بخش سوم) اعتراض برخی از کارکنان راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد نسبت به تبعیض در پرداختیها / دلیل نبود نظارت کافی و عدم کیفیت احتمالی پروژهها چیست؟
راه و شهرسازی با تحمیل فشار به کارشناسان خود باعث شده که کارشناسان فنی انگیزهای برای حضور و نظارت بر پروژهها نداشته باشند که طبیعی است وقتی میبینند اگر ماموریت بروند یا نروند فرقی ندارد، پس چرا بروند؟ حالاست که میتوان تشخیص داد دلیل عدم نظارت کافی و عدم کیفیت احتمالی پروژههای راه و شهرسازی چه بوده است
بخش دوم) پولهایی که در راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در سایهی تعللها به راحتی از دست میروند / از تغییر کاربریهای غیرقابل توجیه تا پروژههایی که هیچوقت تعیین تکلیف نمیشوند
به گزارش کبنا، کارکنان راه و شهرسازی از شخص مدیر کل تا پایینترین رده سازمانی از وضعیت حقوقی مناسبی برخوردار نیستند و شاید نسبت به سایر ادارات و نهادها، کارکنان راه و شهرسازی مظلوم واقع شدهاند. اما موضوع قابل بحث در خصوص تبعیض در همین پرداختیهای ناچیز میباشد. در ابتدای سال جاری مقرر شد که پرداختیهایی که به مدیرکلها صورت میگیرد، به صورت تجمیعی به وزارتخانه منتقل شود و از سرجمع اعتبارات راه و شهرسازی کسر و به حساب وزارتخانه واریز گردید. اما به هر دلیلی وزارتخانه پرداخت اضافه کار، دو ماه اول سال را مجدداً به دستگاههای استانی واگذار نمود. راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در شهریور ماه سال جاری، اقدام به پرداخت پنج ماه اضافه کاری، پنج ماه ماموریت، حقوق و مبلغی به عنوان رفاهی به کارکنان خود مینماید.
تا اینجا روشن است که فقط مدیر از این پنج ماه، دو ماه اضافه کار را در استان باید دریافت میکرده و مابقی ماموریت، حقوق و رفاهی میباشد و تمامی کارکنان دیگر میبایست پنج ماه اضافه کار، پنج ماه ماموریت، حقوق و رفاهی را دریافت میکردند. موضوع اصلی از این به بعد به وجود میآید که نحوه تقسیم این اعتبار چگونه صورت گرفته است؟ کبنانیوز آن چیزی را که اتفاق افتاده بیان میکند و ضمن اینکه از دستگاههای نظارتی و شخص استاندار درخواست میکند که نسبت به راستیآزمایی این مطالب اقدام کنند، از راه و شهرسازی هم میخواهد که نسبت به انتشار تمامی دریافتیهای کارکنان خود در پنج ماه اول سال اقدام نماید. چه آنهایی که به خزانه ارسال شده، چه آنهایی که سند مجزا برایشان استفاده شده است. اتفاقاً در ایامی که خیلی از کارگران و معلمان و یا دیگر صنوف دست به اعتراض برای پایین بودن حقوق خود میزنند، انتشار این پرداختیها نه تنها به دولت کمک میکند بلکه بقیه صنوف هم خواهند دید که کارکنان یکی از تخصصیترین، علمیترین و فنیترین دستگاههایی که در کشور وجود دارد، چقدر در دریافت حقوق و مزایا مظلوم واقع شدهاند.
اما اتفاقی که در راه و شهرسازی افتاده چیست؟ طبق قانون، اضافه کار و ماموریت تعریف خاص خود را دارد، اما در راه و شهرسازی گویا به شکل دیگری این تعریف وجود دارد، مثلا احتمال دارد فردی در این اداره حتی یک دقیقه اضافه کاری نداشته باشد، اما در پرداختیها از سایر افرادی که اضافه کاری کردهاند، مبلغ بیشتری دریافت کند؟ شاید باور کردنش سخت باشد اما مدیران مالی راه و شهرسازی به صورت کتبی به حوزهها سقف اضافه کار و ماموریت کارکنان زیر مجموعه را اعلام میکنند و معاونین و رؤسا بر اساس سرانه نسبت به پرداخت اضافه کار و ماموریت اقدام میکنند. سرانه اضافه کار کارشناسان در پنج ماهه اول سال 350 هزار تومان و روسای ادارت ستادی 700 هزار تومان برای هر ماه در نظر گرفته شده و در این مکاتبات اشارهای به میزان سرانه دریافتی برای معاونین و مدیرکل نمیشود. این در حالی است که سرانه اضافه کار و ماموریت برای هر شخص توسط سازمان مدیریت در راه و شهرسازی حدود 700 هزار تومان در نظر گرفته شده است.
