تاریخ انتشار
جمعه ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۳۸
کد مطلب : ۴۵۹۲۴۵
از خطر خسارت سموم کشاورزی برای بلوط‌ها تا یاد پیروز ایرانی؛

رفتار نادرست با طبیعت مشق کودکان قیام

۰
رفتار نادرست با طبیعت مشق کودکان قیام
کبنا ؛کودکان روستای قیام از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد در آستانه سوم مارس مصادف با ۱۲ اسفند روز جهانی حیات وحش مهربانی با طبیعت را با نقاشی مشق کردند.
این کودکان غصه همه ایرانیان برای پیروز توله یوز ایرانی که چند روز پیش بر اثر بیماری تلف شد را یادآور شدند و ابراز کردند برای حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری حیات وحش باید همین امروز دست بکار شویم که فردا دیر است.
روستای قیام با جمعیتی بالغ بر یک هزار و ۸۰۰ نفر حد فاصل مناطق شکار ممنوع حاتم و تلرش و حفاظت شده سولک شهرستان بهمئی قرار دارد که بدلیل موقعیت جغرافیایی و حساس این منطقه و متناسب برنامه روز جهانی حیات وحش در این روستا با همکاری بخشدار لنده، دهیار مردم و دانش‌آموزان این روستا با برگزاری کارگاه آموزشی نقاشی «حیات وحش» گرامی داشته شد.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در حاشیه این آیین با اشاره به اینکه روز حیات وحش در سراسر جهان با اجرای برنامه‌های آموزشی و مشارکتی با هدف حفاظت و اهمیت دادن به همه حیوانات، گیاهان برنامه‌های آموزشی اجرا می‌شود، به ایرنا گفت: آیین روز جهانی حیات وحش برای نهادینه کردن فرهنگ رفتار اصولی با حیات وحش در روستای قیام از توابع شهرستان لنده برگزار شد.
جمشید عبدی پور با اشاره به شعار امسال روز جهانی حیات وحش با عنوان مشارکت برای حفاظت از حیات وحش یادآور شد: صیانت از میراث طبیعی زاگرس در محیط پیرامونی کهگیلویه و بویراحمد نیازمند مشارکت همه اقشار جامعه است.
وی تصریح کرد: بدلیل رفتار نامناسب بشر با طبیعت در ۵۰ سال اخیر شاهد کاهش و در مواردی انقراض گونه‌های مهمی از حیات وحش (گیاهی و جانوری) بوده‌ایم که برای پایان دادن به این رویه نیاز است تا همه شهروندان مسئولیت‌پذیر باشند.

