کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پرحاشيه‌ترين انتخابات تاريخ فدراسيون فوتبال با پيروزي مهدي تاج پايان يافت

باج به تاج؛ واي بر فوتبال‌ گر تو آن گم‌ كرده‌اش باشي

9 شهريور 1401 ساعت 10:03

کانال برداشت پول از بیت‌المال و جیب محرومان و کارگران به جیب مفت‌خوران فوتبال دوباره باز شد. نه پرونده ویلموتس و ضرر مهلک ۲۰۰ میلیاردی به بیت‌المال توانست سد راهش شود و نه تخلف آشکاری که در بازگشت به کار مجدد او به واسطه افشای فساد فولاد مشخص شد. تاج، بی‌شک تنها گزینه‌ای بود که به دلیل پرونده سیاهی که از مدیریت در فوتبال داشت، تمامی رسانه‌ها در صف منتقدانش بودند، اما سمبه او چنان پرزور بود که نه تلاش منتقدان برای کنار زدنش جواب داد و نه تقلای ماجدی که در بسیاری موارد قانون را هم به سود خود تغییر داد و دستکاری کرد و نه حتی کودتای شبانه‌ای که دبیرکل فدراسیون صفر تا صد آن را به گردن گرفت. مهدی تاج برگشت، با باجی که فوتبال به او داد.


کانال برداشت پول از بیت‌المال و جیب محرومان و کارگران به جیب مفت‌خوران فوتبال دوباره باز شد. نه پرونده ویلموتس و ضرر مهلک ۲۰۰ میلیاردی به بیت‌المال توانست سد راهش شود و نه تخلف آشکاری که در بازگشت به کار مجدد او به واسطه افشای فساد فولاد مشخص شد. تاج، بی‌شک تنها گزینه‌ای بود که به دلیل پرونده سیاهی که از مدیریت در فوتبال داشت، تمامی رسانه‌ها در صف منتقدانش بودند، اما سمبه او چنان پرزور بود که نه تلاش منتقدان برای کنار زدنش جواب داد و نه تقلای ماجدی که در بسیاری موارد قانون را هم به سود خود تغییر داد و دستکاری کرد و نه حتی کودتای شبانه‌ای که دبیرکل فدراسیون صفر تا صد آن را به گردن گرفت. مهدی تاج برگشت، با باجی که فوتبال به او داد.

دیروز اصحاب رسانه در حالی مسیر سالن همایش‌های صداوسیما را در پیش گرفته بودند که تقریباً هیچ کس به بازگشت مجدد تاج به فوتبال شک نداشت و خوب می‌دانست که نه آقای سکوت (عزیز‌محمدی) می‌تواند نگرانی برای رئیس سابق فدراسیون فوتبال ایجاد کند و نه میرشاد ماجدی که تصور می‌کرد می‌تواند به واسطه سرپرستی فدراسیون و وعده‌هایی که به بسیاری داده، گوی سبقت را از تاج برباید و حضورش در فدراسیون فوتبال را دائمی کند!
حال آنکه تاج گزینه‌ای که دیرتر از همه تأیید صلاحیتش رسید، با خیالی آسوده راهی مجمعی شد که قبل از ورود برایش فرش قرمز پهن کرده بودند، از سالن همایش‌های صداوسیما تا فدراسیون فوتبال در خیابان سئول!
در طول یک ماه گذشته همه تلاش کردند تا تخلفات تاج را گوشزد کنند و مانع حضورش در انتخابات شوند، اما تلاش‌ها نتیجه عکس داد تا دست‌آخر ریاست فدراسیون فوتبال طی دو سال آینده با ۵۱ رأی و قاطعانه دودستی تقدیم تاج شود. گزینه‌ای که جدا از تخلفاتش در پرونده فولاد، ترکش‌های ناشی از قرارداد ترکمنچای او با ویلموتس هنوز گریبان فوتبال ایران را رها نکرده است! با این وجود از ۸۱ عضو مجمع فدراسیون فوتبال، نظر ۵۱ نفر روی تاج بود و تنها ۲۵ نفر با انتخاب میرشاد ماجدی و چهار نفر نیز با رأی دادن به عزیزمحمدی مخالفت خود را با بازگشت مجدد تاج به فوتبال نشان دادند. مخالفتی که درست همانند انتقاد‌های هفته‌های اخیر راه به جایی نبرد و نتوانست سدی بر سر راه تاج جهت حضور دوباره در فدراسیون فوتبال ایجاد کند و او توانست بار دیگر بر صندلی ریاست فدراسیون تکیه زند.
