تاریخ انتشار
شنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۵۹
کد مطلب : ۴۶۱۳۸۶
مسوولان کهگیلویه و بویراحمد توضیح می‌دهند

پتروشیمی دهدشت کدام سال به پایان می‌رسد؟

۷
۳
پتروشیمی دهدشت کدام سال به پایان می‌رسد؟
کبنا ؛کلنگ پتروشیمی دهدشت به عنوان یکی از طرح‌های کلان صنعتی کهگیلویه وبویراحمد سال ۸۶ بر زمین‌زده شد و در مدت ۱۵ سال تنها ۱۳درصد پیشرفت فیزیکی داشته اما در سفر دور اول هیئت دولت به استان مورد توجه جدی قرار گرفت و تاکنون پیشرفت فیزیکی آن به بیش از ۳۷ درصد رسیده است.
به گزارش کبنا، موقعیت ویژه کهگیلویه و بویراحمد، زمینه توسعه صنایع پتروشیمی را فراهم کرده به گونه‌ای که این استان دومین تولید‌کننده نفت کشور پس از خوزستان است و بالای ۹۰ درصد نفت کشور در خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر تولید می‌شود.
نقش مهم صنایع نفت، گاز و پتروشیمی کهگیلویه و بویراحمد در راستای شکوفایی اقتصادی کشور، توسعه پایدار، توسعه صنایع پایین دستی، صادرات غیرنفتی، ایجاد ارزش افزوده و اشتغال آفرینی بر کسی پوشیده نیست و در دولت سیزدهم توسعه این صنایع شتاب چشمگیری یافته است.
پتروشیمی یکی از ارکان مهم صنعت نفت در زنجیره تولید و موتور محرک توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور است و نقش مهمی در تولید ناخالص ملی دارد.
این صنعت یکی از پول سازترین صنایع کشور محسوب و افزون بر کاهش خام‌فروشی به ایجاد ارزش افزوده مضاعف اقتصادی، ثروت‌آفرینی و اشتغال‌زایی منجر می‌شود.
مهم‌ترین هدف از ایجاد پتروشیمی در تمامی کشور‌ها خلق ثروت است و بر اساس آخرین آمار‌ها ایران ۲. ۵ درصد کل تولید پتروشیمی و چهار دهم درصد بازاریابی دنیا را در اختیار دارد.
این صنعت همواره به عنوان یک موضوع ارزش آفرین در اقتصاد ملی مطرح است و توسعه آن پیشرفت منطقه را در حوزه‌های مختلف به دنبال دارد.
شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد در دهه‌های گذشته با محرومیت و توسعه نیافتگی عجین بوده است و جوانان تحصیلکرده بسیار اما بیکار دارد و درپی توسعه و محرومیت زدایی از این منطقه ساخت یک پتروشیمی در این شهرستان آغاز شد.
روز دوشنبه بیستم فروردین ماه سال ۸۶ بود که عملیات اجرایی مجتمع‌های پتروشیمی گچساران و دهدشت با حضور مسئولان وقت آغاز شد و بر اساس پیش‌بینی‌ها قرار بود هر دو پروژه در سال ۱۳۸۹ به بهره‌برداری برسند.
احداث این دو مجتمع در امتداد خط لوله‌اتیلن غرب کشور و براساس سیاست‌های محرومیت- زدایی صورت گرفت اما سال‌ها مردم استان چشم انتظار این دو پروژه مهم هستند.
طبق اعلام مسئولان ارشد استان کهگیلویه و بویراحمد با همت دولت سیزدهم برای طرح کلان پتروشیمی گچساران اکنون پیشرفت فیزیکی آن به ۹۸ درصد رسیده و پس از سال‌ها انتظار، در مدت یک ماه آینده از آن بهره‌برداری می‌شود.
مجتمع پتروشیمی دهدشت پس از بهره‌برداری، سالانه ۳۰۰ هزار تن پلی‌اتیلن سنگین تولید خواهد کرد. خوراک این مجتمع ۳۰۵ هزار تن‌اتیلن و هفت هزارتن «بوتن - ۱» در سال است که از خط لوله‌اتیلن غرب و سایر طرح‌های پتروشیمی تأمین خواهد شد.
پلی‌اتیلن سنگین تولیدی این مجتمع نیز در تهیه لوله و بطری، ظروف، فیلم، لوازم خانگی و قطعات صنعتی کاربرد دارد.
پتروشیمی دهدشت به شرکت‌های پایین‌دستی بیدبلند و پتروشیمی گچساران مرتبط می‌باشد و در این چرخه بسیار با اهمیت است.
پیشرفت فیزیکی طرح تا شروع دولت سیزدهم محدود به ۱۳ درصد بوده است و کار آنقدر کند پیش رفت که دیگر مردم این دیار‌امید خود را از ساخت این پتروشیمی از دست داده بودند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص دستور رئیس جمهور مبنی بر فعال کردن صنایع از جمله صنعت نفت، گاز و پتروشیمی برای صنایع پایین دستی، تأکید کرد: صنایع پتروشیمی از جمله پتروشیمی‌های گچساران و دهدشت کاملاً فعال شده‌اند.
سید علی احمدزاده بیان کرد: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته پتروشیمی گچساران با ظرفیت یک میلیون تن‌اتیلن تا حدود یک ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
عملیات اجرایی پتروشیمی اول دهدشت از زمان کلنگ زنی آن در سال ۸۶ به دلایل مختلف روند اجرایی کندی داشته که طی ۲ سال اخیر در دولت سیزدهم روند اجرایی آن شتاب بیشتری گرفته است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این ارتباط گفت: این پروژه با پیشرفت فیزیکی ۳۷. ۵ درصد و ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن پلی‌اتیلن و اشتغال مستقیم ۵۰۰ نفر پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری برسد.
احمدزاده عنوان کرد: پتروشیمی دهدشت (پلی‌اتیلن) به طور نسبی از پیشرفت خوبی برخوردار است و همه مقامات استانی، مجلس و دولت پیگیر اجرایی طرح‌های پتروشیمی به ویژه دهدشت هستند.
وی افزود: ۱۲۲ میلیون ارزش سرمایه‌گذاری این طرح است که تاکنون افزون بر ۸۰۰ میلیارد هزینه شده است.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: پروژه پتروشیمی دهدشت (پلی‌اتیلن) جزء مصوبات سفر نخست (مهرماه ۱۴۰۰)رئیس جمهور و هیأت دولت به استان کهگیلویه و بویراحمد است.

