تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۶ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۴
کد مطلب : ۴۵۰۴۱۴
مردم نگران کداميک باشند؛ درد بيماري يا درد دارو؟

گرانی دارو درد بی‌درمان دردمندان

۰
گرانی دارو درد بی‌درمان دردمندان
کبنا ؛حذف ارز ترجيحي، تبعات بسياري را براي اقشار متوسط و پايين جامعه در نتيجه گران شدن دارو و خدمات درماني، ايجاد کرده است، به‌نحوي که طبق آمار رسمي سازمان نظام پزشکي 70 درصد از هزينه درماني از جيب مردم خارج مي‌شود. تا پيش از اين ارز 4200 توماني به شرکت‌هاي توليد کننده دارو و واردکنندگان اختصاص پيدا مي‌کرد و در شرايطي که اين روزها کشور درگير شيوع بيماري است و کرونا و سويه اميکرون با قدرت بيشتري وارد شده‌اند، قيمت داروهاي وارداتي و مواد اوليه براي ساخت داروهايي که به نام ايراني مي‌شناسيم، چند برابر خواهد شد. البته برنامه اين است که يارانه دارو که براي سال 1401، 70 هزار ميليارد تومان درنظر گرفته شده در اختيار بيمه‌ها قرار بگيرد و بيمه‌ها نيز اين يارانه را به مردم به عنوان مشتريان دارو اختصاص دهند. به همين دليل وزير بهداشت تاکيد دارد که توزيع يارانه‌دارو متناسب با نياز بيماران، بهره‌مندي همه دهک‌هاي درآمدي از يارانه دارو و ثابت ماندن پرداختي‌ها از جيب مردم در اين طرح قطعي است. قيمت 1630 قلم داروي ايراني و توليد داخل، از صبح پنجشنبه 23 تيرماه، 5 تا 30 درصد گران شد. اين افزايش قيمت، بخشي از طرح «دارويار» است كه اجراي آن از صبح پنجشنبه با دستور رييس‌جمهوري آغاز شد. به موجب اين طرح، 1630 قلم داروي توليد داخل (در قالب 9600 كد IRC) مشمول افزايش قيمت 5 تا 30 درصدي مي‌شوند و قرار است مابه‌التفاوت اين افزايش قيمت، توسط بيمه‌ها جبران شده و هيچ پرداخت اضافه‌اي توسط بيمار اتفاق نيفتد. وزير بهداشت قول داده كه از صبح پنجشنبه 23 تيرماه، تمام بيمه‌شدگان (تامين اجتماعي، سلامت ايرانيان، نيروهاي مسلح، فرهنگيان و...) در مراجعه به داروخانه‌ها، براي دريافت داروهاي نسخه شده ايراني تحت پوشش بيمه، همان رقم قبل از اجراي اين طرح را خواهند پرداخت. طبق توييت علي بهادري جهرمي، سخنگوي دولت، بنابر دستور رئيس جمهور قيمت داروي تجويزي براي مصرف کننده نهايي بدون تغيير است و ثابت مي ماند. او در توييتر نوشت: «‌پيش از اجراي طرح اصلاح ارز دارو نيز اعلام شد؛ 1-چتر نظام سلامت با افزودن 6 ميليون هموطن به پوشش بيمه،366داروي پرمصرف و 119 داروي خاص فراگيرتر شد. 2-بخشي از يارانه مطابق قانون بودجه از واردات به بيمه منتقل شد. 3-طبق قول رئيس جمهور قيمت داروي تجويزي براي مصرف کننده نهايي ثابت مي‌ماند.»
 شرايط دارو بدتر مي‌شود
مسعود پزشکیان وزير سابق بهداشت و درمان  و عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس می‌گوید: قطعا همه بيماران چه بيماران خاص و چه ساير بيماران با اين روند براي تامين دارويشان دچار مشکل مي شوند و گرفتاري مردم بيشتر مي شود ، علاوه بر اينکه سلامت جسمي افراد تهديد مي شود، آرامش فکري و روحي خانواده ها نيز بهم مي‌ريزد. اينکه دولت مي گويد براي دارو و مواد اوليه کمبود نداريم دروغ است چراکه واقعيت چيز ديگري مي گويد بايد از ابتدا درست تصميم مي‌گرفتند؛ اگر قرار بود ارز آزاد شود بايد ريال کارخانه داران را مي دادند که بتوانند مواد اوليه را بخرند و بياورند. چون ارز آزاد شد قيمت ها بالا رفت. بايد شرکت هاي دارو سازي با ريال، ارز آزاد مي‌گرفتند و مواد اوليه دارو وارد مي‌کردند چون ريال نداشتند کمتر خريدند و در نتيجه کمتر وارد کردند و به همين دليل نيز دارو کمتر توليد مي کنند. معتقد بودم بايد ارز ترجيحي براي دارو حذف شود ولي بايد مديريت مي شد نبايد شرکت‌هاي داروسازي را رها مي کردند که پول نداشته باشند که مواد اوليه بخرند. اين بي‌برنامگي فقط مردم را دچار بحران و مشکل مي‌کند. قطعا همه بيماران چه بيماران خاص و چه ساير بيماران با اين روند براي تامين دارويشان دچار مشکل مي شوند و گرفتاري مردم بيشتر مي‌شود، علاوه بر اينکه سلامت جسمي افراد تهديد مي شود، آرامش فکري و روحي خانواده‌ها نيز بهم ميريزد. وقتي يک نفر در خانواده مريض است ده نفر گرفتار مي شوند. وقتي دارو نباشد آرامش همه اعضا آن خانواده بهم مي ريزد و اين درد بدي است.
پوشش بيمه‌اي 366 قلم داروي ضروري