انتخاب تاج به‌زعم بسیاری بازگشت به عقب است و دادن سکان هدایت فوتبال به دست آن‌هایی که با افتخار پای قرارداد ویلموتس را امضا کردند و هنوز هم جانانه و بی‌تفاوت به ضرر مالی که این توافق به جیب ملت زده، از آن دفاع می‌کنند. تاج، اما بعد از پیروزی در این انتخابات گفت که باید با اتحاد کار‌ها را پیش برد: «با این آرا مسئولیت بنده بیشتر شد. الان جای گله و گله‌گزاری نیست. امروز باید دست در دست هم بدهیم تا مشکلات فوتبال حل شود و امیدوارم همه با هم یکدست و متحد پیش برویم. خواهش من این است برای اینکه تیم یکدستی داشته باشیم، گذشته را کنار بگذاریم. الان وقت کار کردن است. من هرچه از گذشته بود را دور ریختم و از فردا برای فوتبال کار خواهم کرد.» او همچنین تشکری ویژه از نهاد‌های نظارتی و کمیته بدوی داشت، آن‌هم در شرایطی که طی هفته‌های اخیر نهاد‌های نظارتی تنها ریسمانی بود که اصحاب رسانه به نمایندگی از مردم به آن چنگ زده بودند برای کنار گذاشتن مسبب ویلموتس گیت از انتخابات! اما تاج ضمن گرفتن رأی اعتماد از مجمع توانست مجوز حضور نبی و قنبرزاده را نیز به عنوان نواب رئیس خود بگیرد. در این بین ساکت هم توانست جای عضو برکنار شده هیئت رئیسه را با رأی مجمع از آن خود کند.
اولین زمزمه‌ای که بعد از پیروزی تاج در انتخابات شنیده می‌شد، بازگشت مجدد کی‌روش بود. سرمربی که موفقیت‌های بسیاری را با فوتبال ایران تجربه کرد، اما بازگشتش در این مقطع و در اندک زمان باقیمانده تا جام جهانی به‌زعم بسیاری نه تنها نمی‌تواند کمکی به فوتبال ایران کند که می‌تواند اوضاع را از این هم بغرنج‌تر کند، تنها دلیلی که بسیاری را با ادامه حضور اسکوچیچ روی نیمکت تیم ملی فوتبال ایران همراه کرد. با این وجود براساس صحبت‌های قبلی تاج در خصوص نیمکت تیم ملی فوتبال ایران بازگشت مجدد کی‌روش به فوتبال، یک‌بار دیگر سرمربی تیم ملی را بلاتکلیف کرد.
نکته مهم انتخابات فدراسیون فوتبال، اما جدا از حاشیه‌هایی که تا روز مجمع ادامه داشت، بی‌نظمی و عدم هماهنگی‌هایی بود که صدای خیلی‌ها را درآورد. علاوه بر اتفاقاتی که در بامداد سه‌شنبه خبر از لغو انتخابات می‌داد و چند ساعت بعد ملغی شد، ممانعت از حضور نماینده‌های استان خوزستان در مجمع نیز جای بسی تعجب داشت. با وجود تأیید استقلال ملاثانی و حضور او در رقابت‌های لیگ یک این فصل در کمال تعجب نماینده پرسپولیس (خوزستان) در مجمع رأی داد و با وجود نامه‌نگاری‌های انجام شده به مدیرعامل استقلال ملاثانی اجازه ندادند او با حضور در مجمع رأی بدهد. علاوه بر آن، کمیته بدوی طی اقدامی عجیب کارت عبدالعظیم آل‌کثیر، سرپرست هیئت فوتبال استان خوزستان را برداشته بود تا نماینده فوتبال استان خوزستان نیز اجازه ورود به مجمع جهت رأی دادن را نداشته باشد! این در حالی بود که تا ۱۰ دقیقه قبل از مجمع با او برای حضور در انتخابات تماس برقرار شده بود و رسماً از او نیز مانند دیگران جهت حضور در این مراسم دعوت به عمل آمده بود. ضمن اینکه مدیرعامل نفت مسجدسلیمان نیز به دلیل لغو انتخابات بلیت خود را کنسل می‌کند و بعد از ملغی شدن این تصمیم دیگر فرصتی برای حضور در انتخابات برای او مهیا نمی‌شود.
عزیزمحمدی: مجمع باید در آینده پاسخگو باشد
در کشاکش رقابت تاج و میرشاد ماجدی کمتر کسی برای عزیزمحمدی شانسی قائل می‌شد، اما بسیاری بر این باور بودند که موفقیت تاج، شادمانی عزیزمحمدی را در پی دارد، چراکه آن‌ها دوستانی نزدیک و ۴۰ ساله هستند و همین مسئله حتی شائبه تبانی بین تاج و عزیزمحمدی را نیز سر زبان‌ها انداخته بود و گفته می‌شد در صورت ردصلاحیت تاج و موفقیت عزیزمحمدی، رئیس سابق نقش تعیین‌کننده‌ای در امور فدراسیون فوتبال خواهد داشت. اما نه فقط هیچ خوشحالی در پایان رأی‌گیری در چهره عزیزمحمدی دیده نمی‌شد که واکنش او به موفقیت تاج کمی دور از انتظار هم بود. عزیزمحمدی داستان‌های بامداد چهارشنبه و چند ساعت مانده به انتخابات را بازی تاج خواند و مدعی شد او و دار و دسته‌اش با مظلوم‌نمایی توانستند آرای مجمع را به دست آورند و از هرگونه اظهارنظری در خصوص آینده فوتبال ایران سر باز زد: «هدفم کار کردن برای فوتبال و اصلاح وضعیت کنونی بود که دوستان نپذیرفتند و حالا فردا هم خودشان باید جوابگو باشند. تصمیم مجمع خیلی مهم بود، چراکه آن‌ها نه برای انتخاب رئیس که برای فدراسیون فوتبال تصمیم گرفتند، اینکه تحول و اصلاح را می‌خواهند یا نمی‌خواهند. اما جالب بود دوستانی که با آقای تاج در پرونده ویلموتس حضور داشتند، تلاش کردند ایشان دوباره رئیس فدراسیون شود.»
