تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب : ۴۴۷۵۶۰
شکست یا موفقیت در تجربه استاندار بومی؛

از حاج حسینی تا احمدزاده

۲۴
۱
از حاج حسینی تا احمدزاده
کبنا ؛ دبیر سیاسی کبنا نیوز - بعد از استقرار برخی نهادها و سازمان‌های مدرن همچون دولت و مجلس در ایران معاصر سال‌ها و بلکه دهه‌ها زمان لازم بود تا مدیریت آنها در مناطق بومی به مردم همان دیار واگذار شود.
بعد از 24 دوره انتخابات مجلس شورای ملی در کهگیلویه و بویراحمد که در چندین دوره بصورت مشترک با بهبهان و یا فارس برگزار می‌شد بعد از انقلاب اسلامی در همان اولین دوره در 24 اسفند 1358 نوبت به یک کهگیلویه وبویراحمدی رسید تا اولین بومی منتخب در مجلس شورای اسلامی باشد. بهرام تاجگردون اولین نماینده بومی بود که از حوزه انتخابیه کهگیلویه و گچساران به مجلس راه پیدا کر، اتفاقی که البته چهار سال بعد برای حوزه انتخابیه بویراحمد افتاد.
اما این اتفاق در حوزه فرمانداری کل و بعدها استانداری به این زودی رخ نداد و چندین دهه زمان بیشتری لازم بود تا این بار نماینده دولت در استان به یک نیروی بومی برسد. آغاز دولت احمدی نژاد در سال 1384 و نفوذ نماینده وقت بویراحمد در مجلس شورای اسلامی یعنی ستار هدایتخواه دولت، شخص رئیس جمهور و مصطفی پورمحمدی وزیر کشور وقت را قانع کرد تا سید مسعود حسینی نماینده سابق بویراحمد به عنوان اولین استاندار بومی استان انتخاب و معرفی شود.
دوران استانداری مسعود حسینی به تبع کشور یک دستی کامل در عرصه‌های مختلف مدیریتی و قدرت در استان حاکم بود. در اولین انتخابات مجلس بعد از روی کار آمدن دولت احمدی نژاد یعنی انتخابات مجلس هشتم در سال 1386 سه نماینده کاملاً اصولگرا از سه حوزه انتخابیه استان به مجلس راه پیدا کرد و عملاً هیچ مجالی برای اصلاح طلبان در آن عرصه وجود نداشت. اما حاج مسعود از روز اول یک اپوزیسیون درون اصولگرایی قدرتمند در مقابل خود داشت و آن هم کسی نبود به جز حاج محمد رحیم دهراب پور که در دوران تنهایی محمود احمدی نژاد در دور اول انتخابات که روایت است مسعود حسینی و هدایتخواه از یکی دیگر از نامزدها حمایت می‌کردند رئیس ستاد احمدی نژاد در کهگیلویه و بویراحمد بود.

