تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۲۰
کد مطلب : ۴۵۳۰۶۹
ضعف زیر ساخت‌های نگهداری و فرآوری در کهگیلویه و بویراحمد؛

حرف‌های پُر درد کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد؛ نبود سردخانه عامل چراغ سبز اجباری به دلالان میوه است

۰
حرف‌های پُر درد کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد؛  نبود سردخانه عامل چراغ سبز اجباری به دلالان میوه است
کبنا ؛دلالان در سایه ضعف زیرساخت های سردخانه‌ای و فرآوری، محصولات کشاورزان کهگیلویه و بویر احمد را ارزان می خرند و دسترنج مردم محروم را به یغما می برند.
به گزارش کبنا، اینجا کهگیلویه و بویراحمد، سرزمینی حاصل خیز در قلب جنگل‌های زاگرس است که پایه اقتصاد خانوار محورش از دیرباز با کشاورزی پیوند خورده است.
استانی که نه دود کارخانه را حس و نه طعم صنعتی بودن را می چشد، پایه و اساس اقتصادش بر محور کشاورزی فعال بوده، اما هیچگاه بر اساس پتانسیل‌هایش، رشد نوین کشاورزی را ندیده است.
مزد آن گرفت جان برادر که بار کرد
در دنیای امروز که الگوهای کشاورزی نگاه نوین را طلب می‌کند، کهگیلویه و بویراحمد در ایستگاه ضعف زیرساختی متوقف شده تا کام کشاورزانش هیچگاه به وسعت دست رنج‌هایشان شیرین نشود.
سود کشاورز به جیب دلال می رود/ ضعف زیر ساخت های نگهداری و فرآوری
نبود زیرساخت نگهداری و ضعف صنایع تبدیلی، کهگیلویه و بویراحمد را به بهشت دلالان کشاورزی تبدیل کرده و این بار مزد آن گرفت، جان برادر که بار کرد تعبیری از شرایط تلخ شکل گرفته است.
بر اساس بررسی میدانی، با شروع هر فصل از برداشت محصولات کشاورزی، شاهد سرازیر شدن دلالان از نقاط مختلف برای خرید محصولات کشاورزی استان با قیمت پایین هستیم.
ضعف چرخه زیرساخت تولید و نگهداری
دیگر ضعف مشهود در چرخه تولید و نگهداری محصولات، عدم فعالیت تعاونی‌های قدرتمند یا ضعف استقبال در این بخش است.
در این میان بازار واسطه‌های خرید و فروش نیز داغ شده تا محصولات تولیدی با تکیه بر نبود زیرساخت ذخیره، از مزرعه بارگیری و سردخانه‌های سایر استان‌ها منتقل شود.
بررسی آمارها، نشان می‌دهد که تنها برای ۵ تا ۷ درصد محصولات با قابلیت نگهداری در استان، سردخانه داریم.
سود کشاورز به جیب دلال می رود/ ضعف زیر ساخت های نگهداری و فرآوری
جولان دلالان بخش کشاورزی
در همین راستا، کشاورزان با گلایه شدید از نبود ظرفیت ذخیره، مشکلات زیرساختی را یکی از عوامل جولان دلالان بخش کشاورزی می‌دانند.
علی از تولید کنندگان سیب استان با بیان اینکه بیش از ۲٠ تن تولید سیب درجه یک باغش است، گفت: علیرغم هزینه‌های سنگین تولید، ترس از خرابی محصولات به دلیل نبود سردخانه عامل چراغ سبز اجباری ما به دلالان میوه است.
علی اظهار کرد: خرید سیب استان توسط متولیان یکی از اقداماتی است که باید به شکل ویژه توسعه یابد.
وی ابراز داشت: در استان‌های همجوار ظرفیت‌های سردخانه موجود بوده، اما هزینه بارگیری، انتقال و ذخیره در استانی دیگر عملاً تولید کننده را به سمت آسان‌ترین راه ممکن یعنی فروش چکی و یکجای محصول سوق می‌دهد.
این تولید کننده با اشاره به اینکه احداث سردخانه می‌تواند تولید کنندگان را از اجبار به فروش یکپارچه محصول رهایی ببخشد، تصریح کرد: امید است مسئولان استانی صنایع تبدیلی و ذخیره‌ای را در استان فعال کنند.
وی اظهار داشت: استان حتی زیرساخت کنسرو سازی بالایی در بخش محصولات با درجه کیفی پایین‌تر ندارد.
سود کشاورز به جیب دلال می رود/ ضعف زیر ساخت های نگهداری و فرآوری
در همین راستا استاندار کهگیلویه و بویراحمد بر توسعه زیرساخت سردخانه‌ای استان تاکید کرد.
سید علی احمد زاده در این باره افزود: مناطق مختلف استان از ظرفیت بالای کشاورزی برخوردارند که توسعه زیرساخت‌ها و صنایع تبدیلی می‌تواند رشد اشتغال و بهبود تولید محصولات را در پی داشته باشد.
حمایت از سرمایه گذاری در ایجاد سردخانه
احمد زاده با بیان اینکه ظرفیت سردخانه‌ای استان متناسب با تولیدات محصولات قابل ذخیره رشد نکرده است، اظهار کرد: سرمایه گذاری در این بخش مورد حمایت ویژه قرار می‌گیرد.
