تاریخ انتشار
چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۳
کد مطلب : ۴۵۳۷۴۹
میوه هست، قدرت خرید نیست
خرید میوه لاکچری شد / بحران بازار میوه ریشه در سوء مدیریتها دارد
۱
کبنا ؛درحالي که پاييز روي سرد خود را در روزهاي اخير آشکار کرده و مردم نيازمند ميوه تازه براي جذب ويتامين و مقابله با سرما خوردگي هستند، بازارهاي تره بار کمتر از هميشه شاهد حضور خريداران است. کاهش قدرت خريد مردم به دليل تورم و افزايش سرسام آور هزينه هاي زندگي موجب شده است که ميوه از سبد خريد مردم به کنار رانده شود.
کارشناسان بازار ميوه و تره بار نيز معتقدند به دليل فراواني بار، تنوع زياد و کاهش قدرت اقتصادي، ميوه اولويت خريد مردم در مهرماه نبوده و همين امر باعث رکود بازار شده است. جواد باقري يکي از فعالان اين بازار در تشريح آخرين وضعيت بازار ميوه، سبزي و صيفي گفت: بازار ميوه و سبزي مانند هفته گذشته، راکد است و نوساني نداشته است، زيرا تمايل و قدرت اقتصادي مردم براي خريد ميوه کاهش يافته است.
هزينه کيف و کفش کودکان مدرسه اي جايگزين خريد ميوه
وي اضافه کرد: معمولا در مهرماه خانوادهها براي مدارس و کيف و کفش فرزندانشان هزينه ميکنند و ميوه در اولويت خريد نيست به همين دليل بازار راکد ميشود. البته اينکه بار هم فراوان است و بيشتر از تقاضا، عرضه داريم نيز در اين ميان بيتاثير نيست.
کارشناس بازار ميوه و تره بار اضافه کرد: در اين هفته برخي اقلام مانند بادمجان، گوجهفرنگي، کدو، کاهو و کلم حداقل 30 تا 40 درصد کاهش داشته، زيرا عرضه آن بسيار زياداست. وي تصريح کرد: سيب، نارنگي و برخي از ميوههاي پاييزي در ابتداي فصل گران بود، ولي با عرضه انبوه قيمت آنها نيز کاهش پيدا کرده است.
اسدالله کارگر _ رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي استان تهران_ چندان باگراني ميوه موافق نيست و در اين باره اظهار کرد: هميشه در مهرماه و قبل از آغاز سال تحصيلي رکودي در بازار ميوه داريم و بيشتر مردم اولويت خريدشان را بر روي کالاهاي ديگر ميگذارند.وي معتقد است قيمت ميوههاي فصل پاييز در حال حاضر مناسب است، زيرا علاوه بر فراوان بودن بار تنوع ميوه نيز زياد است. اين مقام مسئول پيش ازاين نيز گران فروشي را در بازار ميوه به نوعي انکار کرده و گفته بود: گرانفروشي نداريم و موضوع گراني بار در مبدا است. در مبدا هم قيمتها براساس عرضه و تقاضا تعيين ميشود و معيار و ملاک مشخصي وجود ندارد. در ميدان مرکزي ميوه و تره بار بايستي به نحوي محصولات قيمتگذاري شود که مغازهداران هنگام خريد متوجه شوند هر محصولي دقيقا چه قيمتي دارد اما در حال حاضر مغازهداران محصول مشخص را در هر موقع از روز که به ميدان مرکزي مراجعه کنند با قيمتهاي متفاوتي بايد خريداري کنند.