دهراب پور انتظار داشت که خود به عنوان استاندار انتخاب می‌شد اما نفوذ نماینده وقت بویراحمد عملاً چنین امکانی را از بین برد و نه تنها دهراب پور استاندار کهگیلویه و بویراحمد نشد که خصم اصلی وی یعنی سید مسعود حسینی به استانداری رسید تا این آغاز یک جدال بی پایان در طول 8 سال دولت احمدی نژاد در استان باشد. گفته می‌شود تلاش‌های زیادی برای همراهی و یا قانع کردن دهراب‌پور به پرهیز از مخالفت و یا سکوت انجام شد و حتی مسعود زریبافان معاون و رئیس وقت بنیاد شهید کشور به نمایندگی از احمدی نژاد برای دلجویی به خانه وی رفت اما «دهراب پور» کوتاه نیامد تا این سماجت دهراب پور که نقل است روزی احمدی نژاد در نشستی در ساختمان مجلس قدیم وی را با لفظ «مرد بزرگ» صدا کرده بود و همچنین عملکرد پرانتقاد «سید مسعود حسینی» در حوزه‌های مختلف دولت را قانع کرد تا در دوره وزارت سردار نجار عذر «سید مسعود حسینی» بعد از سه سال و یک ماه خواسته شود.
چهره شرکت کنندگان در جلسه تودیع حاج مسعود و یک جانشین جدی و اصطلاحاً خشک یعنی قوام نوذری بخوبی نشان می‌داد که مرکز از عملکرد حسینی راضی نبوده است.
خیلی زود «دهراب پور» و «قوام نوذری» به هم نزدیک شدند و یک جدال شدیدتری میان طیف «هدایتخواه» و نزدیکان استاندار جدید که اکثر معاونین و تعدادی از مدیرانش را از چهارمحال بختیاری آورده بود شکل گرفت.
حواشی مربوط به اسفندیار رحیم مشایی و نامه‌ی حمایت از وی که گفته می‌شود قوام نوذری دانسته یا نادانسته آن را امضا کرد مجالی برای ماندن نوذری باقی نگذاشت و وی 18 تیر 1390 از کهگیلویه و بویراحمد رفت تا هر دو استاندار بعد از وی نیز غیر بومی باشند.
عملکرد «سید مسعود حسینی» این ظن را پدید آورد که مرکز بعد از آن به نیروهای بومی اعتماد نخواهد کرد ولی آغاز دولت حسن روحانی بار دیگر این فرصت را برای نیروی بومی بوجود آورد و کلید استانداری به «سید موسی خادمی» تکنوکرات جوان و تحصیل کرده هم استانی رسید که پیشتر سابقه معاونت استانداری کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر را در کارنامه خود داشت. موسی خادمی در حالی از سوی رحمانی فضلی به این سمت انتخاب شد که در روزهای اول و در میان انبوه گزینه‌های هم استانی هیچ نامی از وی در میان نبود. معرفی او اما با مخالفت‌هایی مواجه شد که برخی از مخالفت‌ها به واسطه انعطاف خادمی خیلی زود مدیریت شد اما مخالفت یک طیف پر سروصدا در شهرستان کهگیلویه تا پایان ادامه داشت. قادر لاهوتی و نزدیکانش تا پایان علیه خادمی موضع داشتند و از این موضع خود کوتاه نیامدند بویژه که آنها اعتقاد داشتند که استاندار و حلقه اطراف وی از جمله در دفتر حوزه استاندار در انتخابات مجلس دهم از گزینه آنها حمایت نداشته است و بیشتر علاقه مند به پیروزی عدل هاشمی پور بودند. خادمی به نسبت مسعود حسینی از بابت توجه به موضوعات قومی بیشتر مورد انتقاد بود و منتقدین وی بر حمایت خادمی از چند مدیر ضعیف هم طایفه‌ای خادمی انگشت می‌گذاشتند. هم چنین حضور یک نماینده قدرتمند در این دوره یعنی «غلامرضا تاجگردون» کار را برای مدیریت استان سخت‌تر هم می‌کرد که تلاش می‌شد چنین موضوعی به چشم نیاید.
خادمی در طول دوره مدیریتش به عنوان یک نیروی بومی در مجموع در نسبت با «سید مسعود حسینی» عملکرد قابل قبول‌تری داشت و نشانه اصلی این ادعا تأیید دولت وقت برای ادامه کار وی در یک استان نسبتاً بزرگتر به عنوان استاندار بود و در نهایت نیز تنها 9 روز مانده به چهار سالگی استانداری‌اش در کهگیلویه و بویراحمد در 31 شهریور 1396 از استان رفت. خادمی در لرستان نیز تا پایان دولت و با وجود برخی اتفاقات باقی ماند و حالا یک رزومه بالا برای آینده در کارنامه خود دارد.

