تاریخ انتشار
شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۳۶
کد مطلب : ۴۵۹۶۲۶
توجه دولت سیزدهم به عشایر کهگیلویه و بویراحمد اثرگذار بود؟

گرگوی بویراحمد؛ نقطه عطف توجه به عشایر

۴
۰
گرگوی بویراحمد؛ نقطه عطف توجه به عشایر
کبنا ؛نبود جاده دسترسی مناسب، آب آشامیدنی کافی، خوراک و نهادهای دامی، دلالان و... مهمترین مشکلات و چالش‌های جامعه عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد است تا جایی که این مشکل‌ها بر تولید جامعه عشایری تاثیرهای منفی گذاشته و برخی از عشایر تصمیم بر ترک و دست کشیدن از شغل‌شان گرفته‌اند و به حاشیه شهرها کوچ کنند. اما دولت سیزدهم چتر حمایت ویژه‌اش را بر این قشر تولید کننده و موثر جامعه گسترانده و نمود عینی تحقق این مهم را در افزایش چشمگیر تسهیلات اشتغال، بهسازی چشمه‌ها، آبرسانی، بازگشایی جاده‌ها، سوخت‌رسانی بی‌وقفه، توزیع پنل‌های خورشیدی و چندین خدمت دیگر برای عشایر کهگیلویه وبویراحمد را می‌توان برشمرد.
به گزارش کبنا، قشر زحمت کش و پرتلاش عشایر کهگیلویه و بویراحمد به روز‌های سخت و سرد عادت دارند، اما چند سالی بود که گرانی و کمبود علوفه برای دام‌هایشان، نامناسبی راه‌های ارتباطی و دسترسی نداشتن به آب سالم زندگی را بر آنان دشوار کرده بود.
اتکای زندگی عشایری تنها به دامپروری است اما صرف اتکا به دام نمی‌توانند زندگی خود را بچرخانند، بنابراین دولت برای بهبود معیشت‌ها آن‌ها در مدت حدود بیش از یک سال و نیم گذشته گام‌های مطلوبی برداشته است.

عشایر کهگیلویه و بویراحمد

یکی از کار‌های مهم دولت سیزدهم، حذف ارز ترجیحی بود، تا حدود هشت ماه پیش قیمت نهاده‌های دامی، یارانه‌ای بود اما حذف ارز ترجیحی با اینکه اوایل کار را برای دامداران سخت کرده بود، در عوض محاسن خیلی خوبی نیز داشت.
با حذف ارز ترجیحی دلال‌هایی که در این بخش بودند، همگی حذف شدند، البته هزینه‌های نگهداری دام برای عشایر بالا رفت و چند مدتی قیمت گوشت ثابت ماند و افزایش پیدا نکرد اما حالا قیمت گوشت افزایش پیدا کرده و منطقی و معقول شده است که همین امر باعث ایجاد انگیزه‌ای برای مردم عشایری شده است. اکنون نهاده‌های دامی به وفور در کهگیلویه و بویراحمد برای دام عشایر یافت می‌شود و قیمت‌ها آزاد است.

عشایر کهگیلویه وبویراحمد

جمعیت عشایر کهگیلویه و بویراحمد ۷۰ هزار نفر از است که این جمعیت از ۶ ایل بومی، ۲ طایفه قشقایی، ۱۶ تیره، ۱۸۱ طایفه و بیش از یک هزار و ۱۱۰ تش (اولاد) شکل گرفته است.
۵۵ درصد دام، ۲۷ درصد عرصه‌های زراعی، ۱۷ درصد باغ‌ها و تولید ۵۴ درصد گوشت قرمز استان کهگیلویه و بویراحمد متعلق به جامعه عشایری است و عشایر استان بیش از یک میلیون رأس دام سبک و سنگین نیز دارند.
استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های ویژه عشایری کشور است به طوری که ۱۰ درصد از جمعیت استان عشایر هستند و در قالب ۱۲ هزار خانوار عشایری در استان زندگی می‌کنند.
مسئولان نسبت به عشایر که قشر مولد و زحمتکشی هستند باید دین‌شان را ادا کنند زیرا بدون چشمداشت و با کمترین هزینه بیشترین خدمات را به جامعه ارائه می‌دهند.
دولت سیزدهم توجه بسیار خوبی نسبت به جامعه عشایری دارد و این توجه در سفر رئیس جمهور مهرماه ۱۴۰۰به کهگیلویه و بویراحمد مشخص بود به طوری که اولین نقطه‌ای که آیت الله رئیسی از آن بازدید داشت، منطقه عشایر نشین گرگو در بویراحمد بود.



استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: اساسی‌ترین مشکل روستا‌ها و عشایر این استان نبود جاده دسترسی و تأمین آب شرب بوده و رفع این نقیصه نیازمند تخصیص اعتبارات کلان است.
سید علی احمدزاده اظهار داشت: تاکنون نشست‌هایی با دفتر محرومیت زدایی در این رابطه انجام شده و قرار است در راستای رویکرد جدی دولت به مناطق روستایی و عشایری اعتباراتی در این خصوص تأمین شود.
وی تصریح کرد: سه هزار میلیارد ریال اعتبار امسال برای تأمین زیر ساخت‌های مناطق عشایری مناطق مختلف استان در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه عشایر زحمتکش این استان شایسته دریافت خدمات بهتر و تأمین امکانات مناسب‌تر در زمینه‌های مختلف است افزود: دولت سیزدهم تاکنون در زمینه تأمین زیر ساخت‌های رفاهی مناطق عشایری این استان اقدامات چشمگیری انجام داده است.

عشایر کهگیلویه و بویراحمد

وی بیان کرد: در دولت‌های گذشته اعتبارات عشایر کهگیلویه و بویراحمد ۶۰ تا ۱۰۰ میلیارد ریال بوده در حالی که امسال به سه هزار میلیارد ریال رسیده است.
احمد‌زاده تصریح کرد: این میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای مناطق عشایری استان در زمینه‌های آبرسانی، بازگشایی جاده‌های عشایری و خدمات عشایری و... هزینه خواهد شد.
وی گفت: با توجه به اینکه کهگیلویه و بویراحمد محل عبور، عشایر پنج استان مجاور شامل بوشهر، فارس، چهار محال و بختیاری، خوزستان و اصفهان است اما دارای جاده دسترسی عشایری نامناسب می‌باشد که تردد روزانه و حمل بار را برای مردم عشایر سخت کرده است.
احمد‌زاده تصریح کرد: بیش از چهار هزارو ۵۰۰ کیلومتر جاده عشایری در این استان وجود دارد که سالانه بر اثر بارندگی‌های سیل‌آسا مسدود می‌شوند که باید بصورت مرتب از سوی دستگاه متولی بازگشایی شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: تانکر‌های آبرسانی برای مناطق مختلف عشایری استان فرسوده و وضعیت نامناسبی دارند به همین دلیل برای آبرسانی به عشایر این استان تعداد تانکر‌های سیار تابستان امسال افزایش خواهد یافت.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد در این رابطه گفت: علاوه بر سفر استانی رئیس جمهور و هیأت دولت سفر‌های ویژه‌ای توسط رئیس مجلس سورای اسلامی، وزیر جهاد کشاورزی و فراکسیون امور عشایر مجلس نیز به مناطق عشایری در این مدت انجام شده است.
فضل الله آذر فر ادامه داد: ماحصل این دید و بازدید‌های مسئولانی کشور، اعتبارات خوبی بود که برای خدمات‌رسانی به جامعه عشایر مصوب شد.
وی تأکید کرد: ۱۶۵ میلیارد تومان اعتبارات محرومیت زدایی و از محل اعتبارات متمم سفر رئیس جمهور ۲۵۰ میلیارد تومان برای خدمات‌رسانی به عشایر مصوب شد.