محصولات ما برند ندارند. اگر محصولات برند داشته باشند قابل پيگيري خواهند بود. يعني مصرف کننده ميتواند با کد پيگيري درج شده روي محصول متوجه شود که اين محصول به چه صورت، در کجا و با چه قيمتي توليد شده و قيمت آن چند است. در حال حاضر نميتوانيم قيمت مشخصي براي محصولات اعلام کنيم زيرا هر زمان مغازهدار مراجعه کند و با هرقيمتي خريد کند، همان قيمت مبنا خواهد بود. کارگر در پايان گفت: بسياري از اعضاي صنف ما کمتر از سود مصوب و قانوني خود روي محصولات اعمال ميکنند اما نميتوانيم به قطع بگوييم تخلفي نيست. البته تخلف هم وجود دارد که در صورت مشاهده با آن برخورد خواهيم کرد. البته همه هم صنفان و فعالان بازار ميوه با او موافق نيستند. براي مثال دارابي رئيس اتحاديه بارفروشان تهران چندي پيش گفته بود در سالهاي گذشته مردم در هر خريد، حداقل 2 کيلو ميوه خريداري ميکردند اما امروز بخش زيادي از خريدها دانهاي شده است. اگر اين روند ادامه داشته باشد کشاورزان و فعالان بازار متضرر خواهند شد.
قرار نبود ميوه گران شود
اسدالله کارگر_ رئيس اتحاديه صنف فروشندگان ميوه و سبزيجات_ در اين خصوص به آرمان ملي، گفت: همزمان با گران شدن اقلام اساسي و غيراساسي در کشور قيمت ميوه هم با افزايش روبهرو شد و اين رقم در شش ماهه نخست سالجاري در مقايسه با مدت مشابه در سال گذشته حدود 15 درصد برآورد ميشود که البته بر اساس بررسيهاي صورت گرفته پيشبيني ميشد که امسال با توجه به نبود مشکل براي کشاورزان در تامين سم و آفتهاي احتمالي قيمت ميوه افزايش نيابد اما به دليل قرار گرفتن ميوه در چرخه گراني ديگر محصولات از آغاز سالجاري تاکنون، ميوه نيز گران شد و در اين بين تقاضا براي آن نيز کاهش يافت.
گراني مصرف را مديريت و نه حذف کرد!
کارگر افزود: کاهش عرضه و تقاضا در عرضه ميوه را ميتوان ناشي از مديريت مصرف مردم نيز به دليل گراني دانست که نتايج مطلوبي را نيز چون کاهش دورريز ميوه و اسراف بههمراه داشته است و فقط تعداد دفعات خريد مردم کمتر شده اما خريد ميوه از سبد خريد خانوار حذف نشده است. او حذف ميوه از اولويتهاي خريد دهکهاي آسيبپذير جامعه را تاييد نکرد و گفت: ميوه در انواع و درجههاي مختلفي توليد و عرضه ميشود و مردم در هر کدام از سطوح قدرت خريد ميتوانند نسبت به خريد ميوه اقدام کنند و در اين راستا به واحدهاي خرد توزيع ميوه نيز توصيه شده است تقاضاي فروش دانهاي ميوه مردم را با احترام پاسخگو باشند هرچند بسياري از فروشندگان در پايان روز جعبههاي محصولات خود را به رايگان پشت مغازهها ميگذارند تا مورد استفاده قرار گيرد. کارگر با رد کيفيت بد ميوههاي باقي مانده در پشت مغازهها گفت: خريد ميوه براي اکثريت جامعه امکان پذير است و اين ميوهها نيز در بسياري از موارد فقط از نظر سايز و اندازه با ديگر ميوههاي عرضه شده قابل استفاده است و شايد امکان خريد برخي از ميوههاي لاکچري مانند آناناس يا ميوههاي استوايي براي همه مردم ممکن نباشد اما ميوههاي ديگر هم از نظر ويتامين و کاربرد مواد غذايي داراي مزيتهاي خاص خود هستند و خريد ميوه براي هيچ گروهي حذف نشده و توزيع ميوه همچنان در ردههاي کيفي يک، دو و سه توزيع و در دسترس خريداران قرار دارد. رئيس اتحاديه صنف فروشندگان ميوه و سبزيجات تامين نياز داخلي را اولويت دانست و بيان کرد: صادرات ميوه و آورده ارزي براي کشور پس از تامين نياز داخلي از برنامههايي محسوب ميشود که به منظور رضايت کشاورزان و کسب درآمد مطلوب اين گروه نيز مدنظر مسئولان قرار دارد که البته همواره تامين بازار داخلي گزينه اول توزيع و فروش قرار دارد.
