تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۵۰
کد مطلب : ۴۵۲۱۷۷
زندگان ‌می‌روند و جهاندار زنده است

نامه‌ی محمود منطقیان بعد از تشییع سید قادر لاهوتی؛ دوستان بدانند؛ تقصیر را به عهده می‌گیرم و استاد لاهوتی را مبرا می‌دانم / صلاحیت واقعی و عادلانه در صلاحیت مردم است / خورشید پشت ابر‌ها نخواهد ماند و یلدا‌ها می‌آیند و می‌روند

۸
۵
نامه‌ی محمود منطقیان بعد از تشییع سید قادر لاهوتی؛ دوستان بدانند؛ تقصیر را به عهده می‌گیرم و استاد لاهوتی را مبرا می‌دانم / صلاحیت واقعی و عادلانه در صلاحیت مردم است / خورشید پشت ابر‌ها نخواهد ماند و یلدا‌ها می‌آیند و می‌روند
کبنا ؛محمود منطقیان بعد از مراسم تشییع و خاکسپاری مطلبی در اختیار پایگاه خبری کبنا نیوز قرار داده که از نظر خوانندگان می‌گذرد. منطقیان در این نامه نوشت: «دوستان بدانند گر چه مدتی در کار سیاست، بین ما اختلاف و جدایی افتاد و بنده تقصیر همه آنچه را که پیش آمد برعهده می‌گیرم و می‌پذیرم و استاد لاهوتی را مبرا می‌دانم، اما هرگز پیوند دوستی، اخلاقی، عاطفی و دیدار بین ما و استاد نگسست و تا او بود این پیوند و دیدار و دوستی و برادری برجای بود و در آغاز هرسال نو به همراه یک دوست برای عرض تبریک به خدمت دوست گرامی می‌رسیدیم و عید نوروز را خدمتشان تبریک می‌گفتیم و دیدار تازه می‌کردیم و یاد او همواره در دل و جان ما زنده است و چراغی است که هر گز خاموش نشود.»
به گزارش کبنا، نامه محمود منطقیان در سوگ سید قادر لاهوتی به شرح زیر است.
"استاد ادب، مرد سخن از بَرِما رفت
دانا و پژوهنده‌ی با مهر و صفا رفت
شهری همه غمناک و در این سوگ نشسته
دل‌ها همه گریان شده، چون مرد وفا رفت..... "
ناگاه ضایعه‌ای رخ نمود که فکرش را نمی‌کردیم و خبری آمد که انتظارش را نداشتیم و اندوهی فرا رسید که تابش را نیاوردیم و به سوگی نشستیم که طاقتش نداشتیم
حادثه سنگین و خبر ناگواری که بسی دردناک بود و جانسوز. خبر آمد که چهره محبوب و بلند آوازه، استاد‌اندیشه و ادب، مرد کتاب و قلم، استاد سخن و تحقیق، شمع انجمن فرهنگ، ادیب و نکته‌دان و نکته سنج، فردوسی و مولانا‌شناس، حافظ‌شناس و سعدی‌شناس، ادب‌دان و ادب‌شناس و ادب دوست، آموزگار فرزانه و فرهیخته، چهره برجسته جامعه و سیاست، خوشنام و مردمی، دکتر سید قادر لاهوتی، جان به جهان آفرین داد و کوچ ابدی کرد و از خانه خاک آزاد شد و آهنگ خانه جاویدان کرد. این حادثه چنان دردناک و ناگوار است که در باور نمی‌گنجد و زبان از بیانش ناتوان و نارسا است. بی‌گمان فقدان دکتر لاهوتی ضایعه‌ای جانکاه و سنگینی است و رفتن او از میان ما برای جامعه ادب و فرهنگ و‌اندیشه و مردم بسی گران و اندوه بار و جبران ناپذیر است.
استاد لاهوتی عمر گران مایه خویش را به تعلیم دانش و ادب گذراند و از دبیرستان تا دانشگاه، دانش‌آموزان و دانشجویان، از گنجینه دانش او بهره فراوان بردند و درس‌ها آموختند و هرجا بود با مردم بود و خانه او جای امن اهل نیاز بود و هر گز نیکی و یاری از کس دریغ نداشت. به راستی که جای خالی او را کس نگیرد و مثل او را یافتن و پروردن آسان نیست. او نه تنها مرد شناخته ادب و فرهنگ بود، مرد جامعه و سیاست و مردم هم بود و تا بود شیوه‌ی زندگی و آداب ویژه خود داشت و به همین روی هم در میان اهل ادب و فرهنگ و هم در میان مردم و جامعه، جایگاه بلند و قدر و منزلت شایسته داشت. هم تدریس می‌کرد و هم به کار سیاست می‌پرداخت، هم کتاب‌ها می‌خواند و هم از مشکل مردم گره می‌گشود و هم خانه و کتابخانه‌اش پر رونق و محفل اهل فکر و فرهنگ بود و هم زبان و درد مردم میدانست. چهره‌ای جامع که هم با جامعه و مردم و هم با کتاب و فرهنگ و ادب پیوند داشت و اکنون که از دنیای خاکی به جهان ایزدی سفر کرده است، با تأسف و اندوه بسیار جای خالی و درد فقدان او را دردمندانه حس می‌کنیم.
