تاریخ انتشار
شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۵۹
کد مطلب : ۴۴۳۲۷۲
هشتمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد؛

عصبانیت استاندار کهگیلویه و بویراحمد در شورای برنامه‌ریزی؛ گاومیش‌های خوزستان دیده می‌شود، اما استان کهگیلویه و بویراحمد نه / مدیران کار را سرسری و سبک نگیرند /شهابی‌نسب: دستگاه‌های استانی مفاد سند آمایش را رعایت کنند / احمدزاده: در مورد خط راه آهن دهدشت با وزیر صحبت کرده‌ام / در گذشته هر چه سد ساخته‌اند روی مرز استان ما بوده است / پروژه‌ها و بودجه‌ها را خُرد نکنید / عسکری: سال اول است و تقدیرها رقم می‌خورد؛ اگر از دست رفت، ضرر می‌کنیم

۱۰
۰
عصبانیت استاندار کهگیلویه و بویراحمد در شورای برنامه‌ریزی؛ گاومیش‌های خوزستان دیده می‌شود، اما استان کهگیلویه و بویراحمد نه / مدیران کار را سرسری و سبک نگیرند /شهابی‌نسب: دستگاه‌های استانی مفاد سند آمایش را رعایت کنند / احمدزاده: در مورد خط راه آهن دهدشت با وزیر صحبت کرده‌ام / در گذشته هر چه سد ساخته‌اند روی مرز استان ما بوده است / پروژه‌ها و بودجه‌ها را خُرد نکنید / عسکری: سال اول است و تقدیرها رقم می‌خورد؛ اگر از دست رفت، ضرر می‌کنیم
کبنا ؛
سید علی احمدزاده استاندار استان کهگیلویه و بویراحمد: 10 درصد آب کشور از استان کهگیلویه و بویراحمد است. اما ما کجای کاریم؟ ما دیده نشده‌ایم. در گذشته هر چه سد ساخته‌اند روی مرز استان ما ساخته‌اند و اغلب بهره آن برای خوزستان است. سد چمشیر بیشتر برای خوزستان است. سد کوثر هم همینطور. آبریز را با تلاش زیادی از وزارت نیرو آوردیم بیرون تا آوردند محیط زیست. در جلسه محیط زیست که باید حرف فنی زده شود، می‌گویند برای تالاب شادگان اینطور دیده شده که 750 میلیون متر مکعب آب باید برود برای تالاب شادگان. 950 میلیون متر مکعب استان خوزستان اضافه برداشت دارد. اما ما اضافه برداشتی نداریم. خوزستانی‌ها با نفوذی که دارند می‌گویند شادگان دارد خشک می‌شود و گاومیش‌های ما دارند از تشنگی می‌میرند. کل سرریز از استان ما است ولی ما دیده نشده‌ایم. اما اگر زودتر صحبت می‌شد ما به این مرحله نمی‌رسیدیم.
به گزارش کبنا، ظهر امروز (شنبه 18 دی ماه 1400) هشتمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست سید علی احمدزاده، در محل سالن جلسات شماره یک ساختمان استانداری کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
در این جلسه، علی شهابی‌نسب رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كهگيلويه ‌و بويراحمد در خصوص سند آمایش سرزمین اظهار داشت: سند آمایش سرزمین در استان کهگیلویه و بویراحمد شروع شده که دو قسمت دارد؛ یک) تحلیل وضع موجود و دو) سیاستگذاری. کشور به 9 منطقه تقسیم شده و کهگیلویه و بویراحمد همراه با استان‌های فارس و بوشهر در منطقه 5 است. سند راهبردی اجرایی مطالعات استان در اسفند ماه سال 99 به تصویب رسیده و به استان هم ابلاغ شده است. این سند را به دستگاه‌های اجرایی و مدیران و مسئولین و دستگاه‌های نظارتی مختلف استان ابلاغ کرده‌ایم. به راه و شهرسازی و بنیاد مسکن هم ابلاغ کرده‌ایم که در راستای سند آمایش باید عمل کنند.