ميوه کم نيست
کارگر گفت: ما تعيين کننده قيمت نيستيم بلکه وظيفه ما نظارت بر قيمت است و تعيين کننده قيمت، عرضه و تقاضاست همچنين وزارت جهاد کشاورزي بايد براي ميزان مصرف داخل و صادرات برنامهريزي کند تا وسط سال اين نظم به هم نخورد ولي متأسفانه اين اتفاق هر از گاهي در جامعه روي ميدهد و نشان دهنده اين است که برنامهريزي وجود ندارد. رئيس اتحاديه مرکزي فروشندگان ميوه و سبزي تهران معتقد است: در تهران شاهد کمبود عرضه نيستيم و هم اکنون کالا به اندازه کافي موجود است اما برخي (دلالان) به دليل افزايش قيمت سعي ميکنند آن را وارد بازار نکنند و اين امر موجب اختلال در عرضه ميشود. او اضافه کرد: تنها قيمت موز از 35 هزارتومان به 45 هزارتومان در ميدان مرکزي ميوه و تره بار رسيده که البته اعضاي صنف فروشندگان نيز اين کالا را بدون سود عرضه کردهاند. کارگر توضيح داد: در برخي از صيفيجات از جمله خيار، کاهو و سبزي مشکلاتي وجود داشت که منجر به افزايش قيمت شده بود، زيرا محصولاتي که در فضاي باز کاشته ميشوند به دليل محدوديت منابع آبي در تابستان امکان کاشت مجدد آنها، بالافاصله وجود ندارد. اين مقام مسئول در صنف ميوه افزود: گرانفروشي نداريم و موضوع گراني بار در مبداست و در مبدا هم قيمتها براساس عرضه و تقاضا تعيين ميشود و معيار و ملاک مشخصي وجود ندارد همچنين در ميدان مرکزي ميوه و تره بار بايستي به نحوي محصولات قيمتگذاري شود که مغازه داران هنگام خريد متوجه شوند هر محصولي دقيقا چه قيمتي دارد اما در حال حاضر مغازهداران محصول مشخص را در هر موقع از روز که به ميدان مرکزي مراجعه کنند با قيمتهاي متفاوتي بايد خريداري کنند. رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه وسبزي استان تهران افزود: محصولات ما برند ندارند و اگر محصولات برند داشته باشند قابل پيگيري خواهند بود يعني مصرف کننده ميتواند با کد پيگيري درج شده روي محصول متوجه شود که اين محصول به چه صورت، در کجا و با چه قيمتي توليد شده و قيمت آن چند است که در حال حاضر نميتوانيم قيمت مشخصي براي محصولات اعلام کنيم زيرا هر زمان مغازهدار مراجعه کند و با هرقيمتي خريد کند، همان قيمت مبنا خواهد بود.
علت گراني موز
اکبر ياوري_ نايبرئيس اتحاديه بارفروشان ميوهوترهبار تهران_ درباره دلايل گراني موز گفت: بخشي از گراني موز به دليل افزايش نرخ دلار و بخشي ديگر بهدليل کمبود موز هندي است و موز هندي به دليل قيمت پايينتر براي ايجاد توازن در بازار توزيع ميشود و با توجه به تقاضاي بيشتر بازار براي موز اکوادوري، تجار براي واردات اين نوع موز تمايل بيشتري دارند و کاهش موز اکوادوري در بازار قيمت را بالا برده است.