در دولت روحانی ثبات بسیار بیشتری به نسبت دولت احمدی نژاد در عرصه مدیریتی برقرار بود ولی با این وجود دو استاندار غیر بومی دیگر بعد از خادمی به استان آمدند که البته استاندار اول یعنی علی احمدی خود اصرار به رفتن داشت ولی حسین کلانتری یک دوره مدیریتی دو ساله نسبتاً قابل قبولی به همراه معاون قدرتمند سیاسی و امنیتی خود یعنی احد جمالی در استان کهگیلویه و بویراحمد به جا گذاشت.
با شروع فرآیند انتخاب استانداران در دولت ابراهیم رئیسی این بار و به مدد دو تجربه قبلی رایزنی و گمانه زنی‌های بیشتر و جدی‌تری برای قانع کردن تهران به معرفی یک استاندار بومی به جریان افتاد   و در این میان نیز نیروهای مستعد زیادی برای چنین سمتی وجود داشت.
 در این دوره بعد از تاکید وزیر کشور به مشورت گیری و اعمال تصمیم از نمایندگان مجلس تا حدود زیادی شاهد فعالیت نمایندگان برای گزینه‌ی مورد نظر خود بودیم. اما روابط قبلی یک گزینه هم استانی در قوه قضائیه با مقامات تأثیر گذار دولت جدید یعنی علی احمدزاده از همان ابتدا وی را بر سر زبان‌ها انداخت و خیلی زود نمایندگان مجلس مجبور به همراهی و تأیید وی شدند تا در نهایت و با حضور احمد وحیدی وزیر کشور در سالن بزرگ کتابخانه بهمن بیگی دانشگاه یاسوج و دقیقاً 8 سال بعد از همان 31 شهریور سال 92 که رحمانی فضلی در سالن کوچک فرهنگ و ارشاد اسلامی موسی خادمی را به عنوان استاندار معرفی کرده بود، علی احمدزاده به عنوان سومین استاندار بومی و دومین استاندار اصولگرای استان معرفی شود.
دست بر قضا این بار استاندار بومی از شهرستان گچساران بود تا در عمل و بعد از حسینی از بویراحمد و خادمی از کهگیلویه  عدالتی در توزیع جغرافیایی استانداران بومی صورت گرفته باشد.
«احمدزاده» اما تاکنون َآن صلابت ابتدایی دو استاندار قبلی را نداشته است که بخشی از این موضوع  را باید ذیل وضعیت کلی کشور و شرایط سخت اقتصادی دید. اما دلایل دیگری در این میان نیز دیده می‌شود از جمله آن که یک انسجام سیاسی و جریانی در استان و عرصه مدیریتی استان دیده نمی‌شود و نشانه‌ای از حضور یک دولت جدید و عناصر آن در استان کهگیلویه و بویراحمد مشاهده نمی‌شود. نمایندگان و بویژه نماینده مرکز استان تشکیلات و ساختار نیروی انسانی و سیاسی خود را دارند و اصولگرایان نیز نه تنها هیچ نزدیکی با وی ندارند که در ضدیت شدید با هم به سر می‌برند. برای محمد موحد نیز اطرافیانش بیش از هر جریان سیاسی اولویت دارد و حتی در کهگیلویه وی همچون روشنفکر در بویراحمد متهم به استفاده از مدیران از یک تبار و طایفه خاص است.
 سید ناصر حسینی نیز عملاً کمترین حضور و ظهور را در عرصه سیاسی استان کهگیلویه و بویراحمد در طی این مدت داشته است.
به اتکا اظهارات احمدزاده در چندین نوبت استقلال استاندار در تصمیم گیری مورد خدشه اساسی بوده است و خود تاکنون در نقش یک منتقد علیه استانداری عمل و صحبت کرده کرده است. معرفی جواد هاشمی به عنوان معاون سیاسی  و گره خوردن کار وی در طول پنج ماه سبب شکل گیری حواشی زیاد در این حوزه و تعطیلی کار شده بود که در نهایت چند وقت این موضوع تعیین تکلیف شد.
منتقدین احمدزاده همچنین نسبت به ادامه کار مدیران دولت قبل بعد از حدود یکسال از روی کار آمدن دولت جدید معترض هستند و در چندین مورد نیروهایی که به عنوان مدیر جدید معرفی شده‌اند اند نیز به عنوان وابستگان دولت قبل معرفی شده‌اند.
فضای سیاسی استان تاکنون یک فضای سرد و ملال انگیز بوده است. مدیران جدید در مقایسه با مدیران قبلی به نظر دارای برخی ضعف‌ها و ایرادات هستند و در عمل نیز اتفاق خاصی در حوزه بودجه نه تنها نیفتاده است که یکی از نمایندگان مجلس با نطق خود کاهش بودجه را تأیید کرد. همیشه احوال موضوع استاندار بومی دارای مخالفان و موافقان بوده است. مخالفین استاندار بومی در یک استان قومی را اشتباه و گرفتار شدن مدیریت استان در مناسبات و ملاحظات قومی می‌دانند. آن‌ها معتقدند استان نیازمند یک استاندار غیر بومی ملی با ظرفیت ارتباطی بالاست. این گروه بر این باورند استاندار بومی منجر به تقسیم بندی و سهمیه بندی شهرستانی و یا قومی مدیران خواهد شد که در آخرین مورد اظهارات احمدزاده در رابطه با  توجه به تقسیم بندی در معاونت‌ها به شهرستان‌های مختلف را مثال می‌زنند. اما  طرفداران گزینه بومی بر این باورند که استاندار بومی یعنی توجه به نیروی انسانی استان و بالا رفتن اعتماد بنفس عمومی. آن‌ها همچنین معتقدند استاندار بومی البته منوط به انتخاب یک نیروی قوی فرصت شناخت و ارتباط بیشتری برای مدیریت استان خواهد بود.