وی افزود: بعد از انقلاب تا کنون سند آمایش سرزمین نداشته‌ایم. کهگیلویه و بویراحمد حدود کمتر از یک درصد وسعت کشور را دارد و ده درصد از منطقه 5 را داریم.
وی عنوان کرد: قرار است جلسه با هر سه استاندار در شیراز برگزار شود. اولین جلسه به عهده استان پرجمعیت است. از 25 دی ماه تا 30 باید به شیراز اعلام کنیم که چه روزی آمادگی داریم. هر تغییراتی باید در سند آمایش دهیم باید برود به منطقه 5 و در آنجا تأیید شود. این جلسه هر 4 سال یک بار تشکیل می‌شود.
وی عنوان کرد: جایگاه استان کهگیلویه و بویراحمد در تقسیم کار ملی و منطقه‌ای کاملاً مشخص شده است. ­در کشاورزی در گردو و سیب و ماهیان سردآبی جایگاه بسیار خوبی داریم. در این سند، جنگل‌ها و دشت‌ها و مراتع هم کاملا دیده شده است. در صنعت هم صنایع میانی و صنایع دارویی ما هم دیده شده است.
معادن و صنایع غذایی، وضعیت صنایع غنی نفت و گاز استان کهگیلویه و بویراحمد، صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری، شبکه راه، ریل و حمل و نقل هم در این سند در نظر گرفته شده است.
احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در مورد خط راه آهن دهدشت با وزیر صحبت کرده‌ایم. پیشنهاد دادیم که نزدیک‌ترین مسیر دهدشت پاتاوه است. برای ریل هم همین را لحاظ کنید و این مسیر را تغییر بدهید به کهگیلویه و بویراحمد.
یکی دیگر از پیشنهادهای ما این بود که اقلید یاسوج به طرف بوشهر را هم از این طرف ببرید و این مسیر هم طرح موضوع شد. در سفر رئیس جمهور هم این دو مسیر را پیشنهاد دادیم. کمی باید فشار استانی را بیشتر کنیم. من با آقای مرتضوی هم صحبت کردم که مسیر اصفهان را تغییر بدهید از شهرکرد به لردگان و از کهگیلویه ببرید بندر ماهشهر. باید نامه‌هایی برای جاهایی که این تصمیم‌ها را می‌گیرند بفرستیم. باید مدیران مربوطه جلساتی گرفته شود و مطالبه‌گری شود.
شهابی‌نسب در ادامه گفت: چشم‌انداز طرح آمایش سرزمین برای سال 1424 هست. اگر دستگاه‌های اجرایی اظهار نظری دارند، بگویند.
در بحث سدها، سدهای مارون، کوثر چمشیر، تنگ سرخ، شیو، آبریز در نظر گرفته شده‌اند.
در حوزه گیاهان دارویی، 28 درصد گیاهان دارویی کشور استان در دست استان کهگیلویه و بویراحمد است و استان این پتانسیل را دارد که در این زمینه‌ها سرمایه گذاری کند
وی ادامه داد: انتظار از دستگاه‌ها این است که مفاد این اسناد را عایت کنند.  ماده 23 پروژه جدیدی باید با سند آمایش مطابقت بدهند. هر گونه اعطای تسهیلات از طرف بانک‌ها باشند، باید سند آمایش در همه پروژه‌ها مد نظر قرار گیرد. چرا که عزم دولت جزم است تمام سندها بر اساس آمایش باشد.
سپس سید احسان عسکری معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: همکاران عزیز توجه کنید. وقتی که چند استان در کنار هم قرار می‌گیرند تقسیم کارهای استانی به ضرر استان‌های کوچک شکل می‌گیرد. شاید پتانسیل‌های ما زیاد است ولی وقتی فارس در کنار ما قرار می‌گیرد بسیاری از فعالیت‌ها مزیتشان در آنجا بیشتر است. تمام دستگاه‌های اجرایی کارگروهی را در ادارات خود مستقر کنند و بند به بند آن را بخوانند و در جلسه استاندار با دست پر رفته باشند و جمعبندی تخصصی از سند به دست دهند.
