تاریخ انتشار
شنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۴۷
کد مطلب : ۴۶۱۷۰۶
ورود دادستانی به ماجرای ادعای اهدای ۷۵ خودرو به نمایندگان برای صرفنظر از استیضاح وزیر صمت؛

نماینده مجلس: تکرار می‌کنم خودرو دادند / مجلس: دروغ می‌گویند کسی خودرو نگرفته!

۲
۱
«سَر و سرِّ» مجلس و خودروسازان تازگی ندارد! / گیریم شاسی بلندها شایعه است، دناپلاس ۶۵۰ میلیونی هم یادتان نیست، آن هم دروغ بود؟!
کبنا ؛حرف‌های «احمدعلیرضابیگی» نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی و تکرار همان حرف‌ها از سوی «سیداحمدرسولی نژاد» نماینده‌ی مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس، ولوله‌ای به پا کرده که گویی در تاریخ مجالس پس از انقلاب، از این دست مسائل برای نخستین بار است که اتفاق می‌افتد!
موجی از تکذیب کردن‌ها و هل من مبارز خواندن‌ها و وا مسلمانا گفتن ها، این شبهه را ایجاد می‌کند که مگر مسئله‌ای به نام «سَر و سرِّ» مجلس و خودروسازان یا نمایندگان مجلس، امری بدیع و مسئله‌ای محال است، چرا به گونه‌ای موضع می‌گیرند که گویی کفر گفته شده است آن هم برای نخستین بار؟ دقت اگر داشتند متوجه می‌شدند در پی هر تکذیبیه و انکار، ضربه‌ای دیگر به باورهای عمومی جامعه که خسته از وضعیت موجود است، وارد می‌آید. نوع و نحوه‌ی واکنش نشان دادن برخی از نمایندگان مجلس، متاسفانه از اصل موضوع دریافت وعدم دریافت شاسی بلندها دردآورتر است.
این که مابین مجلس و خودروسازان و نیز نمایندگان مجلس و خودروسازان، همیشه مراوداتی بوده که یا نمی‌بایست باشد یا آن قدر طبیعی شده که به حق مبدل شده است موضوع تازه‌ای نیست. یک بار از یکی از نمایندگان سابق مجلس پرسیدم: «می گویند صدها نفر را به مدیران ایران خودرو و سایپا معرفی کرده اید، حقیقت دارد؟» خندید و گفت: «اولاً در کدام دوره این جور مباحث مطرح نبوده، ثانیاً گیریم معرفی کرده باشیم مگر کار بدی است، ثالثاً بروید بپرسید اصلا به معرفی شده‌ها اعتنایی هم شد؟ این حرف‌ها را رها کنید، آن چه بد است و من مرتکب نشده‌ام اما خیلی‌ها مرتکب شده‌اند.
مهرماه ۹۹، که هنوز قدرت یکدست نشده بود اما مجلس انقلابی بر سر کار بود، در گرماگرم وام‌های ۲۰۰ میلیون تومانی (معادل ۵ دستگاه پراید)، سر و صدای «دناپلاس ۶۵۰ میلیونی» هم اضافه شد. رسانه‌ها در آن روزگار (مهرماه ۱۳۹۹) نوشتند: «هنوز زمان زیادی از اعتراض افکار عمومی به پرداخت ۲۰۰ میلیون تومان به هریک از نمایندگان مجلس یازدهم بابت حق مسکن نگذشته بود که خبر رسید نمایندگان این مجلس که خود را مردمی می‌دانند، خودروی «دنا پلاس» هم خارج از نوبت به صورت اقساطی گرفته‌اند. نمایندگان مجلس در شرایطی این خودروی گران‌قیمت را بدون نوبت و به صورت اقساطی در اختیار گرفته‌اند که مردم عادی برای رسیدن به آن اولاً باید در قرعه‌کشی شرکت کنند، ثانیاً مدت‌ها در نوبت بمانند و ثالثاً پول آن را نیز همزمان با تحویل، تمام و کمال پرداخت کنند.»
در همان زمان و پس از انتشار این خبر، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در پاسخ به اعتراضاتی که در فضای مجازی و رسانه‌ها صورت گرفت، مطالبی گفت که در افکار عمومی با واکنش‌های منفی شدیدی مواجه شد و آن را عذر بدتر از گناه دانستند. محمدحسین فرهنگی گفت: موضوع تحویل خودرو که در فضای مجازی مورد بحث قرار گرفته، به صورت جانبی در جلسه غیرعلنی مطرح شد و بحث‌های پراکنده‌ای صورت گرفت. توضیح لازم این است که: اولاً اینکه خودروهای تولید داخل در اختیار نمایندگان قرار گیرد تازگی ندارد و در همه ادوار سابقه داشته است. ضمناً ۱۸۰ نفر از همکاران ما در مجلس یازدهم سابقه نمایندگی نداشتند و اینها خودروی مناسبی برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه در اختیارشان نیست. وی افزود: معمولاً کسانی که مسئولیت‌های پایین‌تری دارند خودروهای متنوعی در اختیار دارند. این رویه در گذشته وجود داشته و اما تنها فرقش این بود که قبلاً به نام نمایندگان شماره‌گذاری می‌شد، اما این دوره به نام مجلس شماره‌گذاری شده است و امکان واگذاری ندارد. هر چند بعد از پایان دوره هم این خودروها به درد مجلس نمی‌خورد که بخواهد به مجلس برگردد زیرا عملا مستهلک می‌شود و قابل استفاده نیست، اما آنچه در مورد تفاوت قیمتی گفته می‌شد عملا برای نمایندگان امکان‌پذیر نیست.
سخنگوی هیئت رئیسه گفت: این خودروها برای انجام وظایف نمایندگی در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد، اینها وسایل رفاهی نیستند. هم‌ترازان نمایندگان که وزرا هستند گاهی ده‌ها خودرو دراختیارشان است اما در مجلس چنین امکانی نیست. استانداران، فرمانداران و بخشداران امکانات وسیعی دارند. مجلس و اکثریت آن مصر هستند که حاشیه‌ها بر متن غلبه نکند زیرا حواشی ما را از کار باز می‌دارد. برخی نمایندگان هم در اثر فضایی که ایجاد شده منصرف شدند ولی مسلما این امر در کارکرد و کارآیی آن‌ها تاثیر منفی می‌گذارد. اصل موضوع این است که نباید چنین فاصله‌هایی به وجود بیاید ما در کمیسیون صنایع درحال بحث روی این موضوع هستیم که هم به مصرف‌کننده فشار نیاید و هم دلالی و سوداگری به حداقل برسد. این انتظار بجایی است که مجلس ورود کند و موضوع خودرو را به سامان مشخصی برساند. نه اینکه نماینده وسیله کار نداشته باشد و نتواند وظایفش را انجام دهد.