ياوري با اشاره تلويحي به کاهش ميزان واردات افزود: اگر واردکنندگان 50 تا 60کانتينر موز هندي به حجم واردات اضافه کنند توازن در بازار ايجاد و قيمت موز اکوادوري نيز کم ميشود و قيمت موز ممتاز اکوادوري را در ميدان اصلي 42 تا 43هزار تومان و موز مرغوب هندي را 35 تا 37هزار تومان عنوان کرد و افزود: با توجه به اينکه موز ديگر ميوهها را هم تحتتأثير قرار ميدهد فروشندهها سود اندکي روي آن ميکشند و از اين ميوه بيشتر براي جذب مشتري استفاده ميکنند. بهگفته او، تعرفه سود خردهفروشي از 20 تا 35درصد است که فروشندگان، سود 35درصدي را در محصولات حساس و داراي دورريز اعمال ميکنند و موز نهايتا 25درصد براي خرده فروشيها سود دارد. عضو هياتمديره اتحاديه بارفروشان افزود: واردات تهاتري نيز يکي از دلايل اختلالهاي موردي در روند واردات اين ميوه است و به شکل انحصاري در دست گروه خاصي است ولي واردکنندگان موز زياد نيستند و گذشته از اين در ازاي صادرات 2کيلو سيب مجوز واردات يک کيلو موز صادر ميشود، اما امسال سال کمآوردي در توليد سيب داشتيم و وضعيت صادرات اين محصول مطلوب نيست و اين عامل واردات موز را هم با مشکلاتي مواجه کرده است و در اين راستا از مسئولان درخواست داريم با توجه به توليد بسيار خوب مرکبات، واردات موز را با صادرات مرکبات به جاي موز تهاتر کنند تا مشکل واردکنندگان در اين زمينه کاهش يابد.
کنترل بازار دست تجار است
اکبري ادامه داد: ميوه فروشيها هم با مشکل نوسان قيمت در ميدان مرکزي ميوه وتره بار مواجهند. صاحب يک ميوه فروشي که موز را کيلويي50هزار تومان قيمتگذاري کرده درباره اختلاف قيمت خريد از ميدان اصلي و خرده فروشيها گفت: ميوهفروشيها موز را با حداقل سود نرخگذاري ميکنند اما قيمت موز در ميدان اصلي بسيار دير و گاهي در ساعات 6 يا 7بعد از ظهر اعلام ميشود و در مواردي فروشندگان با توجه به تغييرات لحظهاي قيمت ميبينند که اين ميوه را زير قيمت خريدشان فروختهاند. او با اشاره بهوجود انحصار در واردات موز اضافه کرد: واردات موز انحصاري است و تجار با کم و زياد کردن حجم واردات، قيمتهاي بازار را تحت کنترل دارند ضمن اينکه قيمت موز تابع عرضه و تقاضاست و با تمامشدن فصل عرضه ميوههاي تابستاني و با توجه به محدوديت تنوع ميوههاي زمستاني تقاضا براي اين ميوه افزايش مييابد.
این شرایط در برخی استانها به ویژه کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد. میوه در بازار استان کهگیلویه و بویراحمد، گران به دست مردم میرسد و قدرت خرید کاهش یافته است. متأسفانه از جلسات ستاد تنظیم بازار استان هم خبری نیست. بحران بازار میوه ریشه در سوء مدیریتها دارد. سیب زمینی در بازار استان، 18 هزار تومان، 20 هزار تومان و بعضی جاها هم کمی بیشتر بهفروش میرسد. میوههای همانند؛ موز، خرمالو، پرتقال، لیموترش، کیوی، انار نیز قیمتهای نجومی، 40 هزار تومان، 35 هزار تومان، 28 هزار تومان، 30 هزار تومان.
جزئيات قيمت ميوه جات در ميدان تره بار(تهران)
قيمت موز380,000 ريال، قيمت هندوانه63,000 ريال، قيمت آلبالو390,000 ريال، قيمت گوجه سبز400,000 ريال، قيمت «به» 220,000 ريال، قيمت پرتقال تامسون شمال120,000 ريال، قيمت پرتقال رسمي شمال130,000 ريال، قيمت پرتقال تو سرخ150,000 ريال، قيمت نارنگي170,000 ريال، قيمت خيار گلخانه اي125,000 ريال، قيمت سيب سبز ( گراني اسميت ) 132,000 ريال، قيمت سيب زرد لبنان172,000 ريال، قيمت سيب قرمز لبنان129,000 ريال، قيمت کيوي145,000 ريال، قيمت ليمو شيرين99,000 ريال، قيمت موز خوشه اي سايزهاي 7 الي 9 - 350,000 ريال، قيمت ازگيل350,000 ريال، قيمت ليموترش انواع (سنگي ، پرشين لايم ، مينابي ) 290,000 ريال، قيمت انجير زرد250,000 ريال، قيمت انگور بي دانه سفيد240,000 ريال، قيمت انگور بي دانه قرمز و سياه240,000 ريال، قيمت انگور ياقوتي350,000 ريال، قيمت انگور مهري 150,000 ريال، قيمت گلابي 380,000 ريال، قيمت زنجبيل تازه 520,000 ريال، قيمت آناناس طلايي 690,000 ريال.
