تاریخ انتشار
چهارشنبه ۸ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۵۲
کد مطلب : ۴۴۹۷۰۳
کبنا گزارش می‌دهد

میدان میوه و تره‌بار یاسوج؛ از مافیایی که اجازه نفس کشیدن نمی‌دهند تا وعده‌ مسئولانی که در حد شعار و حرف مانده است

۱
۱
میدان میوه و تره‌بار یاسوج؛ از مافیایی که اجازه نفس کشیدن نمی‌دهند تا وعده‌ مسئولانی که در حد شعار و حرف مانده است
کبنا ؛پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره در آذرماه سال گذشته میدان میوه و تره بار یاسوج راه اندازی شد اما پس از گذشت چند ماه از فعالیت، عوامل بسیاری کمر همت برای به زمین زدن این میدان نوپا بسته‌اند در حالی که دود رکود این میدان تا حد زیادی به چشم مردم استان می‌رود. مافیایی که اجازه نفس کشیدن به میدان میوه در این چند ماه اخیر را نداده و البته وعده های مسئولان برای حمایت از میدان میوه در حد شعار و حرف بوده است. 
به گزارش کبنا، سرانجام بعد از نیم قرن از تاسیس شهر یاسوج به عنوان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد میدان میوه این مرکز استان راه اندازی شد تا یاسوج به مثل 30 مرکز دیگر استان در ایران میدان میوه و تره بار داشته باشد.
اما اینجا وضعیت با همه جای ایران فرق دارد آنقدر مسئولان و دست اندرکاران از شهرداری گرفته تا مسئولان استانی صنعت و تجارت و جهاد کشاورزی دست روی دست گذاشتند و میدان میوه را راه اندازی نکردند تا که مافیای میوه در یاسوج شکل گرفت و امروز دیگر ‌نمی‌توان به راحتی میوه را از چنگ مافیا خارج کرد.
 بازار میوه یاسوج به عنوان یک بازار پردرآمد به حساب می‌آید و وانت بارهای میوه فروش و گپرهای میوه فروشی دور تا دور شهر را احاطه کرده‌اند.
 برخورداری از آب و هوای چهار فصل موجب شده است تا استان کهگیلویه و بویراحمد شاهد تولید انواع میوه‌های سردسیری شامل سیب ارگانیک، هلو، انگور، زردآلو و گردو در مناطق سردسیری و پرتقال و لیموترش مرغوب در مناطق گرمسیری باشد.
 کیفیت مطلوب میوه‌های تولیدی در کهگیلویه و بویراحمد زبان زد عام و خاص در کشور است.
 سالیان زیادی بود که کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد با تولید سالانه حدود ۳۰۰ هزار تن انواع محصول باغی، بهره‌ای از رنج یک ساله خود نمی‌بردند و حاصل زحمات آنها نصیب دلال‌ها می‌شد.
 برای ساماندهی بازار میوه استان میدان میوه و تره بار یاسوج برای قطع دست دلالان و کاهش قیمت میوه راه اندازی شد. البته پیش از این به دلایل مختلف، از سال ۷۴ تاکنون ۲ بار میدان میوه یاسوج مرکز استان را به تعطیلی کشیده شده بود. 

اما ماجرای سر درازی دارد و تنها پس از چند ماه فعالیت میدان مغازه‌های میوه فروشی نسبت به خرید از این میدان خودداری کردند و حتی برخی معتقدند بعضی افراد بصورت عمدی جلوی رونق آن را می‌گیرند.
 شواهد امر نشان می‌دهد که میوه فروشان یاسوجی حاضرند خطرات جاده را به جان بخرند و از شهرهای اطراف میوه تهیه کنند اما از میدان میوه یاسوج خرید نکنند.
 باید دید پشت پرده قضایا به کدام سمت می‌رود و از زمین گیر شدن میدان چه کسانی نفع می‌برند.
  مافیای میوه در استان دلخوش به زمین گیر شدن میدان
 میدان میوه و تره بار یاسوج با این هدف راه اندازی شد تا میوه مورد نیاز بازار استان را تأمین کند و حتی چندین بار مدیران ارشد استانی از روند این میدان بازدید کردند.
