تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۰۹
کد مطلب : ۴۴۶۹۱۱
در نشست مطالبه‌گری دانشجویان یاسوج با شهردار یاسوج مطرح شد؛

دانشجویان خطاب به مقدم: تناقض‌ها را چگونه پاسخ می‌دهید؟ / از مردم عذرخواهی کنید / چگونه سر راحت بر بالش می‌گذارید وقتی که کارگران 11 ماه حقوق دریافت نکرده‌اند؟ / آقای مقدم گردن‌گیرتان خراب است و گوش‌تان در دست اعضای شورای شهر است / ماجرای لانه کبوتر در روشویی منزل مقدم! + حواشی و تصاویر

۱
۰
دانشجویان خطاب به مقدم: تناقض‌ها را چگونه پاسخ می‌دهید؟ / از مردم عذرخواهی کنید / چگونه سر راحت بر بالش می‌گذارید وقتی که کارگران 11 ماه حقوق دریافت نکرده‌اند؟ /  آقای مقدم گردن‌گیرتان خراب است و گوش‌تان در دست اعضای شورای شهر است / ماجرای لانه کبوتر در روشویی منزل مقدم! + حواشی و تصاویر
کبنا ؛
صبح امروز (24 فروردین 1400) نشست بحث و گفت‌وگوی دانشجویان با نسهتن مقدم شهردار یاسوج در محل دانشگاه آزاد یاسوج برگزار شد.
به گزارش کبنا، در این نشست، نستهن مقدم شهردار یاسوج با اشاره به سوابق خود در بسیج اظهار داشت: دانشجو محور تحول است. وی گفت: دانشجو باید مطالبه‌گر باشد.
مقدم در ادامه با زیر سؤال بردن خدمات شهرداران پیش از خود، مشکلات موجود را به گذشته نسبت داد و اظهار داشت: من شهردار 20 سال گذشته‌ی شهر یاسوج نیستم. در حالی که می‌توانم این ادعا را داشته باشم که بنده و معاونت‌ها و مسئولین میانی برای مباحث این شهر دغدغه داریم
شهردار یاسوج سپس گفت: اعتقاد من بر این است که یاسوج بر اساس ملاحظاتی مرکز استان شد. بنابراین می‌طلبد مسیرهای میانی هم برای آن تعریف کنند. ما را نباید با شهرهایی با قدمت چندصدساله مقایسه کنند. ما امروز شاید یارای مقاومت در رقابت با این استان‌ها را نداشته باشیم. اما می‌توانیم با مشارکت عمومی مردم، شهرمان را بسازیم.
در ادامه، پس از پایان بخش نخست سخنان نستهن مقدم، دانشجویان مطالبات و صحبت‌های خود را بیان کردند.
نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه خطاب به شهردار یاسوج گفت: عدم پرداخت حقوق و مزایای کارگران شهرداری به یک معضل تبدیل شده و کهنه زخمی است بر پیکره آنها؛ این موضوع وجهه خوبی برای شهرداری ندارد (این سخنان دانشجو با تشویق حضار همراه شد).
وی گفت: این موضوع نتیجه سوءمدیریت شهرداری و عدم نظارت بر اقدامات پیمانکاران است؛ نتیجه تهدید به اخراج مداوم و عملی کردن این تهدیدها است (تشویق حضار)
نماینده بسیج دانشجویی خطاب به مقدم گفت: شما گفتید برای پرداخت معوقات کارگران شهرداری، املاک را می‌فروشید. اما به نظر می‌رسد این حرکت، حرکت درستی نیست. شما می‌خواهید این املاک را بفروشید. شما می‌خواهید چه کاری انجام دهید و بعد از فروش املاک چیزی در دست ندارید و این حرکت درست نیست.
وی در ادامه با اشاره به وضعیت جمعه بازار یاسوج گفت: جمعه بازار از مهمترین معضلات فعلی شهر ماست. بیش از 900 کسبه از آن مشغول فعالیت‌اند و ماهانه عوارض به شهرداری می‌دهند. بحث نقل و انتقال این جمعه بازار سر زبان‌ها افتاده، پیچ و خم‌های این انتقال منجر به نارضایتی کسبه شده است. باید این موارد در خصوص جمعه بازار انجام شود؛ بازسازی و ساماندهی مکان فعلی، ایمن‌سازی وضعیت برق و جلوگیری از افزایش قیمت کرایه در جمعه بازار. انتظار این است که ضمن حضور در این مکان، این وضعیت هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود.
وی گفت: نبود زیرساخت از مهمترین مسائل شهر ما است. شهر باید بر اساس زیرساخت‌های اساسی رشد کند. طرح جامعه ترافیکی که چند سال است اعلام می‌شود. عدم توانایی و تکمیل در جذب بودجه باعث انتقاد مسئولین استانی از شما شده است.
وی در پایان خطاب به شهردار یاسوج گفت: ضمن عذرخواهی از مردم باید به مطالبات آنها پاسخ دهید.
یکی از دانشجویان به عنوان نماینده دانشگاه پیام نور گفت: این دانشجویان چیزی از شما نمی‌خواهند و چیزی ندارند که از دست بدهند و قطعاً این سوالات که از شما می‌پرسند از سر دغدغه آنها خواهد بود. حضور شما در اتاق شیشه ای دانشجویان را محترم می‌شماریم و از شجاعت‌تان تقدیر و تشکر می‌کنیم. ما شما را انسانی مؤدب و متین و آرام می‌دانیم؛ چرا که هیچگاه از دایره ادب خارج نشدید.
این دانشجو گفت: روزی که شهردار شدید در سال 1396 فرمودید شهرداری یاسوج بدهی 77 میلیاردی دارد، امروز چطور است؟ این بدهی‌ها کمتر یا بیشتر شده است؟