کارشناسان بازار ميوه و تره بار نيز معتقدند به دليل فراواني بار، تنوع زياد و کاهش قدرت اقتصادي، ميوه اولويت خريد مردم در مهرماه نبوده و همين امر باعث رکود بازار شده است. جواد باقري يکي از فعالان اين بازار در تشريح آخرين وضعيت بازار ميوه، سبزي و صيفي گفت: بازار ميوه و سبزي مانند هفته گذشته، راکد است و نوساني نداشته است، زيرا تمايل و قدرت اقتصادي مردم براي خريد ميوه کاهش يافته است.
هزينه کيف و کفش کودکان مدرسه اي جايگزين خريد ميوه
وي اضافه کرد: معمولا در مهرماه خانوادهها براي مدارس و کيف و کفش فرزندانشان هزينه ميکنند و ميوه در اولويت خريد نيست به همين دليل بازار راکد ميشود. البته اينکه بار هم فراوان است و بيشتر از تقاضا، عرضه داريم نيز در اين ميان بيتاثير نيست.
کارشناس بازار ميوه و تره بار اضافه کرد: در اين هفته برخي اقلام مانند بادمجان، گوجهفرنگي، کدو، کاهو و کلم حداقل 30 تا 40 درصد کاهش داشته، زيرا عرضه آن بسيار زياداست. وي تصريح کرد: سيب، نارنگي و برخي از ميوههاي پاييزي در ابتداي فصل گران بود، ولي با عرضه انبوه قيمت آنها نيز کاهش پيدا کرده است.
اسدالله کارگر _ رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي استان تهران_ چندان باگراني ميوه موافق نيست و در اين باره اظهار کرد: هميشه در مهرماه و قبل از آغاز سال تحصيلي رکودي در بازار ميوه داريم و بيشتر مردم اولويت خريدشان را بر روي کالاهاي ديگر ميگذارند.وي معتقد است قيمت ميوههاي فصل پاييز در حال حاضر مناسب است، زيرا علاوه بر فراوان بودن بار تنوع ميوه نيز زياد است. اين مقام مسئول پيش ازاين نيز گران فروشي را در بازار ميوه به نوعي انکار کرده و گفته بود: گرانفروشي نداريم و موضوع گراني بار در مبدا است. در مبدا هم قيمتها براساس عرضه و تقاضا تعيين ميشود و معيار و ملاک مشخصي وجود ندارد. در ميدان مرکزي ميوه و تره بار بايستي به نحوي محصولات قيمتگذاري شود که مغازهداران هنگام خريد متوجه شوند هر محصولي دقيقا چه قيمتي دارد اما در حال حاضر مغازهداران محصول مشخص را در هر موقع از روز که به ميدان مرکزي مراجعه کنند با قيمتهاي متفاوتي بايد خريداري کنند.
محصولات ما برند ندارند. اگر محصولات برند داشته باشند قابل پيگيري خواهند بود. يعني مصرف کننده ميتواند با کد پيگيري درج شده روي محصول متوجه شود که اين محصول به چه صورت، در کجا و با چه قيمتي توليد شده و قيمت آن چند است. در حال حاضر نميتوانيم قيمت مشخصي براي محصولات اعلام کنيم زيرا هر زمان مغازهدار مراجعه کند و با هرقيمتي خريد کند، همان قيمت مبنا خواهد بود. کارگر در پايان گفت: بسياري از اعضاي صنف ما کمتر از سود مصوب و قانوني خود روي محصولات اعمال ميکنند اما نميتوانيم به قطع بگوييم تخلفي نيست. البته تخلف هم وجود دارد که در صورت مشاهده با آن برخورد خواهيم کرد. البته همه هم صنفان و فعالان بازار ميوه با او موافق نيستند. براي مثال دارابي رئيس اتحاديه بارفروشان تهران چندي پيش گفته بود در سالهاي گذشته مردم در هر خريد، حداقل 2 کيلو ميوه خريداري ميکردند اما امروز بخش زيادي از خريدها دانهاي شده است. اگر اين روند ادامه داشته باشد کشاورزان و فعالان بازار متضرر خواهند شد.