عملکرد احمدزاده برای موافقان و مخالفان تعیین کننده خواهد بود او تا این جای کار هرگز در هیبت و هیأت یک استاندار قدر و توانمند ظاهر نشده است و چند وقت پیش در لیستی که ادعا می‌شد گمانه زنی از تصمیم دولت برای یک سری تغییرات گسترده است نام استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در آن لیست دیده می‌شد. در بدترین حالت استانداران در یک دوره دو ساله بویژه تا برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی حفظ و تحمل خواهند شد که بعد از آن متناسب با تغییر ترکیب نمایندگان مجلس و یا تصمیمات جدید تغییرات اتفاق خواهد افتاد.
 اما هر چه هست فعلاً فضای مدیریتی استان نتوانسته است افکار عمومی را قانع کند که مدیران جدید مدیرانی قوی و اهل کار هستند که البته منتقدین درون اصولگرایی که به شدت در کمین لغزش و اشتباهات این مدیران هستند این موضوع را نتیجه دخالت نمایندگان در عزل و نصب‌ها و تحمیل نیروهای حلقه خود می‌دانند که استاندار نیز با این خواسته‌ها همراهی داشته است. برخی دیگر از منتقدین در سطحی بالاتر حتی خود استاندار را نیز نتیجه یک تقسیم کار میان استاندار و نمایندگان می‌دانند. البته چنین موضوعاتی همیشه مطرح بوده است و تنها عملکرد و کارنامه استاندار می‌تواند خلاف چنین ادعایی را در عمل ثابت کند. در این دوره و بر خلاف دوره استانداری خادمی مجموعه مدیریتی استان فاقد رسانه‌های تاثیرگذار و مشاورین و همراهان جدی است و حتی به نظر می‌رسد استانداری روابط عمومی و استاندار مشاور و تیم ندارد که شاید بخشی از کار نتیجه همان ضعف مدیریتی باشد. در این دوره هر تغییر و تحول و یا کوچکترین اتفاق عمرانی و کاری خیلی زود توسط ارگان‌های نمایندگان مصادره می‌شود و نقشی در حد یک شرکت کننده در مراسمات و برنامه‌ها برای استانداری تعریف می‌شود.
 زمان در حال سپری شدن است و خیلی سریع فرصت به پایان خواهد رسید اما بدون شک نحوه عملکرد احمدزاده تنها ملاک قضاوت برای ابقا و یا کنار گذاشتن وی و همچنین عدم اعتماد به نیروی بومی در این دولت خواهد بود.
تاکنون از مجموع بیست و یک استانداری که در جمهوری اسلامی ایران کلید ساختمان قدیمی و فرسوده استانداری کهگیلویه و بویراحمد در میدان استانداری سابق را در دست داشته‌اند تنها سه سهمیه به نیروهای بومی استان رسیده است که سهم کمی است و شاید بخش‌هایی از این اتفاق طبیعی و محصول نگاه و تحلیل‌های سیاسی، منطقه‌ای، امنیتی و ... باشد اما هر چه بوده است یک استاندار قوی بومی با عملکرد قوی خود می‌تواند این نگاه و ارزیابی را تغییر دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما

صداقت
Iran, Islamic Republic of
بنظرم احمدزاده ضعیف ترین است...
Iran, Islamic Republic of
تنها چیزی که با این استانداران تغییر کرده دریاسوج جای طرفداران هدایت خواه وزارع وروشنفکر دردهدشت موحد درگچساران تاجگردون با حسینی بوده.زمانی پتروشیمی دست تاجگردون بود والآن افتاده دست بحربنی که بدون آزمون هرکه را دلش میخواد میبره داخل یه آزمون و۱۰۰درصد خلاف برکزار کردند که مشخصه چه کسانی رفته اند داخل وچه کسانی حذف شده اند .چرا جلوی این بی عدالتی وظلم گرفته نمی شود
رضا
Iran, Islamic Republic of
سلام
واقعا استان بی درو پیکر استان ک.ب هست
به نظر شما این استاندار هست ؟ واقعا برای کشورم و مردم استا نم متاسفم در حد مدیر اداره هم نیست
Iran, Islamic Republic of
احمدزاده ضعیف ترین استاندار استان از اول انقلاب تا الان بوده و باید یک استاندار قوی و انقلابی غیر بومی جایگزین شود.

