تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب : ۴۴۸۸۵۳
موضوع ساخت و سازهای ناایمن در کهگیلویه و بویراحمد بررسی شد

متروپل‌ها در کمین جان مردم کهگیلویه و بویراحمد / پول عمران و آبادانی شهرها به جیب نیروهای سفارشی می‌رود / تخلفات سازمان‌یافته ساختمانی در کمیسیون ماده ۵ / ریشه دلالی و واسطه‌گری در شهرداری یاسوج است / بیمارستان رجایی گچساران متروپل دیگر! /  ناظرینی که ماشین مهرزنی شده‌اند

۵
۰
متروپل‌ها در کمین جان مردم کهگیلویه و بویراحمد / پول عمران و آبادانی شهرها به جیب نیروهای سفارشی می‌رود / تخلفات سازمان‌یافته ساختمانی در کمیسیون ماده ۵ / ریشه دلالی و واسطه‌گری در شهرداری یاسوج است / بیمارستان رجایی گچساران متروپل دیگر! /  ناظرینی که ماشین مهرزنی شده‌اند
کبنا ؛جلسه‌ای با عنوان رسیدگی به وضعیت ساختمان‌های ناایمن در استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست معاون عمرانی استاندار و با حضور دستگاه‌های مرتبط با ساختمان‌سازی برگزار شد.
 به گزارش کبنا، 
ریزش ساختمان متروپل آبادان زخم عمیقی بر دل مردم این شهر گذاشت و عزیزان زیادی جانشان را از دست دادند. این موضوع سبب گردید تا بزرگان کشور بر رسیدگی و برخورد با عاملان این حادثه تلخ تاکید کنند. استان کهگیلویه و بویراحمد در این سال‌های اخیر رشد زیادی به لحاظ ساخت و ساز داشته است. بعضاً این ساخت و سازها اصول شهرسازی و ایمنی را رعایت نکرده‌اند و همین موجبات نگرانی را فراهم کرده که خدای نکرده اتفاق متروپل آبادان در کهگیلویه و بویراحمد رخ ندهد.
به گزارش کبنا، جلسه بررسی وضعیت ساختمان‌های ناایمن استان کهگیلویه و بویراحمد بعد از حادثه متروپل آبادان در شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد. شهرهای کهگیلویه و بویراحمد در مبلمان شهری با ضعف اساسی مواجه هستند و اعتبارات به جای اینکه صرف امور شود صرف پرداخت حقوق شده است. متأسفانه به دلایل متعدد که در این مجال طرح آن نیست، شهرداران استان به ویژه شهرداری یاسوج پُر از نیروی مازاد است. استان کهگیلویه و بویراحمد بالاخص شهر یاسوج گرچه نام پایتخت طبیعت ایران را یدک می‌کشد اما از بسیاری زیرساخت‌ها محروم هستند و ضعف در مبلمان شهری شهرهای استان کاملاً مشهود است.
پول عمران و آبادانی شهرها به جیب نیروهای سفارشی می‌رود

