تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۲:۳۳
کد مطلب : ۴۵۹۱۵۱
کبنا گزارش می‌دهد

داستان آغاز کشت یک محصول لاکچری در کهگیلویه و بویراحمد / نکته‌ای برای معتمدی‌پور

۱
داستان آغاز کشت یک محصول لاکچری در کهگیلویه و بویراحمد / نکته‌ای برای معتمدی‌پور
کبنا ؛«رونق اقتصاد کشاورزی و به ثمره رسیدن فعالیت‌های کشاورزی الزاماتی دارد.  هم‌فکری و هم‌بستگی بین مروجان و نوآوران علمی از یک سو و تولیدکنندگان و فناوران بخش کشاورزی از سوی دیگر ضروری می‌باشد. ما نباید از یک کشاورز غیرعلمی انتظار نوآوری داشته باشیم و این انتظار نابه‌جایی است؛ اما نوآوران بخش کشاورزی می‌توانند در بخش اجرای تخصصی و علمی حرفی برای گفتن داشته باشند.» این بخشی از صحبت‌های سید علی معتمدی‌پور_ رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد_ در بازدید از اولین گلخانه بلوبری در یاسوج و جنوب کشور است.

بیشتر بخوانید:


معتمدی‌پور در گلخانه بلوبری یاسوج چه گفت؟

بازدید رئیس جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد از گلخانه کشت بلوبری / معتمدی پور: به صنایع جدید بهای بیشتری بدهیم / باید به کشاورزان راه حل بدهیم و دوره های آموزشی برگزار کنیم

به گزارش کبنا، به گفته کارشناسان و متخصصان امر، استان کهگیلویه و بویراحمد استعداد فراوانی در حوزه کشاورزی دارد. شرایط اقلیمی و ژئوگرافی استان کهگیلویه و بویراحمد برای تولید محصولات کشاورزی بی‌نظیر است و رویش بیش 40 نوع گیاه دارویی در این استان نیز این موضوع را روشن می‌سازد. 
خواص خارق‌العاده‌ی بلوبری سبب می‌شود تا هر کسی به سمت این میوه لاکچری تمایل داشته باشد. این میوه در 14 اقلیم دنیا قابل کشت است که 11 اقیلم آن در استان کهگیلویه و بویراحمد موجود می‌باشد. تولید میوه‌های پُرطرفدار همانند؛ بلوبری، موز و... نیاز استان را به زیرساخت چندان برابر می‌کند. معتمدی‌پور فردی باتجربه، تحصیل‌کرده و متخصص در حوزه کشاورزی است. سپردن این حوزه به دست او، یقیناً این امید را ایجاد می‌کند که سال‌های آینده استان کهگیلویه و بویراحمد به جایگاه اصلی خود در بخش کشاورزی برسد؛ زیرا که این استان تمام ظرفیت‌ها در حوزه کشاورزی را در خود دارد. با تلاش و برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته در حال حاضر ۱۳۷ هکتار زیرساخت آماده در گلخانه‌ها وجود دارد و اگر از تمام ظرفیت‌ها به خوبی بهره‌برداری شود به نقاط ایده‌آل خواهیم رسید. قبل از اینکه ادامه گزارش را بخوانید، ذکر این نکته لازم است که سازمان جهاد کشاورزی یک سازمان تخصصی است که مستقیم با تغذیه و سلامت مردم در ارتباط است و سازمان سیاسی نیست. معتمدی‌پور باید تمام متخصصان این حوزه را که در گوشه و کنار، ادارات و دستگاه‌های زیر مجموعه سازمان جهاد کشاورزی قرار دارند و توان علمی، تجربه و تخصص آنها خاک می‌خورد با تدبیری درست به‌کار بگیرد تا سازمان بیش از آنچه که هست در اذهان بدرخشد.
بنا براین گزارش، گلخانه یکی از محور‌های اصلی توسعه بخش کشاورزی است که با توسعه روش‌های نوین، گلخانه‌های کهگیلویه و بویراحمد در حال تجاری‌سازی هستند و کشت محصولات تحول‌زا و اقتصادی همچون بلوبری در آن آغاز شده و برنامه توسعه‌ای برای تبدیل شدن این استان به پایلوت بلوبری هدفگذاری شده است.
 بلوبری یکی از میوه‌های پرطرفدار است که در بسیاری از محصولات غذایی استفاده می‌شود و به رنگ آبی یا بنفش، مزه شیرین و مطبوع و اندازه آن کوچک است.
بلوبری یا زغال اخته آبی، میوه‌ای با داشتن بیش از ۲۰خاصیت تغذیه‌ای، گران قیمت و کمیاب به‌خصوص در کشور ما محسوب می‌شود.
خاصیت بلوبری به‌سبب وجود انواع ویتأمین، آنتی اکسیدان، فیبر، مواد معدنی و ریز مغذی‌ها در آن است. رنگ آبی و بنفش این میوه، به سبب تجمع آنتوسیانین‌هایی است که عاملی برای لاغری و سلامت قلب به‌شمار ‌می‌روند.
بوته گیاه بلوبری، تمامی املاح و مواد معدنی موجود در خاک را تصاحب می‌کند تا بتواند رشد کند و در نتیجه تمامی این مواد مغذی را به میوه‌هایش می‌بخشد.
نقش بلوبری در تضمین سلامت قلب و کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع دوم، چیز تازه‌ای نیست و قبلاً اثبات شده بود. حال محققان انگلیسی و آمریکایی طی مطالعه‌ای نشان داده‌اند که مصرف این میوه ریسک ابتلا به بیماری قلبی را نیز به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

