تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب : ۴۴۵۸۹۴
کبنا گزارش می‌دهد

وضعیت بحرانی تونل‌های یاسوج؛ آقای حاجی‌زاده انگار نه انگار میدونی سلامت مردم مهم است

۴
۰
وضعیت بحرانی تونل‌های یاسوج؛ آقای حاجی‌زاده انگار نه انگار میدونی سلامت مردم مهم است
کبنا ؛شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به نام پایتخت طبیعت نامگذاری شده و به لحاظ گردشگری ظرفیت بالایی دارد. اما زیرساخت‌های آن علی رغم توجه دولت به ویژه در بحث راه‌های ارتباطی که اساس رونق صنعت گردشگری است، توسعه چندانی پیدا نکرده است. چند روز دیگر ایام تعطیلات می‌باشد و عید نوروز آغاز می‌شود و مسافران زیادی از راه‌های دور و نزدیک به استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه شهر یاسوج سفر خواهند کرد. تونل‌های محور یاسوج - بابامیدان به لحاظ روشنایی و تهویه در وضعیت بحرانی قرار دارد و مسئولان مربوطه انگار نه انگار که سلامت و جان مردم در خطر است. معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این رابطه مسئولیت دارد و باید پاسخگوی وضعیت تونل‌ها باشد او در پاسخ به سئوالی خبرنگار را به مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای پاس داده است که در ادامه می‌آید.
به گزارش کبنا، تونل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه تونل‌های محور یاسوج - بابامیدان مدت مدیدی است که به لحاظ روشنایی و تهویه شرایط خوبی ندارند. در بعضی از این تونل‌ها هوا به حدی آلوده است که تنفس در آن سخت می‌باشد و مسافرانی که دارای بیماری زمینه‌ای و خاصی هستند به زحمت می‌توانند این حالت را تحمل کنند. نبود روشنایی و تهویه نامناسب موجب تاریکی و انباشتگی دودهای سیاه و گازهای سمی ناشی از سوخت خودروها در تونل‌های مسیر جاده یاسوج به بابامیدان به ویژه تونل‌های شماره چهار و پنج شده و تونل‌ها را به محیطی نفس گیر برای مسافران و رانندگان تبدیل کرده است. این در حالی است که محور ارتباطی یاسوج به بابامیدان یکی از جاده‌های ترانزیتی جنوب کشور بشمار می‌رود و در طول شبانه روز بخش زیادی از ترافیک مرکز به جنوب کشور از محور ارتباطی یاسوج - خوزستان و استان بوشهر و بندرهای جنوبی از جاده بابامیدان - یاسوج انجام می‌گیرد.
بنا بر این گزارش، این محور با ۹ تونل یکی از جاده‌های پرترافیک است و در تعطیلات نوروز حجم بار ترافیک در آن چندین برابر می‌شود.
 مسیر قبلی یاسوج به بابامیدان بسیار خطرناک و پرپیچ و خم بود و خبر مرگ و میرهای بسیار از این جاده مخابره می‌شد تا اینکه جاده کنونی احداث و مورد استفاده مردم قرار گرفت. اما نبود روشنایی مناسب در برخی تونل‌ها و نبود سیستم تهویه در تونل‌های طولانی این محور به ویژه تونل شماره چهار و پنج این شیرینی را به کام مردم تلخ کرده و این تونل‌ها را به تونل مرگ مبدل کرده است.
 بیش از هشت هزار و ۸۳۶ متر تونل در دو محور یاسوج- اصفهان و یاسوج-بابامیدان وجود دارد که هیچ کدام تهویه مناسب ندارند.
 به طور دقیق تونل شماره چهار به طول ۲ کیلومتر و تونل شماره پنج به طول بیش از یک کیلومتر به لحاظ وجود توده‌های از گازهای آزاردهنده اگزوز ماشین‌های سنگین و فرسوده خطری برای مسافران دارای مشکلات تنفسی و آسمی، زنان باردار، کودکان و افراد سالخورده است. 
بر اساس آخرین گزارش‌ها، با محاسبات صورت گرفته و با اندازه‌گیری میزان آلاینده‌های هوا در تونل‌های شماره چهار و پنج جاده یاسوج به بابامیدان از سوی دانشگاه علوم پزشکی و سازمان محیط زیست این استان میزان مونوکسید کربن، دی اکسید کربن و گوگرد بیش از میزان استاندارد گزارش شده است.