ماجدی: امیدوارم رهاورد تاج خوب باشد!

بهت را می‌شد به وضوح در چهره میرشاد ماجدی و خنده تلخ او بعد از پایان شمارش آرا دید. سرپرست فدراسیون تلاش زیادی کرد نشان دهد عدالت را رعایت و از جایگاهی که در اختیار داشته برای رسیدن به موفقیت در انتخابات سوء استفاده نکرده است، اما بی‌شک زمانی که به دلیل احترام به دیگر گزینه‌ها حاضر به سخنرانی در آغاز انتخابات نشد، چون تاج و عزیزمحمدی این فرصت را نداشتند تصورش را هم نمی‌کرد با این فاصله فاحش تن به شکست دهد و از سد راه تاج برای بازگشت دوباره او به فدراسیون فوتبال کنار برود. اما خداحافظی او نه دوستانه که با کنایه‌های فراوان به کاندیدای برنده شده در انتخابات همراه بود: «امیدوارم تاج این‌بار آورده خوبی داشته باشد. فکر می‌کردم تعداد آرای من بیشتر از ۲۵ رأی باشد، اما اعضای مجمع اعتقادشان چیز دیگری بود، ولی نمی‌توان از این مهم گذشت که او خوش‌شانس است که با صندوق پرپول وارد فدراسیون می‌شود، چراکه عدد قابل توجهی در حساب فدراسیون فوتبال است که امیدوارم بعداً نگویند حساب فدراسیون خالی بود. اما می‌ماند داستان اسکوچیچ که تا زمان حضور من در فدراسیون، نظرم روی این مربی است و حتی اگر مربی دیگری را هم بیاورید، امضای من پای آن مربی نخواهد بود.»
 کودتایی که یقه کامرانی‌فر را گرفت
مغموم‌ترین چهره روز گذشته بی‌هیچ شکی کامرانی‌فر بود. دبیرکل فدراسیون فوتبال که بامداد سه‌شنبه طی اقدامی غیرمنتظره همه را شوکه کرد و قبل از پایان مجمع، سالن همایش‌های صداوسیما را ترک کرد. بدون رویارویی با اصحاب رسانه و پاسخ دادن به سؤالات متعددی که اذهان عمومی را درگیر کرده بود.
ساعت از ۱۲ نیمه شب گذشته بود و بسیاری برخلاف میرشاد ماجدی که در رسانه ملی مشغول صحبت بود به خواب عمیق رفته بودند که خبری شوکه‌کننده خواب از چشم اهالی رسانه ربود. خبری که به کودتای شبانه می‌ماند و بسیاری برای دریافت صحت و سقم آن آدرس سایت فدراسیون فوتبال را روی موبایل‌های خود تایپ می‌کردند، اما نه فقط سایت فدراسیون که شخص کامرانی‌فر هم در گفت‌وگوی شبانه با میثاقی تأیید کرد، طی اقدامی خودسرانه که هیچ ارتباطی به فدراسیون ندارد، به دلیل آنچه نقض قوانین می‌خواند، انتخابات فدراسیون را لغو کرده است. اقدامی که به شکلی جالب توجه مورد تمجید مجری لیگ برتر قرار گرفت که با شور و حرارت خاصی اقدام او را شجاعانه می‌خواند. اقدامی که، اما کمتر کسی بود که نداند فوتبال ایران را به سمت تعلیق سوق می‌دهد، اما کودتای شبانه دبیرکل فدراسیون فوتبال که راه را برای موفقیت تاج در انتخابات باز کرد، نتیجه نداد و مجمع طبق قرار قبلی هشتم شهریور‌ماه برگزار شد تا این ابهام ایجاد شود که آیا به راستی کامرانی‌فر لحظات آخر تغییر موضع داده و به نفع تاج بازی کرده است؟
کامرانی‌فر که آغاز‌کننده مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال بود تا آخرین لحظه از اقدام شبانه خود دفاع کرد و تأکید داشت که تخلفات زیادی رخ داده که باید انتخابات را لغو می‌کرد، اما همه آنچه برای او در پی این اتفاقات چند ساعته باقی ماند، غمی عظیم بر چهره بود و تنهایی غیرقابل تصوری که بی‌شک هرگز تصورش را هم نمی‌کرد. البته استعفایی که قابل پیش بینی بود.