مسئولان برای رفع مشکل زیرساختی در کهگیلویه و بویراحمد از محل اعتبارات ارزش افزوده مبالغی برای مبلمان شهری در نظر گرفتند اما به جای اینکه مبالغ صرف زیرساخت‌ها و مبلمان شهری شود، همانطوری که گفته شد؛ صرف پرداخت حقوق کارکنان شهرداری‌ها شده است.
 متاسفانه شهرداری‌های کهگیلویه و بویراحمد به جای اینکه به فکر وضعیت شهرها و زیرساخت‌ها باشند به فکر جذب نیروی سفارش شده از فلان نماینده یا فلان عضو شورا شهر هستند و با این رویکرد کهگیلویه و بویراحمد به جای نمی‌رسد.
 کیامرث حاجی‌زاده با اشاره به اعتبارات ارزش افزوده سال ۹۹ گفت: اعتبارات این سال ۹۰ میلیارد تومان بود اما با پیگیری‌های صورت گرفته به ۱۸۰ میلیارد تومان افزایش یافت تا این رقم صرف مبلمان شهری شهرهای استان شود اما متاسفانه این مبلغ صرف پرداخت حقوق کارکنان شد.
معاون امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد این را هم گفت که اگر این مبلغ صرف زیرساخت‌ها می‌شد چهره شهرها عوض می‌شد.
وی بیان کرد: کرونا کم‌رنگ شده است و شهرداری‌ها باید حقوق‌ کارکنان را براساس درآمد پایدار تأمین و پرداخت کنند.
حاجی‌زاده با بیان اینکه علاوه بر اعتبارات ارزش افزوده ۵۷ میلیارد تومان اعتبار شهرواری‌ها در سال ۹۹ بود که ۱۷ میلیارد تخصیص یافت اما سال گذشته اعتبارات شهرداری‌ها ۲۰۰ میلیارد تومان بود که ۱۰۰ میلیارد آن تخصیص یافته است.
 وضعیت مبلمان شهری در شهرهای کهگیلویه و بویراحمد به اندازه‌ای ضعیف است که معاون امور عمرانی دست به دامن وزارت نفت شده است تا بلکه وضعیت شهرهای استان بهبود پیدا کند.
 ناظرینی که ماشین مهرزنی شده‌اند
در این نشست به موضوعات مرتبط با ساختمان‌های ناایمن در استان و به ویژه در شهر یاسوج و همچنین برخی تخلفات و البته سهل‌ناگاری‌ها از سوی دستگاه‌ها و تخلف در کمیسیون‌هایی مثل ماده 5 و 100 اشاره شد.
 مشکلات دو نقشه‌ای بودن و همچنین ناظرین نظام مهندسی که گاها سن آن‌ها برابری با سن ساختمان داشته! و یا ناظرینی که تنها ماشین مهر زنی شده‌‌اند و یا هراس دستگاه‌های متولی از تخریب ساخت و سازهای مشکل دار و مشکلاتی که پلیس ساختمان دارد در نشست مطرح شد.
در این نشست همچنین به موضوع اخذ رشوه از سوی برخی دستگاه‌های مسئول اشاره شد که با گرفتن گاه 50 تا 100 و یا 150 هزار تومان! اجازه ادامه کار به افراد متخلف داده‌‌اند!
اما در ادامه کرامت فرج‌زاده معاون شهردار یاسوج به صورت علنی از برخی ساخت و سازهای غیرقانونی در شهر یاسوج پرده برداشت.
 ساختمان‌هایی ساخته شده که هیچ ناظری در آن انصراف نداده و بالای چهار طبقه بوده و خاستگاه آن‌ها غالباً در همین منطقه 1 شهرداری است.
 ساختمانی که ناظر ابتدا گفته این فاجعه است و بلافاصله نظام مهندسی ناظر بعدی و سومی را معرفی کرده و برای یک ساختمان متخلف سه ناظر معرفی شده است!.
معاون عمرانی شهردار یاسوج گفت مهندس ناظری که تخلفات را گزارش نمی‌کند در سیستم شهرسازی بلاک خواهیم کرد و اگر نظام مهندسی هم با آن‌ها موافق باشد ما با آن‌ها همکاری نمی‌کنیم.
 در این نشست معاون عمرانی شهردار یاسوج به نام یکی از سازه‌های متخلف اشاره کرد و از رسانه‌ها خواست نام آن را اعلام کنند که 4 طبقه مازاد دارد.   
تخلفات سازمان‌یافته ساختمانی در کمیسیون ماده ۵ کهگیلویه و بویراحمد
به گزارش کبنا، بعد از این صحبت‌ها سید عیسی حسنی معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد به تخلفات سازمان یافته ساختمانی اشاره کرد و اظهار داشت: عمده تخلفات سازمان یافته ساختمانی در «کمیسیون ماده ۵» بود که با حضور معاون استاندار تا حدود زیادی رفع شده است.

حسنی با بیان اینکه طبق گزارشات جمعیت شهر یاسوج حدود ۳۰۰ هزار نفر است، گفت: کهگیلویه و بویراحمد در بین استان‌های کشور در همه موارد خاص است.  مردم در شهر یاسوج با مشکل مسکن خانگی و ساخت و سازهای اقتصادی مواجه هستند. 
وی با اشاره به چندین مورد تذکر سازمان نظام مهندسی گفت: سازمان نظام مهندسی در نامه ۲۳ مرداد سال گذشته در بازدید از مجتمع بلوار باهنر و ابن‌سینای یاسوج عدم رعایت تراکم در طبقات ساختمانی، ضعف یا حذف پارکینگ، عدم رعایت طرح تفضیلی شهری و عدم رعایت سطح اشغال مندرج در پروانه را گزارش داده که عدم توجه به این موارد خدمات‌رسانی را با مشکل مواجه خواهد کرد.
 حسنی با بیان اینکه مشکل دو نقشه‌ای بودن ساختمان‌ها به کجا انجامید؟ گفت: نظارت بر کار مهندسین و همچنین مُهرهای اجاره‌ای به کجا انجامید؟
 وی با بیان اینکه دو سه سال پیش دو مورد فاجعه ساختمان داشتیم حتی منجر به فوت هم شد، گفت: قرار بود سامانه ارتباطی میان سازمان نظام مهندسی و شهرداری یاسوج ایجاد شود اما معلوم نیست به کجا ختم شد.
 وی با اشاره به مشکل خاص و ویژه‌ای که در سال‌های گذشته در استان وجود داشته گفت: رانت‌ها و تخلفات سازمان یافته در کمیسیون ماده ۵ بیداد می‌کرد و عمده تخلفات مربوط به این کمیسیون بود که البته از زمان حضور آقای حاجی‌زاده در استان این مورد تا حدود زیادی حل شده است.
 معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری با بیان اینکه ساختمانی مجوز ۵ طبقه داشته اما طبقه ۶_۷ را هم احداث کرده که مشکل‌دار است، گفت: در کمیسیون ماده ۱۰۰ مصوبات مبنی بر تخریب از سازه موقت که خار چشم ما شده تا بقیه را داشتیم اما آیا این مصوبات اجرایی شده است؟
 حسنی عنوان کرد: ۲۰۰ تا ۳۰۰ خانه هنوز مانده که نه پایان کار داده شده نه سنددار شدند که باید سریعتر تعیین تکلیف و تخریب شود و اگر نمی‌توانید انجام دهید اعلام کنید تا اکیپ تخریب از استان فارس اجاره کنیم و کار تخریب را انجام دهد.
 بر اساس گفته‌های حسنی معاون دادگستری کهگیلویه و بویراحمد عزم جدی برای مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز نیست.
روایتی از یک افتضاح در ساخت و ساز