فواید مصرف بلوبری احتمالاً به وجود آنتی اکسیدانی موسوم به آنتوسیانین در این میوه برمی‌گردد که عامل رنگ بنفش، قرمز یا سیاه گروهی از میوه‌هاست. این ترکیب می‌تواند به کاهش استرس اکسیداتیو و تورم در عروق کمک کند.
یک زن و شوهر جوان در سال ۹۵ تصمیم به کشت گیاه بلوبری برای اولین بار در استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گیرند و با مقداری آورده و حدود پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات، استارت کار‌زده می‌شود.
سرمایه‌گذار فناوری کشت بانوی سبز و تولید‌کننده تجاری محصول بلوبری می‌گوید: کشت محصول بلوبری در دنیا در حال افزایش است و حجم تولید و صادرات آن از کشور‌های توسعه نیافته به کشور‌های توسعه یافته در حال گسترش است.
نیما ریحانی می‌افزاید که امسال دومین سالی است که موفق به برداشت تجاری از این محصول شده است.
وی ابراز کرد: محصول بلوبری جزء دسته‌بندی میوه‌های پرخاصیت و به دلیل قند پایین فیبر بالا، ویتأمین و آنتی اکسیدان قابل جذب بالا مصرف آن فوق االعاده پیشرفت داشته است.
این سرمایه‌گذار ادامه داد: کشور ایران مستعد کشت این محصول است و از ۱۴ اقیلم موجود در دنیا ۱۱ اقلیم در استان موجود است.
ریحانی عنوان کرد: بلوبری به دلیل داشتن واریته‌های مختلف قابلیت کشت در انواع اقلیم‌ها را داراست و به صورت کشت باغی و گلخانه‌ای در حال کشت است.
وی تأکید کرد: انواع واریته‌های آن به دو دسته جنوبی و شمالی تقسیم‌بندی می‌شوند و برای شروع کار از واریته‌های جنوبی در گلخانه کشت کردیم.
این سرمایه‌گذار اضافه کرد: اکنون در این گلخانه، در یک هکتار ۶ هزار نهال قابلیت کشت شده است، این ۶ هزار نهال میانگین سالیانه بین ۲ تا چهار کیلوگرم تولید دارند.
ریحانی ادامه داد: قیمت این محصول نسبت به بقیه محصولات گلخانه‌ای ارزش افزوده بالایی دارد و سرمایه‌گذاری پایدار است و با یکبار کشت می‌توان ۱۵ تا ۲۰ سال برداشت تجاری انجام داد.
وی گفت: خود گیاه با گذر زمان ارزش افزوده پیدا می‌کند و گیاهی نیست که کاهش قیمت پیدا کند و ۱۰۰ درصد این محصول در خارج از استان توزیع می‌شود.
سرمایه‌گذار گلخانه بلوبری افزود: قرار شده، سه هکتار به سطح کشت گلخانه بلوبری افزوده شود و در هدفگذاری بزرگتری که برنامه‌ریزی شده، رایزنی‌ها برای اختصاص ۳۰ هکتار زمین برای کشت بلوبری در حال انجام است.
سرمایه‌گذار اولین گلخانه بلوبری در کهگیلویه و بویراحمد گفت: قیمت تمام شده یک کیلو میوه بلوبری۲۲۰ هزار تومان در می‌آید و میانگین فروش یک کیلو از آن به صورت عمده در بازار حدود ۸۰۰ هزار تومان است.
ریحانی تصریح کرد: این میوه یک میوه وارداتی است و با افزایش قیمت دلار، افزایش قیمت پیدا می‌کند.
وی ابراز کرد: تمام هزینه‌های ما به جز بحث انرژی هزینه‌های دلاری است البته یکی از مشکلات گلخانه‌داران این است که هزینه‌های دلاری‌شان به درآمد‌های دلاری منجر نمی‌شود.
سرمایه‌گذار اولین گلخانه بلوبری در کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد:‌ امید است با اقدامات جهادی سازمان جهاد کشاورزی استان، کهگیلویه و بویراحمد پایلوت بلوبری در ایران شود.
ریحانی ابراز کرد: بیشتر، کشور‌های اطراف ایران از جمله حوزه خلیج فارس حوزه بازار‌های اصلی مصرف بلوبری هستند و در مجموع این محصول بازار خوبی برای فروش دارد.
وی افزود: ماندگاری واریته‌های مختلف بلوبری بین هفت تا ۷۰ روز متفاوت است و در بحث کشت بلوبری یکی از مهم‌ترین مسأله انتخاب واریته‌های مناسب است تا میوه مناسبی بدهد و عملکرد مطلوبی داشته باشد.
سرمایه‌گذار اولین گلخانه بلوبری در کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: چنانچه در استان کسی بخواهد در این زمینه سرمایه‌گذاری کند به عنوان مشاور کنارشان خواهیم بود.
ریحانی بیان کرد: قیمت فروش این میوه در ایران چند برابر قیمت بین‌المللی آن است و علاقه‌مندیم کشت این میوه در ایران گسترش پیدا کند و تولید بالا رود و بازار مصرف گسترده می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در این ارتباط گفت: سیاست‌های توسعه‌ای کشاورزی استان در وهله نخست به نفع مردم، کشاورزان و تولید‌کنندگان است و سپس بحث اقتصاد است.
سید علی معتمدی پور ادامه داد: کشت بلوبری مزیت اقتصادی خوبی دارد و تقریباً ۱۶ رقم در همین استان با تنوع آب و هوایی (۱۱ اقلیم از اقلیم‌های اساسی کشور در این استان وجود دارد) پرورش داده می‌شود.
معتمدی پور افزود: در بحث ریل‌گذاری باید در وهله نخست مردم متوجه شوند که کشت این محصول اقتصادی است و سپس زمینه و زیرساخت توسط جهاد کشاورزی استان فراهم شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: مرحله دوم باید یک پشتیبانی علمی و اجرایی صورت گیرد که اجرای آن فروش اقتصادی و بازار مصرف خوبی دارند.