احسان عسکری افزود: در حال حاضر ۵۰۰ نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند که ۷۰ درصد آن‌ها را نیرو‌های بومی تشکیل می‌دهند.
وی ادامه داد: پتروشیمی دهدشت از پیشرفت فیزیکی نسبتاً خوبی برخوردار است و تحولات قابل قبولی در بحث ابنیه و ساختمان انجام گرفته است.
عملیات اجرایی پروژه پتروشیمی دهدشت (پلی‌اتیلن) از سال ۱۳۸۶ آغاز شد، اما پیشرفت فیزیکی طرح تا شروع دولت سیزدهم محدود به ۱۳ درصد بوده است و کار آنقدر کند پیش رفت که دیگر مردم این دیار‌امید خود را از ساخت این پتروشیمی از دست داده بودند.
عملیات ساخت این پتروشیمی که تولید پلی‌اتیلن سنگین با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن در سال را برنامه‌ریزی کرده بود در کمترین زمان ممکن از سوی شرکت پتروشیمی دهدشت بصورت سهامی خاص تأسیس و به ثبت رسید.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به سفر دور دوم رئیس جمهور به استان، تأکید کرد: مینی پالایشگاه دهدشت با خوراک ۱۰ هزار بشکه نفت در روز کلنگ زنی می‌شود و حدود ۸۰۰ شغل ایجاد خواهد کرد.
احمدزاده ادامه داد: پتروشیمی اوره و آمونیاک دهدشت از توابع شهرستان کهگیلویه به عنوان دومین پتروشیمی این شهر مصوب شده است.
وی افزود: پتروشیمی اوره و آمونیاک به عنوان پتروشیمی دوم دهدشت در دشت آهوی بین چرام و دهدشت احداث می‌شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در سفر دوم رئیس جمهور، پتروشیمی اوره و آمونیاک دهدشت کلنگ زنی خواهد شد.
احمدزاده تأکید کرد: با احداث این پتروشیمی سه هزار شغل جدید در استان ایجاد خواهد شد.
عملیات اجرایی پتروشیمی دهدشت در سال ۱۳۸۶ در زمینی به مساحت ۱۱۰ هکتار در دشت کلاچوی دهدشت به زمین‌زده شد و ساخت آن در کهگیلویه و بویراحمد در سه فاز پیش‌بینی شده است.
پتروشیمی دهدشت با ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن مواد پتروشیمی و اشتغالزایی ۲۴۰ نفر قرار بود پس از یک هزار روز به بهره‌برداری برسد.
کارخانه پتروشیمی دهدشت در دشت چهار هزار و ۵۰۰ هکتاری «کلاچو» در پنج کیلومتری دهدشت مرکز شهرستان ۱۳۲ هزار نفری کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد احداث می‌شود.
ایرنا در گزارشی نوشت: کهگیلویه و بویراحمد دارای ذخایر مهم نفت و گاز است و از این رو توسعه صنایع مربوط به آن از جمله پتروشیمی توجیه اقتصادی دارد و اکنون تعدادی کارخانه پتروشیمی در استان در دست ساخت است و دولت سیزدهم نیز برای تکمیل و بهره‌برداری از آن‌ها مصمم است.
این خطه پرظرفیت اگرچه در طول دولت‌های مختلف و به برکت انقلاب و نظام پیشرفت‌های چشمگیری داشته و خدمات و طرح‌های زیربنایی و زیرساختی فراوانی در حوزه‌های مختلف داشته اما راه‌های نرفته زیادی نیز دارد که اقدامات‌امید بخش دولت سیزدهم در ۲ سال اخیر برای رفع تنگنا‌ها و جبران محرومیت‌های تاریخی این منطقه‌امید را در دل مردم این دیار زنده کرده است.
کهگیلویه وبویراحمد در بسیاری از شاخص‌های توسعه در ردیف آخر قرار دارد و اجرای این طرح‌ها، برای زدودن غبار محرومیت از چهره‌ی این استان برخوردار اما توسعه نیافته ضروری است.
نام شما