معرکه «تاج»
روزنامه شرق نوشت: مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران شد. این خبری است که حالا رسمی شده، وگرنه اتفاق غیرمنتظره‌ای نیست. درست از همان روزی که رئیس سابق برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال به میان آمد، مشخص بود که می‌تواند با اختلاف، تمامی رقبای احتمالی خود را از پیش‌رو بردارد. چنین هم شد؛ او حتی نگذاشت سرنوشت انتخاب رئیس جدید به دور دوم کشیده شود، چون در همان دور نخست با کسب 51 رأی، به‌عنوان رئیس بعدی فدراسیون فوتبال انتخاب شد تا از حالا به مدت دو سال دیگر، زمام امور را به دست بگیرد. اینکه مشخص بود مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال ایران می‌شود، ارتباطی با سبک و سابقه مدیریتی‌اش نداشت بلکه بیشتر به‌واسطه دلگرمی به جریان و احتمالا نهادی بیرونی بود که پشت‌سر او ایستاد تا دوباره روی صندلی ریاست بنشیند. مهدی تاج پیش از این قریب به 14 سال در فوتبال ایران مدیریت کرده بود ولی کمتر کسی است که خاطرات خوشی از دوران مدیریتی تاج بر فوتبال ایران در ذهنش باقی مانده باشد. او هرچه سِمتش بالاتر رفت، داستان‌های عجیب‌تری را هم رقم زد. شاید برای بحران مدیریتی او همان تک‌داستان انتخاب سرمربی بلژیکی برای فوتبال ایران که تبدیل به «ویلموتس‌گیت» شد، کفایت کند. تاج به‌واسطه درخواست غرامت سنگین مربی‌ای که خودش او را «نجیب» خوانده بود، چنان تحت فشار قرار گرفت که مجبور شد «قلبش» را بهانه کند و عطای کار در فدراسیون فوتبال را به لقایش ببخشد. پرونده ویلموتس سنگین‌تر از چیزی بود که بشود به‌راحتی از کنارش گذشت. تعدادی از نماینده‌های مجلس در کنار یکی، دو نهاد نظارتی دیگر، وارد گود شده و خیلی سریع خبر دادند قرار است «به‌زودی» به این پرونده و فساد احتمالی رخ‌داده در آن رسیدگی کنند؛ زهی خیال باطل! آنها نه‌تنها موفق به چنین امری نشدند‌ بلکه حتی زمانی که اسم مهدی تاج به‌عنوان یکی از هشت متهم اصلی ویلموتس‌گیت به دادسرا رفت هم کاری از پیش نبردند. مهدی تاج هم ترجیح داد وارد چالش نشود؛ احتمالا با توصیه همان‌هایی که دوباره پشتش ایستادند تا ریاست فدراسیون را بر عهده بگیرد. او از این گفت که در تعامل کامل با وزارت ورزش و نمایندگان مجلس است و هر‌چه قانون بگوید، اجرا می‌کند. یقینا خوب می‌دانست آینده‌اش در سکوت است. تاج منت همین سکوت‌کردن را هم بر گردن فوتبالی‌ها گذاشت و گفت حیا به خرج داده که از زمان رفت و برگشتش به فدراسیون فوتبال حرفی درباره ویلموتس نزده است. حرف هم که زد، از خوبی‌های خودش و قرارداد بی‌نظیری که با ویلموتس بسته بود، گفت! در‌نهایت، شخصی که با حالتی ناتوان حاصل از یک قلب رنجور و قراردادی بد از فدراسیون فوتبال رفته بود، شجاع و طلبکارانه برگشت. این بار نه سپر‌ بلکه شمشیر به دست گرفت و به منتقدانش تاخت. باورش سخت بود که این همان مهدی تاجی است که پیش‌تر گردنش را از مو باریک‌تر جلوه داده بود. دقیقا از همان لحن و اعتماد‌به‌نفسی که پیدا کرده بود، می‌شد حدس زد که او رئیس بعدی فدراسیون فوتبال است. این اعتماد‌به‌نفس حتی