وی افزود: سال اول است و تقدیرها رقم می‌خورد؛ اگر از دست ما رفت، ضرر می‌کنیم. اگر دستگاهی نظر نداشت، بگوید ما در باره این سند نظری ندارم.
وی خاطرنشان کرد: این را من تأکید می‌کنم استاندار قبل از جلسه با سایر استانداران این فرایند طی شود و نتیجه به کمیته تلفیق فرستاده شود.
سپس استاندار اظهار داشت: سند آمایش، سند آینده‌نگری ما است و دورنمای رشد استان بر اساس آن مشخصص می‌شود. این سند، شناسنامه کارهای ما در آینده است. کار خیلی جدی است و آقایان آن را سرسری و سبک نگیرند. الأن وقتش است هر چیزی را نیاز داریم در این قسمت ببینیم. سند آمایش را در سرلوحه کار قرار دهید.
وی عنوان کرد: بلندپروازی همیشه بد نیست. باید بخواهیم تا بدهند.
وی با ذکر مثالی از وضعیت آب استان ادامه داد: 10 درصد آب کشور از استان کهگیلویه و بویراحمد است. اما ما کجای کاریم؟ ما دیده نشده‌ایم.
احمدزاده با عصبانیت عنوان کرد: در گذشته هر چه سد ساخته‌اند روی مرز استان ما ساخته‌اند و اغلب بهره آن برای خوزستان است. سد چمشیر بیشتر برای خوزستان است. سد کوثر هم همینطور. آبریز را با تلاش زیادی از وزارت نیرو آوردیم بیرون تا آوردند محیط زیست. در جلسه محیط زیست که باید حرف فنی زده شود، می‌گویند برای تالاب شادگان اینطور دیده شده که 750 میلیون متر مکعب آب باید برود برای تالاب شادگان. 950 میلیون متر مکعب استان خوزستان اضافه برداشت دارد. اما ما اضافه برداشتی نداریم. خوزستانی‌ها با نفوذی که دارند می‌گویند شادگان دارد خشک می‌شود و گاومیش‌های ما دارند از تشنگی می‌میرند. کل سرریز از استان ما است ولی ما دیده نشده‌ایم. اما اگر زودتر صحبت می‌شد ما به این مرحله نمی‌رسیدیم.
وی اظهار داشت: آنقدر آقای موحد در محیط زیست داد و فریاد راه انداخت که چرا اینطور عمل می‌کنید و ما از این سدها بهره نمی‌بریم.
احمدزاده ادامه داد: آقایان آینده استان را ببیند. آب نداریم. آب از این رودخانه‌ها می‌رود برای خوزستان. این‌ها را ببینید تا در آینده به ما بدهند. در بقیه قسمت‌ها هم کشاورزی و صنعت را هم ببینید. چطوری می‌خواهیم از این محرومیت‌ها دربیاییم؟ اگر الأن نبینیم در آینده هم نمی‌توانیم دست پیدا کنیم. در برنامه‌هایتان بلندپروازی کنید.
وی ادامه داد: هر چه سریعتر این کار انجام شود. همه ابعاد را ببنید. با دلسوزی برای این استان چیزی از قلم و چشمتان نیفتد.
احمدزاده عنوان کرد: سد سقاوه مشکل ماده 23 آن رفع شد و الأن رفته است برای اجرا. اما خوزستان فوق العاده فشار می‌آورد که این سد کلاً اجرا نشود. چند سد دیگر هم من  دیدم باید مطالبات آن را در نطر بگیرید. تا مجبور شوند حق و حقوق ما را بدهند.
میرمحمدی معاونت اجتماعی استانداری نیز اظهار داشت: اگر توجه بیشتری به مسائل فرهنگی داشته باشیم و دستگاه‌ها نگاه فرهنگی داشته باشند، بسیاری از این مسائل حل می‌شود. بحث فرهنگ‌سازی یک بحث خیلی مهم است.