بهرام عین اللهی وزير بهداشت و درمان توضیح می‌دهد هدف نهايي‌ از اجراي طرح داروياري اين است که مردم اگر بيمار شدند، دغدغه‌اي جز بيماري نداشته باشند، در واقع يارانه‌اي با عنوان يارانه سلامت در قالب طرح داروياري در نظر گرفته مي‌شود که در راستاي اين است که پرداختي بيماران تغييري نکند. مجلس شوراي اسلامي حدود 6 هزار ميليارد تومان اعتبار براي اين کار گذاشت و نزديک به شش ميليون نفر تحت پوشش بيمه قرار گرفتند. از طرفي درباره بيماري‌هاي مزمن و صعب‌العلاج هم 5 هزار ميليارد تومان پول گذاشته شد و همه اين‌ها زيرساخت‌هايي را ايجاد کرد که بتوانيم گام ديگري برداريم. از ابتداي آغاز دولت، جلسات متعددي را با اساتيد دانشگاه‌ها و... برگزار کرديم و نهايتا طرحي را پايه‌گذاري کرديم که در قالب آن بتوانيم بيمه‌ها را جهت افزايش پوشش داروها تقويت کنيم. طرح داروياري با دستور رئيس جمهور و با تامين اعتباري که شخص رئيس جمهور انجام دادند، آغاز شد، هدف عمده ما افزايش دسترسي مردم به دارو و کارآمد شدن بيمه‌ها بوده است. در ابتداي کار 100 قلم از داروهاي پرمصرفي را هم که جزو بيمه نبود، تحت پوشش بيمه قرار داديم و همچنين 366 قلم داروي ضروري پرمصرف براي بيماران مزمن مانند ديابتي، قلبي و عروقي و... تحت پوشش بيمه قرار مي گيرند. در واقع يارانه‌اي با عنوان يارانه سلامت در قالب طرح داروياري در نظر گرفته مي‌شود، يارانه سلامت در راستاي اين است که پرداختي بيماران تغييري نکند. يکسري داروهاي پر مصرف داشتيم در رابطه با بيماران ديابتي و بيماران فشار خون که متاسفانه تحت پوشش بيمه نبود. در اين طرح داروهاي پرمصرف اين بيماران به پوشش بيمه‌اي اضافه شد.
قيمت دارو ثابت خواهد ماند
پدرام پاک آیین مديرکل روابط عمومي وزارت بهداشت نیز بیان می‌کند: سياست وزارت بهداشت، تکميل پوشش بيمه اي دارو و بهبود دسترسي مردم به آن است. با اين سياست قيمت دارو براي مصرف کننده همچنان ثابت مي‌ماند. با توجه به موارد مطروحه؛کاهش درد دارو زماني ممکن است که علاوه بر تسريع در بيمه همگاني کمک به شرکت هاي داروسازي، در ورود سريعتر مواد اوليه، اطلاع رساني کافي به مردم براي پيوستن به بيمه سلامت و گسترش پوشش بيمه اي داروها، لازم است؛ اما پرسش مهم اين است که تا تکميل اين زنجيره تکليف مردم براي تــامـين داروهاي کمياب چيست؟
نام شما

آدرس ايميل شما

راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1