گفتید ورودی‌های شهر یاسوج در خور شأن شهروندان یاسوجی نیست. حالا بعد از پنج سال تغییر محسوسی را مشاهده می‌کنید؟
وی گفت: در المان‌های شهری کارهای خوبی کرده‌اید. اما بعضی جاها کج سلیقگی نیز صورت گرفته است. نماینده دانشگاه پیام نور با اشاره به کم‌کاری شهرداری در زیباسازی شهر برای شروع سال جدید گفت: در پایان سال گذشته، زمان فضاسازی‌ها و زیباسازی از اوایل اسفند شروع می‌شد. اما شما 4 و 5 فروردین شروع کردید.
وی با اشاره به وضعیت نامطلوب سرویس‌های بهداشتی عمومی در سطح شهر یاسوج گفت: سرویس‌های بهداشتی ما وضعیت خوبی ندارند. از یک طرف می‌گویید نیرویی برای این سرویس‌ها ندارید، از طرف دیگر نیروهای مازاد زیادی در شهرداری وجود دارد. این تناقض را چگونه جواب می‌دهید؟
در ادامه، یکی دیگر از دانشجویان در انتقاد به مقدم گفت: شما در مورد مشارکت عمومی مردم در شهرداری صحبت کردید. اما مشارکت عمومی زمانی شکل می‌گیرد که سامانه شفافیت وجود داشته باشد. اما در یاسوج این سامانه وجود ندارد و برای مسئولی که مدعی فسادستیزی است نداشتن عزم شفافیت قابل پذیرش نیست.
برای رفع ترافیک شهری برنامه چندانی وجود ندارد. در حالی که شما در مورد آن وعده‌هایی دادید؛ این وعده‌ها به کجا رسید؟
پس از پایان بخش نخست سخنان دانشجویان، مقدم شهردار یاسوج به برخی از انتقادات دانشجویان پاسخ داد. اما پیش از پاسخ، مدام به صورت اشاره به دانشجویان می‌گفت سطح سؤالات شما پایین است. وی همچنین با اشاره به حضور رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی گفت: رسانه نباید ما را مدیریت کند؛ ما باید رسانه‌ها را مدیریت کنیم.