عشایر کهگیلویه و بویراحمد

آذرفر عنوان کرد: اکنون هم ۶ میلیارد تومان از محل سفر رئیس جمهور به مناطق عشایری استان تخصیص داده شده است.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: توزیع پنل‌های خورشیدی یکی از کار‌های مهم برای عشایر بوده است که امسال سهمیه استان یک هزار و ۱۰۰ دستگاه بوده و تا هفته آینده این پنل‌ها توزیع می‌شود.
آذزفر ابراز کرد: همچنین برنامه‌ریزی شده تا ۲ سال آینده تمام عشایر استان مجهز به این پنل‌ها شوند.
وی اضافه کرد: برای هر پنل ۱۱ میلیون توسط دولت و یک میلیون توسط هر خانوار عشایری پرداخت شده است و اکنون این پنل‌ها در انبار شرکت برق هستند و به زودی به مردم واگذار می‌شوند.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: این پنل‌ها (سامانه‌ها) قابلیت تولید ۱۰۰ وات برق را دارا بوده و روشنایی حداقل پنج شعله لامپ کم مصرف، شارژ چراغ قوه و گوشی همراه را تأمین خواهد کرد.
وی بیان کرد: تنها ۱۰ درصد قیمت تمام شده پنل‌ها توسط عشایر پرداخت و مابقی آن از سوی دولت تأمین اعتبار می‌شود.
وزن کم، قابل حمل بودن و نصب آسان از مهمترین مزایای این پنل‌ها است و این مزیت به مصرف‌کننده کمک می‌کند تا بدون نیاز به متخصص، به راحتی خود بتواند این سیستم خورشیدی را نصب و از آن استفاده کند.



مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: در سیل امسال، بیشترین آسیب‌ها برای سکونتگاه‌های عشایری اتفاق افتاد به همین خاطر طرحی برای ساماندهی این سکونتگاه‌ها در نظر گرفته‌ایم.
آذرفر ادامه داد: سکونتگاه‌های عشایری که یکی از معضلات جامعه عشایری در بحث حوادث غیرمترقبه بود، پیشنهاد داده شده است و تفاهم نامه‌هایی با بسیج سازندگی برقرار شده است و مقرر شده با تخصیص اعتبار کار احداث سکوتنگاه‌های عشایری در سطح استان انجام شود.
وی عنوان کرد: پیش‌بینی شده ۲ هزار میلیارد تومان برای این اقدام لازم است ولی تاکنون ۶ میلیارد تومان تخصیص یافته است و‌امید است سال آینده گام خوبی در راطه به احداث سکونتگاه‌های عشایری انجام شود.
به گفته مدیرکل امور عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد چهار طرح ویژه که به معیشت عشایر کمک می‌کند در دست پیگیری است، یکی از این طرح‌ها تکمیل زنجیره گوشت قرمز است که به خوبی در حال عملیاتی شدن است.
آذر فر افزود: آموزش، تأمین نهاده‌های دامی و شناسایی افرادی که می‌خواهند پرواربندی بره انجام دهند، اجرایی شده است و ۱۱میلیارد تومان برای خرید نهاده‌های دامی در اختیار است و هر عشایری که متقاضی خرید نهاده دامی باشد برای پروار‌بندی بره می‌تواند مراجعه کند.
وی اضافه کرد: کاشت گیاهان دارویی یکی دیگر از این طرح هاست که با اداره کل منابع طبیعی استان صحبت شده و قرار است عرصه‌هایی برای کشت گیاهان دارویی واگذار شود و تسهیلات تبصره ۱۶ به آن‌ها تعلق می‌یابد.
او طرح سوم را بحث گردشگری عنوان کرد که مناطقی از جمله سرداب، گرگو، کاکان و شبلیز انتخاب شده و قرار است زیرساخت‌هایی ایجاد شود و به افراد متقاضی تسهیلات داده شود.

