تاریخ انتشار
جمعه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۴۱
کد مطلب : ۴۴۷۲۴۳
سازمان هواشناسی اعلام کرد

هواشناسی ایران ۱۴۰۱/۰۲/۰۲؛ ورود سامانه بارشی جدید به ایران/ هشدار شدت بارش‌ در برخی استان‌ها / این استان‌ها منتظر خشکسالی شدید باشند | در کدام استان‌ها بارش‌ها مناسب بود؟

۰
ورود سامانه بارشی جدید به ایران/ هشدار شدت بارش‌ در برخی استان‌ها
کبنا ؛سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی جدید به کشور طی یکشنبه آینده از بارش باران،‌رعدوبرق و وزش باد شدید تا سه‌شنبه آینده در برخی مناطق خبر داد.
به گزارش کبنا، بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در استان‌های مازندران، گلستان،‌شرق گیلان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، شمال خراسان جنوبی، اصفهان، سمنان، یزد، کرمان، فارس، شمال بوشهر و ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های البرز و تهران در برخی ساعات رگبار باران، گاهی وزش باد شدید موقتی و رعدوبرق پیش‌بینی شده است.
فردا شنبه 3 اردیبهشت این وضعیت برای مناطق مرکز، شرق، شمال شرق و بخش‌هایی از جنوب شرق و ارتفاعات البرز ادامه خواهد داشت و بیشترین بارش‌ها در استان خراسان رضوی روی می‌دهد.
بر اساس اعلام سازمان هواشناسی یکشنبه آینده بار ورود سامانه بارشی جدید از غرب و شمال غرب، علاوه بر این مناطق در ارتفاعات  و دامنه‌های البرز نیز باعث رگبار،‌وزش باد شدید موقتی و رعدوبرق می‌شود.
دوشنبه آینده شدت و گسترش بارش‌ها افزایش یافته و استان‌های واقع در غرب، شمال غرب، جنوب غرب، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی و البرز و سواحل غربی دریای خزر را درگیر خواهد کرد. سه‌شنبه آینده شدت بارش‌ها در این مناطق افزایش یافته و در بخش‌هایی از سواحل شرقی دریای خزر، مرکز و جنوب کشور بارش خواهیم داشت.
امروز و فردا در جنوب، مرکز، شرق و شمال شرق، یکشنبه و دوشنبه آینده در شمال شرق و شرق وزش باد نسبتا شدید پیش‌بینی شده که در مناطق مستعد خیزش گردوخاک دور از انتظار نیست. همچنین امروز و فردا خلیج‌فارس مواج خواهد بود.
*توصیف سامانه اول: گردوخاک

نوع مخاطره: کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، وزش باد شدید موقت
منطقه اثر:
جمعه 1401/02/02: اصفهان، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، سمنان، خراسان شمالی و یزد.
اثر مخاطره: احتمال اختلال در پروازها، احتمال شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها و احتمال آسیب به سازه‌های موقت مانند گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی.
توصیه: احتیاط در تردد بین‌شهری به‌ویژه در جاده‌های کویری، پرهیز از حضور و حرکات ورزشی در فضای باز به‌ویژه گروه‌های حساس، احتیاط در عبور از حاشیه تابلوهای تبلیغاتی، اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های‌ نیمه‌کاره، عدم پارک خودروها اطراف موارد ذکرشده و حفاظت از صنعت کشاورزی و تمهیدات لازم در خصوص پیشگیری از خسارات احتمالی به تأسیسات حساس به گردوخاک.
*توصیف سامانه دوم: نفوذ سامانه بارشی
نوع مخاطره: رگبار باران همراه با وزش باد شدید موقت، در نواحی مستعد گردوخاک، رعدوبرق، برخورد صاعقه و تگرگ.
منطقه اثر:
جمعه 1401/02/02: مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، شمال خراسان جنوبی، یزد و ارتفاعات و دامنه‌ها در نیمه شمالی کرمان.
شنبه 1401/02/03: خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، یزد و شمال سیستان و بلوچستان.
اثر مخاطره: کاهش دید، احتمال آب‌گرفتگی محلی، لغزندگی جاده‌ها، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، احتمال برخورد صاعقه، و احتمال بارش تگرگ.
توصیه: احتیاط در سفرهای برون‌شهری، عدم توقف در حاشیه رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از کنار مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو و تمهیدات لازم در صنعت کشاورزی.

این استان‌ها منتظر خشکسالی شدید باشند | در کدام استان‌ها بارش‌ها مناسب بود؟

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با اشاره به اینکه امسال دومین سال خشکسالی است،اظهار کرد: در هفته‌های اول اردیبهشت ممکن است که میزان بارندگی‌ها مناسب باشد ولی کمبود آب را جبران نمی‌کند.