قرار نبود ميوه گران شود
اسدالله کارگر_ رئيس اتحاديه صنف فروشندگان ميوه و سبزيجات_ در اين خصوص به آرمان ملي، گفت: همزمان با گران شدن اقلام اساسي و غيراساسي در کشور قيمت ميوه هم با افزايش روبهرو شد و اين رقم در شش ماهه نخست سالجاري در مقايسه با مدت مشابه در سال گذشته حدود 15 درصد برآورد ميشود که البته بر اساس بررسيهاي صورت گرفته پيشبيني ميشد که امسال با توجه به نبود مشکل براي کشاورزان در تامين سم و آفتهاي احتمالي قيمت ميوه افزايش نيابد اما به دليل قرار گرفتن ميوه در چرخه گراني ديگر محصولات از آغاز سالجاري تاکنون، ميوه نيز گران شد و در اين بين تقاضا براي آن نيز کاهش يافت.
گراني مصرف را مديريت و نه حذف کرد!
کارگر افزود: کاهش عرضه و تقاضا در عرضه ميوه را ميتوان ناشي از مديريت مصرف مردم نيز به دليل گراني دانست که نتايج مطلوبي را نيز چون کاهش دورريز ميوه و اسراف بههمراه داشته است و فقط تعداد دفعات خريد مردم کمتر شده اما خريد ميوه از سبد خريد خانوار حذف نشده است. او حذف ميوه از اولويتهاي خريد دهکهاي آسيبپذير جامعه را تاييد نکرد و گفت: ميوه در انواع و درجههاي مختلفي توليد و عرضه ميشود و مردم در هر کدام از سطوح قدرت خريد ميتوانند نسبت به خريد ميوه اقدام کنند و در اين راستا به واحدهاي خرد توزيع ميوه نيز توصيه شده است تقاضاي فروش دانهاي ميوه مردم را با احترام پاسخگو باشند هرچند بسياري از فروشندگان در پايان روز جعبههاي محصولات خود را به رايگان پشت مغازهها ميگذارند تا مورد استفاده قرار گيرد. کارگر با رد کيفيت بد ميوههاي باقي مانده در پشت مغازهها گفت: خريد ميوه براي اکثريت جامعه امکان پذير است و اين ميوهها نيز در بسياري از موارد فقط از نظر سايز و اندازه با ديگر ميوههاي عرضه شده قابل استفاده است و شايد امکان خريد برخي از ميوههاي لاکچري مانند آناناس يا ميوههاي استوايي براي همه مردم ممکن نباشد اما ميوههاي ديگر هم از نظر ويتامين و کاربرد مواد غذايي داراي مزيتهاي خاص خود هستند و خريد ميوه براي هيچ گروهي حذف نشده و توزيع ميوه همچنان در ردههاي کيفي يک، دو و سه توزيع و در دسترس خريداران قرار دارد. رئيس اتحاديه صنف فروشندگان ميوه و سبزيجات تامين نياز داخلي را اولويت دانست و بيان کرد: صادرات ميوه و آورده ارزي براي کشور پس از تامين نياز داخلي از برنامههايي محسوب ميشود که به منظور رضايت کشاورزان و کسب درآمد مطلوب اين گروه نيز مدنظر مسئولان قرار دارد که البته همواره تامين بازار داخلي گزينه اول توزيع و فروش قرار دارد.
