوات در دور دوم سفر هیأت دولت به کهگیلویه و بویراخمد به بهره‌برداری رسید و هم اکنون در تولید برق پیک تابستانه نقش مهمی دارد.
نیروگاه برق‌آبی این سد دارای سه واحد بزرگ هر کدام به ظرفیت ۵۵ مگاوات و ۲ واحد کوچک (زیست‌محیطی) هر یک به ظرفیت ۵. ۵ مگاوات (جمعاً ۱۷۶ مگاوات) است که از طریق پست ۲۳۰ کیلوولت چمشیر به شبکه سراسری متصل می‌شود.
تولید ۴۸۲ گیگاوات برق‌آبی، کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه زهره، اشتغال‌زایی، اجرای زیرساخت‌های صنعت گردشگری و پرورش ماهی از دیگر مزایای این سد است.
در این سفر معاون اجرایی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، وزیران کشور، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و نیرو در این سفر ۲ روزه، آیت الله رئیسی را همراهی کردند.
در دور دوم سفر‌های آقای رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد مجموعا بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان در این سفر دو روزه مصوبه وجود دارد که اجرای این مصوبات تحول عظیمی در کهگیلویه و بویراحمد ایجاد می‌کند.
عزم دولت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و پروژه‌های عمرانی اقتصادی و عمرانی مهم است
این دولت میراث دار پروژه‌های نیمه تمام بسیاری است و دولت عزم جزم برای نهضت اتمام این پروژه‌ها را دارد.
۲۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار مسئولیت اجتماعی شرکت نفت برای استان
رئیس جمهور گفت: نظر به وجود منابع نفتی در این استان وزارت نفت را موظف کردیم که تحت عنوان مسئولیت‌های اجتماعی برای توسعه استان هزینه کند که مبلغ ۲هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای سفر دوم اعتبار مسئولیت‌های اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد از سوی این وزارتخانه دیده شده ست.
آیت الله سید ابراهیم رئیسی افزود: ما در این استان با عقب ماندگی تاریخی مواجه هستیم، و لذا برای کاهش عمق این محرومیت گرچه کار‌های زیادی انجام گرفته ولی کار‌ها در زمان خود تمام نشده است و سرعت لازم را نداشته است که باید در این خصوص مدیران جهادی پای کار بیایند.
وی بیان کرد: تلاش ما این است که با کار جهادی عقب ماندگی‌ها را در استان‌ها از جمله کهگیلویه و بویراحمد جبران کنیم.
سفر دور دوم رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد گ
رئیس جمهور با اشاره به اینکه چند استان داریم که کار‌ها باید سریع در ان‌ها انجام شود، گفت: برای این استان و استان‌هایی که مشکلاتی از این دست دارند اعتبارات ویژه‌تر دیده می‌شوند، باید سریع به آن‌ها توجه کنیم، این استان‌ها در اولویت قرار دارند، ولی باید کار شود تا اعتبارات سریع جذب شوند.
وی تأکید کرد: در برنامه سفر اهم مصوبات دور دوم سفر احداث فاز‌های جدید پتروشیمی و پالایشگاهی، تکمیل سریع سد تنگ سرخ، احداث سد سقاوه، آبرسانی به شهر‌های دهدشت، تکمیل راه‌های عشایری، تأمین زیرساخت‌های برق و پنل‌های خورشیدی و غیره است.
سفر دور دوم تحول آفرین است
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در سفر دوم با عنایت رئیس جمهور مبلغ ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای زیرساخت‌ها اعتبار اختصاص داده شده است و در حوزه راه پنج هزار همت در نظر گرفته شده است که شاهد تحول در حوزه راه خواهیم بود.
سید علی احمدزاده افزود: در حوزه صنعت توجه ویژه‌ای شده و بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاری در استان در این سفر در نظر گرفته شده که هیچ گاه چنین اعتباراتی را نداشتیم.