به گزارش کبنا به نقل از ایسنا،‌ احد وظیفه درباره وضعیت بارندگی در فروردین ماه اظهار کرد: میزان بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته کمی بهتر شده ولی نسبت به بلند مدت حدود۳۰ درصد بارندگی‌ها کاهش یافته  است بنابراین به طور کلی میزان بارندگی‌ها درکشور وضعیت خشکسالی شدید در غالب نقاط کشور را نشان می‌دهد و اصلا بارندگی‌ها رضایت‌بخش نیست و بسیار کمتر از حد نرمال است. 
به گفته وظیفه به دلیل اینکه سال گذشته هم بسیار سال کم بارش و استثنایی بود و امسال هم شاهد دومین سال خشکسالی هستیم،اثرات این وضعیت شدیدتر می‌شود.
رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی ادامه داد: بارندگی‌ها در استان‌های ایلام، کرمانشاه ، لرستان و همدان بسیار کاهش یافته است و حدود ۳۵ درصد تا ۶۵ درصد بارندگی‌ها زیر حد نرمال بوده است.
 وی افزود: در استان‌های تهران، قزوین، البرز و دامنه‌های جنوبی رشته کوه البرز شامل سمنان و خراسان‌های شمالی و رضوی هم بارش‌ها به شدت کاهش داشته و در این مناطق هم ۳۵ تا۴۵ درصد بارندگی‌ها کمتر از حد نرمال بوده است وآب پشت سدها و رودخانه‌ها بسیار زیر حد نرمال هستند.
وظیفه درباره میزان بارندگی‌های کشور اظهار کرد: انتظار می‌رود هفته جاری بارندگی زیادی نداشته باشیم ولی در چند روز گذشته بارندگی نسبتا خوبی را در شمال شرقی کشورمان داشتیم و هفته بعد از دوشنبه (۵ اردیبهشت) تا اواخر هفته به‌خصوص در نیمه غربی دامنه‌های البرز از جمله استان‌های چهارمحال بختیاری، لرستان، کرمانشاه، کردستان و حتی آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی بارش‌های خوبی را تجربه خواهیم کرد.
وی تاکید کرد: این بارش‌ها کمبود آب جبران را نمی‌کند بنابراین کم آبی همچنان تداوم پیدا خواهد کرد و به‌طور کلی در اریبهشت و تا اوایل خرداد که زمان مناسبی برای بارش است، بارندگی‌ها کمتر از حد نرمال خواهد بود بنابراین سال با تداوم خشکسالی ادامه خواهد یافت.

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی درباره دمای کشور اظهار کرد: دمای هوا ۱.۴ درجه بیشتر از حد نرمال است و انتظار می‌رود باقی سال‌ هم با دمای بیش از نرمال مواجه باشیم، به‌خصوص که هفته جاری در نیمه غربی کشور و در شهر تهران با دمای بالاتر از حد نرمال مواجه هستیم و از این هفته هوا گرم خواهد شد.
وظیفه در پایان تصریح کرد: از اواسط هفته آینده سه‌شنبه و چهارشنبه (۶ و ۷ اردیبهشت) دمای هوا کمی تعدیل پیدا می‌کند ولی به طور کلی برای فصل آینده انتظار داریم که دما تا ۱.۵ درجه بیشتر از حد نرمال باشد.
برچسب ها :
هواشناسی ایران سامانه بارشی ورود سامانه بارشی بارش باران بارش برف و باران بارندگی پیش بینی وضع هوا هواشناسی راه های ارتباطی دیشموک راه های ارتباطی پیش‌بینی بارش برف و باران سازمان هواشناسی کشور آذربایجان غربی آذربایجان شرقی کردستان کرمانشاه زنجان قزوین استان گیلان مازندران گلستان استان البرز تهران اردبیل بوشهر فارس هرمزگان استان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج شمال شهرستان بویراحمد میزان بارش هشدار هواشناسی شهرستان گچساران شهرستان باشت شهرستان دنا سی سخت دهدشت قلعه رئیسی دیشموک شهرستان لنده ارتفاعات دنا باشت شهرستان بهمئی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی شمال خراسان رضوی خراسان رضوی کاهش دما چهارمحال و بختیاری نقشه‌ های هواشناسی پیش بینی هوا پیش بینی وضعیت جوی چاروسا سیل آب گرفتگی یخ زدگی زنجیر چرخ بخش بوستان لیکک دشتروم سد تنگ سرخ بخش چیتاب چیتاب مه گرفتگی کارشناس هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد کبنانیوز خلیج فارس دریای خزر بندرعباس هواشناسی بندر عباس زاگرس کوه های زاگرس خوزستان هواشناسی استان خورستان گرد و خاک اهواز گرد و خاک ریزگردها کاکان پیست اسکی کاکان منطقه کاکان کشاورزان کشاورزان و دامداران روستای منصورخانی کاکان حمزه خانی شهر سی سخت دمای هوا ایلام لرستان خشکسالی
نام شما

آدرس ايميل شما

قاچاق انسان یا قاچاق مهاجر؟

قاچاق انسان یا قاچاق مهاجر؟

در چند روزی که از تعطیلات عید نوروز می‌گذرد جنجالی پیرامون حضور مهاجران افغانستانی در ...
بیداد اجاره‌ها

بیداد اجاره‌ها

تهران بنا بر اعلام مرکز آمار ایران، مستأجرنشین‌ترین استان ایران است و گزارش سازمان مدیریت ...
نماینده تبریز: مردم با قاشق روغن تهیه می‌کنند و نان قسطی می‌خرند

نماینده تبریز: مردم با قاشق روغن تهیه می‌کنند و نان قسطی می‌خرند

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: فقر در حاشیه‌های تبریز بی‌داد می‌کند بطوریکه امروز برخی ...
1