اما چه سعادتی از این بالاتر که ساده و بی‌آلایش و بی‌آزار و نیکوکار زیست و گرد گناه و بدنامی بر دامنش ننشست و انبوه بی‌سابقه مردم در سوگ او نشستند و به استقبال و بدرقه‌اش رفتند وچه نیکوست که انجام کار انسان نیک و نیکنامی باشد و او این سعادت را یافت که نیک و نیکنام زندگی کند و خوشنام از این جهان بار بر بندد.
اما دوستان بدانند گر چه مدتی در کار سیاست، بین ما اختلاف و جدایی افتاد و بنده تقصیر همه آنچه را که پیش آمد برعهده می‌گیرم و می‌پذیرم و استاد لاهوتی را مبرا می‌دانم، اما هرگز پیوند دوستی، اخلاقی، عاطفی و دیدار بین ما و استاد نگسست و تا او بود این پیوند و دیدار و دوستی و برادری برجای بود و در آعاز هرسال نو به همراه یک دوست برای عرض تبریک به خدمت دوست گرامی می‌رسیدیم و عید نوروز را خدمتشان تبریک می‌گفتیم و دیدار تازه می‌کردیم و یاد او همواره در دل و جان ما زنده است و چراغی است که هر گز خاموش نشود.
اما امروز آن کسانی که برخلاف انصاف و عدالت و وجدان سالم، بر صلاحیت شخصیتی فرهنگی و انسانی بزرگ و شرأفتمند و اهل ادب و تحقیق، خط رد می‌کشیدند و راه خدمت به مردم را ناجوانمردانه بر او می‌بستند اکنون که خیل عظیم مردم را در استقبال و بدرقه او دیدند، باید عرق شرم بریزند و از خطای بزرگی که کرده‌اند، پشیمان و شرمنده باشند، چون در روز خاکسپاری روشن شد که تأیید صلاحیت واقعی و عادلانه در صلاحیت مردم است و نه در صلاحیت آن‌ها که نخست انصاف در خود کنار نهادند و به خویش ستم کردند و بعد به استاد و جامعه‌ای که مشتاق و دوستدار او بود، ستم روا داشتند. اما باید دانست که کسانی که ظلم می‌کنند، به قول نلسون ماندلا از نظر روحی بیمارند و باید به حال آن‌ها دل سوزاند و آن‌ها را بخشید، چون عمل‌شان از روی بیماری است و نه از روی اختیار و بی‌گمان هیچ انسان سالمی ظلم نمی‌کند و حقی را نادیده نمی‌گیرد.
اما دوستان باید‌ امیدوار باشند و بدانند که خورشید همواره پشت ابر‌ها نخواهد ماند و یلدا‌ها می‌آیند و می‌گذرند و‌ امیدوار باشند که روزی دیوار انحصار خواهد شکست و بانگ آزادی و شادی برخواهد آمد و آن‌ها که ستم روا می‌دارند، از بام بد نامی فرو خواهند افتاد و کوس رسوایی‌شان به صدا در خواهد آمد و این قانون زندگی و سنت تاریخ است که دیر و زود دارد اما تخلف و تردید ندارد.
به قول حضرت مولانا:
"لطف حق با تو مدارا‌ها کند
چونکه از حد بگذرد رسوا کند"
یا به گفته‌ی حافظ:
"ز مهربانی جانان طمع مُبر حافظ
که نقش جور و نشان ستم نخواهد ماند."
و خوبان به یقین بدانند که تنها نیکی ماند و نیکی هم بهترین یادگار انسانهاست:
" بر این رواق زبر جد نوشته‌اند به زر
که جز نکویی اهل کرم نخواهد ماند. "
و به فرموده فردوسی بزرگ، به دست آوردن برتری از راه ناسزا سرانجامش تیرگی و پشیمانی و بر حال خود گریستن است.
" بزرگی که فرجام آن تیرگی است
بر آن برتری بر، بباید گریست"
استاد لاهوتی تا بود همدم کتاب و شعر و ادب بود و منش مردمداری و گره گشایی را از دست ننهاد و امروز نیز سرافراز و خوشنام به دیدار دوست و جهان برتر شتافت و اما در دل و یاد مردم تشنه آزادی و عدالت زنده و پاینده خواهد ماند و چراغ راهش همواره پر نور و روشن است.
اینجانب دردمندانه و سوگمندانه و با دلی سرشار از اندوه، ضایعه جانسوز درگذشت استاد ادب و فرهنگ و اُسوه شرأفت و انسانیت، دکتر سید قادر لاهوتی را به خانواده محترم‌ایشان و همه دوستان و جامعه فرهنگی و مردم شریف استان کهگیلویه و بویراحمد و دوستان کشوری تسلیت عرض می‌کنم و‌امید است که همواره از زندگی و دانش و روش آن استاد ارجمند برای زندگی خود سرمشق گیریم و بهره‌ها ببریم.
یادش زنده و چراغ راهش همواره فروزان باد.
محمود منطقیان۱۴۰۱/۶/۱۴