 کیامرث حاجی‌زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در این نشست با بیان اینکه ادعا نمی‌کنم از روزی که آمدم خیلی از مسائل و مشکلات حل شد اما می‌توانم بگویم خیلی از بیراهه‌ها را به راه اصلی بازگرداندیم، گفت: اگر می‌خواهیم کاری را انجام دهیم باید زیربنایی و اصولی باشد.
  معاون امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه هر آنچه در کمیسیون‌ها مصوب می‌شود باید اجرا شود، افزود: این موارد درمان است در حالی که باید پیشگیری را در دستور کار قرار داده و از مرحله که پی ساختمان شروع می‌شود نظارت انجام شود.
 وی با بیان اینکه برای نظارت صحیح و اصولی نیازمند ناظران متخصص و متعهد هستیم گفت: ضمن تقدیر از سازمان نظام مهندسی ساختمان انتظار داریم بیشتر پای کار باشند تا با مدیریت منسجم از تکرار حوادثی مانند پلاسکو و متروپل در کهگیلویه و بویراحمد جلوگیری شود. 
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به این مورد مهم که معماری ایران و اسلامی در کشور برجسته و زبانزد بوده است، گفت: متاسفانه این قبیل موارد و سهل‌انگاری‌هایی همچون متروپل نظام مهندسی را در زیر سؤال برد، در سی‌سخت سرای کوهنوردی و چند ساختمان نوساز دولتی که هنوز افتتاح نشده بودند فرو ریخت هیچ دستگاه‌های هم پاسخگو نبود اما بنایی که چهار دهه از عمر آن می‌گذشت و با سنگ ساخته شده بود تکانی نخورد نباید با چنین کارهایی خودمان را زیر سؤال ببریم.
 حاجی‌زاده با بیان اینکه در این شرایط سخت اقتصادی آنچه با جان و مال مردم سر و کار دارد باید در اولویت مسئولان باشد افزود: در زمین‌خواری و مبارزه با زمین‌خواری مصمم و پای کار هستیم.
 حاجی‌زاده در ادامه سخنان خود از تشکیل کمیته بازبینی ساختمان‌های استان خبر داد و عنوان کرد: این کمیته از امروز نظارت بر ساختمان‌های دولتی خصوصاً مکان‌هایی که مرکز تجمع مردم هستند مانند مدارس، بیمارستان‌ها، هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و سایر مراکز را مورد بازدید قرار داده و گزارش ارائه دهند.
 وی با بیان اینکه دستگاه قضایی قاضی زبده‌ای را برای اجرایی شدن احکام تخلفات ساختمانی مشخص کند، گفت: دو بیمارستان شهید رجایی گچساران و یاسوج بازدید و در صورتی که نیاز به مقاوم‌سازی داشتند مقاوم شوند.
 معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد از راه و شهرسازی استان خواست تا پایان ۱۴۰۱ طرح تفضیلی شهر یاسوج را بازنگری کند.
 حاجی‌زاده عنوان کرد: تشکیل تیم مقاوم‌سازی ساختمان توسط نظام مهندسی، عدم ارائه خدمات برق، گاز و آب به ساختمان‌های ناایمن خصوصاً بلندمرتبه‌سازها و ممنوعیت ۶ ماهه فعالیت مهندسین که در طول یکسال دو پرونده تخلف در کمیسیون ماده ۱۰۰ دارند از مصوبات این جلسه است که باید به طور جدی مورد پیگیری قرار گیرند.
 در این نشست سید عیسی حسنی معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد گفت: شاهد تخلفات سازمان یافته و رانت در کمیسیون ماده ۵ بودیم که از زمان حضور آقای حاجی‌زاده در استان این مورد تا حدود زیادی مرتفع شده است.
 در نشست مباحث دیگری هم مطرح شد، وضعیت جمعه بازار یاسوج که به گفته معتمدی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد یک سازه ناایمن به شمار می‌رود.
 مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: علی‌رغم اینکه شبکه برق این مکان که جای بسیار خطرناکی است را از شبکه خارج کرده و ایمن‌سازی کردیم اما شاهد شبکه‌های تار عنکبوتی برق در این مکان هستیم و کسبه جلوی چشمان همه برق غیرمجاز استفاده می‌کنند که خطرناک است.

