تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۴۳
کد مطلب : ۴۴۳۶۲۰
بررسی عملکرد اداره‌کل گمرک کهگیلویه و بویراحمد؛

بخش اول) دستاورد یک دهه‌ مدیریتِ بهنام احمدی برای گمرک کهگیلویه و بویراحمد چه بود؟

۱۰
۲
بخش اول) دستاورد یک دهه‌ مدیریتِ بهنام احمدی برای گمرک کهگیلویه و بویراحمد چه بود؟
کبنا ؛
با چنین شیوه مدیریتی است که تاکنون محصولاتی مانند صنایع دستی، سیب، عسل و مواد لبنی از گمرک استان صادر نشده و اغلب این محصولات از گمرک سایر استان‌ها و با نام همان استان‌ صادر می‌شود. این در حالی است که این محصولات باید با نام و برند کهگیلویه و بویراحمد صادر می‌شدند تا در آینده موجبات صادرات بیشتر این محصولات فراهم می‌شد.
به گزارش کبنا، بر همگان روشن است که صادرات کالاها و انجام تشریفات قانونی مربوط به آن از وظایف اصلی گمرک در هر استان است. کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یکی از استان‌های غنی در حوزه‌های مختلف محصولات کشاورزی، باغداری و انواع مختلف گیاهان دارویی و ... می‌توانست به یکی از قطب‌های صادرات در کشور تبدیل شود. اما مدیری که حدود یک دهه است گمرک کهگیلویه و بویراحمد را در دست دارد، گویی عزمی برای تحقق این مهم نداشته است. مقایسه میزان صادرات استان در اوایل دهه 90 با اواخر آن تفاوت چندانی ندارد.
متأسفانه گمرک این استان دارای مشکلات و کمبودهای فراوان ومتعددی است و رفع این مشکلات به تلاش عمومی وهمه جانبه مردم، دستگاه‌های اجرایی و ورود سایر مسئولان نیاز دارد. کمک به رشد گمرک آثار و نتایج مطلوبی به دنبال دارد و تا اندازه زیادی موجب رشد و توسعه امور صادراتی و ایجاد اشتغال پایدار در کهگیلویه و بویراحمد می‌شود. با شیوه‌ی مدیریت خسته‌ی حاکم بر گمرک، به نظر می‌رسد که نیل به چنین مقصودی دور از ذهن باشد.
البته بهنام احمدی مدیر کل گمرک استان اذعان دارد که تمام زیرساخت‌های صادراتی در گمرک استان کهگیلویه و بویراحمد فراهم شده و مشکلی برای صادرات نیست. اما با این وجود نشانی از رشد صادرات در استان دیده نمی‌شود.
وی به جای حل مشکل و تشویق صادرکنندگان و تعامل صحیح و سازنده با آن‌ها، مشکل را به گردن آنها می‌اندازد و با فرافکنی از وظیفه خود شانی خالی می‌کند. احمدی گفته بود: واحدهای تولیدی و صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد تمایلی برای صادرات کالاهایشان ندارند و گاهاً آنها بیان می‌کنند چرا ما خودمان را به دردسر بیندازیم، از طریق دلال‌ها و سایر شرکت‌های استان‌های دیگر تولیداتمان را صادر می‌کنیم. این سخنان احمدی در حالی مطرح شده است که یکی از وظایف اصلی گمرک تلاش در جهت توسعه و تشویق صادرات است.
