تاریخ انتشار
شنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۱۴
کد مطلب : ۴۶۱۳۹۷
ناامن در راس: سیاست ضد اختلاس چین میلیاردر‌ها و بانکداران را هدف قرار می‌دهد

محاکمه ببر‌ها بخاطر مگس‌ها!

۱
۰
محاکمه ببر‌ها بخاطر مگس‌ها!
کبنا ؛یک لحظه اسفبار برای ثروتمندان بزرگ. طبق فهرست ثروتمندان جهانی منتشر شده توسط گروه تحقیقاتی هورون (Hurun) مستقر در چین آن کشور بیش از هر کشور دیگری دیگری میلیاردر دارد. با این وجود، هم چنین آن کشور مکانی است که در آن ثروتمندان باید مراقب پشت سر خود باشند.
به گزارش کبنا به نقل از گاردین؛ "فو شیائودانگ" یکی از مقام‌های ارشد سابق بانک توسعه چین روز جمعه به دلیل دریافت ۴.۳ میلیون یوان (۵۰۳۴۶۶ پوند) رشوه در دوران تصدی خود در فاصله سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۲۰ میلادی به ده سال زندان محکوم شد. چند روز پیش از آن مدیر سابق دفتر اجرای دادگاه عالی مردمی به دلیل دریافت رشوه به ارزش ۲۲.۷۴ میلیون یوان (۲.۶۵ میلیون پوند) به ۱۲ سال زندان محکوم شد. "منگ شیائو" به دلیل سوء استفاده از موقعیت خود برای کسب منافع مالی در طول مدت بیش از یک دهه به عنوان مجرم شناخته شد.
این که بتوان مقامی که از نفوذش سوء استفاده کرده را از سیستم بیرون انداخت ظاهرا یک پیروزی برای رویه قانونی و قضایی در چین است. با این وجود، هفته گذشته به پشتوانه مجموعه‌ای از تحقیقات انجام شده توسط ناظر مبارزه با فساد چین احکام اشاره شده صادر شد، زیرا شی جین پینگ تلاش خود را برای پاکسازی و کنترل مقام‌های درون حزب کمونیست چین و فراتر از آن تجدید می‌کند.
|یوئن یوئن آنگ" استاد دانشگاه جان هاپکینز و نویسنده کتابی درباره فساد در سیاست چین می‌گوید:"کاربرد اصطلاحاتی، چون "بررسی دقیق" به امری عادی در چین تبدیل شده اند. این کارزار فراتر از مبارزه با فساد و به منظور اعمال انطباق ایدئولوژیک با خط حزب است".
از زمانی که شی در سال ۲۰۱۲ میلادی به قدرت رسید یکی از سیاست‌های شاخص اش مبارزه با فساد بود. شی فساد را یک تهدید وجودی برای حزب کمونیست چین می‌داند و پنهان نکرده که قصد دارد "ببرها" (مقام‌های ارشد فاسد) و "مگس‌ها" (کادر‌های سطح پایین) را ریشه کن سازد. در اولین سال به قدرت رسیدن شی بیش از ۱۸۰۰۰۰ مقام تنبیه شدند در حالی که یک سال پیش از آن حدود ۱۶ هزار نفر از مقام‌های دولتی تنبیه شده بودند.
یک دهه پس از آن ۳.۷ میلیون کادر توسط نهاد ناظر ضد فساد حزب مجازات شدند که حدود ۱ درصد از رهبران ملی و استانی را شامل می‌شد.
این کارزار علاوه بر کمک به خلاصی شی از شر رقبای سیاسی در میان مردم چین محبوبیت داشته به طوری که بسیاری از مردم از انباشت ثروتی که به طور فزاینده‌ای با مناصب سیاسی همراه است وحشت زده شده اند. ثروت‌ها اغلب شگفت انگیز بودند: نتیجه مطالعه‌ای تازه منتشر شده توسط موسسه تحقیقاتی "مرکز استون" درباره نابرابری اجتماعی – اقتصادی نشان داد که در دهه پس از روی کار آمدن شی ۹۱ درصد از مقام‌هایی که به فساد محکوم شده اند در زمره ۱ درصد ثروتمندترین شهرنشینان چین قرار داشتند.
"لی یانگ"، "برانکو میلانوویچ" و "یائوچی لین" نویسندگان گزارش مرتبط با این بررسی خاطر نشان ساخته اند که "فساد سازوکاری بسیار قدرتمند در چین برای جابجایی درآمد به سمت بالا است".
سیاستمداران قدرتمند اغلب در دنیای پررونق کارآفرینان خصوصی چین دوستانی پیدا می‌کنند. "آنگ" پروفسور جانز هاپکینز می‌گوید:"آن تاجران زمانی که حامیان شان ظهور می‌کنند و به ارتقای درجه نائل می‌شوند پیشرفت می‌کنند و زمانی که حامیان شان سقوط می‌کنند با یکدیگر از بین می‌روند".
در سال جاری بیش از ۵۰ شخصیت ارشد از بانک‌های بزرگ و شرکت‌های دولتی توسط کمیسیون مرکزی بازرسی انضباطی (CCDI) ناظر مبارزه با اختلاس مورد بازرسی قرار گرفته اند. حزب کمونیست چین خطرات مالی را موضوعی در حیطه امنیت ملی قلمداد می‌کنند. کمیسیون مرکزی بازرسی انضباطی در ماه فوریه مقاله‌ای درباره "نبرد" علیه فساد منتشر کرد که به طور خاص "نخبه گرایی مالی" را مورد انتقاد قرار داده بود.
چندین نام بزرگ در کارزار پاکسازی دیده می‌شوند. کمیسیون مرکزی بازرسی انضباطی در ماه مارس "ژائو ویگو" یک سرمایه دار فعال در صنعت نیمه هادی را پس از آن که به این نتیجه رسید که او در زمانی که رئیس Tsinghua Unigroup بود مرتکب فساد شده به دادستانی ارجاع داد. آن شرکت پیش از آن که در سال ۲۰۲۱ میلادی اعلام ورشکستگی کند زمانی یکی از تولیدکنندگان پیشرو در عرصه تراشه‌های رایانه‌ای در چین بود. کمیسیون مرکزی بازرسی انضباطی در هفته‌های اخیر تحقیقاتی را درباره "لیو لیانگ" رئیس سابق بانک چین و "لی شیائوپنگ" رئیس سابق گروه مالی دولتی China Everbright Group انجام داده است.

