تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۵
کد مطلب : ۴۴۲۷۳۰
بررسی عملکرد اداره کل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد

بخش سوم) اعتراض برخی از کارکنان راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد نسبت به تبعیض در پرداختی‌ها / دلیل نبود نظارت کافی و عدم کیفیت احتمالی پروژه‌ها چیست؟

۱۵
۳
بخش سوم) اعتراض برخی از کارکنان راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد نسبت به تبعیض در پرداختی‌ها / دلیل نبود نظارت کافی و عدم کیفیت احتمالی پروژه‌ها چیست؟
کبنا ؛
راه و شهرسازی با تحمیل فشار به کارشناسان خود باعث شده که کارشناسان فنی انگیزه‌ای برای حضور و نظارت بر پروژه‌ها نداشته باشند که طبیعی است وقتی می‌بینند اگر ماموریت بروند یا نروند فرقی ندارد، پس چرا بروند؟ حالاست که می‌توان تشخیص داد دلیل عدم نظارت کافی و عدم کیفیت احتمالی پروژه‌های راه و شهرسازی چه بوده است.
طی سلسه‌نقدهایی که کبنا نیوز نسبت به عملکرد اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در دست انتشار دارد، در این بخش به تبعیض در پرداختی کارکنان و برخی از موارد مربوط به آن پرداخته‌ایم. در واقع با توجه به اینکه در بخش پیشین در خصوص میزان و چگونگی پرداخت‌ها به کارکنان راه و شهرسازی اشاره‌ای گذرا شد، در این قسمت سعی می‌شود با جزئیات بیشتری در این خصوص پرداخته شود که در زیر از نظر خوانندگان می‌گذرد.

بیشتر بخوانید:
 
بخش دوم) پول‌هایی که در راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در سایه‌ی تعلل‌ها به راحتی از دست می‌روند / از تغییر کاربری‌های غیرقابل توجیه تا پروژه‌هایی که هیچوقت تعیین تکلیف نمی‌شوند