وی ادامه داد: با تلاش‌های انجام شده عملیات پروژه‌های بزرگی آغاز می‌شود و با عنایت رئیس جمهور شاهد تحولات عظیم دیگری در زیرساخت‌های استان هستیم برخی پروژه‌هایی که عملیات اجرای آن آغاز می‌شوند، تحول آفرین خواهد بود.
احمدزاده به عنایت و توجه ویژه رئیس جمهور به استان اشاره کرد و ابراز داشت: بر حوزه سرمایه‌گذاری توجه و تأکید دارید بطوریکه پتروپالایشگاه گچساران با اعتبار اولیه ۲ میلیارد ۵۰۰ هزار دلار آغاز و مینی پالایشگاه دهدشت عملیاتی خواهد شد.
وی تأکید کرد: پتروشیمی چرام نیازمند توجه دولت است تا رسما آغاز عملیات آن اعلام شود.
گفت: کلنگ زنی بهره‌برداری از گاز مختار در یاسوج انجام شد و جزء طرح‌های تحول آفرین خواهند شد که برخی از این پروزه‌ها در زمان ساخت ۴ هزار شغل ایجاد خواهد کرد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: ۱۱ هزار میلیارد مترمکعب روان آب در استان وجود دارد که هشت هزار میلیارد از استان خارج می‌شود و نیازمند سد‌سازی هستیم و سد تنگ سرخ به خوبی در مدار ساخت است.
وی یادآور شد: کلنگ سد سقاوه با ذخیره‌سازی ۹ میلیون متر مکعب به زمین‌زده شد اما ۱۲۵ میلیون مترمکعب آب در چهار شهرستان است که اگر سد آبریز ساخته شود ۷ هزار میلیارد درآمد مردم افزایش پیدا می‌کند.
احمدزاده اضافه کرد: در راه‌ها مشکل داریم که با اعتبار تخصیصی در این حوزه تحول آفزین خواهد بود.
وی بیان کرد: راه آهن نداریم یک پروژه‌ای داریم که ر‌ها شده است، خواسته‌ای که داریم اینکه راه آهن در مدار ساخت قرار بگیرد با اینکه با صحبت و تبادل نظر صورت گرفته، منتظر فاینانس هستیم.
توجه کم نظیر آیت الله رئیسی به عشایر کهگیلویه و بویراحمد
در ۲ دور سفر آیت الله رئیسی رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد در کمتر از ۲سال، نخستین برنامه وی حضور در میان عشایر و شنیدن درد دل‌های آنان بوده است که این امر حکایت از توجه کم نظیر رئیس جمهور دولت مردمی به عشایر غیور منطقه زاگرس دارد.
دشت زیبای سقاوه در شهرستان مارگون در گذشته‌ای نه چندان دور هر ساله میزبان بخش بزرگی از عشایر استان بود که‌ییلاق را در آن می‌گذراندند دشت سقاوه اکنون پس از سال‌ها همه گذشته خود را یک جا جمع کرده است.
سیاه چادر‌های عشایری برپا شده است، مردان و زنان عشایر با لباس محلی، زیبایی خاصی به دشت داده‌اند، انگار که زندگی عشایری دوباره در دشت سقاوه آغاز شده است. ترک و لر در کنار هم.
توجه کم نظیر آیت الله رئیسی به عشایر کهگیلویه و بویراحمد
دشت سقاوه قرار است مهمان ویژه‌ای داشته باشد، عشایر همه زندگی خود را در دشت سقاوه گردهم آورده‌اند تا برای ساعاتی از یک مهمان پس از یک سال دوباره استقبال کنند. عشایر در میزبانی از همه بویژه فرزندان فاطمه زهرا (س) سنگ تمام می‌گذارند.
امروز مهمان عشایر هم از فرزندان فاطمه زهراست و هم رئیس جمهور دولت مردمی. برای همین عشایر سر از پا نمی‌شناسند تا اینکه انتظار به سر می‌رسد و صدای بالگردی از پشت تپه‌ها شنیده می‌شود. بالگرد حامل ایت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران اسلامی است که پس از یک سال دوباره هوای عشایر کرده است.