  وی بیان کرد: علاوه بر این موارد با توجه به گرم شدن هوا نیاز مصرف بهینه برق برای عبور از پیک تابستانی هستیم.
 در ادامه این نشست مشکل بیمارستان شهید رجایی گچساران هم مطرح شد و آنطور که صابر مرادیان معاون دانشگاه می‌گوید در طول عمر ۴۶ ساله این بیمارستان به جای اینکه فاضلاب به بیرون هدایت می‌شد معلوم نبود به کجا می‌رفت و دانشگاه هفته گذشته متوجه شده طی چند بازدید این موضوع را به وزارت بهداشت منعکس می‌کند.
 معاون دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: حوزه استانداری را هم در جریان این مشکل قرار دادیم و چندین گروه مشاور مقاوم‌سازی از بیمارستان بازدید کردند که ساختمان باید مقاوم‌سازی شود.
 اما سید انتظام سهمگین معاون فنی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در ادامه این جلسه با بیان اینکه موارد زیادی از وضعیت ساخت و سازهای ناایمن را در زمان استانداران مختلف مطرح کردیم اما کاری از پیش گرفت گفت: بازار سنتی یاسوج که چند سالی است احداث شده آسیب‌های زیادی را در پی دارد. 
وی با بیان اینکه بازار عمده‌فروشان لکه ننگی بر پیشانی شهر یاسوج است، گفت: سرانه تجاری در شهر یاسوج ۱۰ برابر کشور است.
 سهمگین بیان کرد: یکی از عارضه بزرگ در شهر یاسوج دلالی و واسطه‌گری است و ریشه آن هم شهرداری یاسوج است، شهرداری برون‌سپاری‌ها را به ظاهر به دفاتر واگذار می‌کند اما این دفاتر با جان مردم بازی می‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
اخ برا شهری ک شهردار نداره
Iran, Islamic Republic of
اینو هم جز اولین بنویسید
مرکز استانی بدون شهردار
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
ای کاش معاون استاندار از انتصابات جدید در شهرداری یاسوج هم پرده بر می داشت که دلیل اینکه شهرداری یاسوج در حقوق ومزایای کارگران خود مانده دلیل انتصابات قومی قبیله ای جدید از طرف شورای شهر چیست اگر قراره پاکسازی و شفاف سازی بشه از خود همین ادارت صورت بگیره و سازمان بازرسی و قوه قضایه دست به کار بشن وگرنه چه فایده گرفتن این جلسات که هیچگونه خروجی نداره حتما باید حادثه ای مثل متروپل در استان ما صورت بگیره تا اون موقع همه اماده برای پیدا کردن و دستگیری مجرم باشن
Romania
با عرض سلام و خسته نباشید ،
در محدوده روستای حسین آباد دشتروم کنار اولین پل هوایی ، لاین برگشت به شهر شخصی. در جلوی مغازه جوشکاری خویش اقدام به ریختن نخاله کرده ، که این امر باعث سد معبر و حریم پیاده رو عمومی گردیده است ، لذا خواهشمند است در سریع ترین زمان ممکن اقدامات لازم را بعمل آورید
نقیبی
Romania
با عرض سلام و خسته نباشید ،
در محدوده روستای حسین آباد دشتروم کنار اولین پل هوایی ، لاین برگشت به شهر شخصی/ در جلوی مغازه جوشکاری خویش اقدام به ریختن نخاله کرده ، که این امر باعث سد معبر و حریم پیاده رو عمومی گردیده است ، لذا خواهشمند است در سریع ترین زمان ممکن اقدامات لازم را بعمل آورید
آیا پوتین می‌تواند؟

آیا پوتین می‌تواند؟

اتحاد جماهیر شوروی به دلایلی که غربی‌ها دوست دارند به آن اشاره کنند از هم فرونپاشید بلکه ...
پریدن مرغ از سفره‌ها

پریدن مرغ از سفره‌ها

 مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران می‌گوید: اکنون قیمت مرغ زنده در بازار به‌طور ...
امتداد همیشگی شریعتی

امتداد همیشگی شریعتی

تغییر، نیازمند همبستگی است و رؤیای مشترک لازمه همبستگی. افراد پراکنده و جدا از هم و فاقد ...
فایل های مرتبط
1