وی گفت: دغدغه‌هایی از یکی از دانشجویان دیدم که به دغدغه نزدیک نبود. من سؤال مهم می‌خواهم.
مقدم با اشاره به مشکلاتی که از گذشته برای شهرداری به ارث رسیده است گفت: این حق را داریم بگوییم چه مجموعه‌ای را تحویل گرفته‌ایم و چه تحویل داده‌ایم.
وی گفت: در سال 1396 و 1397، با 18 ماه حقوق معوق روبرو بودیم. در 98 این معوقات را به صفر رساندیم. کرونا به عنوان یک آسیب جهانی برای کسب و کارها یک اشکال بود. در ستاد کرونای استان برای شهرداری یاسوج کمی کم لطفی شد. اما در شهرهای دیگر استان‌های دیگر پارک‌ها فعال بودند. دو سازمان فضای سبز و حمل و نقل عمومی درآمدشان به صفر رسید. بعضی از سازمان‌های ما درآمدزا هستند. اما در دوران کرونا این سازمان‌ها هیچ درآمدی نداشتند.
وی در ادامه با اشاره به لزوم مشارکت شهروندان گفت: هر کسی که پسماند را تولید کرد، هزینه بسته‌بندی و انتقال و بازیافت آن را باید بر عهده بگیرد. یکی از مطالبات شما دانشجویان هم باید این باشد که در پسماند هم مشارکت داشته باشید. شهرداری خودگردان است. ما باید از شما پول بگیریم و پرداخت کنیم.
وی افزود: این دوره شهرداری، تنها دوره‌ای است که یک متر مربع از زمین‌های شهرداری به فروش نرفته است. (البته گویا مقدم فراموش کرده است که در زمانی قصد فروش این زمین‌ها را داشت، اما شورا شهر یاسوج به او این اجازه را  نداد)
وی در پاسخ به مطالبه یکی از دانشجویان در خصوص اخراج کارگران شهرداری گفت: به جرأت می‌گویم تا این لحظه هیچوقت ورود مستقیمی برای اخراج کارگر شهرداری را نداشته‌ام. کمیته انضباطی وارد می‌شود نه من.
در ادامه، مقدم در خصوص جمعه بازار گفت: جمعه بازار یک حلبی‌آباد پرخطر است و نه سیما و منظر خوبی دارد و نه امنیت جانی و شغلی دارد. ظلم و بی تدبیری است که در گذشته در حق این شهر و عزیزان شد. 900 غرفه تودرتو که با یک آتش‌سوزی، 15 مغازه آسیب دید. عملاً شبیه یک بمب ساعتی و دینامیت است. شهرداری به راحتی نمی‌تواند آن را ساماندهی کند. اما در نزدیکی آن بازارچه سنتی ساخته شده است. یک ریل‌گذاری بسیار اشتباه در گذشته صورت گرفته است. اما حالا سرمایه‌گذار بازار سنتی آماده همکاری است.
وی گفت: پل چهارم بشار را در سال 1394 دولت کلنگ‌زنی کرده است. ما منابع داخلی را هم به کار گرفتیم. اما امروز این پیمانکار 13 میلیارد تومان مطالبه دارد. جیب مردم هم پرپول نیست که ما بخواهیم از آنها عوارض بگیریم. پیمانکار دارد با ما بازی کند. پیمانکار کار نهایی را انجام نمی‌دهد تا پول را نگیرد.

