تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۵۱
کد مطلب : ۴۴۷۵۸۳
نمایندگان مجلس در باره کلیات طرح شفافیت قوای سه‌گانه توضیح می‌دهد

نور شفافیت بر تاریک‌خانه‌های شرکت‌های دولتی

۰
نور شفافیت بر تاریک‌خانه‌های شرکت‌های دولتی
کبنا ؛نائب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس معتقد است به دنبال تصویب "کلیات طرح شفافیت قوای سه گانه" تاریکخانه‌های صورت‌های مالی، دارایی‌ها، املاک و ساختمانها و قراردادهای شرکت ملی گاز و پتروشیمی روشن خواهند شد.
نصرالله پژمان فر با اشاره به تصویب "کلیات طرح شفافیت قوای سه گانه" در صحن علنی مجلس امروز، گفت: طرح شفافیت قوای سه گانه به این دلیل کلید خورد که مردم از پشت صحنه‌های قراردادها و تصمیم‌گیری‌ها در سطح کلان بی‌خبر بوده و این مسئله گاهی ظلم به مردم، بیت المال و حقوق عمومی را به دنبال داشته است به همین دلیل نمایندگان در تصویب این طرح به اجماع رسیدند.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به‌یقین شفافیتی که منجر به از بین رفتن فساد و بی‌عدالتی شود از این طریق امکان‌پذیر است به همین دلیل تصمیم بر این شد که شفافیت را از خودمان آغاز کنیم و بدون هیچ مقاومتی در راستای تحقق وعده خود به مردم که همان شفافیت است قدم برداشتیم.
پشت پرده واگذاری‌ها با نهایی شدن طرح مجلس روشن می شود
وی اظهار کرد: متاسفانه اسامی بدهکاران کلان بانکی افشا نمی شود به همین دلیل آن‌ها باز هم در موقعیت‌های دیگر با لابی‌گری اقدام به دریافت تسهیلات بانکی می‌کنند یا اینکه مجوزهای آموزشی مانند مجوز راه‌اندازی مدرسه غیرانتفاعی و دانشگاه‌های بخش خصوصی به افراد بدون ضابطه داده می‌شود، ضمن آنکه واگذاری‌ها در حوزه صنعت، معدن و تجارت داد مردم را درآورده و به‌یقین تا پشت پرده‌ این واگذاری‌ها شفاف نشود نمی‌توان آن‌ها را متوقف کرد.
نائب رئیس کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی معتقد است به دنبال  تصویب "کلیات طرح شفافیت قوای سه گانه" تاریکخانه‌های صورت‌های مالی، دارایی‌ها، املاک و ساختمانها و قراردادهای شرکت ملی گاز و پتروشیمی روشن خواهند شد./
ابعاد طرح شفافیت قوای سه گانه/گام تاریخی مجلس برای افزایش سرمایه اجتماعی نظام
موسوی با تشریح برخی ابعاد و ویژگی‌های طرح شفافیت قوای سه گانه از این طرح به عنوان نقطه عطفی در شفافیت دستگاه‌های مختلف یاد کرد و گفت: با این مصوبه مجلس به یکی از وعده‌های خود به مردم عمل کرده و با شفاف کردن فرایندهای سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی و اجرایی در کشور گام تاریخی برای افزایش سرمایه اجتماعی نظام برداشته شد.
 سید نظام الدین موسوی سخنگوی هیات رئیسه مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به رای مهم نمایندگان مجلس یازدهم به کلیات "طرح شفافیت قوای سه گانه"، گفت: یکی از موضوعاتی که نمایندگان از نخستین روزهای مجلس یازدهم دنبال می‌کردند، تصویب قانونی برای شفافیت بود چراکه معتقدیم با شفافیت در حوزه های سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی و اجرایی می‌توانیم علاوه‌بر بهینه کردن فرآیندها و امور، فسادهای احتمالی و رانت‌ها را کاهش دهیم.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شواری اسلامی با بیان این که شفافیت از مقوله‌های مهم برای تقویت رابطه مردم با نظام است، افزود: شفافیت ازجمله مقوله‌های بسیار موثر در بهبود سیاستگذاری و تصمیم‌گیری و اجرا است که درصورت اجرای دقیق به اصلاح آسیب‌های حکمرانی و ایجاد یک ساختار برای حکمرانی نو می‌انجامد.
موسوی با بیان این که اجرای طرح شفافیت قوای سه گانه به افزایش آگاهی عمومی مردم از آنچه در حکمرانی می‌گذرد منجر می شود، اضافه کرد: اگر مقوله شفافیت با دقت و درجای صحیح خود اجرا شود به یکی از ارکان بنیادین در افزایش سرمایه اجتماعی نظام جمهوری اسلامی تبدیل می شود.