سفر دور دوم رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد گ
آیت الله رئیسی در دور اول سفر خود در مهرماه ۱۴۰۱، هم زودتر از همه به دیدار عشایر استان در منطقه گرگوی بویراحمد رفت، بالگرد به زمین می‌نشیند و لحظاتی بعد رئیس جمهور همچون نگینی در محاصره عشایر قرار می‌گیرد.
آیت الله رئیسی ترجیح می‌دهد نخست از سیاه چادر‌های عشایر بازدید کند، تولیدات عشایر را از نزدیک ببیند، پای صحبت‌ها و دردل‌های آنان بنشیند و انگاه بصورت عمومی سخنرانی نکند. عشایر هم‌شانه به‌شانه رئیس جمهور با او درددل می‌کنند مشکلاتشان را بدون لکنت زبان به او می‌گویند. نوای موسیقی سنتی دشت سقاوه را پر کرده است و شعار لری «خش اومی شاد اومی پات من تیم» ( خوش آمدی، شاد آمدی پاهات بر روی چشمان) اوج ابراز احساسات عشایر به رئیس جمهور را نشان می‌دهد.
رئیس جمهور ایران قوی پس از پاسخ دادن به ابراز احساسات عشایر، پشت تریبون رفت و هرچه لازم بود و می‌بایست سال‌های گذشته برای عشایر انجام می‌شد به آنان قول داد.
جمله نخست رئیس جمهور در جمع عشایر نشان می‌داد رئیسی بخوبی از نقش و جایگاه عشایر در کشور آگاه است و به این نقش احترام می‌گذارد. او در سخنانی‌امید بخش گفت مردم ایران روی سفره عشایر نشسته‌اند.
رئیس جمهور گفت: جامعه عشایری با تولید محصولات دامی و صنایع دستی نقشی ستودنی در خودکفایی ملی و تأمین امنیت غذایی کشور دارند. توجه به بهبود وضعیت رفاهی عشایر از برنامه‌های محوری دولت سیزدهم است که برپایی سیاه چادر‌های ایمن به جای چادر‌های عشایری سنتی یکی از راهبرد‌های تحقق آن است.
وی بیان کرد: برای نشان ارج و ارزش عشایر در‌اندیشه مسئولان دولت سیزدهم برنامه‌های سفر از منطقه عشایری سقاوه آغاز شده است.‌ی معتقد است عشایر نباید دغده‌ای جز تولید برای کشور داشته باشد و به همین دلیل دستور داد امکانات اولیه زندگی عشایر مانند برق، آب و جاده در همه مناطق عشایری کشور فراهم شود.
از آنجا که عشایر بخش زیادی از گوشت قرمز و محصولات دامی را تولید می‌کنند رئیس جمهور اصرار داشت خرید تضمینی محصولات دامی به ویژه گوشت قرمز در اولویت مسئولان قرار گیرد.
آیت الله رئیسی توجه به بهبود وضعیت رفاهی عشایر را از برنامه‌های محوری دولت سیزدهم دانست و گفت: برپایی سیاه چادر‌های ایمن به جای چادر‌های عشایری سنتی یکی از راهبرد‌های تحقق آن است. رئیس جمهور دولت مردمی، نخستین سیاه چادر ایمن را در دشت سقاوه در اختیار یکی از عشایر قرار داد تا نشان دهد دولت برای حل مشکلات عشایر کشور مصمم است.
عشایر که ورود رئیس جمهور به میان جمع خود ذوق‌زده بودند هریک بخشی از مشکلات را با وی در میان گذاشتند. کمبود زیرساخت‌های جاده‌ای، ناپایداری آب آشامیدنی گرانی علوفه و مسدود شدن ایل راه‌ها و مسیر‌های عبور از جمله مهم‌ترین نیاز‌های مطرح شده عشایر استان در دیدار با آیت الله رئیسی بود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد که تلاش زیادی انجام داد تا عشایر استان را در دشت سقاوه گردهم اورد تا رئیس جمهور بتواند با آنان دیدار داشته باشد از ویژگی‌های زندگی عشایری گفت که در مناطق عشایری همه اعضای خانواده در کنار هم در سنگر تولید از زن و مرد و کودک تلاش می‌کنند.
