تاریخ انتشار
جمعه ۲۵ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۲۶
کد مطلب : ۴۵۲۵۰۱
ال‌کلاسیکوی کشتی جهان؛ رقابت نزدیک ایران و آمریکا؛ یورش به سوی قهرمانی؛

یزدانی – تیلور؛ چشم در چشم دشمن آشنا

۱
یزدانی – تیلور؛ چشم در چشم دشمن آشنا
کبنا ؛مهمترین نبرد ورزشی سال ایران دوباره فرا رسیده است، حسن یزدانی در برابر تیلور، گل کشتی های بلگراد را برگزار خواهند کرد.
به گزارش کبنا، 
رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان از ساعت ۱۳ فردا (پنج شنبه) و با برگزاری مسابقات ۴ وزن نخست در شهر بلگراد صربستان آغاز شد.
 مراسم قرعه کشی اوزان دهگانه این مسابقات بعد از ظهر چهارشنبه برگزار شد که نتایج آن به شرح زیر اعلام شد.
در وزن ۵۷ کیلوگرم که ۳۱ نفر حضور دارند، علیرضا سرلک در دور نخست به مصاف وان هو زو از چین می رود و در صورت پیروزی بر این کشتی‌گیر در دور دوم به مصاف برنده کشتی میان علی عباس رضازاده از آذربایجان و سانگ وون کیم از کره جنوبی می‌رود.
توماس گیلمان قهرمان جهان از آمریکا نیز در گروه سرلک حضور دارد اما این دو کشتی‌گیر در صورت حضور در دیدار نیمه نهایی به مصاف هم خواهند رفت.
در وزن ۶۱ کیلوگرم که ۲۴ نفر شرکت کرده‌اند، رضا اطری در دور اول با بصیر علی لی از مقدونیه کشتی می‌گیرد و در صورت گذر از این حریف در دور بعد به مصاف اسلام بازرگانوف از آذربایجان می‌رود.
در وزن ۶۵ کیلوگرم که ۲۷ نفر حضور دارند، رحمان عموزاد خلیلی در دور نخست با جون سوک یون از کره جنوبی مبارزه می کند و در صورت گذر از این حریف در دور بعد به مصاف اسماعیل موزوکایف دارنده مدال برنز جهان از مجارستان می رود.
حاجی علی اف دارنده مدال های طلای جهان و نقره و برنز المپیک از آذربایجان در بالای جدول قرار دارد و تا مرحله نیمه نهایی با نماینده کشورمان برخورد نخواهد کرد.
در وزن ۷۰ کیلوگرم که با حضور ۲۸ نفر برگزار می‌شود، امیرمحمد یزدانی در دور نخست به حریفی از رژیم اشغالگر قدس برخورد کرده است.
در وزن ۷۴ کیلوگرم که ۳۴ نفر حضور دارند، یونس امامی پس از استراحت در دور نخست در دور بعد به مصاف انریکه پرز کاستیلانوس از گوتمالا می‌رود و در صورت پیروزی بر این کشتی‌گیر در دور بعد به مصاف برنده کشتی میان منگ هجیگان از چین و آرمان آندروسی از استونی می‌رود.
کایل داک قهرمان دارنده مدال‌های طلای جهان و برنز المپیک از آمریکا در بالای جدول حضور دارد و تا دیدار نیمه نهایی با نماینده کشورمان برخورد نخواهد کرد.
در وزن ۷۹ کیلوگرم که ۳۲ نفر شرکت کرده‌اند، محمد نخودی در دور نخست به مصاف یاکوب شیخ جمال از رومانی می‌رود و در صورت پیروزی بر این کشتی‌گیر در دور بعد با برنده کشتی میان دولگون آلتانزول از مغولستان و موکندی از کونگو می‌رود.
جردن باروز قهرمان المپیک و جهان از آمریکا در آن سوی جدول قرار دارد و تا دیدار فینال به نماینده کشورمان برخورد نمی‌کند.
