تاریخ انتشار
پنجشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۵۴
کد مطلب : ۴۵۸۸۸۶
یادداشت؛

فرهنگ‌سازی جالب خانواده یک قاضی در کهگیلویه و بویراحمد

۷
۴
فرهنگ‌سازی جالب خانواده یک قاضی در کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛
دکتر محمدرضا سیاهپور معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران که بانی این مراسم نیز بوده، در مواقعی که امکان داشته، از روش‌های جایگزین برای مجازات خاطیان استفاده کرده و به‌جای تنبیهات مرسوم، مجرمان را وادار به نوشتن کتاب و مقاله کرده است و در همه حال نشان داده که به دنبال استفاده از مؤلفه‌های فرهنگی اصلاح‌گر است.
به گزارش کبنا، تفاخر به رسوم بازمانده از گذشته در مراسمات کهگیلویه و بویراحمد، چندی است پررنگ‌تر از گذشته شده است. استفاده از اسلحه و شلیک گلوله، استفاده از چندین اسب و نوحه‌هایی در وصف مرحوم، در اغلب مراسمات تشییع دیده می‌شود.
اما امروز اتفاق جالبی در یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد رخ داد؛ در حالی که انتظار می‌رفت در مراسم تشییع امروز شاهد رسوم و بدعت‌های نادرست باشیم، هیچکدام از آن رسوم اجرا نشد.
متأسفانه بارها در اثر استفاده از اسلحه بسیاری از افراد آسیب‌های جدی دیده و برخی نیز فوت شده‌اند، در مراسم تشییع مرحوم «گودرز سیاه‌پور» پدر محمدرضا سیاه‌پور و فرزند ملا غلام‌حسین سیاه‌پور، نه اثری از اسلحه دیده شد، نه از اسب‌ها به طور نمادین استفاده شد و نه نوحه‌خوان آنچنان در مدح مرحوم مدیحه‌سرایی سر دادند. این در حالی است که این خانواده از خانواده‌های بزرگ استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رود و پیش‌بینی می‌شد از تمام رسومات گذشته به طور وسیع استفاده شود. اما بازماندگان مرحوم «سیاه‌پور» به تمامی این رسومات غلط و آسیب‌زا پشت کردند و بنای مراسم تشییع بدون این رسوم را گذاشتند.
در مراسم تشیع، اذان با صدای مرحوم مؤذن‌زاده و قرائت قرآن، به‌جای استفاده از اسلحه و نوحه‌‌خوانی‌های فخرفروشانه پخش شد.
چه خوب است اگر این مراسم، کلید عدم استفاده از اسلحه در مراسمات را بزند و دیگر از چنین رسوم آسیب‌زایی استفاده نشود.
واضح است تیراندازی با اسلحه تنها به مراسمات تشییع محدود نمی‌شود، بلکه در مراسمات عروسی هم استفاده گسترده‌ای از آن می‌شود و بارها نیز شلیک گلوله منجر به فوت افراد حاضر در مراسم شده است.
اما مهمتر از همه استفاده نمادینِ بعضی از بزرگان استان کهگیلویه و بویراحمد از اسلحه است. حتی برخی از نمایندگان کنونی و سابق نیز تصاویری از خود منتشر کرده‌اند که اسلحه در دست دارند.
جوانان معمولاً به طور متناوب از برخی از بزرگان به عنوان الگوی مرجع، تأثیر می‌پذیرند و رفتار آنها را الگوی خود قرار می‌دهند. اگر یکی از بزرگان از اسلحه استفاده کند و تصویری از خود که اسلحه به همراه دارد منتشر کند، قبح استفاده از اسلحه برای افکار عمومی کمتر می‌شود. استدلال شهروندان هم این است وقتی آن فرد که نماینده مجلس بوده از اسلحه استفاده می‌کند، چرا من نکنم. اما مراسم مرحوم سیاه‌پور می‌تواند سنگ بنای تحریم استفاده از اسلحه در مراسمات شود.
گفته می‌شود دکتر محمدرضا سیاهپور معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران که بانی این مراسم نیز بوده، در مواقعی که امکان داشته، از روش‌های جایگزین برای مجازات خاطیان استفاده کرده و به‌جای تنبیهات مرسوم، مجرمان را وادار به نوشتن کتاب و مقاله کرده است و در همه حال نشان داده که به دنبال استفاده از مؤلفه‌های فرهنگی اصلاح‌گر است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
واقعا حیف رسالت رسانه ای!!!!
برآفتاب
Romania
خدای متعال رحمت کند مرحوم سیاه پور را ‌و حافظ جناب دکتر محمد رضا سیاه پور قاضی مردم دار و متخلق باشد
یاس
United States
یعنی میشه شما متنی بزاری و یه طوری به یه شکلی کنایه به نماینده بویراحمد نزنی..
متاسفم برای این رسالت که دست شما افتاده...
بسوز تا حداقل پنج سال دیگه
بختیاری
Romania
خدا رحمت کند مرحوم ملاگودرز سیاهپور فرزند فرمانده تاریخ ساز بویراحمد مرحوم ملا غلامحسین سیاهپور را.امیدوارم این اقدام شایسته فتح البابی باشد برای آینده و این اقدام قاضی جوان آقای محمدرضا سیاهپور چراغ راه آیندگان باشد
مسلم
United States
درود بر مردان بزرگ
روح مرد بزرگ مشهدی گودرز سیاهپور مرد مهربان، دوست داشتنی، دلسوز و متدین شاد باشد.