"ائو فن" یک بانکدار و میلیاردر فعال در عرصه فناوری در ماه فوریه توسط مقام‌های دولتی برای انجام تحقیقات دستگیر شد و از آن زمان به این سو در انظار عمومی دیده نشده است.
شی شخصا به سرمایه‌داران و وفاداری آنان به حزب کمونیست چین بی اعتماد است. پس از آغاز سرکوب فساد توسط او در سال ۲۰۱۳ میلادی نخبگان چینی خارج ساختن پول‌های شان از چین را آغاز کردند. چین در سال ۲۰۱۴ میلادی نزدیک به ۴ تریلیون دلار ذخایر خارجی در اختیار داشت. ظرف مدت دو سال این رقم تقریبا به میزان یک چهارم کاهش یافته بود و هنوز بهبود نیافته است. علاوه بر این، حزب کمونیست چین می‌داند که فساد به دنباله پول است.
"ژو جیانگ نان" از دانشگاه هنگ کنگ می‌گوید:"رهبران ارشد از جمله شی بار‌ها بر لزوم جلوگیری از بروز فساد در مناطقی با شدت سرمایه بالا تاکید کرده اند".
"جیمز پالمر" معاون سردبیر مجله فارین پالسی و ناظر پرسابقه مسائل چین خاطر نشان می‌سازد که در ماه‌های اخیر مقام‌های چینی صحبت کردن در مورد نیاز به "اقتصاد سیب زمینی شیرین" را آغاز کرده اند اصطلاحی که اولین بار در سال ۲۰۲۱ توسط شی مورد استفاده قرار گرفت که اشاره به شرکت‌هایی دارند که ریشه در چین داشته و تحت کنترل حزب کمونیست چین هستند حتی زمانی که برای جذب "نور خورشید" و "مواد مغذی" در اقتصاد جهانی حضور یافته و گسترش پیدا می‌کنند.
این تنها سرمایه داران نیستند که در تازه‌ترین کارزار پاکسازی‌ها غرق شده اند. کمیسیون مرکزی بازرسی انضباطی در تاریخ ۹ آوریل اعلام کرد که ۳۰ شرکت دولتی و اداره کل ورزش را بررسی خواهد کرد. چندین مقام عرصه فوتبال چین نیز پیش‌تر تحت بازجویی قرار گرفته اند. حرکت به سمت بررسی ماهی‌های بزرگتر بخشی از یک روند است.
"زرن لی" از دانشگاه ییل خاطرنشان می‌سازد که در سالیان نخست کارزار مبارزه با فساد مقام‌های محلی بخش عمده اهداف بودند، اما در سالیان اخیر تمرکز بر روی وزارتخانه مرکزی و بازرسی‌های تخصصی مانند تازه‌ترین بازرسی‌های مالی معطوف شده است.
ممکن است برخی بپرسند که چرا پس از بیش از یک دهه پاکسازی حزب تحت رهبری شی هنوز در حال ریشه یابی مشکلات است. "لینگ لی" مدرس دانشگاه وین می‌گوید که ساختار حزب باعث ایجاد پیوند می‌شود:"فقدان شفافیت به نفع رهبران مستبد و کادر‌های بی وجدان است".
او هم چنین اشاره می‌کند که سازمان‌های نظارتی مانند کمیسیون مرکزی بازرسی انضباطی متمرکز هستند در حالی که فساد به شکلی بسیار غیرمتمرکز رخ می‌دهد. این بدان معناست که شما همیشه فساد بیش تری نسبت به توانایی سازمان مبارزه با فساد برای بررسی دارید.
نام شما

آدرس ايميل شما

ا . ب
Romania
به قرآن اگه بخوان داخل ایران رشوه گیران رانت خواران و اختلاس گران رو بگیرن کل زندانها ی کشور از اینا پر میشه و کشور آباد میشه.
سقوط صدام؛ بیست سال بعد

سقوط صدام؛ بیست سال بعد

20 فروردین روزی است که صدام سقوط کرد. او چرا سقوط کرد عراق پس از صدام روزگار بهتری دارد....
ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

انتقادات پویانفر مداح در سحرگاه ۲۱ماه رمضان: امیدوارم امر به معروف در سطوح بالا انجام ...
زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

اعتماد نوشت: برخی از کاربران شبکه‌های فضای مجازی با انتشار تصاویری از مراسم شب احیا ماه ...
1