عبدی پور با اشاره به وجود ۵۷ روستا در نزدیکی مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: برای حفظ گونه‌های جانوری و گیاهی باید در رفتارمان با طبیعت بازنگری کنیم.
وی با بیان اینکه منطقه حفاظت شده دنا با ۴۰ روستا بیشترین جوامع محلی نزدیک به مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد را به خود اختصاص داده است عنوان کرد: مشارکت همه شهروندان برای حفظ حیات وحش ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: همچنین شهر‌های سی سخت و پاتاوه در نزدیکی ذخیره گاه حیات وحش دنا قرار دارند.
توصیه‌هایی برای حفظ حیات وحش
عبدی پور ابراز کرد: بیماری برگخوار بلوط که پارسال تاکنون باعث خسارت به جنگل‌های استان شده نتیجه رفتار نادرست با محیط زیست است.
وی اضافه کرد: استفاده از سموم کشاورزی و از بین رفتن دشمنان طبیعی آفت و بیماری باعث خسارت‌های جبران ناپذیر به بلوطستان‌های کهگیلویه و بویراحمد شده است.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: استفاده بی‌رویه از سم‌های حشره کش از جمله اقدام‌هایی است که سبب آسیب به حشرات مفید می‌شود که نیاز است از این سموم کمتر استفاده کنند.
وی عنوان کرد: رهاسازی زباله‌ها در حاشیه رودخانه‌ها، حاشیه شهر‌ها و روستا‌ها که منجر به آلودگی آب و خاک می‌شود از دیگر رفتار‌های نادرست با طبیعت است.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: غذا دادن به حیات وحش تنها محدود به مواد خام مانند گندم شود و گردشگران غذا‌های اضافی را در طبیعت ر‌ها نکنند زیرا ممکن است پس از چند روز جانوران استفاده و تلف شود.
عبدی پور بیان کرد: ترقه و شلیک با اسلحه که ایجاد آلودگی‌های صوتی می‌شود باعث مهاجرت گونه‌های حیات وحش شده و این امر سبب تعارض با حیوانات مناطق دیگر یا انسان‌ها می‌شود.
وی اظهار داشت: استفاده از برق و زهربرای صید کردن ماهی از دیگر اقدام‌های نادرستی است که سبب از بین رفتن موجودات کوچک در منابع آبی می‌شود.
آسیب‌های زیستگاه‌های حیات وحش
وی در پاسخ به پرسشی درباره آسیب‌های زندگی در نزدیکی زیستگاه جانوران تأکید کرد: ورود گونه‌های جانوری به روستا‌ها و دستبرد به محصولات کشاورزی و دام‌های آنان از مهمترین آسیب‌های این امر است.
عبدی پور با اشاره به اینکه تعداد پرشماری از روستا‌های استان در نزدیکی مناطق شکار ممنوع قرار دارند تأکید کرد: ۹۵درصد از گزارش ورود گونه‌های حیات وحش به مناطق مسکونی در روستا‌های نزدیک مناطق آزاد شکارممنوع صورت می‌گیرد.
وی اضافه کرد: زندگی بشر در کره زمین به حیات وحش و منابع مبتنی بر تنوع زیستی متکی است تا همه نیاز‌های انسان‌ها از جمله غذا، سوخت، دارو، پوشاک، مسکن را تأمین کند.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در باره پیشگیری از آسیب‌های احتمالی به دام و محصولات کشاورزی تأکید کرد: محصور کردن مزارع، دام‌ها و باغ‌ها و وجود سگ گله همراه گوسفندان از راهکار‌های کاهش این خسارت هاست.
وی در مورد نحوه اقدام برای جبران خسارت‌های ناشی از حمله جانوران به روستاییان هم گفت: تنظیم گزارش اولیه میزان خسارت‌ها، تأیید صورت جلسه از سوی شورا‌های اسلامی و پاسگاه‌های نیروی انتظامی و ارائه مستندات به نزدیک‌ترین اداره محیط زیست از مراحل دریافت این خسارت هاست.

بنا بر این گزارش، استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه حفاظت شده و موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه‌ای که افزون بر ۲۰ درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود ۴۰ درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای داده است.
هفت منطقه حفاظت شده دنا با وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار، دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، خاییز سرخ با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار، خامی با وسعت ۲۵ هزار و ۶۷۱ هکتار، دیل با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، سولک با ۲ هزار ۴۲۸۷ هکتار و سیوک با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در این استان زیبای طبیعی وجود دارد.
۳۲۴ گونه جانوری مهره دار در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که ۲۲۷ گونه از این تعداد شامل انواع پرندگان است.
این استان با بیش از ۱۶کیلومتر مربع وسعت و در اختیار داشتن یک درصد خاک از کشور ۱۸ درصد گونه‌های جانوری کشور را در خود جای داده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

صندلی خاص برای علی دایی

صندلی خاص برای علی دایی

نمی‌توان از جایگاه خاصی که فیفا برای علی دایی در نظر گرفته است، گذشت؛ جایگاهی که همین ...
چین روسیه را مسلح خواهد کرد؟

چین روسیه را مسلح خواهد کرد؟

به گفته فدراسیون دانشمندان آمریکایی در فقدان کنترل تسلیحات موجودی زاردخانه‌های هسته‌ای ...
رئیسی در آستانه شب عید خانه‌تکانی می‌کند؟

رئیسی در آستانه شب عید خانه‌تکانی می‌کند؟

 به تازگی خبرها و شایعاتی درباره تغییرات در کابینه دولت سیزدهم به گوش می‌رسد؛ تغییراتی ...
1