سید علی احمدزاده از نقش عشایر در تولید گفت و افزود: عشایر کهگیلویه و بویراحمد با تولید نیمی از گوشت مصرفی استان و ۳۵ درصد از صنایع‌دستی شامل انواع گبه، جاجیم، قالی، گلیم و فرش، سالیانه ۲۶ هزار تن شیر و دیگر محصولات دامی، طلایه‌داران عرصه تولید هستند.
عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب ۶ ایل بومی، ۲ طایفه قشقایی، ۱۶ تیره، ۱۸۱ طایفه و بیش از یک هزار و ۱۱۰ تش (اولاد) تشکیل شده است. بیش از ۱۱ هزار و ۱۲۰ خانوار عشایری در استان کهگیلویه و بویراحمد حضور دارند که ۱۲ درصد جمعیت استان را شامل می‌شوند-------
در جریان دیدار رئیس جمهور و مسئولان ملی و استانی با عشایر استان، نخستین طرح سیاه چادر ایمن به معنای برپا شدن سیاه چادر‌ها بر روی سکو‌هایی با ارتفاع یک متر در شهرستان مارگون بهره‌برداری شد.
براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته شده طرح ساماندهی سکونتگاه‌های عشایری (ساخت سکو‌های نشیمن) با مشارکت امور عشایر، گروه‌های جهادی و عشایرنشینان در حال اجراست.
در این طرح که چهار میلیارد تومان برای آن اختصاص یافته سکو‌هایی با ارتفاع یک متر و در ابعاد چهار در ۶ متر مربع احداث می‌شود. به ازای احداث هر سکوی نشیمن مصالح ساختمانی به ارزش ۱۵ میلیون تومان به عشایر پرداخت می‌شود.
سفر دور دوم رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد گ
با تأمین مصالح، عشایرنشینان با کمک گروه‌های جهادی استان سکو‌های نشیمن احداث می‌کنند. ساخت سکو‌های نشیمن باعث می‌شود تا اهالی از گزند نیش خزندگان و حشرات در‌امان باشند و همچنین در بارندگی‌های سیلابی دچار آبگرفتگی نشوند.
رئیس سازمان عشایر کشور هم در جریان این دیدار از اهمیت فعالیت عشایر در کشور گفت و تأکید کرد که عشایر بدلیل تولید گوشت قرمز یکی از عاملان مهم تأمین امنیت اقتصادی و غذایی کشور هستند.
سیاوش احمدی میرقائد گفت: عشایر به دلیل پیدا نشدن بازار فروش همیشه دغدغه فروش محصولات گوشتی خود را دارند اما اینک به دستور رئیس جمهور خرید تضمینی گوشت تولیدی عشایر در آینده نزدیک وارد فاز اجرایی می‌شود.
وی افزود: جامعه عشایری کشور با جمعیت ۱. ۲ میلیون نفر جمعیت ۲۵ درصد گوشت قرمز، ۳۵ درصد صنایع دستی کشور را تأمین می‌کنند
وی افزود: خوشبختانه یکی از مصوبات سفر در خصوص تأمین نهاده‌های دامی، دستور داده شده که بصورت خرید قراردادی با در اختیار گذاشتن نهاده‌های دامی به عشایر و خرید محصولات دامی و گوشتی آن‌ها توسط شرکت پشتیبانی امور دام بتوان از عشایر حمایت کرد تا بتوانند نهاده‌های مورد نیاز خود را تأمین کنند.