وی افزود: مقوله شفافیت در اصول دینی ما نیز مورد تاکید قرار گرفته است و رهبر معظم انقلاب نیز چند سال قبل تاکید کرده بودند که «مسئولان جز در موارد نظامی، امنیتی و اموری که با دشمن مقابله داریم، باید شفاف باشند و هیچ رازی را از مردم پنهان نکنند» و براساس این سیاست کلان مجلس یازدهم کلیات طرح شفافیت قوای سه گانه را امروز تصویب کرد و فرآیند بررسی جزئیات آن نیز آغاز شده و امیدوارم به نتایج بسیار خوبی برای کشور منجر شود.
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با بیان این که در این طرح، مجلس شفافیت را از خود آغاز کرده است، مطرح کرد: در ماده اول این طرح که ان‌شاءالله به قانون تبدیل خواهد شد، به مجلس شورای اسلامی و دستگاه‌ها و نهادهای ذیل آن اشاره و بر شفافیت آن‌ها تاکید شده است.
وی اضافه کرد: براساس این طرح باید آرای ماخوذه نمایندگان به تفکیک اسامی موافق، مخالف، ممتنع و افرادی که در رای‌گیری شرکت نکرده‌اند در پایگاه اطلاع‌رسانی مجلس منتشر شده و در دسترس عموم قرار گیرد، البته این بند فقط شامل مجلس نیست و هیات وزیران، شوراهای اسلامی شهر و روستا و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز مطابق مفاد این طرح باید آرای خود را منتشر کنند.
این نماینده مجلس با تاکید بر این که شفاف شدن آراء و دیدگاه‌ها در قوای سه گانه اقدامی بسیار مهم محسوب می‌شود، ادامه داد: طبق این طرح جلسات دولت و دستگاه‌های اجرایی ازجمله شرکت‌های دولتی -که تصمیم‌گیری و هزینه‌کرد بودجه‌ها در برخی از آن ها متاسفانه پشت درهای بسته و در اتاق‌های تاریک انجام می‌شد- شفاف خواهند شد و نورافکن این طرح سبب شیشه‌ای شدن این ساختارهای مبهم و رازآلود می‌شود.
موسوی تصریح کرد: همچنین نهادهایی همچون صداوسیما و موسسات و ارگان‌هایی مانند اتاق‌های بازرگانی، شوراهای شهر و روستا و... نیز براساس این طرح شفاف می‌شوند که می‌تواند به مردمی شدن سیاستگذاری ها و عملکردها بی‎انجامد.
عضو کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس افزود: همچنین براساس طرح مجلس قوای سه گانه و دستگاه‌های ذیل آن ها باید هزینه‌های خود را صورت شفاف به مردم اعلام کنند گفت: انتشار عمومی صورتهای مالی و اطلاعات اموال، درآمدها و هزینه‌ها، تسهیلات، املاک، کمک‌ها و واگذاری‌های بلاعوض، انتشار متن، متمم و الحاقات تمامی معاملات، انتشار فرصت‌های اشتغال و جذب نیروی انسانی و همچنین انتشار عمومی فرصت‌های سرمایه‌گذاری از دیگر ویژگی‌های مهم این طرح است که نقش مهمی در جلوگیری از فسادهای احتمالی و رانتخواری‌ها خواهد داشت.
عضو هیات رئیسه مجلس درباره فرآیند بررسی این طرح در مجلس نیز تاکید کرد: پس از رای مجلس به کلیات این طرح، هم اکنون بررسی جزئیات آغاز شده و ان‌شاءالله جزئیات آن نیز هفته آینده در مجلس جمع‌بندی و تصویب خواهد شد.
اقدام مجلس نور شفافیت را به تاریک‌خانه‌ها شرکت های دولتی رساند
احد آزادی خواه سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در خصوص ابعاد مختلف طرح شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها، گفت: امروز مطالبه مردم از مجلس انقلابی در حد علی خود به تصویب رسید. نمایندگان، دیوان محاسبات، دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌های دولتی، نهادهای عمومی غیر دولتی و موسسات مختلف ملزم به شفافیت در حوزه کاری خود شدند.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه شفافیت‌ می‌تواند در حوزه سلامت اقتصادی، گشایش اقتصادی، سرعت دهی به سرمایه‌گذاری‌ها، تجارت بین المللی، افزایش تراز تجاری کمک کند، عنوان کرد: شرکت‌های دولتی مانند پالایش و پخش فرآورده های نفتی و شرکت گاز نیز مشمول قانون شفافیت می‌شوند و از آنجایی که همواره نمایندگان نگران بودند تمرکزی بر روی بودجه این شرکت‌ها نیست این طرح مصارف، درآمدها و منابع آنها را ساماندهی می‌کند.
