تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۲۴
کد مطلب : ۴۵۶۸۹۶
به‌ دلیل سهل‌انگاری‌ها؛

یاسوج یخ زد

۲
۱
یاسوج یخ زد
کبنا ؛شهر یاسوج در تداوم فعالیت سامانه بارشی اخیر شاهد نعمت برف بوده است که بر اثر ضعف زیرساختی و تعلل در خدمات‌رسانی یک روز پس از بارش برف یاسوج به شهر یخ‌زده تبدیل شده و هر لحظه امکان وقوع حادثه‌ای خطرناک برای مردم در تردد در خیابان‌ها و اماکن عمومی و بیمارستان‌ها وجود دارد.
به گزارش کبنا، دوشنبه شب بود که بارش برف و باران در مناطق مختلف استان آغاز شد و در این میان دانه‌های سفید برف می‌همان خانه‌های مردم پایتخت طبیعت ایران شد برفی که به گفته کارشناسان هواشناسی استان، طی سالیان زراعی جاری بیشترین و سنگین‌ترین بارش برف بوده است.
اما به محض آغاز بارش‌ها شاهد قطعی برق در نقاط مختلف شهر بودیم و هر چه ساعت بیشتر جلو می‌رفت ضعف خدمات دهی به مردم بیشتر و بیشتر می‌شود.

قطعی ۳۱ ساعته برق از آغاز بارش برف در برخی مناطق شهر و روستا‌ها و سردرگمی مردم، پایدارا نبودن برق در مرکز شهر و خرابی وسایل برقی، قطعی اینترنت، یخ زدگی خیابان‌های اصلی و فرعی، آبگرفتگی معابر، نبود برق، نبود آب تنها گوشه‌ای از اتفاقات رخ داده در پی سامانه بارشی اخیر بوده است.
از بامداد امروز گویی یاسوج به شهر یخبندان تبدیل شده و امکان رفت و آمد به صورت پیاده و خودرویی به سختی امکان‌پذیر است.
مردم یاسوج دیروز و تا نیمه‌ی ظهر امروز را در بی‌برقی و سرما سر کردند، بسیاری از تجهیزات گرمایشی با برق کار می‌کند اما در اتفاقی بی‌سابقه برق در شهر یاسوج به مدت یک روز قطع بود.
ایرنا نوشت: در بازدید از یکی از بیمارستان‌های مهم شهر (امام سجاد یاسوج) نشان می‌دهد که تردد بیماران به سختی صورت می‌گیرد و حیاط بیمارستان کاملاً یخ‌زده است.
آنگونه که تصویر نشان می‌دهد رفت و آمد بیماران مشکل است و تا به در ورودی برسند امکان سر خوردن و لیزخوردن وجود دارد.

چگونه برای یک زن باردار و یا یک بیمار بد حال امکان‌پذیر است که در چنین فضایی قدم بردارد اما به هر سختی که هست همراه بیمار مجبور است کمک کند تا بیمارش را به داخل بیمارستان هدایت کند.
از سر ناچاری، به دلیل شرایط جوی بارش برف سنگین یخبندان و کاهش دما امروز و فردا ادارات و مدارس شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون و بخش‌های چارؤسا و دیشموک از توابع شهرستان کهگیلویه به جز دستگاه‌های خدمات‌رسان تعطیل شدند.
البته شهردار یاسوج می‌گوید: درپی بارش برف و نزولات آسمانی در شهر یاسوج، با تلاش نیرو‌های ستاد حوادث شهرداری، عملیات برف‌روبی و نمک‌پاشی معابر و خیابان‌های اصلی و فرعی شهر از ساعات اولیه بارش برف و باران همچنان در حال انجام است.
نستهن مقدم با اشاره به اینکه همه خیابان‌ها و معابر اصلی و فرعی شهر پس از بارش برف باز است گفت: تمامی نیرو‌های خدمات شهری، فضای سبز، خدمات موتوری، اجرائیات، آتش نشانی و روابط عمومی در حال پاک‌سازی نهایی معابر سطح شهر هستند.
اما گویا تلاش‌ها کافی نبوده و معابر شهر همه یخ زده‌اند و باید زودتر از این‌ها کار نمک پاشی و برف روبی انجام می‌گرفت و درختان شهر از برف تکانده می‌شدند تا شکسته نمی‌شدند و برق هم آسیب نبیند.
باید پیش از این پایه‌های برق و درختان شهر مورد بازدید میدانی قرار می‌گرفت و برای بارندگی‌های زمستان آماده می‌شدند اما گویا این کار به درستی صورت نگرفته بود.
به گونه‌ای که استاندار کهگیلویه و بویراحمد از آنچه ضعف در خدمات‌رسانی به مردم در بارش‌های اخیر خواند عذرخواهی کرد و خواستار بسیج همه امکانات برای رفع مشکلات مردم مناطق سردسیر و کاهش پیامد‌های بارش برف سنگین و یخ بندان در استان شد.
امکانات استان برای مواقع بحران محدود است