تعدادی از نمایندگان مجلس را هم ترساند؛ از پژمانفر و احمدی‌بیغش گرفته تا احمد راستینه و قاضی‌زاده‌هاشمی؛ همان‌هایی که رئیس قبلی فدراسیون فوتبال را با گزارش‌های تند و انتقادی به زمین زدند، حس کردند می‌توانند مانع از ورود مهدی تاج شوند. این‌بار هم زهی خیال باطل! پشت مهدی تاج گرم‌تر از چیزی بود که نماینده‌های مجلس رؤیای پیروزی بر او را داشته باشند. تاج حتی از آخرین کودتای رخ‌داده در فدراسیون فوتبال هم جان سالم به در برد. شبه‌کودتایی که بامداد روز گذشته رقم خورد به این امید که انتخابات فدراسیون فوتبال به تعویق بیفتد، ولی این اقدام هم دو، سه ساعت بیشتر دوام نیاورد و چند ساعت بعد، حوالی ساعت 11:00 ظهر، مشخص شد مهدی تاج به تخت ریاست بر فدراسیون فوتبال رسیده است. تاج حالا نه نگران قرارداد ویلموتس است و نه حتی به خاطر دارد که ضربان قلبش گاهی ناهماهنگ می‌زند. او با توصیه از ریاست رفت و با توصیه به ریاست برگشت و بعید است اتفاقی هرچند درشت هم می‌توانست سدی در برابر مسیر او باشد. مهدی تاج حالا دوباره به تخت برگشته و همراهان همیشگی‌اش را هم دارد. او خم‌و‌چم کار را آموخته و بعید است در آینده‌ای نه‌چندان دور هم کسی توانایی زیر سؤال بردن فعالیت‌های مدیریتی‌اش در فدراسیون فوتبال را داشته باشد. مردی که حتی اسمش در پرونده مشکوک فولاد مبارکه مطرح شده است و از فریاد آنهایی که چنین موردی را داد می‌زنند، هراسی ندارد و با لبخند از کنارشان عبور می‌کند. حالا اینکه انتخاب مهدی تاج تبریک دارد یا تسلیت، دیگر یک موضوع فرعی است. تاج حاصل یک جریان فکری است که مدت‌هاست برای فدراسیون فوتبال تصمیم‌گیری می‌کند؛ جریانی قوی که حتی شمشیر انتقاد نمایندگان مجلس هم برشی علیه آن ندارد.
شب طولانی فوتبال
اعتماد نوشت: صبح ديروز با يك ساعت و نيم تاخير مجمع انتخاباتي فدراسيون فوتبال در سالن همايش‌هاي صداوسيما برگزار شد و مهدي تاج در رقابت با ميرشاد ماجدي و عزيزالله محمدي پيروز انتخابات لقب گرفت. به اين ترتيب رييس پيشين فدراسيون فوتبال كه سال ۹۸ بعد از پرونده ويلموتس گيت به دليل مشكل قلبي استعفا كرده بود، بار ديگر و اين‌بار به مدت دو سال و نيم رياست فدراسيون فوتبال را برعهده گرفت. 
لغو شبانه و وتوي لغو صبحگاهي

انتخابات ۸ شهريور ۱۴۰۱ از بسياري جهات در تاريخ فوتبال ايران ثبت خواهد شد. چه از نظر شكل برگزاري و اتفاقات قبل از آن و چه از حيث نتيجه. بامداد دوشنبه و در حالي كه سرپرست فدراسيون فوتبال به عنوان يكي از نامزدهاي انتخابات در كنار عزيزالله محمدي در برنامه تلويزيوني فوتبال برتر حاضر شده بودند، برنامه‌اي كه مهدي تاج از شركت در آن انصراف داده بود، خبري روي خروجي سايت فدراسيون فوتبال قرار گرفت. خبري شوكه‌آور مبني بر لغو انتخابات! در بيانيه فدراسيون كه پر از غلط املايي بود و مشخص بود خيلي سريع نوشته شده آمده بود: «فدراسيون فوتبال با توجه به اتفاقات اخير رخ‌ داده در فرآيند برگزاري انتخابات فدراسيون و عدم رعايت قوانين و مقررات انتخاباتي فدراسيون توسط كميته بدوي انتخابات به شرح ذيل مجمع عمومي صبح امروز را لغو كرد. 
