تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۰۹
کد مطلب : ۴۵۸۱۸۸
دولت کام باغداران کهگیلویه و بویراحمدی را شیرین کرد

تحول زیرساختی در بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد / صدور مجوز ۳۲ هزار تن فضای سردخانه‌ای / کام باغداران شیرین می‌شود

۳
۲
تحول زیرساختی در بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد / صدور مجوز ۳۲ هزار تن فضای سردخانه‌ای
کبنا ؛سالانه ۳۰۰ هزار تن محصول از باغات کهگیلویه و بویراحمد برداشت می‌شود اما کمبود سردخانه و عدم‌فرآوری محصولات کام باغداران این استان را تلخ کرده ولی دولت با صدور مجوز ۳۲ هزار تن فضای سردخانه‌ای‌امید را برگردانده است.
به گزارش کبنا، سالیانه۳۰۰ هزار تن انواع میوه شامل، سیب، مرکبات، میوه‌های تابستانه و سایر میوه‌ها در باغستان‌های کهگیلویه و بویراحمد تولید شده که به دلیل نبود سردخانه و صنایع تبدیلی همه ساله بازار دلالان داغ و کام کشاورزان و باغداران تلخ می‌شود.
سطح باغستان‌های کهگیلویه و بویراحمد حدود ۴۰ هزار هکتار برآورد شده و در مجموع سالانه ۹۷۲ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این استان تولید می‌شود.
این استان با داشتن یک درصد جمعیت و یک درصد مساحت کشور اما ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.
بدون شک برنامه‌ریزی‌ها در بخش کشاورزی باید به نحوی انجام پذیرد که مانع خروج محصولات خام کشاورزی شود که برای دستیابی به این هدف نیازمند افزایش سردخانه و صنایع تبدیلی کشاورزی در استان هستیم.
مسئولان و متولیان امر برنامه‌ریزی توسعه بخش کشاورزی باید احداث سردخانه، صنایع تبدیلی و بسته‌بندی در اولویت قرار دهند زیرا تحداث این صنایع سبب افزایش قدرت کشاورزان در حفظ و عرضه بهتر محصول و حفظ زنجیره ارزش افزوده می‌شود.
ایجاد صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی یکی از ابتدایی‌ترین زمینه‌های اشتغالزایی در روستا‌ها و حمایت از کشاورزان بوده به‌گونه‌ای که ایجاد این صنایع می‌توانند تولیدات کشاورزان را به صورت تضمینی خرید کند و از سوی دیگر فرزندان آن‌ها را در همان روستا مشغول به کار کند و مانع تخلیه روستا‌ها از سکنه و افزایش بی‌رویه شهر نشینی شود و توجیه فنی و اقتصادی دارد.
اما آن چیزی که در اکثر نقاط حاصلخیز کشور ما بعنوان یک ضعف بخوبی عرض اندام می‌کند نبود امکانات ابتدایی در جهت حمایت از کشاورزان است.
کهگیلویه و بویراحمد با وجود داشتن حرف بسیار در زمینه‌های مختلف از جمله تولید میوه، عسل و... با بهترین کیفیت اما از نبود واحد‌های بسته‌بندی نیز رنج می‌برد، در حالی که کالا‌های کم کیفیت خارجی با بسته‌بندی استاندارد و شیک با قیمت بالایی در اختیار مردم قرار دارد ولی محصولات باکیفیت ما به دلیل نبود بسته‌بندی مناسب روی دست تولید‌کنندگان و کشاورزان می‌ماند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد رشد صنایع تبدیلی را عاملی برای افزایش بهره‌وری منابع دانست و گفت: ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی با هدف افزایش اشتغال و درآمد لازم است.
جبارکیانی‌پور خواستار تأمین اعتبار و اختصاص منابع مالی ارزان به سرمایه‌گذاران بخش صنایع تبدیلی شد و افزود: ضروری است دولت در بخش توسعه مکانیزاسیون و اصلاح نظام بهره‌برداری تلاش بیشتری انجام دهد تا قیمت تمام شده محصولات کاهش یابد و بخش قابل توجهی از درآمد‌های ناشی از هدفمندی یارانه‌ها به بخش تولید اختصاص یابد.
گام بزرگ دولت برای شیرین کردن کام باغداران چیست؟
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: تولیدات محصولات کشاورزی استان ۵۰۰ هزار تن بوده نزدیک به ۳۰۰ هزار تن از این محصولات، از جمله محصولات پروتئینی، گوشتی، تخم مرغ تا تولیدات گیاهی قابلیت نگهداری و استفاده در فصل‌های مختلف را دارد.