استاندار کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید که امکانات استان برای مواقع بحران محدود است و مردم بدانند بعد از بارش برف لحظه‌ای برای خدمات‌رسانی به آن‌ها دریغ نشده و مصداق آن همین نیرویی است که در حین خدمت دچار برق گرفتگی شده است.
احمد‌زاده بیان کرد: نیرو‌های شرکت برق شب گذشته تا ساعت دو و سه بامداد حتی تا خود صبح در سرما و یخبندان مشغول کار بودند، نیرو‌های دیگر دستگاه‌های خدمات‌رسان مانند هلال احمر و راهداری هم همینطور بودند.
وی در خصوص کمبود امکانات و تجهیزات گفت: باید واقعیت را به مردم بگوییم در خیلی قسمت‌ها امکانات خوبی نداریم، متأسفانه ستاد بحران ما فاقد امکانات لازم است.
احمدزاده ادامه داد: حوزه بحران برخی از استان‌های همجوار بالای ۱۰۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین مانند لودر و بولدوزر دارند اما ستاد بحران ما فاقد حتی یک دستگاه است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در حوادث اخیر دنبال مقصر نیستیم، گفت: مدیران کوتاهی نکردند اما از مدیران جهادی انتظار کار بیشتری داشتیم نه اینکه دو روز بگذرد و برخی از مناطق مشکل داشته باشند.
وی با بیان اینکه از سایر استان‌ها کمک گرفتیم، افزود: حجم کار در ۱۰ سال گذشته مشابه نداشته است اما استان فاقد یکسری از امکانات و تجهیزات است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص قطعی آب شهر یاسوج و اینکه پدافند غیر عامل در همه زمینه‌ها دیده می‌شد، گفت: این شرایط باید جبران شود.
همچنان جاده‌های روستایی استان در مناطق مختلف تنها با بارش یک برف بسته می‌شوند.

نماینده بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی نیز به وزیر راه در خصوص بسته ماندن راه‌های استان به خصوص راه‌های روستایی تذکر داده است.
مهدی روشنفکر افزود: چرا باید همچنان جاده‌های روستایی در مناطق مختلف تنها با بارش یک برف بسته بمانند.
وی با قدردانی از تلاش راهداران چنین آورده که باید وزارت راه فکری به حال جاده‌های برف‌گیر روستایی کرده تا مردم چنین دچار مشقت نباشند.
روشنفکر همچنین به وزیر نیرو در خصوص مشکلات آب و برق پس از بارش اولین بارش برف در استان تذکر داده که چرا باید تا این اندازه دستگاه‌های خدمات‌رسان آب و برق ضعیف عمل کنند.
بارندگی شدید ۷۰۰ کیلومتر راه عشایری در شهرستان‌های گرمسیری استان را مسدود کرده است.
اکنون در شهرستان کهگیلویه ۴۰۰ کیلومتر و در شهرستان گچساران ۳۰۰ کیلومتر راه عشایری نیاز به بازگشایی دارد.
راه ارتباطی بیش از ۱۲۰ روستای شهرستان مارگون که بر اثر بارش سنگین برف و باراندگی چند روز گذشته مسدود یا تردد در آن‌ها مشکل شده بود، بازگشایی شد.

