کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت؛

فرهنگ‌سازی جالب خانواده یک قاضی در کهگیلویه و بویراحمد

4 اسفند 1401 ساعت 19:54

دکتر محمدرضا سیاهپور معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران که بانی این مراسم نیز بوده، در مواقعی که امکان داشته، از روش‌های جایگزین برای مجازات خاطیان استفاده کرده و به‌جای تنبیهات مرسوم، مجرمان را وادار به نوشتن کتاب و مقاله کرده است و در همه حال نشان داده که به دنبال استفاده از مؤلفه‌های فرهنگی اصلاح‌گر است.


دکتر محمدرضا سیاهپور معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران که بانی این مراسم نیز بوده، در مواقعی که امکان داشته، از روش‌های جایگزین برای مجازات خاطیان استفاده کرده و به‌جای تنبیهات مرسوم، مجرمان را وادار به نوشتن کتاب و مقاله کرده است و در همه حال نشان داده که به دنبال استفاده از مؤلفه‌های فرهنگی اصلاح‌گر است.
به گزارش کبنا، تفاخر به رسوم بازمانده از گذشته در مراسمات کهگیلویه و بویراحمد، چندی است پررنگ‌تر از گذشته شده است. استفاده از اسلحه و شلیک گلوله، استفاده از چندین اسب و نوحه‌هایی در وصف مرحوم، در اغلب مراسمات تشییع دیده می‌شود.
اما امروز اتفاق جالبی در یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد رخ داد؛ در حالی که انتظار می‌رفت در مراسم تشییع امروز شاهد رسوم و بدعت‌های نادرست باشیم، هیچکدام از آن رسوم اجرا نشد.
متأسفانه بارها در اثر استفاده از اسلحه بسیاری از افراد آسیب‌های جدی دیده و برخی نیز فوت شده‌اند، در مراسم تشییع مرحوم «گودرز سیاه‌پور» پدر محمدرضا سیاه‌پور و فرزند ملا غلام‌حسین سیاه‌پور، نه اثری از اسلحه دیده شد، نه از اسب‌ها به طور نمادین استفاده شد و نه نوحه‌خوان آنچنان در مدح مرحوم مدیحه‌سرایی سر دادند. این در حالی است که این خانواده از خانواده‌های بزرگ استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رود و پیش‌بینی می‌شد از تمام رسومات گذشته به طور وسیع استفاده شود. اما بازماندگان مرحوم «سیاه‌پور» به تمامی این رسومات غلط و آسیب‌زا پشت کردند و بنای مراسم تشییع بدون این رسوم را گذاشتند.
در مراسم تشیع، اذان با صدای مرحوم مؤذن‌زاده و قرائت قرآن، به‌جای استفاده از اسلحه و نوحه‌‌خوانی‌های فخرفروشانه پخش شد.
چه خوب است اگر این مراسم، کلید عدم استفاده از اسلحه در مراسمات را بزند و دیگر از چنین رسوم آسیب‌زایی استفاده نشود.
واضح است تیراندازی با اسلحه تنها به مراسمات تشییع محدود نمی‌شود، بلکه در مراسمات عروسی هم استفاده گسترده‌ای از آن می‌شود و بارها نیز شلیک گلوله منجر به فوت افراد حاضر در مراسم شده است.
اما مهمتر از همه استفاده نمادینِ بعضی از بزرگان استان کهگیلویه و بویراحمد از اسلحه است. حتی برخی از نمایندگان کنونی و سابق نیز تصاویری از خود منتشر کرده‌اند که اسلحه در دست دارند.
جوانان معمولاً به طور متناوب از برخی از بزرگان به عنوان الگوی مرجع، تأثیر می‌پذیرند و رفتار آنها را الگوی خود قرار می‌دهند. اگر یکی از بزرگان از اسلحه استفاده کند و تصویری از خود که اسلحه به همراه دارد منتشر کند، قبح استفاده از اسلحه برای افکار عمومی کمتر می‌شود. استدلال شهروندان هم این است وقتی آن فرد که نماینده مجلس بوده از اسلحه استفاده می‌کند، چرا من نکنم. اما مراسم مرحوم سیاه‌پور می‌تواند سنگ بنای تحریم استفاده از اسلحه در مراسمات شود.
گفته می‌شود دکتر محمدرضا سیاهپور معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران که بانی این مراسم نیز بوده، در مواقعی که امکان داشته، از روش‌های جایگزین برای مجازات خاطیان استفاده کرده و به‌جای تنبیهات مرسوم، مجرمان را وادار به نوشتن کتاب و مقاله کرده است و در همه حال نشان داده که به دنبال استفاده از مؤلفه‌های فرهنگی اصلاح‌گر است.


کد مطلب: 458886

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/458886/فرهنگ-سازی-جالب-خانواده-یک-قاضی-کهگیلویه-بویراحمد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1