وی در ادامه اظهار داشت: طرح جامع آبشار و پارک جنگلی یاسوج مصوب شده و نیازمند سرمایه‌گذار است. به جای اینکه بنویسیم یاسوج پایتخت چاله و چوله ها بنویسید یاسوج پایتخت فرصت‌ها. کسی نباید برای آسیب به منِ مقدم اینچنین در حق این شهر ظلم کند.
نستهن مقدم شهردار یاسوج با اشاره به حضور کبوتری در روشویی منزلش! اظهار داشت: وقتی دیدم که کبوتری در روشویی منزلم لانه کرده، اخلاق را در رابطه با او رعایت کردم و به فرزندانم گفتم، این پرنده را اذیت نکنید. وقتی من در رابطه با کبوتر اخلاق را رعایت می‌کنم، قطعاً نگران حقوق کارگران هستم.
وی گفت: ما باید اخلاق را حتی برای یک پرنده هم رعایت کنیم. بنابراین من اصلا راضی نیستم که کارگرم حقوقش عقب بیفتد؛ ولی این مسائل از گذشته باقی مانده است.
مقدم گفت: ما سرمایه‌سوزی داشته‌ایم. بیلبوردهای تبلیغاتی ما بالای یک میلیارد در ماه درآمد دارند؛ البته برای آن فرصت‌طلبی که شورای دور سوم گرفته است.آن شخصی که تابلوهای نازیبا را از هفت تیر به میدان شهدا زده است می‌گوییم جمع کن، می‌گوید نه بدهکاری. اما افتخار می‌کنم جلوی این بی حساب و کتابی‌ها را گرفتم. همین بیلبوردها در اختیار یک سرمایه‌گذار است که خودش هم اینجا نیست.
وی در پاسخ سوال یکی از دانشجویان در خصوص نبود سامانه شفافیت در یاسوج گفت: ما سامانه شفافیت داریم. دوره پنجم تنها دوره‌ای بود که هیچ پروژه‌ای بدون رقابت به کسی داده نشد و ما نگذاشتیم شهرداری تبدیل به جایی برای مفسده شود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه سؤالات دانشجویان واقعی نیست، گفت: ما دوست داریم سوالات واقعی‌تری بکنید.
هر بار که مقدم اینگونه دانشجویان را نقد می‌کرد، صدای دانشجویان بلند می‌شد و نارضایتی خود را نسبت به نحوه بیان مقدم ابراز می‌کردند.
مقدم در ادامه با اشاره به نگاه شهرداری به فرهنگ و هنر در دوران مدیریت خود گفت: دوره ما دوره آشتی شهرداری با هنر بود. دیوارنگاری ما تحسین‌برانگیز بودند. حتی دیده شده که بیماری با دیدن هنرهای شهری، حالش خوب شده است و رفته است!
وی با اشاره به اینکه ما از نقد نمی‌ترسیم، گفت: در شهرداری هزینه‌های میلیاردی نشده است. اما اگر در مورد المان‌های فرهنگی این هزینه‌ها شود باز هم کم است.
وی در پایان بخش دوم سخنانش گفت: 53 سامانه جدید را برای پایش ترافیک شهر یاسوج جانمایی کرده‌ایم. قرار است به سرمایه‌گذار بدهیم آن را انجام دهد.
بخش دوم مطالبات دانشجویان با سخنان نماینده دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شروع شد. البته این دانشجو بیش از آنکه مطالبه‌گری کند، اقدام به خواندن رزومه مقدم شهردار یاسوج کرد و تعریف و تمجید را جایگزین مطالبه‌گری نمود. همین امر اعتراض سایر دانشجویان را نیز برانگیخت.
در ادامه، نماینده انجمن اسلامی دانشگاه یاسوج خطاب به مقدم گفت: شما خود می‌دانید که در شهر یاسوج چیزی به نام مدیریت شهری وجود ندارد. البته نمی‌خواهم بگویم این پدیده مربوط به امروز و یا دیروز است. این یک مسأله تاریخی است. اما سؤال اینجاست که شما که الأن برای دومین دوره است شهردار یاسوج هستید چرا برای حل این مشکلات هیچ تلاشی نمی‌کنید؟
وی با اشاره به نامطلوب بودن ایستگاه‌های تاکسی در برخی از نقاط شهر یاسوج گفت: شما مکان ایستگاه‌های تاکسی‌ها را دیده‌اید که خود باعث سد معبر هستند؟
این دانشجو گفت: در این مرکز استان یک سرویس بهداشتی پیدا نمی‌شود. وضعیت روشنایی ناکافی خیابان‌ها هم یکی از مشکلات شهر است؛ ساختمان‌های نیمه‌کاره هم خود تبدیل به منبع آسیب‌های اجتماعی شده‌اند. باید پرسید پس این عوارض شهرداری به کجا می رود
وی در ادامه به تندی از مقدم انتقاد کرد و با اشاره به معوقات کارگران شهرداری گفت: شما چگونه شب عید سر راحت بر بالش می‌گذارید وقتی که کارگران 11 ماه حقوق دریافت نکرده‌اند؟
یکی دیگر از دانشجویان به مشکل قبرستان‌های یاسوج اشاره کرد و گفت: در قبرستان‌های شهر یاسوج هم حجم ترافیک و هم تراکم جمعیت بسیار بالا است.