وی عنوان کرد: هر کسی که بخواهد در سطح استان شروع به کار نماید این فرد می‌تواند به سرمایه‌گذاران این بخش کمک کند.
معتمدی پور اضافه کرد: در این شهرک‌ها کشت‌های گلخانه‌ای بلند مدت با درآمدزایی بالا در اولویت خواهد بود.
وی تصریح کرد: اخیراً یک سرمایه‌گذار خارجی در محصولات جدید همچون موز و بلوبری و سایر محصولات گرمسیری از حیث تأمین نهال و نظارت استان را پشتیبانی خواهند کرد و می‌خواهیم این کشت‌های گلخانه‌ای افزایش پیدا کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: با کشت محصولات اقتصادی همچون بلوبری با توجه به‌ ای سی خاک، دمای هوا، ارزانی نهاده‌ها می‌توان یک تحول ایجاد کرد و در آینده نزدیک سطح زیر کشت بلوبری در استان بسیار افزایش خواهد یافت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۳۳ و نیم هکتار در سطح استان گلخانه فعال وجود دارد و منتهی کار ساخت هشت شهرک کشاورزی [گلخانه‌ای] از سال‌های گذشته شروع شده بود.
معتمدی پور ادامه داد: تا قبل از دولت سیزدهم مجموع پیشرفت‌شان به ۳۰ درصد نمی‌رسید.
وی تأکید کرد: تمام تسهیلات و اعتبارات عمرانی بخش کشاورزی روی برخی از طرح‌های کلان تحول‌زا متمرکز شد که در یک مدت کوتاه به بهره‌برداری برسند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: یکی از این موارد گلخانه هاست در حال حاضر ۱۳۷ هکتار زیرساخت آماده در گلخانه‌ها وجود دارد.
معتمدی پور عنوان کرد: در یک سال اخیر زیرساخت شهرک‌های گلخانه‌ای استان با اختصاص اعتبارات ریاست جمهوری و سایر اعتبارات پیشرفت بسیار خوبی داشته است.
وی بیان کرد: شهرک‌های گلخانه‌ای استان اکنون نزدیک به ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و در همین یکسال ۲۵ میلیارد تومان به این زیرساخت‌ها تزریق شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در هفته دولت آینده، بخشی از این زیرساخت‌ها به مردم واگذار می‌شود.
وی ابراز کرذ: باید با سیاست دقیق این گلخانه‌ها به کشاورزان واگذار شود به گونه‌ای که به افرادآموزش‌های لازم این کار داده شود و راه حل اقتصادی به آن‌ها ارائه شود.
صاحب‌نظران استان کهگیلویه و بویراحمد مدت‌های عدیدی است که کشت‌های گلخانه‌ای را راهکار بهره وری بهینه از حوزه آب و خاک می‌دانند زیرا در این نوع کشت بهره بردار با کنترل شرایط دمایی در هر چهار فصل سال قادر به تولید است.
۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد اما سهم کشت‌های گلخانه‌ای در این استان تنها ۵۳ هکتار است.
درحالی که سالانه حدود یک میلیون تن محصول کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود کمتر از ۱۰ هزار تن آن محصولات گلخانه‌ای است که سهم اندکی است.