در برخی نقاط روستایی مارگون میزان بارش برف به حدود یک متر رسیده که سبب قطع برق و آب در تعدادی از روستا‌ها شده بود.
مسیر تاکسیسه تا مورزرد نیز تقریباً راه ۲۰ روستا هنوز مسدود است و لودر و بولدوزر در این مسیر مشغول بازگشایی جاده‌های روستایی‌اند.
کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد روز گذشته گفته بود: در منطقه دمچنار شهرستان بویراحمد ۵۰ سانتی‌متر بارش برف ثبت شده است.
ولی بهره‌مند اظهار کرد: این برف طی سالیان زراعی جاری بیشترین و سنگین‌ترین بارش برف است.
وی بیان کرد: همچنین در شهر یاسوج حدود ۱۸ سانتیمتر، کاکان ۴۰، سی سخت و مارگون ۳۳، قلعه رئیسی ۵، پاتاوه ۸. ۵، وزگ ۳۰ و در منطقه سه تنگان ۱۲ سانتیمتر برف باریده است.
کهگیلویه و بویراحمد دارای ۷۹ گردنه با ۲ هزار و ۸۴۶ کیلومتر و جاده و ۶۶ نقطه به طول ۳۲۷ کیلومتر محور برفگیر است. این استان با هشت شهرستان، ۱۷ شهر و یکهزارو ۶۷۴ روستا حدود ۶ هزار کیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد.



 بی‌برنامگی و نبود مدیران بهنگام در روز برفی و یخبندانی شهر یاسوج
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
این وضع دو سه روزه نتیجه طایفه گرایی هست که سالها است در این استان و چند استان دیگه رواج داره و مانع از این شده که افراد لایق امور را بدست گیرند و بعد اینکه انتخابات شورای شهر هم رواج پیدا کرده هم وضع حادتر شده و به نظر من بدتر هم خواهد شد تا فرهنگ درست نشه وضعیت بدتر خواهد شد انتخاب مدیر حالا هر مدیری در هر اداره ای باید بر مبنای لیاقت تحصیلات دانش و.. باشه از قدیم هم البته گفتن خلایق هر چه لایق
Iran, Islamic Republic of
درود بر نماینده فهیم و کارکشته استان و سلام وهزاران سلام به استاندار ومدیریت محترم بحران عزیز و بزرگوار وشهردار مردمی وجهادی شهر یاسوج
دمتون گرم خدا قوت
خدایی اگر امکان داره یک هفته تمام نهادها آرگان ها بانک ها بیمارستان ها مدارس دانشگاهها را تعطیل کنین تا برفا بزن
خدا کنه هفته آینده برف نیاد اون موقع یه کم بد میشه
دادستانی برای برخورد با «کشف حجاب» به پلیس دستور داده است

دادستانی برای برخورد با «کشف حجاب» به پلیس دستور داده است

عبدالصمد خرم‌آبادی معاون دادستان کل در امور نظارت بر دادسراها و ضابطین سراسر کشور می‌گوید ...
بایدن به دنبال ارتباط با ایران؛ بدون برجام

بایدن به دنبال ارتباط با ایران؛ بدون برجام

«بایدن به دنبال مذاکره با تهران است اما بدون برجام»؛ این جمله از سوی یکی از رسانه‌های ...
آمریکا به دنبال برجام پلاس

آمریکا به دنبال برجام پلاس

اگر برجامی وجود نداشته باشد از نظر غربی‌ها به منزله دستیابی به سلاح اتمی است و آمریکایی‌ها ...
1