رئیس سازمان عشایر کشور با اشاره به تأکید رئیس جمهور بر تأمین بهداشت جامعه عشایر افزود: قرار هست ظرف دو سال آینده ۳۸۰ پنل خورشیدی خریداری و در اختیار عشایر قرار داده شود و همچنین با افزایش تعداد خانه‌های بهداشت سطح رفاه و بهداشت و شاخص‌های بهداشتی رشد قابل ملاحضه‌ای پیدا خواهد کرد.
احمدی میرقائد با اشاره به ارتقای زیست عشایر، ادامه داد: ۲۲۰ هزار پنل خورشیدی ظرف سه سال آینده در اختیار عشایر قرار می‌گیرد که گام بسیار بزرگی در جهت ارتقای رفاه جامعه عشایر است.
وی تأکید کرد: یکی از اقدامات در راستای ارتقای زیست عشایر ساخت سرپناه ایمن است، خاطرنشان کرد: وضعیت خاص معیشتی عشایر و قرار گرفتن در چادر‌ها در شرایط مختلف جوی، موجب افزایش مخاطرات می‌شود و خسارات قابل ملاحضه‌ای می‌بینند، با ساخت سرپناه ایمن از جهت کاهش مخاطرات، کاهش خطر حیوانات، افزایش شرایط بهداشتی و رفاه عشایر اهمیت زیادی دارد.
رئیس سازمان عشایر کشور افزود: ظرف سه سال آینده ۷۰ هزار سرپناه در مناطق عشایری با مشارکت عشایر و گروه‌های جهادی و مردم ساخته می‌شود.
وی با اشاره به لزوم ایجاد درآمد پایدار برای عشایر بیان کرد: درامد عشایری متکی به دام است، و از این منظر درآمد پایداری ندارد، لذا طرح‌های جدید و اقتصادی مثل توجه به صنایع دستی، گردشگری، گیاهان دارویی برای اجرا شدن در جامعه عشایری وارد فاز اجرایی می‌شوند.
به گفته مسئولان کشوری که در سفر‌های استانی رئیس جمهور را همراهی می‌کنند، کمتر سابقه داشته است که چنین گردهمایی بطور ویژه برای جامعه عشایری برگزار شود و در سفر‌های استانی رئیس جمهور کمتر بصورت ویژه عشایر مورد توجه قرار می‌گرفت. در این برنامه که ویژه جامعه عشایری بود، مسائل و مشکلات عشایر به سمع و نظر رئیس جمهوری و هیأت دولت رسانده شد که از این نظر حائز اهمیت است.
رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت در دومین سفر استانی به کهگیلویه و بویراحمد صبح روز دوشنبه وارد یاسوج شدند.
تداوم روند توسعه، دستاورد سفر رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد
قول رئیس جمهور و مسئولان عالی رتبه کشور برای زدودن چهره محرومیت از ۲ شهرستان مارگون و بهمئی و سخنان‌امیدبخش رئیس جمهور برای توسعه زیرساخت‌های زندگی عشایر و خرید تضمینی محصولات دامی از رخدادهای‌امیدآفرین برای مردمان کهگیلویه و بویراحمد است.
همچنین برنامه‌های دولت برای افزایش پرواز‌های فرودگاه یاسوج، اتصال کهگیلویه و بویراحمد به شبکه ریلی کشور لبخند رضایت را بر لبان مردمان با غیرت این استان نشاند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سفر دوم با عنایت رئیس جمهور مبلغ ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه زیرساخت‌های رفاهی استان پیش‌بینی استان و در حوزه راه پنج هزار همت پیش‌بینی شده است.
سفر دور دوم رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد گ
سید علی احمدزاده افزود: همچنین در این سفر بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به منظور اجرای طرح‌های اشتغالزا تصویب شد.
وزیر نفت گفت: ۲۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای توسعه مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کهگیلویه و بویراحمد در دور دوم سفر ریاست جمهور به استان اختصاص یافته که در قالب طرح‌های عام المنفعه هزینه خواهد شد.