توسعه کشت‌های گلخانه‌ای با توجه به مزایایی که کارشناسان برای آن مطرح می‌کنند، می‌تواند تضمین‌کننده جهش تولید، افزایش درآمد بهره برداران و خلق فرصت‌های شغلی زیادی در استان کهگیلویه و بویراحمد باشد.
برداشت دائمی محصول در طول سال، استفاده از زمین‌های غیرقابل کشت با استفاده از روش‌های کشت بدون خاک (هیدروپونیک)، عدم وابستگی تولید محصول با فصل و امکان تطبیق زمان تولید با تقاضای بازار از دیگر مزایای کشت گلخانه‌ای است.
صاحب‌نظران می‌گویند: هر هکتار کشت گلخانه‌ای ۱۰ نفر اشتغال پایدار در بردارد در حالی که در فضای باز برای هر فرصت شغلی حداقل سه هکتار زمین نیاز است.
براساس آمار رسمی هم اکنون ۵۰ هزار خانوار کهگیلویه و بویراحمد در ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی به فعالیت مشغولند که حاصل دسترنج این بهره برداران سالانه ۹۷۲هزار تن محصول است.
توت فرنگی، گوجه، خیار، انواع فلفل رنگی از جمله محصولات گلخانه‌ای است که هم اکنون در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

صندلی خاص برای علی دایی

صندلی خاص برای علی دایی

نمی‌توان از جایگاه خاصی که فیفا برای علی دایی در نظر گرفته است، گذشت؛ جایگاهی که همین ...
چین روسیه را مسلح خواهد کرد؟

چین روسیه را مسلح خواهد کرد؟

به گفته فدراسیون دانشمندان آمریکایی در فقدان کنترل تسلیحات موجودی زاردخانه‌های هسته‌ای ...
رئیسی در آستانه شب عید خانه‌تکانی می‌کند؟

رئیسی در آستانه شب عید خانه‌تکانی می‌کند؟

 به تازگی خبرها و شایعاتی درباره تغییرات در کابینه دولت سیزدهم به گوش می‌رسد؛ تغییراتی ...
1