عشایر کهگیلویه و بویراحمد

وی اضافه کرد: در نهایت هم هر عشایری که متقاضی اجرای صنایع دستی باشد به آن تسهیلات مورد نیاز ارائه می‌شود و اکنون در حال خوشه‌بندی و شناسایی افراد در این حوزه هستیم.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: همچنین ۲ میلیارد تومان برای خرید تانکر آبرسانی تخصیص داده شده است که در بحث آبرسانی بسیار مؤثر است.
آذرفر افزود: برای اجرای پروژه‌های عمرانی با اعتبارات تملک دارایی ۲۰ میلیارد تومان پروژه اجرایی شده و اعتبارات ملی که از طریق جا‌های مختلف پیگیری شده است، تا پایان امسال ۲۰ میلیارد تومان تخصیص داده‌اند اما انتظار می‌رود بیشتر شود.
وی تأکید کرد: کار‌های خوبی در خصوص بهسازی چشمه‌های عشایری، آبرسانی، بازگشایی جاده‌های عشایری انجام شده است و چهار هزار کیلومتر جاده عشایری بازگشایی شده است که این جاده‌ها در مناطق صعب العبوری هستند.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: کار آبرسانی سیار هم به طور مرتب انجام می‌شود و روزانه ۱۵۰ هزار لیتر توزیع می‌شود و به ادارات دیگر هم از جمله آب و فاضلاب کمک می‌شود.
آذرفر ابراز کرد: پروژه‌های خوبی با کمک ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی در دست اقدام است و از محل اعتبارات وزارت نفت از طریق مشارکت نمایندگان مجلس و استاندار استان مبلغ ۱۰ میلیارد تومان برای تأمین آب شرب پایدار مناطق عشایری طسوج چرام گرفته شده است.
وی عنوان کرد: از طریق اعتبارات ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) سه میلیارد تومان برای تأمین آب شرب پایدار آبعلی زیلایی تخصیص پیدا کرده است.

عشایر کهگیلویه و بویراحمد

آذرفر تصریح کرد: کاروان سلامت دام با مشارکت سپاه عشایر و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) راه‌اندازی شده است و کار توزیع مکمل‌های دامی و واکسیناسیون دام‌ها و مبارزه با بیماری‌های دامی انجام شده است.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سال آینده تعداد این کاروان‌ها در مناطق عشایری استان برای کمک به آن‌ها بیشتر خواهد شد.
وی تأکید کرد: ماهیانه ۷۰۰ تن آرد بین مناطق عشایری توزیع می‌شود و تا ۲ ماه آینده توزیع به صورت هوشمند خواهد شد.
کهگیلویه و بویراحمد دارای ۲۲ هزار خانوار کوچرو و نیمه کوچرو است. خانوار‌های عشایری این استان نیمه دوم هر سال در مناطق گرمسیری جنوب استان در گچساران، کهگیلویه، جنوب چرام، لنده و جنوب و غرب بهمئی مستقر هستند و تابستان و بهار نیز به مناطق شمالی استان و استان‌های چهارمحال بختیاری و فارس کوچ می‌کنند. ۱۲ درصد از جمعیت استان ۷۲۶ هزارنفری کهگیلویه و بویراحمد را عشایر تشکیل می‌دهند.



نام شما

آدرس ايميل شما

عشایر
Iran, Islamic Republic of
همش اراجیفه کبنا نیوز یا دروغ نیوز گرچه این کامنت تایید نمیکنی ولی هر چی حرف مفت نگارش شده
United States
تا کور بشی چون عشایر نیستی و از بیان عملکرد قوی دولت سیزدهم کام شما تلخ می شود
Iran, Islamic Republic of
کسی عشایری دیگه نیست ازاین همه اعتبار همه جوونااومدن توشهراین قدربودجه می خوان به عشایربدن همش میگن
فضول
Iran, Islamic Republic of
پنجاه سال است که آمارعشایرکوچ رو٢٢هزارخانواراعلام می‌شودکه بمراتب کمترازاینهاست
روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

سیاستگذاری‌های ارزی که در خلال نوسانات نیمه دوم سال انجام شد، به تشدید نوسانات ارز منجر ...
ایران و عربستان؛ پایان نقش تندروها

ایران و عربستان؛ پایان نقش تندروها

چینی‌ها در سیاست خارجی خود اصلی را تحت عنوان توسعه مسالمت‌آمیز به عنوان راهبرد اصلی چهل ...
ایران قرارداد خرید سوخو-۳۵ از روسیه را نهایی کرد

ایران قرارداد خرید سوخو-۳۵ از روسیه را نهایی کرد

نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل اعلام کرد، ایران قرارداد خرید هواپیمای سوخو-۳۵ از روسیه ...
1