بیشتر بخوانید:

استقبال مردم کهگیلویه از پیکر سید قادر لاهوتی در تنگ غروب (+فیلم)

استقبال مردم از پیکر سید قادر لاهوتی در یاسوج + فیلم و تصاویر

کهگیلویه بزرگ در سوگ سید قادر لاهوتی(+فیلم و عکس)


(فیلم و تصاویر) آیت‌الله ملک‌حسینی در مراسم تشییع سید قادر لاهوتی: چقدر آبرو‌ها بردیم و حق‌ها ضایع کردیم، هر چه خواستیم نوشتیم، هر چه خواستیم گفتیم، دنیا حساب دارد، آخرت حسابی بیشتر! بیایید همه استغفار کنیم

پیام تسلیت شخصیت‌ها و چهره‌های سیاسی در پی درگذشت «سیدقادر لاهوتی»؛ از سید محمد خاتمی تا غلامرضا تاجگردون و فرمانداران و مدیر حوزه‌های علمیه
نام شما

آدرس ايميل شما

علی
Iran, Islamic Republic of
چطوری
جلیلی
Iran, Islamic Republic of
درود بر استاد منطقیان.آفرین بر این بزرگی.
جهان
Iran, Islamic Republic of
چرا موقعی که آن بزرگوار زنده ودر قبد حیات بود این فرمایش را نمی‌نمود لذا از این نمد برای خود کلاه مساز بعدهم یک کلمه از دینداری او نگفتی بله
Romania
درود بر استاد فرزانه بی ادعا و زلال....
حمید
Iran, Islamic Republic of
به عهده میگیرم هم شد حرف . ای بسا به قول شما کسانی که رد صلاحیت کردند هم مثل شما به عهده بگیرند ، به نظرت مشکل حل میشه یا آب به جوی برمیگرده .
نه آب دیگه به جوی برنمیگرده .
نه شما و نه کسانی که رد صلاحیت کردند پس بیهوده اب در هاون نکوب
اع
Iran, Islamic Republic of
استاد منطقیان عزیز با استاد لاهوتی عزیز همیشه هم سنگر و و هم جناح بوده اند. ان دو همیشه دوست بوده اند. پس نیازی ب قضاوت بیجا نیست.
Iran, Islamic Republic of
اع
درود بر استاد منطقیان عزیز و دوست داشتنی.
محمد ولایی
Iran, Islamic Republic of
با سلام وقدر دانی از رسانه های پرتلاش خهت اگاهی دادن به ملت عزیز::::(((هرچه درمورد دکتر واستاد ومعلم عزیز سید قادر لاهوتی فرموده ونوشته و خیر فرموده اند :::: اما «««« ایشان رزمنده هشت سال دفاع مقدس»»»» بوده اند::::))))))-:تا جایی که مجروح شدنش را حتی به احدی نگفته تا کنون:::::: معلمم تو چون شمع سوختی ومن وما همچو پروانه به دورت عاشقانه::::: درد عاشقان را کشته عشق می داند وبس:::::: انجا که معشوق دیه خون عاشق را خود میدهد ((((ومن عشقته قتلته ومن قتلته فعلیه دیه ته))))) بعضی را فرصت توبه خدا داده قدرش بدانیم::::: صلوات:::
اعترافات ملکه انگلیس؛ پسر به مادر وفادار می ماند؟

اعترافات ملکه انگلیس؛ پسر به مادر وفادار می ماند؟

عصر الیزابت به پایان رسیده؛ یکی از چهره های با نفوذ سلطنت بریتانیا که میراث عصر کلاسیک ...
«صیانت» درجاده فرعی

«صیانت» درجاده فرعی

روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس جمهوری بخشی ...
روایت «هزار درد بی درمان»

روایت «هزار درد بی درمان»

دولت حسن روحاني با نقاط قوت و ضعفي که داشت پايان يافت؛ اما پرسش‌هايي از اتفاقات، تصميمات ...
1