تاریخ انتشار
سه شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۵۴
کد مطلب : ۴۴۲۹۰۳
کبنا از وضعیت میدان تازه‌تأسیس میوه و تره‌بار گزارش می‌دهد؛

چه کسانی از نبود میدان میوه و تره‌بار در یاسوج سود می‌برند؟ / مافیا تا سرمایه‌گذار را زمین نزند، دست‌بردار نیست / فرش‌ قرمز‌تان پیش‌کش، سنگ‌اندازی نکنید / آقای استاندار ورود کنید

۳
۰
چه کسانی از نبود میدان میوه و تره‌بار در یاسوج سود می‌برند؟ / مافیا تا سرمایه‌گذار را زمین نزند، دست‌بردار نیست / فرش‌ قرمز‌تان پیش‌کش، سنگ‌اندازی نکنید / آقای استاندار ورود کنید
کبنا ؛
این احساس در استان در حال شکل‌گیری است که برخی از صاحبان قدرت، اساساً از عدم توسعه‌یافتگی استان منفعت می‌برند و منطقه هرچقدر توسعه‌نیافته‌تر باشد، فضا برای کسب سود آنها بیشتر است. گروهی که می‌توان عنوان الیگارشی بر آن نهاد که برخوردار از ثروت و قدرت هستند، مدام پیش پای سرمایه‌گذاران سنگ‌اندازی و مانع‌تراشی می‌کنند تا از آشفته‌بازاری که خود به راه انداخته‌اند، به صورت هر چه تمام‌تر سود ببرند.
به گزارش کبنا، یکی از معیارهای توسعه‌ی هر جامعه، وضعیت سرمایه‌گذاری در آنجاست. در واقع رشد اقتصادی تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله سرمایه‌گذاری است. به گفته‌ی کارشناسان اقتصادی، میزان سرمایه‌گذاری به صورت مستقیم با رشد و توسعه اقتصادی رابطه دارد و به تبع افزایش سرمایه‌گذاری، رشد اقتصادی صورت می‌پذیرد و این رشد اقتصادی منجر به افزایش ایجاد شغل و اشتغال شده و نرخ بیکاری را کاهش می‌دهد. بنابراین افزایش میزان سرمایه‌گذاری در نهایت منجر به افزایش اشتغال و کاهش بیکاری می‌شود.
حال در استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یکی از استان‌های کمتربرخوردار کشور، نیاز به سرمایه‌گذاری با شدت بیشتری احساس می‌شود. بنابراین باید مسئولین استانی و به‌ویژه استاندار و معاونت اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، تلاش بیشتری برای جذب سرمایه‌گذار نسبت به سایر استان‌ها داشته باشند. چرا که معمولاً میزان سرمایه‌گذاری در این استان کم بوده و با توجه به وضعیت بیکاری موجود در آن، نیاز بیشتری به جذب سرمایه‌گذار وجود دارد.
اما با این وجود، به نظر می‌رسد برخورد مناسبی هم با محدود سرمایه‌گذارانی که حاضرند در استان سرمایه‌گذاری نمایند، نمی‌شود. امری که پسندیده نیست. یاسوج به عنوان تنها مرکز استانی که تاکنون فاقد میدان میوه و تره‌بار بوده، به همت یکی از سرمایه‌گذاران، از این میدان برخوردار شده است. اما سرمایه‌گذار آنچنان با موانع و محدودیت‌های مختلف روبرو شده است که نظیر آن در مناطق دیگر کمتر دیده شده است.
در جلسه‌ی ستاد تنظیم بازار استان که به ریاست سید احسان عسکری معاون اقتصادی استانداری و مسئولین ذیربط برگزار گردید، قرار شد که نهادها و دستگاه‌هایی از قبیل شهرداری، اتاق اصناف، اتحادیه میوه و تره‌بار، تعاون روستایی، جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت در راه‌اندازی میدان میوه و تره‌بار با سرمایه‌گذار همکاری‌های لازم را داشته باشند. اما هم‌اکنون با گذشت بیش از پنج هفته از این نشست، هیچکدام از این دستگاه‌ها به مصوبات نشست ستاد تنظیم بازار جامه عمل نپوشانده‌اند. گویی مانع برزگی پیش روی این نهادها وجود دارد که نتوانسته و یا نخواسته‌اند به این مصوبات عمل نمایند.
پرسش مهم این است که این مانع عظیم چیست؟ چه چیزی باعث شده که دستگاه‌های مربوطه جملگی در این زمینه قصور ورزند و در این راه از کمک به سرمایه‌گذار امتناع کنند؟ آیا دست‌هایی پشت پرده است که مانع راه‌اندازی و سر و سامان گرفتن این میدان می‌شود؟
لزوم ورود جدی استاندار و معاون اقتصادی او به عنوان فرمانده اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد به شدت احساس می‌شود. چرا که اگر پیگیری‌های جدی معاون اقتصادی نباشد، ممکن است که ساماندهی میدان به درازا بکشد. امری که هم مخل مسیر پیشرفت و توسعه استان است و هم برای شهروندان استان کهگیلویه و بویراحمد کم‌برخوردار کهگیلویه و بویراحمد پذیرفتنی نیست. برخی معتقدند که مافیای میوه و تره‌بار در استان، از راه‌اندازی این میدان، ضرر و زیان می‌بینند و همین‌ها هستند که در این مسیر دست‌انداز ایجاد می‌کنند. مافیای میوه و تره‌بار در استان کهگیلویه و بویراحمد چه کسانی هستند که توانسته‌اند این‌چنین با قدرت مانع از چنین پروژه‌هایی می‌شوند؟ پروژه‌ای که علاوه بر اشتغالزایی برای 300 نفر از شهروندان استان کهگیلویه و بویراحمد، می‌تواند در این وضعیت تورم اقتصادی بالا، کمکی به خانواده‌های کم‌درآمد استان باشد. پروژه‌ای که هم به رونق کشاورزی و باغداری کمک می‌کند و هم در گردش سرمایه در استان نقش مهمی دارد. اما با همه‌ی این مزایای اقتصادی، برخی از کسانی که از نبود این میدان سود می‌برند با قدرت هر چه تمام‌تر سعی در پا نگرفتن و زمین زدنِ آن دارند.
این احساس در استان در حال شکل‌گیری است که برخی از صاحبان قدرت، اساساً از عدم توسعه‌یافتگی استان منفعت می‌برند و منطقه هرچقدر توسعه‌نیافته‌تر باشد، فضا برای کسب سود آنها بیشتر است. گروهی که می‌توان عنوان الیگارشی بر آن نهاد که برخوردار از ثروت و قدرت هستند، مدام پیش پای سرمایه‌گذاران سنگ‌اندازی و مانع‌تراشی می‌کنند تا از آشفته‌بازاری که خود به راه انداخته‌اند، به صورت هر چه تمام‌تر سود ببرند. امری که شایسته‌ی مردم این استان کمتربرخوردار نیست. از همین رو تا استاندار کهگیلویه و بویراحمد و معاون اقتصادی او به طور جدی ورود نکنند، این مشکل برطرف نخواهد شد و مافیای میوه‌ و تره‌بار روز به روز سایه سنگین خود را بر این حوزه بیشتر می‌افکنند تا کسی نتواند این بازار عظیم و پرمنفعت را که با نفوذ به چنگ آورده‌اند، از چنگال آنها خارج کند. اگر توسعه‌ی استان کهگیلویه و بویراحمد و معیشت مردم و کمک به رفع بیکاری در ردیف اولویت‌های مسئولین استانی قرار دارد، کمک به راه‌اندازی و سامان گرفتن این میدان از بدیهی‌ترین اقدامات ممکن است.
بعضی از مسئولان و مدیریت شهری به جای اینکه همراه سرمایه‌گذار باشند، متأسفانه مانع تراشی می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که سرمایه‌گذار با خیال‌ راحت کارش را در میدان میوه و تره‌بار انجام دهد. مسئولانی که قرار بود جلوی پای سرمایه‌گذار فرش قرمز پا کنند، الان با مانع‌تراشی جلوی مسیر اشتغالزایی برای جوانان سنگ‌اندازی می‌کنند.
گفتنی است که کبنا نیوز به زودی از دست‌های پشت پرده و مافیای بازار میوه و تره‌بار گزارش خواهد داد و اسامی کسانی را که در این مسیر سنگ‌اندازی می‌کنند، منتشر خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