بیشتر بخوانید:

جاده های غیراستاندارد و مه غلیظ در تونل های جاده یاسوج-بابامیدان / راننده تاکسی: این بودجه کجا می رود؟

به گزارش کبنا، ایرنا در این زمینه نوشت: این تونل‌ها وضعیت مناسبی ندارند. زمانی که وارد تونل می‌شوی گویا وارد سیاه چالی عمیق شده‌ای که فرمان ماشین را نمی‌توانی به درستی کنترل کنی و مهمانان کشوری از تاریکی یکدست تونل‌ها شوکه شده بودند و خواهان پیگیری این موضوع از رسانه‌ها شدند.
 تاریکی محض در برخی از تونل‌ها همه جا را فرا گرفته اما سفر به خیر گذشت و به مقصد رسیدیم با این حال جای نگرانی وجود دارد برای تمامی مسافرانی که از این مسیر عبور می‌کنند.
 یکی از رانندگان ماشین‌های عبوری در خط یاسوج به بابامیدان می‌گوید: جاده قدیمی اگر چه پیچ‌های فراوان و طول محور بیشتر از جاده کنونی بود اما از آب و هوای سالمی برخوردار بود و به راحتی می‌توانستیم نفس بکشیم.
 محمد زارع ابراز داشت: روزهای شلوغ و به ویژه ایام تعطیلات نوروز و تابستان تونل‌های شماره چهار و پنج پر از دودهای غلیظ و بوی نامطبوع گازهای سمی می‌شود و چندین بار پیش آمده که حال بنده و مسافران بد شده است.
 وی تاکید کرد: در روز یا شب که رانندگی کنی بیشتر تونل‌ها روشنایی کافی ندارد و هر لحظه امکان تصادف وجود دارد.
 یکی دیگر از مسافران که به طور معمول ماهی یکبار از این جاده عبور می‌کند نیز می‌گوید: آلرژی دارم و هر باز از این تونل عبور می‌کنم لرزه بر بدنم می افتد که نکند سرفه‌هایم شروع شود و نفس تنگ شوم.

 زهرا حسینی ادامه داد: گاهی ورود همزمان چند خودروی سبک و سنگین دودزا این تونل را پر از دود غلیظ می‌کند.
 کیامرث حاجی زاده معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد معاون عمرانی که همه زیر ساخت‌های عمرانی و توسعه از جمله راه‌ها، پروژه‌های عمرانی زیر نظر او است وقتی در خصوص مشکلات موجود در تونل‌ها در محور یاسوج به بابامیدان از او سئوال شد، تاکید کرد که قرار شده روشنایی تونل‌ها را اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای انجام دهد و سؤالات خود را در خصوص روشنایی و تهویه تونل‌ها از همین اداره کل جویا شوید.
 هیچ جایگاهی برای تهویه تونل از ابتدای طراحی پیش بینی نشده بود
 سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از تونل‌های این مسیر به طول ۲ کیلومتر و دیگری یک کیلومتر طول دارد که هیچ گونه جایگاه تهویه‌ای از همان ابتدای مطالعه طرح در نظر گرفته نشده بود.
 عابد محمدی افزود: اجرای تهویه در این تونل‌ها اعتبار بسیاری نیاز دارد که هم اینک در توان سازمان نیست.
 وی ادامه داد: تونل شماره چهار و پنج از لحاظ روشنایی مشکلی ندارند.
 روشنایی تونل‌های یاسوج به بابامیدان در دست اجراست
 سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: روشنایی تونل‌های بابامیدان در دست اجراست که روشنایی تونل گل زردی انجام شده و تنها یکی دیگر مانده که آن هم اجرایی می‌شود.
 وی ادامه داد: تونل گل زردی مه گیر و قوسی بود که عدم روشنایی آن باعث نگرانی شده بود که هم اینک مشکل آن کاملاً رفع شده است. 
محمدی بیان کرد: تونل شماره چهار و پنج در حال حاضر از لحاظ روشنایی مشکلی ندارند البته در سال‌های گذشته به دلیل سرقت برخی از این تونل‌ها خاموشی‌هایی داشتند.
 تاریکی و دود ناشی از اگزوزها زمینه ساز حوادث ترافیکی خواهد شد
 رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: وجود دود غلیظ ناشی از اگزوز خودروها به ویژه در هر تونلی دید راننده را کاهش و منجر به تصادف خواهد شد.
 جهانبخش وحدت نژاد ابراز داشت: دود ناشی از اگزوز خودروها حاوی دی اکسید کربن و مونواکسید کرین است که سبب سرگیجه، اختلال در دید، سرفه در افراد می‌شود.
 وی تاکید کرد: چنانچه تصادفی در یک تونلی که دارای تهویه نامناسب و فضای کم است رخ دهد، امداد رسانی مشکل و جان افراد به خطر می افتد.
 وحدت نژاد ادامه داد: در بیشتر موارد تصادفات در تونل‌ها خودرو قادر به دیدن ماشین جلویی نمی‌باشد و تصادف زنجیره‌ای رخ خواهد داد و امداد رسانی در آن فضای کم تونل‌ها سخت‌تر خواهد شد.
 وی ابراز داشت: روشنایی تونل‌ها نیز به کاهش حوادث ترافیکی در این مسیر کمک بسیاری خواهد کرد.
 تاکنون اقدام مؤثری برای حل مشکل تهویه تونل‌های شماره چهار و پنج از سوی دستگاه‌های مربوطه انجام نگرفته است.
 امیداست دولت این معضل را به شکل مطلوبی برطرف کند و در کنار آن موضوع رفع تاریکی بعضی از این تونل‌ها که برای مردم دردسر ساز می‌شوند را نیز مد نظر قرار دهد.