وی عنوان کرد: در راستای نامه‌ای که شورای انقلاب فرهنگی به استان فرستاند مبنی بر اینکه برش استانی مهندسی فرهنگی استان تهیه شود. موضوع دو بار مطرح شد و 5 کارگروه هم تشکیل شد که این کمیته‌ها جلساتشان را برگزار کردند. هر کدام از این کمیته‌ها 5 اولویت را مصوب کرده‌اند. کمیته خانواده، تعلیم و تربیت. در کمیته تعلیم و تربیت، آسیب‌های اجتماعی نوپدید با تأکید بر مسائل اعتقادی و پرورشی مطرح و مصوب شد. کمیته دیگر کمیته اقتصاد فرهنگ بود که در آن ضعف فرهنگ کار و تولید مصوب شد. کمیته فرهنگ، هنر و رسانه با دبیری اداره کل فرهنگ و ارشاد، فضای مجازی، ضعف سواد رسانه‌ای و آسیب‌های ناشی از آن مصوب شد.
وی اظهار داشت: دو مسأله مطرح است؛ هر کدام از این مواردی که مصوب شده باید اجرایی شود و دستگاه‌هایی که وظیفه دارند، وظیفه‌ای به آنها محول شود وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند. بحث دیگر تخصیص اعتبار جهت اجرایی شدن برنامه‌ها است. باید به دستگاه‌ها اعتبار داده شود تا بتوانند این موارد را دنبال کنند.
غضنفر آرام مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز اظهار داشت: تبصره 18 به منظور تولید و اشتغال و کارآفرینی است که با توجه به اولویت استان‌هایی با نرخ بیکاری بالا در نظر گرفته شده است. در استان ما هم نرخ بیکاری بالاست. در این زمینه 32 هزار میلیارد برای کل کشور در نظر گرفته شده است. در بخش استانی،  3/1 (سه و یک دهم درصد) از این پول به استان تعلق گرفته است؛ چیزی معادل هزار میلیارد تومان. این مبلغ، مبلغ خوبی است.
وی ادامه داد: جلسات مختلفی را تشکیل دادیم. این یک فرایندی دارد؛ باید ثبت در سامانه شود، متقاضیان باید در سامانه مراجعه کنند. دستگاه پایش اولیه را انجام می‌دهد. بعد از پایش کارگروه‌ها، معرفی به بانک‌ها و مؤسسات عامل صورت می‌گیرد. مهمترین کار ما در صنعت و معدن، جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی است. باید بیشترین تلاش‌مان را بکنیم تا این‌ها جذب شوند.
آرام افزود: در بخش صنعت 57 طرح بوده که 355 میلیارد تومان به آن تعلق گرفته است. در جهاد کشاورزی 214 طرح مهم بوده است. بانک‌ها هم باید تلاش کنند که این مبلغ در استان جذب شود. از این مبلغ تاکنون به حساب واریز نشده است و قرار است تا آخر ماه 50 درصد آن را اختصاص دهند. مقدمات کار فراهم است منتها بانک‌ها هم باید همکاری کنند. خواهش ما از بانک این است که طرح‌ها را از دستگاه‌های اجرایی بگیرند، پایش کنند تا برای پرداخت آماده باشند.
معتمدی‌پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز اظهار داشت: همانطور که آقای آرام فرمودند سهم استانی 101 میلیارد تومان بوده و ما طرح‌هایی با 371 میلیارد تومان آماده کرده‌ایم. ما در بخش کشاورزی با حداقل سرمایه‌گذاری میزان سرمایه‌گذاری بیشتری نسبت به صنعت و معدن می‌توانیم داشته باشیم. 374 میلیارد تومان پیشنهاد داده شد، که 101 میلیارد تومان آن را جذب می‌کنیم. ماهیت طرح‌های کشاورزی این است که اشتغال کوچک‌تری نسبت به صنعت داریم.