۱- نقض مفاد بند ۱ ماده ۱ اساسنامه فدراسيون عدم توجه به قوانين و مقررات كشور
۲- نقض بند ۵ ماده ۲ اساسنامه فدراسيون و عدم توجه به كدهاي اخلاقي فيفا
۳- عدم رعايت ماده ۷ اساسنامه فدراسيون در مورد رفتار اركان و مقامات
۴- فعاليت غيرقانوني برخي از اعضاي كميته انتخابات براساس بند ب ماده ۳ آيين‌نامه انتخاباتي فدراسيون و بند ۲ از بخش ج ماده ۳ درخصوص تعارض منافع و عدم رعايت بي‌طرفي در انتخابات
۵- عدم توجه كميته انتخابات به اسناد و مدارك و مستندات ارسالي از مرجع قضايي
۶- نقض بند «و» از بخش ۴ ماده ۶۷ و عدم رعايت ماده ۲۷ آيين‌نامه انتخاباتي فدراسيون» 
بلافاصله بعد از انتشار اين خبر و در ميان بهت اهالي فوتبال حسن كامراني‌فر دبيركل فدراسيون در برنامه زنده به صورت تلفني حاضر شد و اعلام كرد به دليل نامه‌اي كه ظهر دوشنبه از فيفا آمده است و در آن هشدارهايي داده شده انتخابات برگزار نخواهد شد! اظهارات تند مجري برنامه عليه مهدي تاج و دفاع تمام قد از لغو انتخابات با استفاده از كليدواژه «تصميم شجاعانه» نشان داد اين تصميم نمي‌توانسته به صورت ناگهاني اتخاذ شده باشد و همه‌چيز برنامه‌ريزي شده بوده. پيش از اين در گزارشي كه ۵ شهريور با تيتر «شبكه‌هاي صدا و سيما ستاد انتخاباتي نامزدهاي فدراسيون فوتبال شدند» اشاره كرده بوديم كه شبكه سه و برنامه فوتبال برتر تبديل به ستاد انتخاباتي ميرشاد ماجدي شده است. اخبار غيررسمي و تاييد نشده نشان مي‌دهد اطمينان ميرشاد ماجدي و حسن كامراني‌فر از اينكه مهدي تاج برنده انتخابات خواهد شد آنها را به اين فكر انداخت كه آخرين حربه خود را با لغو انتخابات به كار ببندند. هرچند ماجدي ساعتي بعد از برگزاري انتخابات تاكيد كرد به هيچ عنوان در جريان چنين اقدامي از سوي كامراني‌فر نبوده است. با اين حال لغو انتخابات كمتر از سه ساعت دوام آورد و ساعت ۵ صبح بعد از جلسه اورژانسي هيات رييسه اعلام شد انتخابات به قوت خود باقي است. احسان اصولي سخنگوي خودخوانده فدراسيون فوتبال بعد از انتشار خبر برگزاري مجدد انتخابات تاكيد كرد لغو انتخابات تصميم شخصي كامراني‌فر بوده و خلاف مقررات اساسنامه. در ساعات آغازين روز هم بسياري از چهره‌هاي ورزشي نسبت به اتفاقات شب گذشته ابراز تعجب و عصبانيت كردند. حتي گفته شد تعدادي از اعضاي مجمع به اين دليل كه تصور مي‌كردند انتخابات لغو شده تهران را ترك كردند. 
 تاج راي آورد!
با يك ساعت و سي دقيقه تاخير مجمع انتخاباتي فدراسيون فوتبال برگزار شد. كامراني‌فر و ديگران كه معلوم بود شب گذشته اصلا نخوابيده‌اند در مكان‌هاي خاص خود مستقر شدند. كامراني‌فر با چهره‌اي مغموم آغاز جمع را اعلام كرد: «لازم مي‌دانم موضوع مهمي را مطرح كنم. در روند انتخابات نامه‌هايي به فدراسيون فوتبال رسيد و بررسي‌هايي انجام شد. يكي از نامه‌هايي كه به دستمان رسيد و ساعت 22:30 شب از سوي كميته بدوي بي‌پاسخ ماند و درنهايت براساس بندهاي اساسنامه اطلاعيه‌اي صادر شد. همچنان معتقد هستم يكسري موارد رعايت نشد و موضوعاتي در بحث اساسنامه رعايت نشد. بعد از آن اعضاي هيات رييسه جلسه گذاشتند و اعلام كردند كه اين مجمع برگزار شود. جامعه فوتبال حضور دارند و من هم به احترام شما آمدم و به هر حال تصميم بر اين شد كه جلسه برگزار شود. عزيزان تصميم گرفتند و ما هم موضوعات خودمان را مطرح كرديم. در آينده درباره مواردي كه پيش خواهد آمد پاسخگو خواهم بود.» كامراني‌فر بعد از اين جملات اداره مجمع را به كميته بدوي سپرد و سالن را ترك كرد. دقايقي بعد خبر رسيد او استعفا داده. به هر ترتيب روند راي‌گيري آغاز شد و در نهايت مهدي تاج با كسب ۵۱ راي از مجموع ۸۱ راي ماخوذه به عنوان رييس فدراسيون فوتبال معرفي شد. شنيده‌ها نشان داد ۶ نفر از اعضاي مجمع به دليل لغو موقت انتخابات نتوانستند حاضر شوند و تصاوير تلويزيوني مشخص كرد تعدادي از اعضا دير متوجه برگزاري مجدد شدند و به سختي خودشان را به سالن همايش‌هاي صداوسيما رساندند. حضور احسان حاج‌صفي كاپيتان تيم ملي كه با پروازي اختصاصي خودش را به جلسه رسانده بود و بعد از دادن راي بلافاصله تهران را ترك كرد از نكات جالب جلسه بود. پيش از ميرشاد ماجدي گفته بود وحيد اميري به عنوان كاپيتان تيم ملي در انتخابات شركت مي‌كند اما حاج‌صفي با ارسال نامه‌اي به فدراسيون تاكيد كرد خودش را به مجمع خواهد رساند. بعد از مهدي تاج، ميرشاد ماجدي با ۲۵ راي و عزيزالله محمدي با ۴ راي دوم و سوم شدند. 
مهدي تاج پس از انتخاب به عنوان رييس جديد فدراسيون فوتبال گفت: «بزرگان بر من منت گذاشتند. جاي گله و گله‌گذاري نيست. من همه آنچه در گذشته اتفاق افتاد را فراموش كردم. بايد همه دست به دست هم بدهيم و مشكلات فوتبال را رفع كنيم.»