با آمدن این آقا حامیان اصلی دولت که سابقه ی بیشتری در حمایت از رئیس جمهور دارند،به حاشیه رقته اند و فقط بستگان تمایندگان و استاندار،بدون شایستگی مناصب را اشغال کرده اند.
Iran, Islamic Republic of
موفق تربن اتها خادمی بوده
هم استانی
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه در استان ما بخاطر طایفه گرایی و سیاست زدگی بیش از حد وقتی فردی بومی هر مسئولیتی بگیرد افرادی از سایر طوایف جو رو برای ایشان خراب میکنن و از طرفی هم طایفه ای های مدیر که متاسفانه اکثرا توقعات نا به جا دارند و چون اون مدیر از پس براورده کردن خواسته های انان برنمیاد بازهم علیه مدیر جوسازی میشه.بخاطر همین مدیربومی خیلی سخت جواب میده
از طرفی مدیرانی که گفتین خصوصا کلانتری و جمالی هیچ کار مثبتی انجام ندادند و فقط و فقط حرف و وعده های الکی و شاید جلوی رسانه ها سیاست های الکی و آبکی ، وگرنه هیچ کار مثبتی در زمان این دو عزیز انجام نگرفت
مثلا کلی و کلی پروژه کلنگ زدن که هیچکدوم ماده ۲۳ نداره و الان همشون بدون بودجه و اعتبار موندن رو دست دولت جدید و چون خلاف قانون هستن فقط دردسرش مونده
و رسانه ها و عامه مردم فکر میکنن چقد خوب بودن پروژه هایی رو کلنگ زنی کردن در صورتی که همش خرابکاری بود