 چنانچه سری به میدان نوپای میوه و تره بار یاسوج بزنی، متوجه خواهی شد که بیشتر عرضه کنندگان میوه در این میدان به ستوه آمده‌اند و ترس از تعطیلی این میدان دارند.
 یکی از عرضه کنندگان میوه در میدان یاسوج می‌گوید: دلالان و مافیای میوه در استان دلشان نمی‌خواهد این میدان کارش را ادامه دهد چرا که مغازه‌های میوه فروشی در یاسوج به ندرت از این میدان خرید می‌کنند.
 این عرضه کننده میوه و تره بار تاکید کرد: قیمت‌ها در میدان شفاف است اما این افراد می‌خواهند با قیمت‌های گزاف میوه خود را به دست مردم برسانند و واهمه دارند از این میدان خرید کنند چون دستشان رو می‌شود.
 تعهداتی که فراموش شد
 مدیرکل سازمان تعزیزات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد گفت: سرمایه گذار میدان میوه و تره بار در یاسوج مرکز این استان پای کار آمد و شروع به کار کرد و نیاز بود دستگاه‌ها یک سری تعهداتی به این میدان دهند.
 براتعلی صالحی افزود: وظایفی که شهرداری و شورای شهر باید در قبال این میدان انجام می‌دادند هنوز عملیاتی نشده است که از جمله این موارد می‌توان به آسفالت ورودی میدان میوه و تره بار و تغییر مسیر دسترسی به پمپ گاز اشاره کرد.
 مدیرکل تعزیزات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: بالاترین امتیازها به سرمایه گذار میدان میوه داده شد و حدود ۱۰ مکان به صورت رایگان و یا با کمترین قیمت در اختیار آن‌ها قرار گرفت.
 صالحی بیان کرد: میدان میوه باید میوه خود را به قیمتی وارد استان کنند که حداقل قیمت خرده فروش‌ها از آن‌ها پایین‌تر نباشد.
 وی ابراز داشت: میدان نتوانست آن رقابت را ایجاد کند و باید ۹۰ قلم کالا را در میدان میوه تهیه کنند که در این امر موفق نبودند.
 مدیرکل تعزیزات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد گفت: سرمایه گذار باید خود خرید را انجام دهد اما به چند نفر دیگر واگذار کرده است و ظواهر امر نشانگر این موضوع است که نتوانستند به خوبی کار را به پیش ببرند.
 بی رغبتی مغازه داران برای خرید از میدان میوه یاسوج
 یکی از میوه فروشان در یاسوج در این باره گفت: میدان میوه یاسوج تنوعی در اقلام میوه ندارد و مجبور هستیم از میدان میوه و تره بار شیراز و یا دیگر استانهای همجوار خرید کنیم.
 وی افزود: همچنین کیفیت میوه‌های میدان یاسوج آنچنان چنگی به دل نمی‌زند و رغبتی برای خرید از آن نداریم. 
 این میوه فروش ادامه داد: قیمت‌های میوه در میدان شیراز و کازرون بسیار مناسب‌تر از میدان یاسوج است و بدون شک خرید از آن شهرها برای ما به صرفه‌تر است. 
یکی دیگر از آن‌ها گفت: خرید یک جا از میوه و تره بار شهرهای دیگر برای ما بهتر است زیرا سرمایه گذار میدان میوه خوب و درجه یک نمی‌آورد و ما مجبور به خرید میوه از دیگر استان‌ها هستیم. اما به نظر می‌رسد همه این حرف‌ها بهانه‌ای بیش نباشد. چرا که وقتی میوه فروشان از میدان میوه و تره بار استقبال کنند. مسئولان میدان نیز خود را ملزم به ارائه خدمات بهتر می‌کنند. این در حالی است که مسئولان میدان میوه و تره بار بارها بر اعلام آمادگی ارائه میوه با بهترین کیفیت و قیمت کرده‌اند.
 مصوبه‌های که روی کاغذ ماند

 نماینده شرکت سرمایه گذار میدان میوه و تره بار یاسوج گفت: ادارات و سازمان‌های دولتی علی رغم مکاتبه استانداری هیچ گونه خریدی از این میدان انجام نمی‌دهند در حالی که مکلف به اجرای این مصوبه بوده‌اند.
