تاریخ انتشار
يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۱۲
کد مطلب : ۴۶۲۵۹۰
کبنا بررسی کرد؛

بخش دوم و پایانی) وضعیت فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد محصول عملکرد همه دستگاه‌های فرهنگی استان است

۳
۰
بخش دوم و پایانی) وضعیت فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد محصول عملکرد همه دستگاه‌های فرهنگی استان است
کبنا ؛
نهادهای فرهنگی تنها به سازمان تبلیغات محدود نمی‌شوند؛ وضعیت فرهنگیِ حاضر محصول عملکرد جمعی از نهادهایی است که وظیفه اشاعه فرهنگ را بر عهده دارند.
به کبنا، پیرو مطلب «سازمان تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد در لاک انزوا و بی‌خبر از کف جامعه» که در این پایگاه خبری در نقد تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد منتشر شد، برخی از مخاطبان این‌گونه برداشت کرده بودند که ما نوشته‌ایم این سازمان هیچ‌گونه اقدامی در خصوص وظایف خود انجام نداده است.
اما واضح است که منظور ما چنین نبوده است؛ نقد ما این است که این سازمان بیشتر اوقات مناسبتی عمل می‌کند و در ایامی غیر از مناسبت‌های مذهبی، اقدامات چندانی انجام نمی‌دهد.
مقام معظم رهبری، در اهمیت فرهنگ، آن را به هوا و اکسیژن تشبیه می‌کند. او در سال 1393 در این خصوص گفته بود: «فرهنگ از اقتصاد هم مهم‌تر است. چرا؟ چون فرهنگ، به معنای هوایی است که ما تنفس می‌کنیم؛ شما ناچار هوا را تنفس می‌کنید، چه بخواهید، چه نخواهید؛ اگر این هوا تمیز باشد، آثاری دارد در بدن شما؛ اگر این هوا کثیف باشد، آثار دیگری دارد. فرهنگ یک کشور مثل هوا است؛ اگر درست باشد، آثاری دارد. [الان درباره‌ی تولید داخلی حرف می‌زدیم]؛ اگر بخواهیم مصرف تولیدات داخلی به‌معنای واقعی کلمه تحقق پیدا کند، باید فرهنگ [مصرف] تولید داخلی در ذهن مردم جا بیفتد؛ اگر بخواهیم مردم اسراف نکنند، بایستی این باور مردم بشود؛ این یعنی فرهنگ. فرهنگ یعنی باورهای مردم، ایمان مردم، عادات مردم، آن چیزهایی که مردم در زندگی روزمره با آن سر و کار دائمی دارند و الهام‌بخش مردم در حرکات و اعمال آن‌ها است؛ فرهنگ این است؛ این پس خیلی اهمیت دارد.»
بنابراین فرهنگی که همچون اکسیژن برای زندگی ما انسان‌ها اهمیت دارد را نمی‌توان تنها به‌مناسبت‌های خاص مذهبی محدود کرد. هر چند سازمان‌ها و دستگاه‌های زیادی برای حوزه فرهنگ در نظام اداری ایران وجود دارد، اما وظیفه تبلیغی فرهنگ بر عهده تبلیغات اسلامی است. تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد نیز هر چند کمک‌های متعددی به هیئت‌های مذهبی استان کرده و برنامه‌هایی نیز در راستای وظایف خود انجام داده است.
اما همان‌طور که گفته شد، همچون اکسیژن که نمی‌توان آن را به مناسبت‌های خاصی برای انسان محدود کرد، اقدامات فرهنگی نیز نباید مختص مناسبت‌ها باشند.
شخصیت حجت‌الاسلام افتخاری نیز با وجود این‌که جوان‌پسند است و او با جوان‌ها ارتباط خوبی دارد، اما راه‌های نوین تبلیغاتی بسیار متفاوت از این است. نمود عدم استفاده از شیوه‌های نوین تبلیغی را می‌توان در رفتار و سبک زندگی جوانان کهگیلویه و بویراحمدی دید.  
واضح است نهادهای فرهنگی تنها به سازمان تبلیغات محدود نمی‌شوند؛ وضعیت فرهنگیِ حاضر محصول عملکرد جمعی از نهادهایی است که وظیفه اشاعه فرهنگ را بر عهده دارند. سبک زندگی بخشی از جوانان کهگیلویه و بویراحمدی که رد چندانی از نمادهای زندگی ایرانی اسلامی در آن دیده نمی‌شود را باید ناشی از عملکرد همگی این نهادها دانست. بنابراین در بخش‌های بعدی به سراغ سایر دستگاه‌های فرهنگی خواهیم رفت.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
اصلا این طور نیست
کل های تبلیغی کار سازمان تبلیغات وارشاد است
نکنه این هم ربط به سازمان صنعت معدن دارد؟!
جوان
Iran, Islamic Republic of
خاک عالم بر سرت با خبرگزای که داری
عشق
Iran, Islamic Republic of
مقصر ارشاد هست که به هر بی سر و پایی مجوز خیرگزاری میده
پروژه حذف قالیباف؟

پروژه حذف قالیباف؟

مجادله جریان اصلی در مجلس به رهبری قالیباف با جریان پایداری در هفته‌های اخیر به شکل بی‌سابقه‌ای ...
(عکس) داستان حجاب به ماراتن شیراز کشید

(عکس) داستان حجاب به ماراتن شیراز کشید

ماجرا وارد فاز تازه‌تری هم شد؛ چون به غیر از حضور ورزشکارانی که گفته شد حجاب را به‌صورت ...
قطع شبانه درختان بلوط در روستاهای دنا

قطع شبانه درختان بلوط در روستاهای دنا

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: متخلفی که شبانه با اره موتوری ۱۵ اصله ...
1