سید علی معتمدی پور افزود: پیش از این به دلیل عدم توسعه زیرساخت‌ها، خام فروشی زیادی صورت می‌گرفت و ارزش افزوده کشاورزی پایینی داشتیم.
وی عنوان کرد: همزمان با تولید و برداشت محصول، کشاورز باید این محصولات را به فروش می‌رساند، دلال‌ها با خریداری و نگهداری محصولات در سردخانه‌های استان‌های دیگر، در فصول بعد مجدد محصولات را با قیمت بالاتری به استان انتقال می‌دادند.
معتمدی پور بیان کرد: به دلیل اینکه استان‌های دیگر ظرفیت‌های سردخانه‌ای‌شان تکمیل بود مجوز احداث سردخانه از سمت وزارت جهاد کشاورزی داده نمی‌شد، امسال با پیگیری‌های انجام شده مجوز احداث ۳۲ هزار تن سردخانه را در استان گرفتیم.
وی ادامه داد: ظرفیت سردخانه‌ای موجود استان کهگیلویه و بویراحمد از ابتدای انقلاب تاکنون ۱۶ هزار و ۸۰۰ تن است، و با بهره‌برداری از این ۳۲ هزار تن سردخانه، انقلابی در حوزه ظرفیت‌های سردخانه‌ای استان شاهد خواهیم بود.
معتمدی پور افزود: ۸۸۴ میلیارد تومان تسهیلات ملی شناور برای احداث این ۳۲ هزار تن سردخانه مصوبه ملی در نظر گرفته شده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: جهش بزرگی در حوزه صنایع تبدیلی و نگهداری محصولات باغی ایجاد شده، ولی این پروژه‌ها در دو یا سه سال به سرانجام می‌رسد، و شرایط ما بسیار بهتر خواهد شد.
احسان عسکری با اشاره به فقر زیرساخت‌های سردخانه‌ای استان گفت: تصور کنید که یک سردخانه در سمیرم ۲۵ هزار تن ظرفیت دارد، در حالی که کل سردخانه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۸ هزار تن است،
وی بیان کرد: هم اکنون سردخانه ۲۰ هزار تنی در حال ساخت است که ۳ هزار تن ظرفیت محصولات زیر صفر و ۱۷ هزار تن ظرفیت بالای صفر دارد.
عسکری ادامه داد: ظرفیت دولتی پشتیبانی دام ما ۲۰۰ تن بوده، و سردخانه ۸۰۰ تنی به این ظرفیت ۲۰۰ تنی اضافه خواهد شد و محصولات ذخایر استراتژیک گوشت سفید و قرمز در اینجا دپو می‌شود.
۲ برابر شدن ظرفیت سردخانه‌ای
بعد از سال‌ها ممنوعیت صدور مجوز احداث سردخانه، در یکسال گذشته در یک انقلاب زیرساختی مجوز احداث ۳۲ هزار تن سردخانه در کهگیلویه و بویراحمد صادر شد و در دهه فجر بخشی از این ظرفیت‌ها افتتاح شدند.
پروژه‌های شهرستان بویراحمد در دهه فجر افتتاح شدند و باز هم بخش کشاورزی سرآمد کار و خدمت به مردم در ۴۴ سالگی انقلاب اسلامی بود. سه طرح مهم در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی شامل طرح تولید و بسته‌بندی انواع میوه خشک، تولید عرقیجات و شربت و همچنین یک سردخانه چندمنظوره به نمایندگی از ۱۸ پروژه جهاد کشاورزی در شهرستان بویراحمد افتتاح شدند.
در آیین افتتاح این پروژه‌ها که نماینده مردم بویراحمد در مجلس، فرماندار این شهرستان، معاون اقتصادی استاندار و رئیس سازمان جهاد کشاورزی و سایر مدیران سهرستانی‌ حضور داشتند، سید علی معتمدی‌پور از یک رویکرد جدید و‌ امیدبخش در مجموعه تحت مدیریتش خبر داد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در دولت سیزدهم و مدیریت وزیر کشاورزی، تمرکز روی ایجاد و تکمیل زیرساخت‌هاست و در این استان نیز در یکسال گذشته این سیاست سرلوحه کار بود و توفیقات خوبی حاصل شد.
وی افزود: از ۱۱۳ پروژه افتتاحی و کلنگ‌زنی بخش کشاورزی، عمده آن‌ها در حوزه زیرساخت‌های بخش کشاورزی است چرا که هر توسعه و رشدی بدون زیرساخت مطمئن، موقت و قارچی خواهد بود و بر همین اساس دنبال کار‌های ماندگار در کشاورزی استان هستیم.
قائم مقام وزیر کشاورزی که در آیین افتتاح یک سردخانه سه هزار و ۵۰۰ تنی سخن می‌گفت، ادامه داد: این سردخانه به نمایندگی از ده‌ها هزار تن سردخانه در دست اقدام به بهره‌برداری رسید و در صورتی که بانک‌های عامل در تزریق تسهیلات کمک کنند، با محوریت بخش خصوصی در دو سال آینده ۳۲ هزار تن سردخانه مجهز و چندمنظوره وارد مدار می‌شوند.
وی از تصویب حدود ۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات شناور در این حوزه خبر داد.