ميوه کم نيست
کارگر گفت: ما تعيين کننده قيمت نيستيم بلکه وظيفه ما نظارت بر قيمت است و تعيين کننده قيمت، عرضه و تقاضاست همچنين وزارت جهاد کشاورزي بايد براي ميزان مصرف داخل و صادرات برنامهريزي کند تا وسط سال اين نظم به هم نخورد ولي متأسفانه اين اتفاق هر از گاهي در جامعه روي ميدهد و نشان دهنده اين است که برنامهريزي وجود ندارد. رئيس اتحاديه مرکزي فروشندگان ميوه و سبزي تهران معتقد است: در تهران شاهد کمبود عرضه نيستيم و هم اکنون کالا به اندازه کافي موجود است اما برخي (دلالان) به دليل افزايش قيمت سعي ميکنند آن را وارد بازار نکنند و اين امر موجب اختلال در عرضه ميشود. او اضافه کرد: تنها قيمت موز از 35 هزارتومان به 45 هزارتومان در ميدان مرکزي ميوه و تره بار رسيده که البته اعضاي صنف فروشندگان نيز اين کالا را بدون سود عرضه کردهاند. کارگر توضيح داد: در برخي از صيفيجات از جمله خيار، کاهو و سبزي مشکلاتي وجود داشت که منجر به افزايش قيمت شده بود، زيرا محصولاتي که در فضاي باز کاشته ميشوند به دليل محدوديت منابع آبي در تابستان امکان کاشت مجدد آنها، بالافاصله وجود ندارد. اين مقام مسئول در صنف ميوه افزود: گرانفروشي نداريم و موضوع گراني بار در مبداست و در مبدا هم قيمتها براساس عرضه و تقاضا تعيين ميشود و معيار و ملاک مشخصي وجود ندارد همچنين در ميدان مرکزي ميوه و تره بار بايستي به نحوي محصولات قيمتگذاري شود که مغازه داران هنگام خريد متوجه شوند هر محصولي دقيقا چه قيمتي دارد اما در حال حاضر مغازهداران محصول مشخص را در هر موقع از روز که به ميدان مرکزي مراجعه کنند با قيمتهاي متفاوتي بايد خريداري کنند. رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه وسبزي استان تهران افزود: محصولات ما برند ندارند و اگر محصولات برند داشته باشند قابل پيگيري خواهند بود يعني مصرف کننده ميتواند با کد پيگيري درج شده روي محصول متوجه شود که اين محصول به چه صورت، در کجا و با چه قيمتي توليد شده و قيمت آن چند است که در حال حاضر نميتوانيم قيمت مشخصي براي محصولات اعلام کنيم زيرا هر زمان مغازهدار مراجعه کند و با هرقيمتي خريد کند، همان قيمت مبنا خواهد بود.
علت گراني موز
اکبر ياوري_ نايبرئيس اتحاديه بارفروشان ميوهوترهبار تهران_ درباره دلايل گراني موز گفت: بخشي از گراني موز به دليل افزايش نرخ دلار و بخشي ديگر بهدليل کمبود موز هندي است و موز هندي به دليل قيمت پايينتر براي ايجاد توازن در بازار توزيع ميشود و با توجه به تقاضاي بيشتر بازار براي موز اکوادوري، تجار براي واردات اين نوع موز تمايل بيشتري دارند و کاهش موز اکوادوري در بازار قيمت را بالا برده است.
ياوري با اشاره تلويحي به کاهش ميزان واردات افزود: اگر واردکنندگان 50 تا 60کانتينر موز هندي به حجم واردات اضافه کنند توازن در بازار ايجاد و قيمت موز اکوادوري نيز کم ميشود و قيمت موز ممتاز اکوادوري را در ميدان اصلي 42 تا 43هزار تومان و موز مرغوب هندي را 35 تا 37هزار تومان عنوان کرد و افزود: با توجه به اينکه موز ديگر ميوهها را هم تحتتأثير قرار ميدهد فروشندهها سود اندکي روي آن ميکشند و از اين ميوه بيشتر براي جذب مشتري استفاده ميکنند. بهگفته او، تعرفه سود خردهفروشي از 20 تا 35درصد است که فروشندگان، سود 35درصدي را در محصولات حساس و داراي دورريز اعمال ميکنند و موز نهايتا 25درصد براي خرده فروشيها سود دارد. عضو هياتمديره اتحاديه بارفروشان افزود: واردات تهاتري نيز يکي از دلايل اختلالهاي موردي در روند واردات اين ميوه است و به شکل انحصاري در دست گروه خاصي است ولي واردکنندگان موز زياد نيستند و گذشته از اين در ازاي صادرات 2کيلو سيب مجوز واردات يک کيلو موز صادر ميشود، اما امسال سال کمآوردي در توليد سيب داشتيم و وضعيت صادرات اين محصول مطلوب نيست و اين عامل واردات موز را هم با مشکلاتي مواجه کرده است و در اين راستا از مسئولان درخواست داريم با توجه به توليد بسيار خوب مرکبات، واردات موز را با صادرات مرکبات به جاي موز تهاتر کنند تا مشکل واردکنندگان در اين زمينه کاهش يابد.