رسانه ها هم متاسفانه در کوبیدن نیروهای بومی استان تخصص دارند
همین کلانتری و جمالی اگه بومی بودند تا ابد بعنوان بدترین استاندار و معاون ازشون یاد میکردین اما چون غیر بومی هستن شدن اسطوره
البته متاسفانه همیشه استان ما چوب همین خراب کردن نیروهای بومی رو خورد
چون راحت تخریب میکنیم نیروهای بومی رو
شما
Iran, Islamic Republic of
استاندار قوی تر از احمدزاده براواستلن‌نخواهد آمد و این گزارش کبنااز روی خصومت وحسادت بوده
United Arab Emirates
وه جهنم بي
الف
Romania
دکتر احمدزاده از بهترین مسولان ۴۰ سال گذشته هست واقعا،همه این و می دونن،استانی که روستاهاش به چشم مسول ندیده اند تا به زمان احمدزاده،خدا می داند از توانمندترین استانداران، هست در ضمنی که ایشون هنوزچند ماه هست که اومده،چه طور انتظار هست خرابی‌های ۸ ساله را چند ماهه جبران کند،انصاف داشته باشید
Iran, Islamic Republic of
بین استانداران بومی قویترین ،دکنر خادمی بوده ،ضعیف ترین هم اقای حسینی بوده ،زمان اقای احمد زاده هم متاسفانه ضعیف ترین مدیران منصوب شده ،انصافا مدیران زمان اقای کلانتر خیلی بهتر از مدیران کنونی بودن حداقل بر اساس روزومه و عملکرد خوبی که داشتن انتخاب میشدن ولی الان ملاک انتخاب نه عملکرد میباشد نه روزومه فقط براساس وابستگی به قلان نماینده .
Iran, Islamic Republic of
واقعا ضعیف ترین استاندار ی که تو عمرم دیدم
Iran, Islamic Republic of
آقای استاندار
یکی از مدیران دولت قبل عباس ظریفی می باشد که ۷,سال در دولت روحانی رئیس دانشگاه بود و الان معاون دانشگاه یاسوج است
محمدولایی
Iran, Islamic Republic of
آغای حسینی / تحویل دولت وقت داد ::::فرمود چون چندین مدرسه غیر انتفاعی وچند دانشگاه در استانه :::از محرومیت به سطح اصفهان و تهران رسیده و(((برخورداشده))) اگر حضرت آیت الله ملک حسینی نبود ::::و اطلاع رسانی درست رسانه معلوم نبود :::۰۰۰۰۰۰جالب آنکه می فرمود ماشین شخصی هم ندارد که !!!!!!
سالار
Iran, Islamic Republic of
استاندار خوب استانداری هست که به مسائل مال و عمرانی اشراف داشته باشد این دو عامل در کنار هم یعنی پیشرفت استان،با نمایندگان تعامل داشته باشد ولی در چینش مدیران حق دخالت ندهد چرا که نماینده عالی هیات دولت در استان میباشد و مدیران تحت نظر شخص استاندار بوده و این حق قانونی وی بوده و بهترین و مفیدترین و موثرترین روش انتخاب مدیر انتخاب درون دستگاهی میباشد و آنهم استعلام یا پرسشنامه و اطلاعات مدیریتی و شخصیتی را از کارکنان آن اداره اخذ نماید بعد بهترین گزینه را نه بر اساس قبیله گرایی و قوم گرایی بلکه بر اساس تخصص،تعهد،پاکدستی انتخاب نماید اگر این رویه اعمال شود قطعا تا یک دوره چهار ساله و شاید بیشتر بر این مسند خواهد نشست.
فرهاد
France
استانداری که مدیرش / باشه عملکردش بهتر از اینم نمیشه...
Iran, Islamic Republic of
در استان ما در هر دستکاه یهمشت ادم علاف و خود توانمند پندار حق به حانب هست که فقط کارشون مزاحمت برا دیگران هست و امکان اعمال مدیریت درست نمیدن تا این افراد مزاحم ‌ مخرب حذف نشن همین اشه همین ماسه
Iran, Islamic Republic of
اکر بحث تخصص است استاندار باید سالیان یال دربدنه وزارت کشور ویک مهندس علمی ودانشکاهی لاشد اگر بحث انقلابیکری هست احند زاده خودش خیلی هم خوب است تازه هرچه نیرو بوده عوض کرده دربدنه اصولکرایی کلا باسواد زیاد دیده نمیشود اکثر نخبه ها با اصلاح طلبند یا به جناح وابسته نیستند معنولا آدم های بی سواد خودشان را وصل جناح میکنند برای پست کرفتن وساهد پست کرفتن همین افراد ضعیف هستیم .ما رفیقان همکلاسی خودمان را میشناسیم
Iran, Islamic Republic of
خدایی خادمینه با اینو مقایسه نکن، خادمی تحصیل کرده و با پرستیژ بی،کسیکه ۸ سال پشت سر هم استاندار بی یعنی کارش خوب بیه
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
فقط خادمی
Iran, Islamic Republic of
دکتر خادمی کمتر حرف میزد بیشتر عمل میکرد برعکس احمدزاده
بهرام بیگی
Iran, Islamic Republic of
خدا میداند صادق تر و تشکیلاتی تر و پاکدست تر و خداترس تر از حاج حسیمی در این استان مدیری نیامده .ایشان خیلی پیگیر و در زمان استانداری بی هیاهو و تبلیغات کار میکرد و رقیبش حاج دهراب پور برای ایشان سنگ اندازی کرد و انرژی را از ایشان گرفت.
Iran, Islamic Republic of
گپ مفت مزه . میشه بگی چکار کرد
Iran, Islamic Republic of
کارخانه سیمان مارگون و بیمارستان دکتر جلیل و استادیوم ورزشی یاسوج و جاده یاسوج بابا میدان ابنها چندتا از کارهایشان در بویر احمد است که بدون از هیاهو و بوق و کرنا انجام داد . قویت ین تیم ندیریتی در زمان ایشان بودند.از رهنماو منوچهر حبیبی و دانشی و صیدای و رستگار و نجفی و ...بودند
مهدی
Iran, Islamic Republic of
این استان فقط دهرابپور خراب کرد
۶ ماده مغذی مورد نیاز بدن در پیری

۶ ماده مغذی مورد نیاز بدن در پیری

اسیدهای چرب امگا ۳ می‌توانند عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا و‌تری گلیسیرید ...
رستم قاسمی چگونه بیکارترین وزیر دولت رئیسی شد؟

رستم قاسمی چگونه بیکارترین وزیر دولت رئیسی شد؟

وضعیت معیشت مردم فعلا در حدی شکننده است که در این شرایط، نیاز نخست مردم زنده ماندن است! ...
نامه‌ای خطرناک در راه است؟

نامه‌ای خطرناک در راه است؟

‌نوشتن از اوضاع پیچیده فوتبال ایران امری تکراری شده ولی اصرار بر رفتارهای عجیب‌و‌غریب ...
1