جواد اوجی افزود: این میزان اعتبار برای اجرای طرح‌های از جمله درمانی، آبرسانی و عمران شهری روستایی در نظر گرفته شده است.
وزیر کشور با اشاره به محرومیت‌های شهرستان تازه تأسیس مارگون که با انباشت مشکلات مواجه است گفت: با عنایت دولت این شهرستان از محرومیت زیرساختی خارج خواهد شد.
احمد وحیدی افزود: پیش از سفر ۱۰۰ میلیارد تومان و در سفر دوم ۱۱۵ میلیارد تومان به منظور خارج شدن مارگون از محرومیت پیش‌بینی شده است.
وی تصریح کرد: همچنین۵۰ میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌های شهری به شهرداری مارگون اختصاص داده می‌شود تا روند آسفالت معابر و خیابان‌های این شهر بهبود یابد.
وزیر کشور تصریح کرد: برای توسعه کشاورزی این شهرستان ایجاد سردخانه با برآورد ۲۰ میلیارد تومان و کانال آب کشاورزی ۲۰۰ روستا با ۵۰۰ کیلومتر در دستور کار است.
وحیدی عنوان کرد: مارگون نیازمند احداث هنرستان و مجتمع شبانه‌روزی است که در این خصوص برنامه‌ریزی‌های لازم انجام می‌شود.
وی تکمیل دانشگاه پیام نور مارگون که ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد با تحصیص پنج میلیارد تومان محقق خواهد شد.
وزیر کشور به ضرورت تکمیل زیرساخت‌های بارگاه دو امامزاده در شهرستان مارگون اشاره کرد و گفت: حدود ۱۰ میلیارد برای بازسازی این دو امامزاده نیاز است که مبلغی توسط اوقاف تأمین و اعتباری نیز از سوی دولت اختصاص می‌یابد.
رئیس جمهور با اشاره به برخی کمبود‌های امکانات زندگی مردم بهمئی گفت: حضور در مناطق محروم برای کاهش مشکلات ساکنان این مناطق است.
آیت الله سید ابراهیم رئیسی خاطرنشان کرد: سهم مسئولیت‌های نفت در سفر نخست به کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافت و افزایش سهم مردم این منطقه محروم مورد تأکید است.
وی بن بست بودن راه‌های ارتباطی بهمئی را یادآور شد و عنوان کرد: وجود این مشکلات قابل قبول نیست و مسوولان باید برای تقویت زیرساخت‌های زندگی ساکنان این شهرستان تلاش بیشتری کند..
براساس آمار از چاه‌های نفت بهمئی روزانه قریب به ۲۰۰ هزار بشکه نفت از سوی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری در حوزه مناطق نفت خیز خوزستان استخراج می‌شود.
بهمئی دارای ظرفیت‌های زیادی در حوزه‌های مختلف کشاورزی، گردشگری و طبیعی است و توسعه این زیرساخت‌ها نیازمند توجه جدی مسئولان برای توسعه و اشتغالزایی در این حوزه‌ها است.
آیت الله رئیسی تأکید کرد: با توجه به ظرفیت‌های خوب منطقه در گردشگری شهرستان بهمئی شایسته سرمایه‌گذاری در این حوزه است.
رئیس جمهور عنوان کرد: نیاز است با توجه به وجود بنا‌های تاریخی و ظرفیت‌های طبیعی شهرستان بهمئی برای توسعه زیرساخت‌های امکانات گردشگری در این شهرستان مورد توجه قرار گیرد.
آیت الله رئیسی در ادامه ضمن عذرخواهی از مردمی که در گرمای طاقت فرسای بهمئی در این مراسم شرکت کردند، از استقبال باشکوه ساکنان این شهرستان قدردانی کرد.
رئیس جمهور تصریح کرد: بهره‌مندی مردم شهرستان بهمئی از آب سد‌هایی که اطراف این منطقه قرار دارد از جمله اولویت‌های دولت است.