احمدزاده استاندار نیز خطاب با معتمدی‌پور گفت: پروژه‌ها و بودجه‌ها را خُرد نکنید. کارآفرینی‌ها نباید برای کارهایی با اشتغال یک نفر و دو نفر باشد. بودجه‌ها باید برای طرح‌هایی با اشتغال بالا صرف شود.
وی در خصوص تهاتر نیز عنوان کرد: باید از این فرصت نهایت استفاده بشود و فرمانداران در استان نباید این طرح تهاتر را نادیده بگیرند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
سد آبریز حق مسلم ماست
خرمشهر
Iran, Islamic Republic of
آقای استاندار بشین باستار هدایتخواه وحسینی جلسه بگذار ببین کی راباید کجا گذاشت اگه شما گذاشتید یکی توی این شهر دیگه مگر برآمریکار بگه اگه استان ما دوربعدی ازآخر اول نشد باین کارهایی والقابی که آقای هدایتخواه وشما راه انداختین اینقدر مردم دارند ریا کار می شوند ..
Iran, Islamic Republic of
فقر بدبختی فلاکت گرانی بیکاری سو تغذیه نبود امکانات رفاهی آموزشی مدارس شبانه روزی نبود هنرستان فنی و حرفه ای نبود امکانات ورزشی نبود امکانات اجتماعی نبود رفاه اجتماعی و بهزیستی و خیریه ها زیرساخت جاده و اینترنت نبود امکانات بهداشتی و درمانی در نواحی محروم دنا پاتاوه مارگون لوداب زیلایی میمند لما چناربرم مشکلات و مسائل و معضلات اجتماعی دنا و بویراحمد را دو صد چندان کرده است.
لوداب.
Iran, Islamic Republic of
آیا صاحبی برای رودخانه سادات درحیدرآباد وجاده دره سرد پیدا نمی شود
محمدولایی
Iran, Islamic Republic of
استاندار عزیز استان. ک. ب. :::گاو میش خوزستان :::شاخهای تیزی دارد اما هیچ زمان به خود برا دشمن نمی زند :::وصاحبانی یه رنگ ::::ودلیرو قدر :::: رسانه هاشون هم دوستدار حق :::مردم شما علیه نخبه های همند :::::!!!!!!!!!
همشهری
Iran, Islamic Republic of
آقای احمدزاده نمیخواد اینجا عصبانی بشی جای که مسولان رده بالانشستن باید عصبانی بشی وپیگیر برنامه هات بشی
Iran, Islamic Republic of
آخ وه بخت عسکر
آخ وه بخت استان
Iran, Islamic Republic of
این همه متن !!!! بیشتر هم تکراری کی باید بخونه
معلم
Iran, Islamic Republic of
عالی جناب شما همین جاده پاتاوه دهدشت بعد 30سال به سرانجام برسانید راه آهن پیش کش !!!!
کارگزاران ما روی گوبلز را سفید کردن
علی
Iran, Islamic Republic of
مطمئن باشید هدایت خواه گپوش نیکنه. البته مقصر اصلی روشنفکر هست که ما را ارزان فروخت
ناگفته‌های جنایت‌های هولناک خرمدین از زبان همسرش

ناگفته‌های جنایت‌های هولناک خرمدین از زبان همسرش

«من همیشه از اکبر می‌ترسیدم. وحشت داشتم که با او مخالفت کنم. برای همین مجبور بودم که ...
مجلس، شورای نگهبان و نظام رتبه‌بندی معلمان

مجلس، شورای نگهبان و نظام رتبه‌بندی معلمان

اجرای نادرست نظام رتبه‌بندی معلمان ضمن سوزاندن فرصت‌های اعتلای کیفیت نظام آموزشی و اعتلای ...
ازدواج به سبک خانواده‌های سیاسی

ازدواج به سبک خانواده‌های سیاسی

ازدواج در نسل اول سیاسی‌ها یا سنتی در قالب معرفی دوست و خانواده بوده یا در خلال مبارزه ...
1