دکتر حسن کامران نماینده سابق مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی: توجیه نکنید آقا!
توضیحات «فرهنگی» نه‌تنها مشکلی را حل نکرد، بلکه واکنش‌های تندتری را باعث شد به طوری که حتی بعضی از نمایندگان ادوار مجلس هم به انتقاد از این اقدام برخاستند. سریع‌ترین واکنش، مربوط به یکی از نمایندگان مجلس دهم است. دکتر حسن کامران نماینده سابق مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در واکنش به توجیهات سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت: «امروز سخنگوی (هیئت رئیسه) مجلس شورای اسلامی، توجیهی راجع به خودرو گرفتن نمایندگان مجلس کرد که متاسف شدم. هر دوره‌ای این توجیهات هست. بابا! کسی که مجلس می‌آید، مگر باید خانه‌اش عوض شود؟ ماشینش عوض شود؟ دلار بگیرد؟ امروز در هفته دفاع مقدس قرار داریم. وقتی جانباز شیمیایی ما، رزمنده معسر ما در زندگی خودش مانده، شما خجالت نمی‌کشید با این توجیهات؟ مجلس شورای اسلامی حمل و نقل دارد مانند ادارات دیگر، نماینده‌ها را می‌برند و می‌آورند. این چه توجیهاتی است که شما می‌کنید؟ مگر آمده‌اند مجلس که در این چهار سال، لباسشان را عوض کنند، ماشینشان را عوض کنند؟ چارقدشان را عوض کنند؟ بچه سرکار می‌گذارند؟ دست از این کارها بردارید. من انتظارم این بود که این مجلس انقلابی بیاید بگوید که آقا ارز من و آن یکی قطع. چون پولش را بیت‌المال می‌دهد. جای خوابش را بیت‌المال می‌دهد. غذایش را بلیطش را بیت‌المال می‌دهد. از این کارها دست بردارید. من شش دوره در مجلس بوده‌ام، در این شش دوره به یکی گفتم که آقا شما که دوره قبل ماشین گرفته‌ای؟ گفت این دفعه گرفته‌ام برای دامادم! بیایید از این توجیهات دست بردارید، توبه کنید. استغفار بطلبید. در هفته دفاع مقدس این کارها؟ وقتی من در یک خانه‌ای می‌روم و می‌بینم این رزمنده معسر، اصلاً آه ندارد و بعد با مشکلاتی دست به گریبان است. برای دارویش، برای یک کیسه ادرارش مشکل دارد، آن وقت شما می‌آئید این توجیهات را می‌کنید؟ شما حداقل از این یمنی‌ها یاد بگیرید که با نان خشکه می‌رزمند، همان کاری که رزمنده‌های ما می‌کردند. دم از شهید سلیمانی هم نزنید والله. شهید سلیمانی اینطوری بود که شما اسمش را می‌برید؟ جبران مافات کنید.»
> سیاهکلی؛ از: «من شاسی بلند می‌خواهم» تا: «تلاش برای استیضاح فاطمی امین!»
در همان گیرودار، نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس گفت: «من برای رفتن به مناطق کوهستانی و روستایی ماشین شاسی‌بلند می‌خواهم، اگر دنا پلاس را بفروشم با ۴۰۰ میلیون تومان اضافه هم نمی‌شود شاسی‌بلند خرید». لطف‌الله سیاهکلی که این روزها، سفت و سخت به دنبال استیضاح فاطمی امین است در کوران بلوای دناپلاس‌های ۶۵۰ میلیونی و در پی واکنش برخی نمایندگان به طرح دریافت خودروی دنا پلاس به قیمت نصف بازار با اعلام این مطلب افزود: «در دوره قبل نماینده‌ها شاسی‌بلند گرفتند، من برای رفتن به مناطق روستایی شاسی‌بلند می‌خواهم. وی با اشاره به واکنش‌ها به این خبر گفت: دولت به جای اینکه نمایندگان را در مقابل هجمه افکار عمومی قرار دهد، باید دفترکار، ماشین و نیروی انسانی بیشتری در اختیار نمایندگان بگذارد. سیاهکلی با انتقاد به چنین طرح‌هایی افزود: واگذاری این امور به شکل هزینه‌ای به نمایندگان غلط است.وی یادآور شد: نماینده باید هزینه‌های نیروی انسانی، دفتر و رفت و آمد را از جیب بپردازد و کار مردم را هم انجام دهد. اجاره چند دفتر، پرداخت حقوق پرسنل و رفت و آمد به همه نقاط نمایندگی بسیار پرهزینه است درحالی‌که استانداران و فرمانداران همه این امکانات را در اختیار دارند؛ چرا بایدشان یک نماینده از یک بخشدار کمتر باشد و به او این امکانات را ندهند. این نماینده اصولگرا همچنین گفت: اینکه یک نماینده باید هزینه‌های این موارد را شخصاً بپردازد و در مقابل مورد هجمه رسانه و افکار عمومی هم باشد، حکایت خوردن همزمان چماق و پیاز است. ما از جیب خودمان ماشین می‌خریم و در طول ۴ سال این ماشین اسقاط می‌شود؛ آیا این درست است که این هزینه از جیب من نماینده باید پرداخت شود؟!»
> ما هم می‌گوییم؛ انشاءالله، دروغ باشد اما این دروغ را همه باور کردند بروید ببینید چرا؟!
این که این بار همه تب و لرز کرده‌اند لابد بحث به همین شاسی بلندها ختم نمی‌شود و ورود قوه‌ی قضائیه به مسئله‌ی شاسی بلندها ممکن است داستان را به قدری پیچیده کند که جمع کردن آن ممکن نباشد.
در این باره چندان نباید نوشت چون دو طرف ماجرا؛ خودروساز و نمایندگان قطعاً حاضر نیستند شفاف و صادقانه، همه‌ی ماجرا را برای افکار عمومی باز کنند اما شبهه‌ی اصلی آن جا است که وقتی گرفتن ماشین، اعم از معمولی یا شاسی بلند در مجلس به گذشته‌ها نیز باز می‌گردد، چرا باید اینچنین فضا را غبارآلود کنند؟! ختم کلام این که؛ ما هم می‌گوییم؛ انشاءالله، موضوع آن ۷۰ یا ۷۸ شاسی بلند مورد ادعای احمد علیرضا بیگی و سیداحمد رسولی نژاد دروغ باشد اما نمایندگان مجلس به جای پرداختن به این حواشی بی‌ثمر، پیگیری کنند که این دروغ را چرا به سادگی همه باور کردند اصلاً بروید ببینید اصل موضوع بی‌اعتماد افکار عمومی به بخش‌هایی از آن چه در مجلس می‌گذرد برای چیست و چرا؟!
نام شما