و فرزندان آن مرحوم باید خوشحال باشند به داشتن چنین پدری که فرزندان نیک و بخشنده تربیت کرده، قطعا بهشت برین جایگاه چنین پدرانی است.
نیکان
Iran, Islamic Republic of
جهان یادگارست و ما رفتنی
به گیتی نماند به جز مردمی
به نام نیکو گر بمیرم رواست
مرا نام باید که تن مرگ راست
کجا شد فریدون و هوشنگ شاه ؟
که بودند با گنج و تخت و کلاه
برفتند و ما را سپردند جای
جهان را چنین است آئین و رای
چنین است رسم سرای سپنج
نمانی درو جاودانه مرنج
نه دانا گذر یابد از چنگ مرگ
نه جنگ آوران زیر خفتان و ترگ
اگر شاه باشی و گر زرتشت
نهالی ز خاکست و بالین ز خشت
چنان دان که گیتی ترا دشمن است
زمین بستر و گور پیراهن است
اگر چرخ گردان کشد زین تو
سرانجام خشت است بالین تو
دلت را به تیمار چندین مبند
پس ایمن مشو از سپهر بلند
تو بیجان شوی او بماند دراز
حدیثی دراز است چندین مناز
درود بر خانواده سیاهپور الخصوص جناب دکتر محمد رضا سیاهپور که الحق النصاف با این سن کم اما انسانی شریف با اخلاق با صداقت ،مومن ، خدا ترس ، صالح مقبول بین اقشار مختلف سیاسیون ، فاضلیون ،عدلیون ، الحق که شیر مادرت حلالت باشه
تشکر از سایت کبنا نیوز. بویر نیوز که چنین مراسمات مردی را پوشش می دهند بادا که درسی باشد در جهت خدمت به مردم و احترام به ایران و ایرانی روح شاد یادش گرامی باد
لردگانی
Iran, Islamic Republic of
زنده باد دکترمحمد رضا سیاهپور مرد بزرگ و فرهیخته که همیشه رفتار ایشان بزرگمنشانه بود و اصالت خود را با رفتار و کردارشان نشان داده اند. روح پدر بزرگوارشان شاد و یاد ملاغلامحسین سیاهپور تا ابد زنده و جاودان باد.
سقوط صدام؛ بیست سال بعد

سقوط صدام؛ بیست سال بعد

20 فروردین روزی است که صدام سقوط کرد. او چرا سقوط کرد عراق پس از صدام روزگار بهتری دارد....
ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

انتقادات پویانفر مداح در سحرگاه ۲۱ماه رمضان: امیدوارم امر به معروف در سطوح بالا انجام ...
زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

اعتماد نوشت: برخی از کاربران شبکه‌های فضای مجازی با انتشار تصاویری از مراسم شب احیا ماه ...
1