در وزن ۸۶ کیلوگرم که با حضور ۳۰ نفر برگزار می شود، حسن یزدانی پس از استراحت در دور اول در دور دوم با برنده مبارزه میان بات اردن بیامباسورن از مغولستان و ایوان ایچیزلی از مولداوی کشتی می‌گیرد.
دیوید تیلور قهرمان جهان و المپیک از آمریکا در آنسوی جدول قرار دارد و تا دیدار فینال با یزدانی روبرو نخواهد شد.
در وزن ۹۲ کیلوگرم که ۲۳ نفر حضور دارند، کامران قاسم پور پس از استراحت در دور نخست در دور دوم با ادلان ویسخانوف از فرانسه مبارزه می‌کند.
جی دن کاکس قهرمان جهان از آمریکا در آنسوی جدول قرار دارد و تا دیدار فینال با قاسم پور روبرو نخواهد شد.
در وزن ۹۷ کیلوگرم که ۲۳ نفر شرکت کرده‌اند، محمدحسین محمدیان پس از استراحت در دور اول در دور دوم به مصاف برنده کشتی میان ویکی از هند و ساموئل شرر از سوئیس می‌رود.
کایل اسنایدر قهرمان جهان و المپیک از آمریکا تا دیدار نیمه نهایی با محمدیان روبرو نخواهد شد.
در وزن ۱۲۵ کیلوگرم که ۲۴ کشتی‌گیر دارد، امیرحسین زارع پس از استراحت در دور نخست در دور دوم با برنده دیدار میان آیدین احمداف از آذربایجان و ژی وی دنگ از چین مبارزه می‌کند.
طاها آکگول قهرمان المپیک و جهان از ترکیه در گروه زارع حضور دارد و تا دیدار نیمه نهایی به نماینده کشورمان برخورد نخواهد کرد.
گنو پتریاشویلی قهرمان جهان و دارنده مدال‌های نقره و برنز المپیک در آنسوی جدول حضور دارد و تا دیدار فینال با نماینده کشورمان روبرو نخواهد شد.
به گزارش کبنا، ثانیه به ثانیه های زندگی دارای ارزش است و باید برای تک تک لحظات آن برنامه داشت.ولی داستان برای همیشه این طوری تعریف نشده است. بعضی وقت ها برای ایجاد انگیزه، داشتن حس خوب و برتری، رسیدن به آرزوهای دست نیافته توسط یک عزیزدیگر هم می توان وقت گذاشت و با او همزاد پنداری کرد. داستان کشتی ایران در این چند ساله اینطور تعریف شده است. داستانی که یک طراح و نویسنده دوست داشتنی دارد و بس، حسن یزدانی پادشاه کشتی ایران و جهان و یا به قول سرمربی دوست داشتنی اش پژمان درستکار شیر‌شاه کشتی جهان، برای مردم ایران حس خوب را تداعی می کند و قرار است فردا به افتخاری تاریخی دست یابد.افتخاری که برای رسیدن به آن تنه به تنه یکی از بهترین کشتی گیرهای این چند ساله جهان دیوید تیلور نامدار آمریکایی زده و  برای آن سختی های زیادی کشیده است.یزدانی و مردم کشتی دوست ایران می دانند با مدالی که او به دست می آورد به رکورد جاودانه هشت مدال در دنیای کشتی می رسد و از آقا تختی و حمید سوریان که قبلاً هفت مداله بودند پیشی خواهد گرفت. چه بهتر که رنگ این مدال طلایی باشد تا قهرمان بی بدیل ما با پنج طلای جهان و المپیک، دونقره جهان و المپیک و یک برنز بر تخت پادشاهی پرافتخارترین کشتی گیر تاریخ ایران جلوس کند.