 سید علی اصغر عوض پور عنوان کرد: همچنین هیچ پادگان، بیمارستان، دانشگاه، بیمارستان و یا هیچ نهادی در یاسوج از میدان خرید نمی‌کنند و استقبالی نشان نمی‌دهند.
 عوض پور تصریح کرد: مسئولان متولی تمایلی برای کشاندن و هدایت این ادارات و سازمان‌ها به سمت میدان میوه و تره بار یاسوج ندارند.
 نماینده شرکت سرمایه گذار میدان میوه و تره بار یاسوج ابراز داشت: به نفع ادارات دولتی و دیگر سازمان‌هاست که از این میدان خرید کنند، چنانچه از مغازه دار میوه خود را تأمین کنند سود بسیار بیشتری روی کالای خود می‌کشند. 
وی تاکید کرد: مغازه داران میوه فروش نیز از این میدان خریدی ندارند و مافیا در صدد زمین زدن میدان میوه و تره بار یاسوج است. 
عوض پور بیان کرد: مقرر شده بود که جلوی گلوگاه‌هایی که بار میوه و تره بار از انجا گذر می‌کنند و به شهر یاسوج می‌رسند گرفته شود که این کار انجام نشد.
 نماینده شرکت سرمایه گذار میدان میوه و تره بار یاسوج تصریح کرد: همچنین مصوب شده بود که جلوی دلال‌ها و واسطه گرانی که میوه از بازارهای دیگر خرید می‌کنند گرفته شود اما کارشکنی‌های زیادی انجام گرفت که دستگاه‌های متولی هم در این خصوص کم کاری کردند.
 بازار میوه و تره بار استان در سطح خرده فروشی‌ها رها شده
 نماینده شرکت سرمایه گذار میدان میوه و تره بار یاسوج می‌گوید: بازار میوه و تره بار استان و به ویژه شهر یاسوج در سطح خرده فروشی‌ها رها شده است و در سطح عمده نیز حدود یک ماه طول می‌کشد تا قیمت گذاری انجام شود.
  عوض پور افزود: جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد همکاری لازم با میدان میوه یاسوج ندارد و نظارت‌های لازم که از وظایف این سازمان است صورت نمی‌گیرد.
 وی تاکید کرد: بنابراین تصمیم گرفتیم که خود قیمت گذاری کنیم و قیمت‌هایمان بسیار مناسب و رو به کاهش است.
 کیفیت و تنوع در میدان میوه یاسوج اساس کار میدان میوه و تره بار یاسوج
 وی ادامه داد: کیفیت و تنوع لازم در میدان میوه و تره بار یاسوج وجود دارد و اولویت کار ماست.
 نماینده شرکت سرمایه گذار میدان میوه و تره بار یاسوج عنوان کرد: انواع میوه درجه یک، دو و سه موجود بوده و هیچ مشکلی در خصوص کیفیت و تنوع وجود ندارد.
 عوض پور افزود: همه نوع میوه موجود بوده اما برخی‌ها ادعا می‌کنند تنوع وجود ندارد در حالی که هیچ مشکلی در این رابطه وجود ندارد. 
قدرت رقابت در میدان میوه بالا رود
 رئیس اتحادیه صنف میوه و تره بار بویراحمد گفت: معضلاتی وجود دارد و دست به دست هم می‌دهند تا میدان میوه و تره بار زمین گیر شود.
 رضایی افزود: باید رقابت وجود داشته باشد و سرمایه گذاران در میدان میوه بیشتر شوند و رقابت میان سرمایه گذاران بیشتر شود.
 وی تاکید کرد: مشکل اساسی این است که میوه‌هایی که می‌خواهیم موجود نیست.
 رضایی بیان کرد: وظیفه ما حمایت از میدان میوه و تره بار است قیمت‌ها باید در میدان بالا نباشد.
اعلام حمایت جهاد کشاورزی از میدان میوه و تره بار یاسوج
 رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با وجود همه ایرادات، جهاد کشاورزی استان آماده حمایت از میدان میوه یاسوج است.
 سید علی معتمدی پور تاکید کرد: برای رفع مشکلات سرمایه گذار میدان بای پای کار باشد و همکاری کند و تعامل بیشتری داشته باشند.