استاندارد در خواب است.
بیدارش نکنید.
Iran, Islamic Republic of
بیشتر گرانی‌ها به خاطر عدم نظارت هست
به عنوان مثال مرکبات الان فراوانه چرا ازباغداران 8تومن میگیرن ولی 18 میفروشن؟
واقعا ظلمه
انصاف داشته باشید
حسن
Iran, Islamic Republic of
ضمن خسته نباشید خدمت همه کسانیکه دراین امر خداپسندانه قدمی برداشته و میدارند. به استحضار میرساند که متاسفانه عده ای از سودجویان وخونخواران دراین میدان هم غرفه دست وپا کردند و هم صاحب نفوذند که از نهادهای امنیتی عاجزانه خواهشمندیم که حتما ورود کنند مخصوصا با ورود به سوابق و پیشینه این افراد. خواهشا خواهشا
ماجرای برگشت خوردن صیفی‌جات و محصولات کشاورزی ایرانی از روسیه و هند و ترکمنستان

ماجرای برگشت خوردن صیفی‌جات و محصولات کشاورزی ایرانی از روسیه و هند و ترکمنستان

ماجرای برگشت خوردن صیفی‌جات و محصولات کشاورزی ایرانی از روسیه و هند و حتی ترکمنستان یکبار ...
علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

دولت در سایه امر سیاسی مرسومی در کشورهای توسعه‌یافته است و اگر به صورت سازمان‌یافته پیش ...
ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
1