کنترل بازار دست تجار است
اکبري ادامه داد: ميوه فروشيها هم با مشکل نوسان قيمت در ميدان مرکزي ميوه وتره بار مواجهند. صاحب يک ميوه فروشي که موز را کيلويي50هزار تومان قيمتگذاري کرده درباره اختلاف قيمت خريد از ميدان اصلي و خرده فروشيها گفت: ميوهفروشيها موز را با حداقل سود نرخگذاري ميکنند اما قيمت موز در ميدان اصلي بسيار دير و گاهي در ساعات 6 يا 7بعد از ظهر اعلام ميشود و در مواردي فروشندگان با توجه به تغييرات لحظهاي قيمت ميبينند که اين ميوه را زير قيمت خريدشان فروختهاند. او با اشاره بهوجود انحصار در واردات موز اضافه کرد: واردات موز انحصاري است و تجار با کم و زياد کردن حجم واردات، قيمتهاي بازار را تحت کنترل دارند ضمن اينکه قيمت موز تابع عرضه و تقاضاست و با تمامشدن فصل عرضه ميوههاي تابستاني و با توجه به محدوديت تنوع ميوههاي زمستاني تقاضا براي اين ميوه افزايش مييابد.
این شرایط در برخی استانها به ویژه کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد. میوه در بازار استان کهگیلویه و بویراحمد، گران به دست مردم میرسد و قدرت خرید کاهش یافته است. متأسفانه از جلسات ستاد تنظیم بازار استان هم خبری نیست. بحران بازار میوه ریشه در سوء مدیریتها دارد. سیب زمینی در بازار استان، 18 هزار تومان، 20 هزار تومان و بعضی جاها هم کمی بیشتر بهفروش میرسد. میوههای همانند؛ موز، خرمالو، پرتقال، لیموترش، کیوی، انار نیز قیمتهای نجومی، 40 هزار تومان، 35 هزار تومان، 28 هزار تومان، 30 هزار تومان.
جزئيات قيمت ميوه جات در ميدان تره بار(تهران)
قيمت موز380,000 ريال، قيمت هندوانه63,000 ريال، قيمت آلبالو390,000 ريال، قيمت گوجه سبز400,000 ريال، قيمت «به» 220,000 ريال، قيمت پرتقال تامسون شمال120,000 ريال، قيمت پرتقال رسمي شمال130,000 ريال، قيمت پرتقال تو سرخ150,000 ريال، قيمت نارنگي170,000 ريال، قيمت خيار گلخانه اي125,000 ريال، قيمت سيب سبز ( گراني اسميت ) 132,000 ريال، قيمت سيب زرد لبنان172,000 ريال، قيمت سيب قرمز لبنان129,000 ريال، قيمت کيوي145,000 ريال، قيمت ليمو شيرين99,000 ريال، قيمت موز خوشه اي سايزهاي 7 الي 9 - 350,000 ريال، قيمت ازگيل350,000 ريال، قيمت ليموترش انواع (سنگي ، پرشين لايم ، مينابي ) 290,000 ريال، قيمت انجير زرد250,000 ريال، قيمت انگور بي دانه سفيد240,000 ريال، قيمت انگور بي دانه قرمز و سياه240,000 ريال، قيمت انگور ياقوتي350,000 ريال، قيمت انگور مهري 150,000 ريال، قيمت گلابي 380,000 ريال، قيمت زنجبيل تازه 520,000 ريال، قيمت آناناس طلايي 690,000 ريال.