 وی ادامه داد: با نگاه‌های تقابل وار کار به جایی نمی‌رسد و از زمانی که همه ادارات اعلام آمادگی کردند، جهاد کشاورزی تمامی وظایف خود را انجام داده است.
 معتمدی پور بیان کرد: سرمایه گذار باید برای ایجاد رقابت در بازار میوه، تبلیغات گسترده و بستن قرارداد با کشاورزان وارد میدان شود و این سازمان هم گلخانه داران و کشاورزان را به سرمایه گذار معرفی کند.
 انتظار از مردم و مسئولان
 نماینده شرکت سرمایه گذار میدان میوه و تره بار یاسوج با بیان اینکه جای هیچ گونه نگرانی برای کمبود در تأمین اقلام میوه در این میدان نیست از مردم استان خواست از میدان میوه و تره بار یاسوج استقبال کنند.
 عوض پور ادامه داد: اگر ادارات و سازمان‌های دولتی خریدهای خود را از میدان میوه و تره بار یاسوج انجام دهند قطعاً شاهد گشایشی در کار خواهیم بود.
 نماینده شرکت سرمایه گذار میدان میوه و تره بار یاسوج گفت: همچنین میوه فروشان از این میدان میوه مورد نیاز مغازه خود را تهیه کنند تا میوه ارزان و باکیفیت در اختیار مردم استان قرار بگیرد.
 گرانی و وضعیت نا به سامان بازار میوه یاسوج سبب گلایه مردم استان کهگیلویه و بویراحمد شده است.
 گیلاس کیلویی ۱۳۰، زردآلو کیلویی ۸۵، انگور کیلویی ۶۵، موز کیلویی ۴۵ هزار تومان، سیب زمینی کیلویی ۲۰ هزار تومان و موارد مشابه به مردم عرضه می‌شود.
 این در حالی است که استان خود تولید کننده انواع محصولات باغی است و قرار بود با ایجاد میدان میوه و تره بار یاسوج قیمت‌ها متعادل شوند.
 قیمت‌ها که متعادل نشدند هیچ، مردم دیگر توان خرید ندارند و فقط باید نظاره گر میوه‌ها از پشت ویترین مغازه‌ها باشند.
 مدیرکل تعزیزات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: در بازرسی از میوه فروشی‌های شهر به ندرت فاکتور ارائه می‌دهند و گران فروشی در بازار میوه استان آشکار است.
  صالحی افزود: چنانچه از میدان میوه یاسوج خرید کنند فاکتور به خوبی مشخص و درصد سودی هم که روی کالا کشیده می‌شود مشخص است و امکان گران فروشی و بی قانونی وجود ندارد اما به ندرت از میدان میوه مرکز استان خرید می‌کنند. 
همانگونه که گفته شد، بازار میوه در شهرهای استان به ویژه یاسوج مرکز استان بسیار پرسود است و مذاق مردم شهر میوه درجه یک و گل میوه است.
 اما قیمت میوه با اینکه هزینه بسیار زیادی از مشتری دریافت می‌شود بسیار زیاد و کیفیت خوبی ندارد.
 حمایت از میدان میوه و تره یاسوج تا حد زیادی می‌تواند قیمت‌ها را سامان بخشد و میوه ارزان و باکیفیت به دست مردم برسد. 
سال‌های گذشته، راه اندازی میدان میوه و تره بار از مطالبات مردم بود اما همیشه برخی در مسیر تحقق آن سنگ اندازی می‌کردند.
 این میدان می‌تواند حداقل ۱۰۰ اشتغال مستقیم داشته باشد.
 حال باید همه دست به دست هم داده و این میدان میوه را رونق ببخشند و برای همیشه دستهای مافیایی پشت پرده این بازار کوتاه شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

ملا
Iran, Islamic Republic of
سلام دست اندرکاران محترم فاصله نورآباد تایاسوج چقدر که گیرایی که در یاسوج هم تولید می شود قیمت دوبرابر هست قیمت خرده در بازار نورآباد پنجاه هزار اما در میدان عمده یاسوج هفتاد هزار در واقع در یاسوج میدانی وجود ندارد فکری کنید قیمتها خیلی سنگین است
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
1