وی با بیان اینکه با وجود شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها می‌توان در حوزه پیشرفت اقتصادی، اشتغال و تولید با نگاهی دقیق، بدون رانت و سوء استفاده اقدامات را پیش برد، تصریح کرد: مردم دسترسی به اطلاعات و تصمیمات به برخی از نهادها نداشتند و این نیاز برای شفاف‌سازی آنها وجود داشت.
سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، عوان کرد: امروز با تصمیم نمایندگان در تصویب طرح شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها نور شفافیت به تاریک‌خانه‌ها رسیده و مردم می‌توانند در ویترینی شفاف به هرآنچه که علاقه مند هستند در حوزه مصوبات شوراها، تصمیمات و اقدامات اقتصادی، درآمدهای مالی، پاداش ها و پرداخت‌ها دسترسی و نظارت داشته باشند.
مصوبه مجلس عملکرد بانک‌ها را شفاف می‌کند
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید با تصویب کلیات «طرح دو فوریتی شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها» در نشست امروز پارلمان، علاوه بر اینکه عملکرد بانک‎‌ها شفاف می‌شود، کارآیی شرکت‌های دولتی نیز ارتقا می‌یابد.
مهدی طغیانی با اشاره به تصویب کلیات «طرح دو فوریتی شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها» گفت: در حال حاضر براساس قوانین بازار سرمایه، شرکت‌های بورسی باید اطلاعات را شفاف و روشن به سهامداران اطلاع دهند در واقع شرکت‌هایی که دارای سهامداران عام هستند علاوه بر درج اطلاعات در سامانه بورس، این داده‌ها را در سایت شرکت نیز بارگذاری می‌کنند که این رویه موجب شفافیت شده است در واقع با این روش افراد از عملکرد شرکت‌ها اطلاع پیدا می‌کنند و نظارت بیشتری بر عملکرد هیات مدیره و مدیرعامل اتفاق می‌افتد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: شرکت‌های دولتی که به نوعی متعلق به تمامی مردم ایران هستند، شفافیت شرکت‌های بورسی را ندارند و در این شرکت‌ها اطلاع‌رسانی‌ها دقیقی صورت نمی‌گیرد و صورت‌های مالی روشن و شفاف نیست.
طغیانی تصریح کرد: هرچند دولت و وزارت امور اقتصادی و دارایی، اقداماتی برای اطلاع‌رسانی و انتشار صورت‌های مالی انجام داده‌اند اما این امر به معنای شفافیت تمامی اطلاعات نیست و موضوعاتی مانند اینکه چه کسانی اعضای هیات مدیره هستند، این اعضا چگونه انتخاب می‌شوند و... جزو مواردی است که همچنان در شرکت‌های دولتی روشن نیست در حالیکه با مصوبه امروز مجلس درباره شفافیت، همه آنچه درباره شرکت‌های دولتی است، شفاف می‌شود و مردم از آنچه در این شرکت‌ها اتفاق می‌افتد، آگاه خواهند شد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه این مصوبه به نظارت بیشتر مردم بر عملکرد شرکت‌های دولتی کمک کرده و منجر به کارآیی بهتر این شرکت‌ها خواهد شد، ادامه داد: متاسفانه وضعیت موجود نتوانسته حداقل‌ انتظارات درباره کارآمدی در شرکت‌های دولتی را برآورده کند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: همه شرکت‌های دولتی از جمله شرکت‌های گاز، آب، برق و بانک‌های دولتی مشمول این قانون می‌شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما

مسئولان به جای دست کردن در جیب مردم، با رانت‌خواری و ویژه‌خواری مبارزه کنند

مسئولان به جای دست کردن در جیب مردم، با رانت‌خواری و ویژه‌خواری مبارزه کنند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه بار اصلی مشکلات بر دوش مردم است، گفت: مسئولان ...
محاکمه یاران روحانی

محاکمه یاران روحانی

 «بيش از 500 هزار نفر از دانشجويان، طلاب و اقشار مختلف مردم با امضاي نامه‌اي از حسن روحاني ...
عصبانیت از قانون‌شکنی‌های زاکانی

عصبانیت از قانون‌شکنی‌های زاکانی

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران وضعیت رعایت قانون در شهرداری ...
1