 بر اساس سالنامه آماری سازمان پزشکی قانونی کشور، استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۹۶ رتبه سوم میزان مصدومان ناشی از حوادث رانندگی را بر حسب جمعیت داشته است.
 استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.
 این استان با داشتن کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استان‌های خطرناک در زمینه سوانح و حوادث رانندگی است. 
بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه‌های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استان‌های کویری است.
 از مجموع حدود ۶ هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار کیلومتر آن راه‌های روستایی است که بیش از ۵۰ درصد آن همچنان خاکی و شوسه است. 
راکد ماندن طرح‌های بزرگ راهسازی از جمله بزرگراه‌ها و ۳۰ کیلومتر ورودی شهرهای استان، نبود توان فنی پیمانکاران و ضعف ایمنی راه‌ها به ویژه در محورهای اصلی از یاسوج به سمت اصفهان و بابامیدان و همچنین ضعف فرهنگ ترافیکی و رانندگی از جمله دلایل بروز تصادفات در این استان از نظر کارشناسان اعلام شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
جنه ایگویید
Iran, Islamic Republic of
حاجی زاده میدونه که جان مردم مهم است.
فقط مشکلش اینه که نمی دونه چه کاری باید بکنه.
شهروند
Iran, Islamic Republic of
حتما استاندارو معاون هاش برن/ ولی دوباره فراموش میشه
شریفی
Iran, Islamic Republic of
بله تخصص تونل هم دارند.
ای نماینده ای که دم از مردم میزنی کجایی..
نتيجه انتخابات سال آينده!

نتيجه انتخابات سال آينده!

دبيركل مجمع ايثارگران در شفاف‌سازي حواشي اخير از مشكلات نرم‌افزاري، ملاحظات آيين‌نامه‌اي ...
ماجرای ضرب و شتم یک پزشک بیمارستان بی بی حکیمه (س) گچساران

ماجرای ضرب و شتم یک پزشک بیمارستان بی بی حکیمه (س) گچساران

یک پزشک بیمارستان بی بی حکیمه (س) گچساران توسط یک مراجعه کننده که درخواست غیرقانونی داشت ...
توصیه نماینده رهبر انقلاب؛ سرانه‌های مرکز کهگیلویه و بویراحمد افزایش یابد

توصیه نماینده رهبر انقلاب؛ سرانه‌های مرکز کهگیلویه و بویراحمد افزایش یابد

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد گفت: مدارس کانکسی، استیجاری و مستهلک بودن برخی ...
1