عزيزالله محمدي نامزد شكست خورده انتخابات نيز در مورد پيروزي تاج با انتقاد از اعضاي مجمع گفت همين آدم‌هايي كه در پرونده ويلموتس كنار تاج بودند امروز دوباره به او راي دادند و هر اتفاقي كه در آينده بيفتد مسووليتش با اعضاي مجمع خواهد بود. 
بعد از انتخاب رييس نوبت به راي‌گيري براي انتخاب نواب رييس شد كه در اين بخش مهدي محمدنبي و منصور قنبرپور به ترتيب به عنوان نايب‌رييس اول و دوم معرفي شده از سوي مهدي تاج راي گرفتند. درنهايت انتخابات براي جانشين مهرداد سراجي كه خرداد ماه با راي مجمع از تركيب هيات رييسه كنار گذاشته شده بود انجام شد كه محمدرضا ساكت مديرعامل باشگاه سپاهان و از ياران نزديك مهدي تاج با پشت سر گذاشتن مديران عامل پرسپوليس و فولاد به عنوان نماينده باشگاه‌ها به هيات رييسه راه پيدا كرد. 
 واي بر فوتبال‌ گر تو آن گم‌ كرده‌اش باشي

انتخاب مجدد مهدي تاج به عنوان رييس فدراسيون فوتبال در حالي كه هنوز تكليف پرونده ويلموتس مشخص نشده و همچنين انتشار پرونده فولاد مباركه كه در آن نام تاج هم به چشم مي‌خورد واكنش‌هاي متفاوتي را برانگيخت. عده زيادي با انتقاد از اين اتفاق اعلام كردند چطور فردي كه ضرر ۲۰۰ ميلياردي به فوتبال زده مي‌تواند مجددا رييس فدراسيون شود؟ علي كريمي در واكنش به انتخاب تاج در استوري اينستاگرامش نوشت «واي بر فوتبال‌ گر تو آن گم‌كرده‌اش باشي!» در اين بين برخي نيز با حمايت از تاج اعلام كردند او به واسطه اتفاقات گذشته از تجربه لازم براي هدايت فدراسيون فوتبال برخوردار است. دقايقي بعد از اتمام انتخابات وحيد شمسايي سرمربي تيم ملي فوتسال با ذكر اين نكته كه به ميرشاد ماجدي راي داده است استعفاي خود را اعلام كرد. همچنين برخي مديران منصوب شده از سوي ماجدي در فدراسيون نيز كناره‌گيري كردند. خود ميرشاد ماجدي هم با تاكيد روي اينكه انتخابات در سلامت برگزار شد نسبت به تغيير سرمربي تيم ملي از سوي تاج واكنش نشان داد و تاكيد كرد به عنوان يك عضو هيات رييسه امضايش پاي برگه قرارداد هيچ مربي ديگري نخواهد رفت! پيش از اين تاج گفته بود در صورت پيروزي در انتخابات براي باز گرداندن كي‌روش تلاش مي‌كند. همچنين رحيم زارع نماينده مجلس روز گذشته در تلويزيون اعلام كرد كي‌روش، برانكو و امير قلعه‌نويي گزينه‌هاي تاج براي سرمربيگري تيم ملي در جام جهاني هستند. در عين حال خداداد افشاريان و احسان اصولي دو عضو هيات رييسه تاكيد كردند هر تغييري در تركيب كادرفني تيم ملي بايد با نظر اعضاي هيات رييسه انجام شود و آنها مخالف عوض شدن اسكوچيچ هستند. ميرشاد ماجدي در بخش ديگري از اظهاراتش بعد از انتخابات با كنايه به مهدي تاج گفت او بسيار بسيار خوش‌شانس است و در مورد تعامل با رييس جديد هم گفت اگر كسي به پر و پايش نپيچد كاري با او نخواهد داشت! مهدي تاج هم در حالي كه قبل از انتخابات گفته بود اتفاقات شب قبل را در ۱۳ سال حضورش در فوتبال نديده بعد از انتخابات به صورت مشخص تيم رقيب را مسوول بروز چنين وضعيتي دانست و به خبرنگاران گفت: «از افرادي كه دو هفته تلاش مي‌كردند بپرسيد.» در دقايق بعد از انتخابات باز هم خبري از حسن كامراني‌فر نشد. اين در حالي است كه همه انتظار دارند او به عنوان كسي كه نامه لغو انتخابات را امضا كرد و در نهايت نتوانست از آن دفاع كند بيايد و پاسخ بدهد كه چه اتفاقاتي در فاصله كمتر از ۱۰ ساعت تا برگزاري انتخابات رخ داد. برخي منابع خبري اعلام كردند لغو و برگزاري مجدد انتخابات قرار بود تعدادي از اعضاي مجمع را از حضور در انتخابات باز دارد و با به حد نصاب نرسيدن اعضا، جلسه برگزار نشود. اتفاقي كه ممكن هم بود رخ بدهد، چرا‌كه در آغاز مجمع ۱۷ نفر غايب بودند. برخي ديگر هم خبر دادند اقدام كامراني‌فر از سوي اعضاي مجمع به نوعي بي‌احترامي تلقي شده و درنهايت به ريزش آراي ماجدي ختم شده. 