دومین تقابل حسن یزدانی با جادوگر امریکایی به مسابقات جهانی ۲۰۱۸ بوداپست برمی‌گردد. جایی که حسن پس از قهرمانی در جهانی پاریس به دنبال کسب دومین طلای متوالی بود اما در همان دور اول مغلوب تیلور شد؛ شکستی که تلخی‌اش بعد از تبدیل پیروزی ۲-۶ حسن به شکست ۶-۱۱ دوچندان شد.

بعد از سه شکست پیاپی یزدانی برابر تیلور در رقابت های جام جهانی، قهرمانی جهان و المپیک2020، یزدانی در فینال قهرمانی جهان 2021نروژ تیلور را شکست داد تا مرهمی باشد بر دل میلیون ها ایرانی که با یزدانی در این شکست ها اشک ریختند. وقتی یزدانی در فینال المپیک در ثانیه های پایانی کشتی را به تیلور واگذار کرد و نتوانست در برابر دوربین های تلویزیونی(چشم مردم) نگاه کند و با کلمه شرمنده و سرپائین به طرف رختکن رفت، فکرش را هم نمی کرد با استقبال بزرگ مردم در فرودگاه روبرو شود، همانند بازگشت آقا تختی از المپیک 1964 توکیو که فرودگاه را در اختیار گرفته بودند تا از تختی  نامدارشان نه برای مقام، بلکه برای  مرام او استقبال کنند. همین رفتار مردم باعث شد تا تمرینات سخت و طاقت فرسای یزدانی برای رقابت های جهانی نروژ  نتیجه دهد و او این بار برنده دیدار با تیلور در فینال شود تا مرهمی باشد بر زخم دلهای شکسته بابت از دست رفتن طلای المپیک. باز هم استقبال پرشکوه در راه بود و مردم فرودگاه را به تسخیر خود در آوردند، دو ماه قبل در رقابت های انتخابی هجوم مردم به تشک برای در آغوش کشیدن قهرمان ملی شان و خویشتنداری او نشان داد یزدانی را باید همانند اسطوره بزرگ کشتی ایران"آقا" صدا کرد. 
درحالی که همه چیز برای پایان دادن به طلسم تیلور توسط یزدانی مهیا بود، سی ثانیه تلخ المپیک توکیو برای تمام کشتی‌دوستان ایرانی به اندازه یزدانی تلخ بود. لحظاتی که حسن پیروزی ۰-۳ را با شکست ۳-۴ عوض کرد و مثل پلنگ زخمی به خودش می‌پیچید.

حسن آقا حالا قرار است دوباره در فینالی تاریخی و این بار در رقابت های جهانی بلگراد به مصاف تیلور برود. نبردی که نفس ها را درسینه حبس می کند و تمام مردم کشتی دوست جهان را بر روی گیرنده های تلویزیونی میخکوب می کند.  دو نامداری که فاصله خود با دیگران را درجهان کشتی در وزن 86 کیلوگرم بیش از دیگران کردند و همه قبل از وزن کشی می دانند، باید برای جایگاه سوم بجنگند. جایگاهی که در حضور این دو زیبنده و رویایی است و سالها می توان به آن افتخار کرد.

مسابقات جهانی اسلو تا ابد در ذهن کشتی‌دوستان ایرانی حک شده. حسن یزدانی، محبوب‌ترین ورزشکار قرن بیست‌و‌یکمِ ایران در حالی که شکست‌هایش برابر تیلور به یک حسرت ملی تبدیل شده بود، این بار بازی برده را برابر حریف قدرتمندش واگذار نکرد تا این چنین فریاد پیروزی‌اش در سالن برگزاری مسابقات را طنین‌انداز شود.
چشم به ساعت دوخته ایم و لحظه شماری می کنیم تا وقت موعد برسد، زمان کشتی یزدانی و تیلور که می تواند به مدت شش دقیقه تمام فعالیت های مردم ایران را تحت الشعاع قرار دهد. شش دقیقه ای که کار در ایران تعطیل می شود و همه چیز به حالت سکون در می آید. چرخ تولید، ناوگان حمل و نقل ، ارائه خدمات درهر نقطه کشور برای مردم ایران مهمتر از این نبرد بزرگ و تاریخی در این شش دقیقه نیست. به جرات می توان گفت هیچ کس در این شش دقیقه به چیز دیگری فکر نخواهد کرد. همه چشم به تلویزیون  و گوشی تا لحظه به لحظه این کشتی را زندگی و برای پیروزی فرزند محبوب ایران دعا می کنند.
نخستین مسابقه حسن یزدانی و دیوید تیلور امریکایی در سال ۹۵ برگزار شد؛ جایی که یزدانی به عنوان قهرمان المپیک و جهان  در اولین تورنمنت جدی که در وزن ۸۶ کیلوگرم کشتی می‌گرفت، پای به مسابقات جام جهانی کشتی آزاد در کرمانشاه گذاشت و در فینال تیمی بین ایران و امریکا در کمال شگفتی توسط تیلور ضربه شد.
رقابت حسن یزدانی و دیوید تیلور در سال‌های اخیر درست مثل این عکس بوده؛ نزدیک، سنگین و غیر قابل پیش‌بینی. فریمی از درهم‌تنیدگی دو غول ۸۶ کیلوگرمی کشتی دنیا در المپیک ۲۰۲۱ توکیو که توسط فرشاد عباسی ثبت شد.
 