آدرس ايميل شما

علی اکبر
Iran, Islamic Republic of
ما و انتخاب کردن‌ها نمایندگان و هدیه ها فقر و بی عرضگی مسئولان نه تمام میشه ووو . البته خیلی خیلی قبل شروع شده حالا حالاها هم تموم نمیشه مردم می‌دانند انکار هم تکراریست جانم ما هم عادت کرده ایم و اعتراضی نداریم خوش بگذره الهی شکر یکی هست که انکار کنه و مجازات هم کنه که شماها راحت باشید
قربانی تورم
Iran, Islamic Republic of
شکی نیست که نماینده های مجلس با خودروسازان دستشان در یک کاسه هست چون علت و آثار آن کاملا در کشور در این چند سال مشهود هست و خودروسازان ظلمی را به مردم کرده اند که هیچ کسی در این کشور این ظلم را نکرده
سقوط صدام؛ بیست سال بعد

سقوط صدام؛ بیست سال بعد

20 فروردین روزی است که صدام سقوط کرد. او چرا سقوط کرد عراق پس از صدام روزگار بهتری دارد....
ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

انتقادات پویانفر مداح در سحرگاه ۲۱ماه رمضان: امیدوارم امر به معروف در سطوح بالا انجام ...
زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

اعتماد نوشت: برخی از کاربران شبکه‌های فضای مجازی با انتشار تصاویری از مراسم شب احیا ماه ...
1