استاندار خاطرنشان کرد: هر منطقه از استان استعداد متناسب با پتانسیل‌ها داشته و باید زیرساخت تحقق توسعه اشتغال محور در آن بخش نیز فراهم شود.
ظرفیت سردخانه‌ای استان تنها ۱۲ هزار تن است
همچنین رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ظرفیت سردخانه‌ای کهگیلویه و بویراحمد تنها ۱۲ هزار تن است.
سید علی معتمدی پور در این زمینه افزود: سیب یکی از محصولاتی است که بیشترین نیاز را به ذخیره سازی در سردخانه داشته و بعضاً برخی از محصولات از جمله انگور قابلیت ذخیره سازی زیادی ندارد.
تولید یک میلیون تن محصولات کشاورزی
وی تصریح کرد: سالانه یک میلیون تن محصولات کشاورزی در سطح استان داریم که از این مقدار ۳۰۰ هزار تن قابلیت ذخیره سازی و نگهداری در سردخانه‌های استان را دارد.
معتمدی پور با بیان اینکه مقداری از محصولات کشاورزی به صورت تازه خوری مصرف می‌شوند، افزود: با توجه به نیاز به ذخیره سازی برخی محصولات برای دیگر فصول سال، متأسفانه ظرفیت سردخانه استان به صورت واقعی بیش از ۱۲ هزار تن نیست.
وی تصریح کرد: تفاوت بسیار فاحشی بین تولید محصولات کشاورزی و ظرفیت‌های سردخانه‌ای داریم.
معتمدی پور با اشاره به مشکلات ذخیره سازی محصولات افزود: اولویت سرمایه گذاری سازمان کشاورزی در بحث صنایع تبدیلی و تکمیلی بیشتر حول مسائل سردخانه‌ای است.
سود کشاورز به جیب دلال می رود/ ضعف زیر ساخت های نگهداری و فرآوری
پراکندگی سردخانه‌ها مشکل اساسی است
رئیس جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویر احمد پراکندگی و نوع سردخانه‌ها در سطح استان را یک مشکل اساسی دانست و بیان کرد: در محل‌های تولید متأسفانه سردخانه وجود ندارد و این نوع پراکندگی به درستی انجام نشده است.
وی تاکید کرد: به عنوان دستگاه متولی در این خصوص وظیفه حاکمیتی داریم و کسانی که بخواهند در این زمینه سرمایه گذاری کنند از لحاظ تسهیلات و حمایت جهت سرمایه گذاری و سایر موارد زمینه را برای بخش خصوصی فراهم و اعلام آمادگی می‌کنیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به ابلاغ اعتبارات ۱۴٠۱ در بحث تخصیص به سردخانه‌ها گفت: این اعتبارات هنوز برش استانی نشده و ما پس از ابلاغ در تبصره ۱۸ اعلام می‌کنیم چه مقدار اعتبار داریم و چه مقدار می‌توان به سردخانه‌ها تخصیص داد.
معتمدی پور وجود دلالان در خرید محصولات را طبیعی دانست و عنوان کرد: باید با نگاه مثبت و به عنوان تسهیل گر تولید محصولات کشاورزی توجه و ساماندهی کنیم تا کشاورز متضرر نشود.
وی وجود عده‌ای از دلالانی که سود سرسام آوری به جیب می‌زنند و تولید کنندگان سود ناچیز را یکی از معضلات خواند و ادامه داد: تشکل‌ها و اتحادیه‌های تخصصی، تسهیل گری خریداران خرده پا را با همت و همکاری به صورت جمعی تولید کنندگان آموزش داده و ساماندهی کنند.
معتمدی پور همچنین ورود و همکاری اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تشکلات تخصصی به صورت صنفی در حذف دلالان زیاده خواه را ضروری دانست.
 توسعه زیرساختی و رفع معایب چرخه تولید محصولات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، می‌تواند علاوه بر تأمین نیاز بازار شب عید استان در بخش میوه، نقش بسزایی در جلوگیری از تاراج محصولات در سایه ضعف زیرساخت نگهداری داشته باشد.

-------------------------------------------
گزارش: پژمان امیدی - مهر
نام شما

آدرس ايميل شما

عباس عبدی: نظام آموزشي ورشكسته

عباس عبدی: نظام آموزشي ورشكسته

عباس عبدی گفت: باید صریح گفت؛ آنان که امروز در خیابان معترضند و با تعبیر رسمی اغتشاشگر ...
انتصابات به سبک زاکانی

انتصابات به سبک زاکانی

پیش از انتصابات اخیر زاکانی در سالگرد آغاز فعالیتش به‌عنوان شهردار دو حکم زد. یکی از ...
گره کور برجامی؛ در نیویورک خبری نشد

گره کور برجامی؛ در نیویورک خبری نشد

منابع آگاه از رایزنی های ایران و دیگر قدرت های جهانی پیش از آغاز نشست مجمع عمومی و پس ...
1