به گزارش کبنا، کارکنان راه و شهرسازی از شخص مدیر کل تا پایین‌ترین رده سازمانی از وضعیت حقوقی مناسبی برخوردار نیستند و شاید نسبت به سایر ادارات و نهادها، کارکنان راه و شهرسازی مظلوم واقع شده‌اند. اما موضوع قابل بحث در خصوص تبعیض در همین پرداختی‌های ناچیز می‌باشد. در ابتدای سال جاری مقرر شد که پرداختی‌هایی که به مدیرکل‌ها صورت می‌گیرد، به صورت تجمیعی به وزارتخانه منتقل شود و از سرجمع اعتبارات راه و شهرسازی کسر و به حساب وزارتخانه واریز گردید. اما به هر دلیلی وزارتخانه پرداخت اضافه کار، دو ماه اول سال را مجدداً به دستگاه‌های استانی واگذار نمود. راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در شهریور ماه سال جاری، اقدام به پرداخت پنج ماه اضافه کاری، پنج ماه ماموریت، حقوق و مبلغی به عنوان رفاهی به کارکنان خود می‌نماید.
تا اینجا روشن است که فقط مدیر از این پنج ماه، دو ماه اضافه کار را در استان باید دریافت می‌کرده و مابقی ماموریت، حقوق و رفاهی می‌باشد و تمامی کارکنان دیگر می‌بایست پنج ماه اضافه کار، پنج ماه ماموریت، حقوق و رفاهی را دریافت می‌کردند. موضوع اصلی از این به بعد به وجود می‌آید که نحوه تقسیم این اعتبار چگونه صورت گرفته است؟ کبنا نیوز آن چیزی را که اتفاق افتاده بیان می‌کند و ضمن اینکه از دستگاه‌های نظارتی و شخص استاندار درخواست می‌کند که نسبت به راستی‌آزمایی این مطالب اقدام کنند، از راه و شهرسازی هم می‌خواهد که نسبت به انتشار تمامی دریافتی‌های کارکنان خود در پنج ماه اول سال اقدام نماید. چه آنهایی که به خزانه ارسال شده، چه آنهایی که سند مجزا برایشان استفاده شده است. اتفاقاً در ایامی که خیلی از کارگران و معلمان و یا دیگر صنوف دست به اعتراض برای پایین بودن حقوق خود می‌زنند، انتشار این پرداختی‌ها نه تنها به دولت کمک می‌کند بلکه بقیه صنوف هم خواهند دید که کارکنان یکی از تخصصی‌ترین، علمی‌ترین و فنی‌ترین دستگاه‌هایی که در کشور وجود دارد، چقدر در دریافت حقوق و مزایا مظلوم واقع شده‌اند.
اما اتفاقی که در راه و شهرسازی افتاده چیست؟ طبق قانون، اضافه کار و ماموریت تعریف خاص خود را دارد، اما در راه و شهرسازی گویا به شکل دیگری این تعریف وجود دارد، مثلا احتمال دارد فردی در این اداره حتی یک دقیقه اضافه کاری نداشته باشد، اما در پرداختی‌ها از سایر افرادی که اضافه کاری کرده‌اند، مبلغ بیشتری دریافت کند؟ شاید باور کردنش سخت باشد اما مدیران مالی راه و شهرسازی به صورت کتبی به حوزه‌ها سقف اضافه کار و ماموریت کارکنان زیر مجموعه را اعلام می‌کنند و معاونین و رؤسا بر اساس سرانه نسبت به پرداخت اضافه کار و ماموریت اقدام می‌کنند. سرانه اضافه کار کارشناسان در پنج ماهه اول سال 350 هزار تومان و روسای ادارت ستادی 700 هزار تومان برای هر ماه در نظر گرفته شده و در این مکاتبات اشاره‌ای به میزان سرانه دریافتی برای معاونین و مدیرکل نمی‌شود. این در حالی است که سرانه اضافه کار و ماموریت برای هر شخص توسط سازمان مدیریت در راه و شهرسازی حدود 700 هزار تومان در نظر گرفته شده است.