آدرس ايميل شما

خشکسالی
India
احداث پتروشیمی بزرگترین خیانت در حق مردم زحمت کش کلاچو و روستاهای اطرافش بود
بهترین زمین های این شهرستان در معرض خطرات زیست محیطی و خشک شدن چاه کشاورزان
گندمکار
India
متاسفانه هر ۳ نماینده ای که در طول این چند سال بر کرسی مجلس تکیه زدن به جز زیان و ضرر هیچ خدمتی نکردن
شعارشون حرکت به سمت صنعتی شدن بود،در صورتی که منابع طبیعی سرفاریاب غارت و روانه شهرهای بزرگ،کشاورزی دشت کلاچو خشکسالی و آلودگی نصیبش میشه،چرام و دشت های بردیان و اطراف رو به نابودی کامل بردن
Iran, Islamic Republic of
سالی که موحد کوچ کند
Iran, Islamic Republic of
سناتور درستش ميكند اين دوره ميخواهد رئيس مجلس بشود ههههههههه
Romania
متاسفانه برا ساعاتی هم ریاست سنی مجلس را هم نتونست دست بگیره بیشتر دنبال این بود برا چند ساعت هم‌شده بخاطر سن بالا ریاست را بهش بدهند که متاسفانه کمیسیون هم گیرش نیومد و موکل شد به برگزاری انتخابات میان دوره ای تا کمیسیون بی خاصیت قضایی تکمیل شود و به عنوان عضو جاش بشود و نشد
هادی
Iran, Islamic Republic of
سرنماینده سلامت باشه پتروشیمی میخواد چیکار دهدشت
Iran, Islamic Republic of
😔😔😔وقتی ما بچه های دهه شصتی بشیم شصت ساله
سقوط صدام؛ بیست سال بعد

سقوط صدام؛ بیست سال بعد

20 فروردین روزی است که صدام سقوط کرد. او چرا سقوط کرد عراق پس از صدام روزگار بهتری دارد....
ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

انتقادات پویانفر مداح در سحرگاه ۲۱ماه رمضان: امیدوارم امر به معروف در سطوح بالا انجام ...
زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

اعتماد نوشت: برخی از کاربران شبکه‌های فضای مجازی با انتشار تصاویری از مراسم شب احیا ماه ...
1