وی اظهار داشت: برای توسعه صنعت گردشگری، خروج از بن بست ارتباطی و همچنین رفع مشکل کم آبی، اعتبارات بسیار خوبی در این سفر پیش‌بینی شده که‌امید داریم این بودجه بتواند گره گشای کاهش کمبود زیرساخت‌های زندگی مردم این دیار باشد.
رئیس جمهور گفت: با توجه به نفتخیز بودن شهرستان بهمئی نیاز است سهم این شهرستان از محل آلایندگی‌های منابع نفتی مورد توجه مسوولان باشد تا اثرات زیست محیطی آن به حداقل کاهش یابد.
وی با اشاره به عمق محرومیت‌های شهرستان بهمئی و بالا بودن نرخ بیکاری این منطقه نسبت به دیگر نقاط کهگیلویه و بویراحمد، از مسوولان خواست کارگروهی برای اشتغال جوانان بیکار دراین شهرستان تشکیل دهند تا هر چه سریعتر مطالبات مردم محقق شود.
آیت الله رئیسی عنوان کرد: تکمیل سد ایلی آباد، توجه به مقوله مهم مسکن و ایجاد صنایع پایین دستی اولویت مسوولان در شهرستان بهمئی باشد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: با بهره‌برداری از جاده راهبردی پاتاوه - دهدشت، احداث باند دوم مسیر دهدشت به بهبهان که یکی از دغدغه‌های مردم منطقه است، به عنوان برنامه بعدی این وزارتخانه در دستور کار قرار دارد.
مهرداد بذرپاش اظهار کرد: جاده پاتاوه - دهدشت مسیر بسیار راهبردی است چرا که برقرار‌کننده اتصال شهر‌های شهرضا-سمیرم-یاسوج-دهدشت و بهبهان محسوب می‌شود.
وی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت موجود نیروی کار و مهندسی و جلوگیری از بیکاری کارگران شاغل در پروژه‌های بهره‌برداری شده، احداث باند دوم این مسیر در اولویت برنامه‌ها قرار می‌گیرد.
وعده‌های دلگرم‌کننده رئیس جمهور
سفر دور دوم رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد گ

آیت الله رئیسی گفت: احداث و بهره‌برداری از سد آبریز از دیگر برنامه‌های دولت برای توسعه استان است.
رئیس جمهور افزود: افزایش شمار پرواز‌های فرودگاه یاسوج و اتصال کهگیلویه و بویراحمد به شبکه ریلی کشور از دیگر برنامه‌های دولت برای بهبود شرایط زندگی ساکنان این استان است.
وی بیان کرد: خرید تضمینی محصولات دامی به ویژه گوشت قرمز در اولویت مسئولان می‌گیرد تا این قشر زحمتکش دغدغه‌ای برای فروش نداشته باشند.
رئیس جمهور تصریح کرد: تأمین آب پایدار، دسترسی به آب گرم در مناطق عشایری، مرمت راه‌های آنان از نیاز‌هایی است که باید جزء مصوبات سفر قرار گیرد.
رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت در دومین سفر استانی به کهگیلویه و بویراحمد صبح روز گذشته(دوشنبه) وارد یاسوج شدند.
همزمان با سفر۲ روزه رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد پروژه‌های مهمی در حوزه اقتصادی، عمرانی صنعتی، تولیدی و سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده که تحول عظیمی در عمران و آبادانی و بهبود معیشت مردم ایجاد می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
اینگار فرماندار مارگون جُز لیسته
Iran, Islamic Republic of
خخخ
هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
خالص‌سازی بیشتر؟

خالص‌سازی بیشتر؟

محمد مهاجری گفت: جبهه پایداری همیشه انتخاب اصلح را مطرح می‌کند، اما این یک اصطلاح بازاری ...
در اهمیت «گفت‌وگو»

در اهمیت «گفت‌وگو»

گفت‌وگو ضرورت حیاتی جامعه امروز ایران است، گفت‌وگو در معنای واقعی آن البته. مثلا همین ...
1