با چنین شیوه مدیریتی است که تاکنون محصولاتی مانند صنایع دستی، سیب، عسل و مواد لبنی از گمرک استان صادر نشده و اغلب این محصولات از گمرک سایر استان‌ها و با نام همان استان‌ صادر می‌شود. این در حالی است که این محصولات باید با نام و برند کهگیلویه و بویراحمد صادر می‌شدند تا در آینده موجبات صادرات بیشتر این محصولات فراهم می‌شد. اما وقتی که مدیری نزدیک به یک دهه صندلی خاصی را در اختیار داشته باشد، دیگر پاسخگویی و مسئولیت‌پذیریِ چندانی احساس نمی‌کند. به همین خاطر است که در اغلب معیارهای توسعه‌یافتگی، چرخش نخبگان را از معیارهای اساسی در نظر می‌گیرند.
احمدی مدیر کل گمرک استان، نبود شرکت صادرات‌محور، نبود شرکت حمل و نقل بین‌المللی، تعرفه بالای کامیون‌داران، استقبال نکردن واحدهای صنعتی و تولیدی استان برای صادرات کالای خود از طریق گمرک استان، نبود سردخانه، مراکز بسته‌بندی و نبود پایانه صادراتی را از مهمترین مشکلات صادرات در این استان عنوان کرد. این در حالی است که وظیفه‌ی گمرک نیز حول محور فراهم کردن چنین بسترهایی می‌چرخد.
گفتنی است آنچنان احمدی سعی داشته است این سال‌ها از زیر بار مسئولیت‌هایش شانه خالی کند که علی محمد احمدی استاندار وقت در سال 1398 به او گفته بود: اداره گمرک که تعطیل است و می‌گوید کار من این نیست [و آن نیست].
البته روشن است که توقع صادرات از این استان به مانند استان‌های مرزی نیست اما در بخش صنعت، صنایع دستی و کشاورزی ظرفیت‌هایی در استان وجود دارد که انتظار می‌رود صادرات کنونی محصولاتی از کمرگ استان را تقویت و برای واحدهای صادراتی (مانند سپاهان موکت، سیمان مارگون، شرکت‌های سینره و زردبند و..) مشوق‌های صادراتی تعریف کند. برای بخشی از محصولاتی که از کمرگ  استان صادر نمی‌شود باید تشکل‌های صادراتی و در صورت لزوم پایانه صادراتی ایجاد و به سرعت تقویت شوند. چرا که نبود پایانه‌های گمرک در همه شهرستان‌های استان، باعث شده که برخی شهرستان‌ها به دلیل نداشتن گمرک محصولات خود را به دیگر شهرستان‌ها از جمله شیراز، بهبهان و بوشهر ببرند و صادر ‌کنند.
گفتنی است که کبنا نیوز در چند بخش به بررسی عملکرد اداره‌کل گمرک کهگیلویه و بویراحمد اقدام خواهد کرد. انتشار این سلسله‌انتقادات نیز صرفاً برای پایان دادن به رویه‌های نادرست و کمک در جهت توسعه و پیشرفت استان خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما

خانم دکتر
Iran, Islamic Republic of
درود بر این انسان شریف و آبرومند خدایی برای این اداره تازه تاسیس سنگ تمام گذاشته
ناشناس
Romania
سلام بر مدیر توانمند کبنیانیوز
جهت بالا بردن تنویر افکار عمومی و جهت ایجاد انگیزه و همچنین رضای خداوند متعال عملکرد سایر دستگاه‌ها بویژه اداره کل حفاظت محیط زیست استان را بررسی کنید.
کارشناس
Iran, Islamic Republic of
درود بر جناب احمدی، بنوان یک کارشناس کسب و کار صحبت های آقای احمدی را تأییید می کنم
Iran, Islamic Republic of
اب ده سال یک جا بمونه..
باشتی
Iran, Islamic Republic of
آخه این چه عکسی هست از آقای احمدی زدی؟ برای تخریب ایشان بوده؟
حسین
Iran, Islamic Republic of
با سلام و احترام
با توجه به انتقادات کبنا به گمرکی که چندین سال در جشنواره های شهید رجایی مقام اول بوده و ارزیابی عملکرد بالایی در سازمان مدیریت برنامه ریزی داشته نشان از عدم اطلاعات کافی و غیره کارشناسانه و قطعا جهت تخریب بوده.
چرا که وظایف گمرک جهت تسریع و تسهیل شرکت های صادرکننده و وارد کننده هست و چرا که متولی صادرات و واردات در حیطه سازمان های سمت و اتاق بازرگانیست ،که این گمرک در حداقل وقت ممکن خدمات رسانی نموده و وظیفه گمرک زمانی آغاز مب نماید که مشتری کالا را به گمرک درخواست و اظهار نماید .پس انصاف را در نوشتار و قلم را رعایت نمایید چون انتقاد سازنده و ضابطه ای باشد قطعا احیاگر خواهد بود ودر صورت نیات سیاسی و مخرب جهت تخریب اشخاص باشد قطعا راهی در جهت پیشبرد اهداف استان و کشور نخواهد برد.
علی اکبری
Iran, Islamic Republic of
ضمن عرض سلام و خسته نباشد خدمت همه عزیزان
فضای مجازی به اطلاع می رساند گمرک یک اداره بسیار تخصصی می باشد که اگه کسی خواست در خصوص مسایل آن صحبت یا انتقادی داشته باشد نیاز هست حداقل چهار سال در گمرک شاغل شود تا تجربه کافی کسب کندو سپس در مورد مسایل و مشکلات آن سخن به زبان و اورد . دوست عزیز ی که در خصوص صادرات گمرک استان انتقاداتی به رشته تحریر درآورده آیا می دانسته که اداره گمرک تسهیل کننده در امر صادرات می باشد . و ایا اطلاع دارد که اداره گمرک علی رغم اینکه وظیفه اصلیش این نیست که شرکتهای که در سطح استان در امر صادرات فعالیت دارند را موظف کند به صادرات کالاهای خود از طریق استان انجام دهند اما این مهم را خارج از وظایف خود انجام می دهد و انها را در این خصوص هم تشویق و ترغیب می نماید اما صاحبان کالا گوششان بدهکار نیست و بایستی اداراتی که در سطح استان هستند و متولی این امر مهم می باشند که شرکتهای تولیدی را طبق قوانین و مقررات خود موظف به صادرات کالاهای خود در گمرک استان نمایند و جهت تاکید گمرک تنها تسهل کننده در امر صادرات می باشد . در آخر از اینکه مصدی اوقات شما دوستان عزیز شدم معذرت می خواهم .
Romania
یعنی بیشتر مردم استان الان اسمشو شنیدن،گمرک آخ وه بخت گمرک،مدیری که ده سال بدون یک عملکرد مثبت،
Iran, Islamic Republic of
خدایا کر گپ زه....
هاشم
Iran, Islamic Republic of
باسلام وعرض ادب
مطالبتون مطالعه شد جناب کبنا،خیلی دو پهلو و مبهم نوشته ای...
من که چیزی جز تخریب و خصومت شخصی با این احمدی در نوشتارتون ندیدم...
دوست من خوبه قبل از قضاوت کردن کسی بیشتر مطالعه و تحقیق داشته باشی...
وظایف گمرک چیز دیگری است...
همه این چیزایی که شما توضیح دادین وظیفه صمت و اتاق بازرگانی و ادارات مربوطه هست...نه گمرک...
خداوند همه ما را ببخشه...
حراج جان

حراج جان

روزنامه شهروند در گزارشی آورد: ١٠ نفس، ١٠ زندگی تسلیم مرگ شدند. دوباره برف و کولاک قربانی ...
‌تجمعات آزاد می‌شود؟

‌تجمعات آزاد می‌شود؟

تا زمانی که تجمعات در شرایط عادی باشد و مردم مطالبات خود را مطرح کنند، برخوردی صورت نمی‌گیرد....
ناگفته‌های جنایت‌های هولناک خرمدین از زبان همسرش

ناگفته‌های جنایت‌های هولناک خرمدین از زبان همسرش

«من همیشه از اکبر می‌ترسیدم. وحشت داشتم که با او مخالفت کنم. برای همین مجبور بودم که ...
1