وی یکی دیگر از مشکلات یاسوج را کودکان کار دانست.
یکی دیگر از دانشجویان که در مورد شهرک‌های موجود در شهر یاسوج مطالباتی داشت، پس از اشاره به شهرک الغدیر یاسوج، مقدم از او پرسید که این شهرک کجاست؟ دانشجو در پاسخ گفت آیا شما شهرک‌های یاسوج را می‌شناسید؟
مقدم که در طول جلسه بارها دانشجویان را متهم کرده بود که سؤالات شما سطحی است با انتقاد یکی از دانشجویان روبرو شد. یکی از دانشجویان به تندی به او گفت: شما چرا به دانشجویان می‌گویید سؤالات شما در حد دانشجویان نیست؟
یکی از دانشجویان با اشاره به اینکه من اولین بار است که آقای مقدم را می‌بینم گفت: با اینکه ایشان را تا حالا ندیده بودم، اما امروز در این جلسه متوجه شدم که شهردار یاسوج گردن‌گیرش خراب است؛ یا مشکلات را گردن نمی‌گیرند و یا واگذار می‌کند به سایر سازمان‌ها.
و گفت: بعضی از دانشجویان از مقدم تعریف و تمجید کردند. اما اینجا تریبون مطالبه‌گری است نه تعریف و تمجید
وی گفت: در مورد بازیافت در یاسوج بیش از آنکه در پی پاسخ دادن باشید، بیشتر از سر باز کردید.
در ادامه، یک دانشجوی دیگر به تندی از مقدم انتقاد کرد. وی در بخشی از سخنانش گفت: آقای مقدم شما که می‌گویید مردم نیازی به سرویس بهداشتی در شهر ندارند، حرف اشتباهی است. شما که ماشین شخصی دارید شاید چنین نیازی نداشته باشید، اما آن کسی که ماشین ندارد و در سطح شهر به سرویس‌های بهداشتی نیاز دارد چه کاری باید بکند؟
وی گفت: آقای شهردار شما به جای اینکه مستقل باشید، گوشتان در دست اعضای شورای شهر است و استقلال ندارید.
پس از اتمام سخنان این دانشجو یکی دیگر از دانشجویان مشکل اساسی شهر را نقشه و طرح تفصیلی جامع شهر یاسوج دانست.
یکی از دانشجویان گفت: استانداری 70 میلیارد تومان به شهرداری داده است؛ این پول صرف چه چیزی شده است؟ چرا در شهر یاسوج فقط یک پارک به عنوان اختصاص داده شده است؟

یکی دیگر از دانشجویان بر موضوع تیم فوتبال و باشگاه‌های ورزشی تأکید کرد و به تندی از منحل شدن تیم فوتبال شهرداری یاسوج انتقاد نمود.
پس از اتمام سخنان دانشجویان، مقدم به بخشی از انتقادات دانشجویان به صورت گزینشی پاسخ داد. البته باز هم تأکید می‌کرد که سؤالات دانشجویان چندان مهم نیست و این سؤالات در حد دانشجویان نیستند.
مقدم شهردار یاسوج گفت: فوتبال چالشی‌ترین موضوع در شهر یاسوج است؛ اما وقتی که من آمدم نه باشگاهی بود و نه فوتبالیستی. اما صدها قرارداد صوری در زیرزمین‌ها منعقد شده بود و میلیون‌ها تومان پول در این دوره برای آن پول پرداخت می‌کنم؛ من وارث بدهی‌های تیم فوتبال هستم. بگردید ببینید چه کسی این تیم را منحل کرد؟ به کی فروخت؟ هزینه‌های سرسام‌آوری آن روزها می‌شد؛ من 14 میلیارد تومان برای تیم فوتبال پرداخت کرده‌ام.
وی خطاب به دانشجویان گفت: قرار نیست شما را کوک کنند و بیایید اینجا حرف بزنید. وی گفت: بهتر است که ما را برای اهداف سیاسی کوک نکنند.
یکی از دانشجویان در اعتراض به سخنان مقدم گفت: اگر قرار بود در گذشته بمانید پس چرا شهردار شدید؟
در ادامه مقدم با اشاره به نام یکی از دانشجویان که از او انتقاد کرده بود، او را منتسب به یکی از افرادی دانست که در پی منافع شخص خود به طرح این انتقادات پرداخته است.
این گونه سخن گفتن مقدم، موجب به هم ریختن نظم جلسه و بالا گرفتن سر و صدای دانشجویان شد. با ادامه سخنان مقدم، دانشجویان مرتب اعتراض می‌کردند و می‌گفتند که از این نحوه سخن گفتن مقدم ناراحت هستند.  
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
شهر بی شهردا ر
قاچاق انسان یا قاچاق مهاجر؟

قاچاق انسان یا قاچاق مهاجر؟

در چند روزی که از تعطیلات عید نوروز می‌گذرد جنجالی پیرامون حضور مهاجران افغانستانی در ...
بیداد اجاره‌ها

بیداد اجاره‌ها

تهران بنا بر اعلام مرکز آمار ایران، مستأجرنشین‌ترین استان ایران است و گزارش سازمان مدیریت ...
نماینده تبریز: مردم با قاشق روغن تهیه می‌کنند و نان قسطی می‌خرند

نماینده تبریز: مردم با قاشق روغن تهیه می‌کنند و نان قسطی می‌خرند

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: فقر در حاشیه‌های تبریز بی‌داد می‌کند بطوریکه امروز برخی ...
1