معتمدی‌پور گفت: کل ظرفیت موجود سردخانه‌ای کهگیلویه و بویراحمد بعد از انقلاب تاکنون حدود ۱۶ هزار تن است ولی در یکسال گذشته احداث ۳۲ هزار تن سردخانه در دستور کار قرار گرفت که دو برابر کل ظرفیت فعلی است و می‌توان از آن به عنوان انقلاب زیرساختی در بخش کشاورزی نام برد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به ۲ افتتاحیه دیگر بخش کشاورزی این استان گفت: امروز همچنین طرح‌های تولید و بسته‌بندی انواع میوه خشک و همچنین تولید عرقیجات و شربت در بویراحمد افتتاح شد که باز هم در حوزه زیرساختی است چرا که اگر تولید باشد اما فراوری و صنایع تبدیلی و تکمیلی نباشند، نه اشتغالی خواهیم داشت و نه ارزش‌افزوده و نه هم کشاورزی ما اقتصادی خواهد شد.
وی با تأکید بر ادامه توجه به فضای سردخانه‌ای و صنایع تبدیلی و تکمیلی تصریح کرد: در کنار این رویکرد مدیریتی و با اجرای موفق کشاورزی قراردادی به سمتی پیش می‌رویم که تولیدات ۹۰۰ هزار تنی این استان با ظرفیت کارخانه‌جات و صنایع و همچنین سردخانه‌ها همخوانی و تناسب داشته باشد و شاهد ایفای نقش واقعی کشاورزی در اقتصاد و اشتغال این استان باشیم.
در ادامه آیین افتتاح پروژه‌های بخش کشاورزی در شهرستان بویراحمد، نماینده مردم در مجلس گفت: حقیقتاً از آقای معتمدی‌پور و همکارانش در جهاد قدردانی می‌کنم، کاری که در زیرساخت‌های کشاورزی این استان شروع شده کار بزرگی است و اگر با موفقیت به سرانجام برسد، یک خدمت ماندگار برای مردم این استان و کشاورزی منطقه خواهد بود.
مهدی روشنفکر گفت: دو برابر شدن ظرفیت سردخانه‌ای این استان که در یکسال اخیر شروع شده، ارزشمند است و بنده نیز به عنوان خادم مردم هر کمکی را خواهم کرد تا دیگر شاهد نارضایتی کشاورزان به ویژه سیب‌کاران منطقه کاکان، تنگ‌سرخ و سی‌سخت نباشیم و آن‌ها بتوانند به راحتی محصولات خود را در سردخانه ذخیره کنند و در موقع مناسب وارد بازار کنند.
در ادامه، معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز با تأیید شروع یک تحول زیرساختی در کشاورزی این استان گفت: این یک برنامه چند ساله است و اگر چه در همین دهه فجر نیز این رویکرد تیم اقتصادی استان به بار نشسته اما آثار و برکات این کار‌هایی که شروع شده در یک تا دو سال آینده خودش را نشان می‌دهد.
احسان عسکری افزود: در حال حاضر ۲۰ هزار تن فضای سردخانه‌ای در دست احداث است که بخشی از آن زیرصفر و بخشی بالای صفر است و این کمبود در بخش کشاورزی در این دوره در حال مرتفع شدن است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
فقط شعار و وعده و وعید
معتمدی توانایی جلوگیری از انحرافات اعتباری و بودجه ای را ندارد.
نمونه اش اعتبارات زلزله سی سخت که معتمدی ندانست و نتوانست مدیریت ش کند تا یر باد داده شدند
مستاجرسیسخت
Iran, Islamic Republic of
باورکنیداگه سیسخت سروصاحبی داشت الان بایدچندتا کارخونه فراوری وتبدیلی میوه های مختلف رادشتک راه اندازی میکردند...بایدمی اومدندوازاین کارخانجات معتبرابمیوه گیری دعوت به سرمایه گذاری میکردند...دراین بین مطابقت کارخانه بااستانداردهای روز دنیاوعدم الودگی زیست محیطی در اولویت بایدباشه....
Iran, Islamic Republic of
گپ زیاد زده میشه اگه خدا بخاد تابستان و پاییز سال جدید را می بینیم که باغداران چطور در مشکلات دست و پنجه نرم می کنند و متولیان فقط توجیه می کنند و به گردن همدیگر می اندازند.
علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

برخلاف رویکرد تعاملی و ایجابی تهران، جمهوری آذربایجان با افزایش ضریب رویکرد تقابلی، بر ...
ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

همزمان با شروع هفتمبن جلسه پرسش شورا از شهردار، مردی که پشت در ایستاده بود گفت: من باید ...
اثر یک دهه بر بازار دلار

اثر یک دهه بر بازار دلار

 برخی فعالان می‌گویند احتمالِ رفتن دلار به سوی کانال بالاتر وجود دارد ولی دشوار است که ...
1