اسكوچيچ رفتني شد؟
حالا مهدي تاج رييس فدراسيون فوتبال شده و به زودي تغييراتي در ساختار فدراسيون فوتبال رخ خواهد داد. انتخاب سرمربيان برخي تيم‌هاي ملي و روساي كميته‌ها جزو نخستين اقدامات تاج به حساب مي‌آيد. در مورد سرمربي تيم ملي كه دغدغه بسياري از مردم به حساب مي‌آيد هم بايد گفت شرايط تا حدودي پيچيده است. تركيب يازده نفره هيات رييسه به شكلي درآمده كه تاج دست بالا را دارد. او به اضافه بهرام رضاييان و ساكت و دو نايب‌رييسش و يكي ديگر از اعضا بيشتر از صف نفرات را تشكيل مي‌دهند و اين يعني هر تصميمي كه تاج بخواهد با امضاي همين نفرات رسميت خواهد يافت و ممكن است ديگر اعضاي هيات رييسه اصلا نتوانند نقشي در تصميمات ايفا كنند. نفراتي همچون براتي، ماجدي، افشاريان و اصولي. ديگر عضو هيات رييسه هم كه فعلا تحت بازداشت است و معلوم نيست بتواند در جلسات شركت كند. 
تاج: چيزي نمي‌دانم!
به نقل از ايسنا مهدي تاج بعد از پيروزي در انتخابات و پايان مجمع در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «تمايل من اين است كه همه به هم كمك كنيم و به سمت تعامل و تفاهم و برنامه‌ريزي برويم. برداشت من از AFC و رقبا به اين شكل است. برخي از دوستان شايد اطلاعات من را نداشته باشند. ما اگر همين الان متحد شويم، چند هيچ از امثال كره و ژاپن عقب هستيم. ما بايد از اين كشورها جلو بزنيم. بحث صدور مجوز حرفه‌اي بسيار مهم است. ۲ سال است كه سرخابي‌ها در ليگ قهرمانان آسيا حضور ندارند و اين براي ما خوب نيست به خصوص وقتي كه مجوز حرفه‌اي ما را گرفته‌اند يعني ديگران بايد ما را مميزي كنند.»
رييس جديد فدراسيون فوتبال در پاسخ به اين سوال كه آيا فدراسيون ۵ ستاره تكرار مي‌شود؟ گفت: «اميدوار هستيم اين اتفاق رقم بخورد. اين مساله براي گذشته است و بايد تلاش كنيم كه فوتسال و فوتبال ساحلي خود را هم ارتقا دهيم. زماني ما در رتبه دوم جهان فوتبال ساحلي بوديم و فوتسال هم به اين شكل بود و بايد تلاش كنيم تا اين دو رشته را هم ارتقا دهيم. بحث اساسنامه هم همچنان وجود دارد.»
او در پاسخ به اين سوال كه گفته مي‌شود برخي ابهامات قضايي نسبت به وي وجود دارد؟ گفت: «من چيزي نمي‌دانم.»
تاج درباره حضور VAR در فوتبال ايران گفت: «اين سيستم، موضوع مهمي است. ما ۹ داور اليت داشتيم كه تماما حذف شدند و يك آقاي فغاني براي ما باقي مانده است و مي‌تواند در مسابقات بدون كمك داور شركت كند.»

رييس جديد فدراسيون فوتبال درباره نحوه پرداخت طلب ويلموتس گفت: «آن را هم پرداخت مي‌كنيم.»
او افزود: «گله‌اي از گذشته و رفتارهاي انجام شده ندارم. ما بايد دست به دست هم بدهيم و گذشته را فراموش كنيم و به سمت يك اتفاق خوب براي فوتبال‌مان برويم.»
تاج درباره انتشار خبر لغو انتخابات فدراسيون فوتبال و دلايل حواشي پيش آمده گفت: «از كساني كه دو هفته است اين اتفاقات را رقم مي‌زنند سوال كنيد. من چيزي نمي‌دانم و مجري اين كار نبودم.»
تاج درباره شايعاتي در خصوص اينكه گفته مي‌شد فشارهاي بيروني براي جلوگيري از حضور او به عنوان رييس فدراسيون فوتبال شكل گرفته است، خاطرنشان كرد: «چيزي نمي‌دانم.»
او درباره تعامل و همكاري خود با مجلس شوراي اسلامي هم گفت: «مجلس آدم‌هاي زيادي دارد و مكلف هستيم كه با آنها همكاري داشته باشيم.»


کد مطلب: 451982

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/451982/باج-تاج-واي-فوتبال-گر-گم-كرده-اش-باشي

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1