قبل از اینکه به تبعیض در پرداختی‌ها بپردازیم لازم است گفته شود بر اساس اعتبار ابلاغی از سوی سازمان مدیریت برای پرداخت اضافه کاری و ماموریت، دستگاه‌ها طبق قانون موظف به پرداخت به کارشناسانی هستند که اضافه کاری و یا ماموریت را انجام می‌دهند و هیچ جای قانون گفته نشده که برای کارشناس یا رئیس اداره ستادی و یا معاونین در دریافت این مبالغ فرقی وجود دارد. به طور مثال  احتمال دارد کارشناسان حوزه فنی راه و شهرسازی در معاونت‌های مسکن و ساخت و توسعه راه‌ها  در طول ماه تا 20 روز هم به ماموریت جهت نظارت بر پروژه ها اعزام شوند و معاونی در این اداره کل حتی یک روز هم به ماموریت نرود، لذا کاملاً واضح است که می‌بایست مبلغ دریافتی آن کارشناس برای مأموریت بیشتر از معاونی که به مأموریت نرفته باشد. اما تبعیض‌های عجیب همینجا اتفاق می‌افتد، راه و شهرسازی سرانه‌ای را مشخص می‌کند و اگر کارشناسی مثلاً 20 روز ماموریت رفته باشد هرگز نمی‌تواند آن را دریافت کند چرا که سقف اضافه کار و ماموریت از قبل مشخص شده و به گونه‌ای در این اداره کل جا افتاده که حتما باید دریافتی اضافه کار و ماموریت معاونین خیلی بیشتر از کارشناسان باشد که این موضوع باعث شده رفته رفته کارکنان به وضع موجود اعتراض کنند تا جایی که بعد از پرداختی‌های پنج ماه اول یکی از رزمندگان و جانبازان عزیز این اداره کل نامه‌ای به مدیر کل می‌نویسد و تعدادی از کارکنان نیز آن را امضا می‌نمایند اما یکی از معاونت‌ها نامه را از کارکنان دریافت کرده و اجازه نمی‌دهد به دست مدیرکل برسد  - غافل از اینکه شاید برخی از کارکنان تصویری از این نامه داشته باشند – در این نامه کارکنان نسبت به میزان پرداختی‌ها اعتراض می‌کنند و می‌گویند چطور می‌شود که تفاوت بین کارشناسان و رؤسای ادارات ستادی با معاونین و مدیر کل اینقدر زیاد است. در آن نامه به این هم اشاره می‌شود که گویا مدیرکل بیش از 40 میلیون تومان دریافتی داشته است. البته این مبلغ برای یک ماه حقوق، اضافه کار دو ماه و ماموریت پنج ماه برای مدیرکل منطقی به نظر می‌رسد و شاید نسبت به سایر ادارات با توجه به سابقه کاری، تحصیلات و ... مدیرکل راه و شهرسازی پایین‌تر باشد. اما موضوع شخص مدیرکل نیست؛ خزانه معین استان پرداختی‌ها به چند نفر به غیر از مدیر کل را بازگشت می‌دهد و تقاضا می‌کند که چد نفر در لیست پرداختی‌ها وجود دارد که از مبلغ مجاز در پرداخت یک ماه (حدود 33 میلیون تومان) بیشتر است. سوای مدیرکل،  بودن افرادی در این لیست که بیشتر از سقف مجاز یک ماه قرار بوده دریافت کنند جالب توجه است. طبیعتاً این چند نفر معاونین بوده‌اند اما در کمال ناباوری یکی از ادارات ستادی هم در این بین مشاهده می‌شود. اداره‌ای که می‌بایست ناظری جدی و متعهد برای جلوگیری و برخورد با تخلف در این اداره کل باشد. اداره‌ای که از نظر جایگاه اداری هیچ فرقی با دیگر ادارات ستادی راه و شهرسازی ندارد و گاهاً احتمال دارد دیگر ادارات به دلیل فنی‌تر بودن و حجم کار و نظارت پروژه‌ها از این اداره مستحق دریافت بیشتر ماموریت و اضافه کار باشند. اینکه چرا به رئیس این اداره بیشتر از بقیه ادارات دیگر پرداخت شده، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. البته احتمال دارد راه و شهرسازی بعد از محاسبه مأموریت‌های احتمالی و اضافه کار به این مبلغ برسد اما حرف اصلی اینجاست چرا فقط ماموریت و اضافه کاری چند نفر خاص در این اداره باید کاملا پرداخت شود؟ ( احتمال اینکه این افراد اصلا ماموریت نرفته باشند هم وجود دارد چرا که پرداختی‌های در همه ماه‌ها تقریبا یکسان است) این را هم می‌دانیم که تفاوت معاونین در اضافه کار و ماموریت با کارشناسان فقط در نحوه محاسبه ساعات و حق‌الزحمه می‌باشد. مثلا با توجه به حکم کارگزینی مبلغ یک روز ماموریت یا یک ساعت اضافه کار معاون با مبلغ یک روز ماموریت یا ساعت اضافه کاری کارشناس متفاوت است. ولی در تعداد آنها قانون تفاوتی قایل نشده و بر همین اساس است که می‌گوییم احتمال دارد یک راننده به دلیل تعداد روزهای ماموریت از معاونی که هیچ روزی به ماموریت نرفته، بیشتر باشد، مستحق دریافت حق ماموریت بیشتری است. بعد از تنظیم نامه از طرف کارکنان راه و شهرسازی و جمع کردن آن توسط مدیران مالی به یک باره در دو سه ماه بعدی سقف اضافه کاری کارشناسان از 350 به 500 هزار تومان افزایش پیدا کرده؟ باز سوال اینجاست اگر راه و شهرسازی می‌توانسته سقف اضافه کاری را 500 هزارتومان بدهد چرا از ابتدای سال این کار را نکرده و مابه‌التفاوت این سقف در پنج ماه اول سال به جیب چه کسانی رفته است؟
راه و شهرسازی با تحمیل فشار به کارشناسان خود باعث شده که کارشناسان فنی انگیزه‌ای برای حضور و نظارت بر پروژه‌ها نداشته باشند که طبیعی است وقتی می‌بینند اگر ماموریت بروند یا نروند فرقی ندارد، پس چرا بروند؟ در این اداره مشاهده می‌شود که مبلغ اضافه کار خدمتکار اتاق یکی از معاونین که کار چندانی در این زمانه کرونا هم ندارد از کارشناسان ارشد عمران و دکتری معماری راه و شهرسازی بیشتر است. حالاست که می‌توان تشخیص داد دلیل عدم نظارت کافی و عدم کیفیت احتمالی پروژه‌های راه و شهرسازی چه بوده است.
در بخش پرداخت رفاهی همانطور که از اسمش پیداست مبلغی است به عنوان کمک به کارمند برای هزینه‌های جاری خانواده، می‌بایست سعی شود در حد ممکن به صورت مساوی بین کارکنان تقسیم شود، گاهی قانون این اجازه را می‌دهد تا شصت درصد حقوق کارمند را  به عنوان رفاهی به کارمند پرداخت نمود اما در راه و شهرسازی این مبلغ بسیار ناچیز است و در این پرداخت پنج ماهه  بین چهارصدو پنجاه تا پانصد هزار تومان به کارشناسان و بیشتر رؤسای ادارات ستادی پرداخت شده و برای تعداد اندکی از روسای ادارات ستادی معاونین و کارشناسان مالی بدون کوچکترین دلیلی و شاید صرفا با استناد به حق شصت درصد حقوق به آنها چندین برابر کارشناسان دیگر پرداخت شده است. این اختلاف پرداخت‌ها گاهی تا بیش از ده برابر سایر کارشناسان اداره هم رسیده است.
چرا باید یک ماه حقوق و پنج ماه اضافه کار، ماموریت و رفاهی  کارمندی در اداره کل راه و شهرسازی به هشت میلیون تومان نرسد، اما در این اداره افرادی باشند که شاید به لحاظ سواد علمی، سابقه کاری و کار تخصصی از او پایین‌تر باشند اما دریافتی آنها هر چند منطبق بر قانون از سقف اعلام شده‌ی خزانه بیشتر باشد؟ (یعنی بیش از 33 میلیون تومان). ضمن تأکید دوباره بر حقوق و مزایای پایین کارمندان راه و شهرسازی، این پرسش برای خوانندگان مطرح است که با همین حقوق و مزایای پایین آیا تبعیض در راه و شهرسازی صورت نگرفته است؟
کبنا نیوز تقاضا دارد نهادهای نظارتی اعم از دیوان محاسبات و سازمان بازرسی، نسبت به این موضوع خاص حساسیت نشان داده و در صورت وجود تبعیض و بی‌عدالتی، برخورد  قاطع صورت گیرد. بدون شک وجود تبعیض‌ها و بی‌عدالتی‌ها در پرداخت‌ها موجب می‌شود که انگیزه و اشتیاق کارکنان در راه و شهرسازی از بین برود و این بی‌انگیزگی خود را در پروژه‌های در حال احداث راه و شهرسازی نشان دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما

حاجی
Iran, Islamic Republic of
عالی بود
البته خونه ۲۵۰۰ ودیعه۳۰۰ میلیونی اضافه کار 113میلیونی عید گذشته رو جا انداختین
کارمند راه و شهرسازی
United Kingdom
جالب است که همین&به قول شما و به قول ما معاون& ، سال نودو شش به خاطر همین تبعیض ها از این سمت برکنار شده بود و با آمدن نیک اقبالی دوباره به پستش برگشت. حتی اینقدر خیالش راحت است که یادش رفته به خاطر چه چیزی برکنار شده بود
Iran, Islamic Republic of
واقعا خیلی مسخره‌ای، با این متن های بی خو
کارمند راه و شهرسازی
United Kingdom
با وجود این همه تبعیض ولی مهمترین اتفاقی که مقاله ایجاد میکند این هست که شاید خانواده هایمان باور کنند که حقوق ما تا چه اندازه پایین است، پسرم مطلب رو خوانده اومده با خنده بهم میگه آقا مهندس میخوای با خودم بیای سر کار؟، قطعا حقوق بیشتر بهت میدم 😐😐
دنا
Iran, Islamic Republic of
ای خدا مثلا & ۴۰میلیون پول بگیره چه کاری مگه میکنه خدایا مارا از دست این گونه افراد نجات بده همتون را واگذار میکنم بخدا
دنای استوار
Romania
مشکل شما اداره کل نیست
مشکل و سوزش شما سی سختی ها و نخبگان این شهر است
آبرودار،نگین درخشان و مایه مباهات این منطقه از سی سخت بوده و هست
اصالت در فرهنگ،علم و ادب خواستگاهش از سی سخت بوده و خواهد بود
زمانی که کل منطقه دنبال یاغی گری و گردنه زنی بودند این سی سختی ها بودن که دنبال عمران،آبادانی و علم و فرهنگ بوده اند..
راه و شهرسازی
Iran, Islamic Republic of
با سلام
من همیشه سایت کبنا رو مطالعه و احساس میکردم صادق ترین خبرها رو انتشار میده ولی الان برا خودم متاسفم که چنین احساسی داشتم اول از همه اینکه این مطالب تقریبا نادرست درج شده
Iran, Islamic Republic of
جناب کمایی
کبنا نیوز با این متن زدن های مغرضانه ات وحاشیه سازی ها یت مطمئن باشید که مدیرکل راه ومسکن وشهرسازی را به حاشیه نمی برید به هر حال مدیر کل مسکن وشهر سازی رفتنی هستند بلکه به شدت دارید بحث سردسیری وگرمسیری راپر رنگ می کنید
Iran, Islamic Republic of
مگه نه هم تعدادی بودن که پاکت های مهر شده مناقصات و پیمانها را لو می دادند و رشوه می گرفتن دو ماه اخراج شدن و برگشتن سر کار جای بهترش
مختار
Iran, Islamic Republic of
%& بهتره فردا نروی سرکار- برو تواداره زندانها && - فکر کردی آخرش جای غصبی دامنت را نخواهد گرفت - یادت هست مرحوم نگهبان صبخ 13فروردین فوت کرد - عصر به وزیر پیغام دادی که آماده ای ایثار کنی و مسولیت مدیرکلی تهران را بپذیری- دفتر دار وزیر گفت &- و ازفردا یاسوج هم نیستی---حاضر شدی تمام املاک راه و شهرسازی& که یه ساعت بیشتر مدیر کل باشی- یادت هست وزیر بهت گفت تو عرضه نداری که میکروفن را درست کنی- چطور می خواهی پل مهریان را درست کنی؟ ؟ یادت هست&زارع بودی نیروهای بهرامی را تقویت می کردی؟ ؟ تا دیروز&تاج بودی - امروز پاتوقت شده جدول غوره ؟؟؟ تا دیروزاصلاح طلب بودی امشب شدی خادم دلی بهرام بیگی ؟؟؟
حسن
Iran, Islamic Republic of
فقط میگویم خدا را مد نظر قرار دهید در نقدهایتان
Iran, Islamic Republic of
واقعآ برات متآسفم . از روز اول تا الان کینه توزی شما را با مهندس نیک اقبالی را کامل خوندم . کلا مشخصه مشکلت با مردم سیسخته و پروژه جاده سیسخت .. تو که خیلی ادعا میکنی بیا ببین در شرکت برق مدیریت جدید داره نیروهای بویراحمدی را کامل حذف میکنه و کلآ طرفدار تاجگردونه .
حرف حق
Iran, Islamic Republic of
با سلام
این متن ها و گزارشاتی که بر علیه اداره زده میشه رو کسانی پیگیری میکنند که سال گذشته بنا به اینکه لیاقت ریاست و معاونی رو نداشتن با بی ابرویی از سمتشون برکنار شدن و اینها برای همیشه بایکوت شدند و همه کارکنان راه و شهرسازی می دونن کی هستند ننگ بر شما که برچسپ الکی به مدیرکل و معاونین محترم می زنید به فکر قیامت باشید ، از خدا میخوام به راه راست هدایت شوید
کارمند
United Kingdom
به عنوان کسی که بیشتر از ۲۰سال سابقه کار دارم تو این اداره ،عرض میکنم که هیچ زمانی پرداختی های این اداره کل به شفافیت دو سال اخیر نبوده و هیچگونه تخلفی صورت نگرفته.تمام موارد بصورت قانونی و طبق لیست ارسالی ۵ معاونت مربوطه پرداخت شده است
ن ص
Iran, Islamic Republic of
درسته
ماجرای برگشت خوردن صیفی‌جات و محصولات کشاورزی ایرانی از روسیه و هند و ترکمنستان

ماجرای برگشت خوردن صیفی‌جات و محصولات کشاورزی ایرانی از روسیه و هند و ترکمنستان

ماجرای برگشت خوردن صیفی‌جات و محصولات کشاورزی ایرانی از روسیه و هند و حتی ترکمنستان یکبار ...
علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

دولت در سایه امر سیاسی مرسومی در کشورهای توسعه‌یافته است و اگر به صورت سازمان‌یافته پیش ...
ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
1