لحظه به لحظه با کشتی آزاد قهرمانی جهان
تیم ملی کشتی آزاد روز حساسی را با داشتن 6 نماینده در روز دوم مسابقات قهرمانی جهان در بلگراد پیش رو خواهد داشت.
روز دوم از رقابت های کشتی آزاد قهرمانی جهان در شرایطی قرار است از ساعت 13 امروز در بلگراد صربستان آغاز شود که شاگردان پژمان درستکار روز گذشته عملکرد نسبتاً خوبی داشتند و با ثبت تنها یک شکست، محمد نخودی و حسن یزدانی به دیدار فینال راه پیدا کردند و امیرحسین زارع نیز راهی دیدار رده بندی شد. تنها تیمی که در مقایسه با ایران عملکرد بهتری داشت، تیم آمریکا بود که در 4 وزن نخست سه فینالیست خواهد داشت. در مسابقات امروز، رقابت های مقدماتی اوزان 57، 74 و 92 کیلوگرم و همچنین رقابت های شانس مجدد، رده بندی و فینال اوزان 70، 79، 86 و 125 کیلوگرم برگزار خواهد شد.
علاوه بر سه کشتی گیری که امروز در دیدارهای فینال و رده بندی به روی تشک خواهند رفت، سه نفر دیگر نیز کار خود را شروع خواهند کرد که هر سه، سابقه کسب مدال جهانی را در کارنامه خود دارند. کامران قاسمپور که سال گذشته عنوان قهرمانی جهان را به دست آورد، در وزن 92 کیلوگرم به میدان خواهد رفت و علیرضا سرلک هم که در اسلو به مدال نقره دست پیدا کرد، نماینده ایران در وزن 57 کیلوگرم خواهد بود. همچنین یونس امامی که سال 2019 و در وزن 70 کیلوگرم به مدال برنز جهان رسید، مانند سال گذشته در وزن 74 کیلوگرم با حریفان خود سرشاخ خواهد شد. 
در ادامه این مطلب، اتفاقات مهم روز دوم را به صورت لحظه به لحظه برای شما مخابره خواهیم کرد.
25 شهریور 1401 ساعت 10:43

* این عکس آمار امتیازات ردو بدل شده حسن یزدانی و دیوید تیلور تا فینال را نشان می دهد. تیلور ۳۳ امتیاز گرفت بدون امتیاز دادن، یزدانی ۳۱ امتیاز گرفت بدون امتیاز از دست دادن.

25 شهریور 1401 ساعت 10:09
125کیلوگرم:

* امیرحسین زارع که روز گذشته در مرحله نیمه نهایی شکست تلخ و ناباورانه ای را مقابل طاها آکگول ترکیه ای تجربه کرد و راهی دیدار رده بندی شد، امشب و برای کسب مدال برنز در برابر برنده دیدار بین آمارور دسی از کانادا و دنیل لیگتی از مجارستان به میدان خواهد رفت.
25 شهریور 1401 ساعت 10:08
86کیلوگرم:

* حسن یزدانی که روز گذشته 3 برد قاطع را ثبت کرد و با رسیدن به فینال مدال نقره خود را قطعی کرد تا تبدیل به نخستین مرد 8 مداله تاریخ کشتی ایران شود، امشب و برای تکمیل مأموریت خود، رو در روی دیوید تیلور آمریکایی قرار خواهد گرفت تا ضمن دفاع از عنوان قهرمانی خود، این نبرد حیثیتی را به سود خود خاتمه دهد.
25 شهریور 1401 ساعت 10:08
79کیلوگرم: 

محمد نخودی که روز گذشته با کسب 4 پیروزی به دیدار پایانی این وزن راه پیدا کرد، مانند سال گذشته برای کسب مدال طلا به مصاف جردن باروز آمریکایی خواهد رفت تا شاید بالاخره بتواند طلسم این کشتی گیر کهنه کار را بشکند و انتقام شکست فینال اسلو را از او بگیرد.
25 شهریور 1401 ساعت 10:07
92کیلوگرم:

* کامران قاسمپور که سال گذشته در این وزن به عنوان قهرمانی رسید، در دور نخست استراحت خواهد کرد و پس از آن با عدلان ویسخانوف از فرانسه کشتی خواهد گرفت که یک ماه پیش در صوفیه به مدال برنز جوانان جهان رسید. حریف قاسمپور در مرحله یک چهارم نهایی نیز یک نفر از بین احمد باتائف بلغارستانی، ریچارد دشاتلتس کانادایی و گانخویاگ گانباتار مغولستانی خواهد بود.
25 شهریور 1401 ساعت 10:06
74کیلوگرم:

* یونس امامی در نخستین دیدار خود مقابل انریکه پرز از گواتمالا قرار خواهد گرفت و در صورت پیروزی در این دیدار، با برنده مسابقه بین آیمار آندروس از استونی و منگ هجیگان از چین رقابت خواهد کرد.
25 شهریور 1401 ساعت 10:05
57کیلوگرم: 

* علیرضا سرلک و نفر دوم سال گذشته جهان، ابتدا به مصاف زو ونهائو از چین و نفر سوم سال 2018 امیدهای جهان خواهد رفت و در صورت پیروزی بر این کشتی گیر، در مقابل برنده دیدار بین کیم سونگ گوون از کره جنوبی و علی عباس رضا زاده آذربایجانی قرار می گیرد که سال گذشته قهرمان امیدهای جهان شد و امسال در قهرمانی اروپا به مدال نقره دست پیدا کرد.

/


برنامه مسابقات به شرح زیر است:
جمعه ۲۵ شهریور:
ساعت ۱۳ تا ۱۷: مسابقات مقدماتی اوزان ۵۷ (علیرضا سرلک) ۷۴ (یونس امامی) و ۹۲ (کامران قاسم پور) کیلوگرم کشتی آزاد و شانس مجدد مسابقات روز قبل
ساعت ۱۹:۱۵ تا ۲۰:۱۵: مسابقات نیمه نهایی اوزان ۵۷، ۷۴ و ۹۲ کیلوگرم کشتی آزاد
ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۳:۳۰: مسابقات رده بندی و فینال اوزان ۷۰ (امیرمحمد یزدانی) ۷۹ (محمد نخودی) ۸۶ (حسن یزدانی) و ۱۲۵ (امیرحسین زارع) کشتی آزاد
شنبه ۲۶ شهریور:
ساعت ۱۳ تا ۱۷: مسابقات مقدماتی اوزان ۶۱ (رضا اطری) ۶۵ (رحمان عموزاد) و ۹۷ (محمدحسین محمدیان) کیلوگرم کشتی آزاد و شانس مجدد مسابقات روز قبل
ساعت ۱۹:۱۵ تا ۲۰:۱۵: مسابقات نیمه نهایی اوزان ۶۱، ۶۵ و ۹۷ کیلوگرم کشتی آزاد
ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۳: مسابقات رده بندی و فینال اوزان مسابقات مقدماتی اوزان ۵۷ (علیرضا سرلک) ۷۴ (یونس امامی) و ۹۲ (کامران قاسم پور) کیلوگرم کشتی آزاد
یکشنبه ۲۷ شهریور:
ساعت ۱۹ تا ۲۰: مسابقات شانس مجدد اوزان اوزان ۶۱، ۶۵ و ۹۷ کیلوگرم کشتی آزاد
ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۳: مسابقات رده بندی و فینال اوزان ۶۱ (رضا اطری) ۶۵ (رحمان عموزاد) و ۹۷ (محمدحسین محمدیان) کیلوگرم کشتی آزاد
  •  
     
نام شما

آدرس ايميل شما

45 روز وحشت‌آور همراه با قاچاقچیان انسان

45 روز وحشت‌آور همراه با قاچاقچیان انسان

مهاجرت نخبگان، يکي از مصائب کشوري به‌حساب مي‌آيد که امروزه با کمبود نيروي جوان و مولد ...
ماجرای پیچیده آدم‌ربایی وحشتناک در مشهد!

ماجرای پیچیده آدم‌ربایی وحشتناک در مشهد!

ساعت ۶ صبح روز گذشته فردی با پلیس ۱۱۰ تماس گرفت و از ماجرای آدم ربایی همراه با کتک کاری ...
آقازاده‌های پروازی!

آقازاده‌های پروازی!

جدیدترین ترکش موج در جریان انتقادات از فرزند مهاجرتی مسئولین بعد از تاکید رئیس‌جمهور ...
1