کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا بررسی کرد

حیف و میل بیت‌المال در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج / پشت پرده مدرسه وابسته به دانشگاه چیست؟

11 تير 1402 ساعت 19:42

در حالی که یکی از مهمترین مسائل مراکز جامع سلامت بویراحمد، تأمین زمین است، مدرسه غیرانتفاعی مهر اندیشه در زمین دانشگاه مستقر شده و از پرداخت مبالغ موظفی خود به دانشگاه علوم پزشکی سر باز می‌زند؛ امری که از مصادیق بارز حیف و میل بیت‌المال است.


در حالی که یکی از مهمترین مسائل مراکز جامع سلامت بویراحمد، تأمین زمین است، مدرسه غیرانتفاعی مهر اندیشه در زمین دانشگاه مستقر شده و از پرداخت مبالغ موظفی خود به دانشگاه علوم پزشکی سر باز می‌زند؛ امری که از مصادیق بارز حیف و میل بیت‌المال است.
به گزارش کبنا، هر چند در سال‌های گذشته دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، بستری برای حاشیه‌سازی شده بود، اما انتظار می‌رفت با آمدن سعید جاودان‌سیرت که در دوران شیوه کرونا از او با عنوان فرمانده مبارزه با کرونا یاد می‌شد، این حاشیه‌ها فروکش کنند. اما نه تنها کم نشد، بلکه هر ماه و گاهی هر هفته شاهد حاشیه جدیدی در این دانشگاه هستیم. تا جایی که چندی پیش جمعی از مدیران دانشگاه به دلیل مخالفت با تصمیمات مدیریتی، استعفای خود را تقدیم سرپرست دانشگاه کردند و در اقدامی عجیب معاون توسعه برکنار شد. 
در پی این اقدام بود که سید ناصر حسینی‌پور نامه‌ای سرگشاده در نقد جاودان‌سیرت در رسانه‌ها منتشر کرد. نماینده گچساران و باشت خطاب به جاودان‌سیرت گفته بود شما جوانمرد، با صداقت و سیاست‌مدار نبودید.
این حواشی، سلامت و درمان را در دانشگاه علوم پزشکی به گوشه رینگ رانده و این حوزه را دچار بحران کرده است. 
قصه پرغصه مدرسه غیرانتفاعی و خصوص دخترانه مهر اندیشه وابسته به دانشگاه علوم پزشکی، یکی از مواردی است که موجب حیف و میل بیت‌المال در دانشگاه شده است. اما نه تنها کسی در مورد آن جوابگو نیست، بلکه تاکنون به آن نیز به صورت جدی ورود نشده است. سکوت در مقابل حیف و میل بیت‌المال در قالب مدرسه غیرانتفاعی جایز نیست و لازم است هر چه سریع‌تر چند و چون این نابسامانی‌ها در مدرسه مذکور مورد بررسی قرار گیرد. 
حدود یک سال است که این مدرسه غیرانتفاعی در یکی از ساختمان‌های دولتی زیر نظر دانشگاه مستقر شده است. قرار بر این بود که ماهانه طبق نظر کارشناسان دادگستری، حدود ۳۰ میلیون تومان هر ماه به دانشگاه پرداخت نماید ولی تاکنون نه تنها چنین مبلغی پرداخت ننموده، بلکه هزینه آب، برق، گاز و... هم رایگان است.
این در حالی است که در این مدرسه حدود ۴۰۰ دانش‌آموز مشغول تحصیل هستند و مدرسه سالانه حدود یک میلیارد تومان درآمد دارد که معلوم نیست با این همه درآمد چرا پول دانشگاه را پرداخت نکرده است.
گفتنی است در همین شرایط، مرکز بهداشت بویراحمد چندین مکان به صورت استیجاری برای خدمت‌رسانی به مردم اختیار کرده که مبالغ هنگفتی از بیت‌المال صرف این اجاره‌ها می‌شود.
خود جاودان سیرت نیز این موضوع را تأیید کرده و با بیان اینکه ۷۰ درصد از مراکز بهداشتی در شهرستان بویراحمد به صورت استیجاری می‌باشد، گفته بود: تأمین زمین، از مهم‌ترین مشکلات جهت توسعه مراکز بهداشت و ایجاد مراکز جامع خدمات سلامت است.
حال در این شرایط پرسش‌هایی را می‌توان از مسئولین دانشگاه علوم پزشکی یاسوج پرسید؛ یک) دلیل عدم پیگیری واحدهای نظارتی دانشگاه (حراست، بازرسی و ...) در خصوص پرداخت کرایه قانونی ملک مربوط به دانشگاه چیست؟
دو) آیا ارتباط نسبی بین مؤسس مدرسه غیرانتفاعی با یکی از مسئولین دانشگاه، دلیل عدم پرداخت و پیگیری مسئولین است؟
سه) چرا مسئولین دانشگاه، این مکان بزرگ و باارزش را در اختیار مراکز جامع سلامت یاسوج قرار نمی‌دهند تا عموم مردم از آن بهره ببرند؟ 
در هر صورت افکار عمومی منتظر پاسخگویی به این پرسش‌ها و دلیل عدم پیگیری پرداختی مدرسه غیرانتفاعی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی هستند. چرا که در حالی این مدرسه در زمین دانشگاه مستقر شده که مراکز جامع سلامت در مکان‌های استیجاری قرار گرفته‌اند.
انتظار می‌رود استاندار کهگیلیویه و بویراحمد به حواشی دانشگاه علوم پزشکی ورود کند تا دیگر اینچنین شاهد هدررفت بیت‌المال در این دانشگاه نباشیم. 
گفتنی است در روزهای آینده این پایگاه خبری، به حواشی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در حوزه‌های شیوه جذب هیئت علمی، تبدیل وضعیت‌های سال‌های اخیر، نقل و انتقالات خارج از کمیته و موردی، مناقصات و انتقالات پزشک خانواده به تفصیل و با جزئیات خواهد پرداخت.
مخاطبان چنانچه اسنادی از تخلفات دانشگاه علوم پزشکی یاسوج دارند، می‌توانند آن را در اختیار این پایگاه خبری قرار دهند.
کبنانیوز آمادگی درج جوابیه مسئولین دانشگاه علوم پزشکی یاسوج را دارد.


کد مطلب: 464248

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/464248/حیف-میل-بیت-المال-دانشگاه-علوم-پزشکی-یاسوج-پشت-پرده-مدرسه-وابسته-چیست

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1