قبل از اینکه به تبعیض در پرداختیها بپردازیم لازم است گفته شود بر اساس اعتبار ابلاغی از سوی سازمان مدیریت برای پرداخت اضافه کاری و ماموریت، دستگاهها طبق قانون موظف به پرداخت به کارشناسانی هستند که اضافه کاری و یا ماموریت را انجام میدهند و هیچ جای قانون گفته نشده که برای کارشناس یا رئیس اداره ستادی و یا معاونین در دریافت این مبالغ فرقی وجود دارد. به طور مثال احتمال دارد کارشناسان حوزه فنی راه و شهرسازی در معاونتهای مسکن و ساخت و توسعه راهها در طول ماه تا 20 روز هم به ماموریت جهت نظارت بر پروژه ها اعزام شوند و معاونی در این اداره کل حتی یک روز هم به ماموریت نرود، لذا کاملاً واضح است که میبایست مبلغ دریافتی آن کارشناس برای مأموریت بیشتر از معاونی که به مأموریت نرفته باشد. اما تبعیضهای عجیب همینجا اتفاق میافتد، راه و شهرسازی سرانهای را مشخص میکند و اگر کارشناسی مثلاً 20 روز ماموریت رفته باشد هرگز نمیتواند آن را دریافت کند چرا که سقف اضافه کار و ماموریت از قبل مشخص شده و به گونهای در این اداره کل جا افتاده که حتما باید دریافتی اضافه کار و ماموریت معاونین خیلی بیشتر از کارشناسان باشد که این موضوع باعث شده رفته رفته کارکنان به وضع موجود اعتراض کنند تا جایی که بعد از پرداختیهای پنج ماه اول یکی از رزمندگان و جانبازان عزیز این اداره کل نامهای به مدیر کل مینویسد و تعدادی از کارکنان نیز آن را امضا مینمایند اما یکی از معاونتها نامه را از کارکنان دریافت کرده و اجازه نمیدهد به دست مدیرکل برسد - غافل از اینکه شاید برخی از کارکنان تصویری از این نامه داشته باشند – در این نامه کارکنان نسبت به میزان پرداختیها اعتراض میکنند و میگویند چطور میشود که تفاوت بین کارشناسان و رؤسای ادارات ستادی با معاونین و مدیر کل اینقدر زیاد است. در آن نامه به این هم اشاره میشود که گویا مدیرکل بیش از 40 میلیون تومان دریافتی داشته است. البته این مبلغ برای یک ماه حقوق، اضافه کار دو ماه و ماموریت پنج ماه برای مدیرکل منطقی به نظر میرسد و شاید نسبت به سایر ادارات با توجه به سابقه کاری، تحصیلات و ... مدیرکل راه و شهرسازی پایینتر باشد. اما موضوع شخص مدیرکل نیست؛ خزانه معین استان پرداختیها به چند نفر به غیر از مدیر کل را بازگشت میدهد و تقاضا میکند که چد نفر در لیست پرداختیها وجود دارد که از مبلغ مجاز در پرداخت یک ماه (حدود 33 میلیون تومان) بیشتر است. سوای مدیرکل، بودن افرادی در این لیست که بیشتر از سقف مجاز یک ماه قرار بوده دریافت کنند جالب توجه است. طبیعتاً این چند نفر معاونین بودهاند اما در کمال ناباوری یکی از ادارات ستادی هم در این بین مشاهده میشود. ادارهای که میبایست ناظری جدی و متعهد برای جلوگیری و برخورد با تخلف در این اداره کل باشد. ادارهای که از نظر جایگاه اداری هیچ فرقی با دیگر ادارات ستادی راه و شهرسازی ندارد و گاهاً احتمال دارد دیگر ادارات به دلیل فنیتر بودن و حجم کار و نظارت پروژهها از این اداره مستحق دریافت بیشتر ماموریت و اضافه کار باشند. اینکه چرا به رئیس این اداره بیشتر از بقیه ادارات دیگر پرداخت شده، در هالهای از ابهام قرار دارد. البته احتمال دارد راه و شهرسازی بعد از محاسبه مأموریتهای احتمالی و اضافه کار به این مبلغ برسد اما حرف اصلی اینجاست چرا فقط ماموریت و اضافه کاری چند نفر خاص در این اداره باید کاملا پرداخت شود؟ ( احتمال اینکه این افراد اصلا ماموریت نرفته باشند هم وجود دارد چرا که پرداختیهای در همه ماهها تقریبا یکسان است) این را هم میدانیم که تفاوت معاونین در اضافه کار و ماموریت با کارشناسان فقط در نحوه محاسبه ساعات و حقالزحمه میباشد. مثلا با توجه به حکم کارگزینی مبلغ یک روز ماموریت یا یک ساعت اضافه کار معاون با مبلغ یک روز ماموریت یا ساعت اضافه کاری کارشناس متفاوت است. ولی در تعداد آنها قانون تفاوتی قایل نشده و بر همین اساس است که میگوییم احتمال دارد یک راننده به دلیل تعداد روزهای ماموریت از معاونی که هیچ روزی به ماموریت نرفته، بیشتر باشد، مستحق دریافت حق ماموریت بیشتری است. بعد از تنظیم نامه از طرف کارکنان راه و شهرسازی و جمع کردن آن توسط مدیران مالی به یک باره در دو سه ماه بعدی سقف اضافه کاری کارشناسان از 350 به 500 هزار تومان افزایش پیدا کرده؟ باز سوال اینجاست اگر راه و شهرسازی میتوانسته سقف اضافه کاری را 500 هزارتومان بدهد چرا از ابتدای سال این کار را نکرده و مابهالتفاوت این سقف در پنج ماه اول سال به جیب چه کسانی رفته است؟
راه و شهرسازی با تحمیل فشار به کارشناسان خود باعث شده که کارشناسان فنی انگیزهای برای حضور و نظارت بر پروژهها نداشته باشند که طبیعی است وقتی میبینند اگر ماموریت بروند یا نروند فرقی ندارد، پس چرا بروند؟ در این اداره مشاهده میشود که مبلغ اضافه کار خدمتکار اتاق یکی از معاونین که کار چندانی در این زمانه کرونا هم ندارد از کارشناسان ارشد عمران و دکتری معماری راه و شهرسازی بیشتر است. حالاست که میتوان تشخیص داد دلیل عدم نظارت کافی و عدم کیفیت احتمالی پروژههای راه و شهرسازی چه بوده است.
در بخش پرداخت رفاهی همانطور که از اسمش پیداست مبلغی است به عنوان کمک به کارمند برای هزینههای جاری خانواده، میبایست سعی شود در حد ممکن به صورت مساوی بین کارکنان تقسیم شود، گاهی قانون این اجازه را میدهد تا شصت درصد حقوق کارمند را به عنوان رفاهی به کارمند پرداخت نمود اما در راه و شهرسازی این مبلغ بسیار ناچیز است و در این پرداخت پنج ماهه بین چهارصدو پنجاه تا پانصد هزار تومان به کارشناسان و بیشتر رؤسای ادارات ستادی پرداخت شده و برای تعداد اندکی از روسای ادارات ستادی معاونین و کارشناسان مالی بدون کوچکترین دلیلی و شاید صرفا با استناد به حق شصت درصد حقوق به آنها چندین برابر کارشناسان دیگر پرداخت شده است. این اختلاف پرداختها گاهی تا بیش از ده برابر سایر کارشناسان اداره هم رسیده است.
چرا باید یک ماه حقوق و پنج ماه اضافه کار، ماموریت و رفاهی کارمندی در اداره کل راه و شهرسازی به هشت میلیون تومان نرسد، اما در این اداره افرادی باشند که شاید به لحاظ سواد علمی، سابقه کاری و کار تخصصی از او پایینتر باشند اما دریافتی آنها هر چند منطبق بر قانون از سقف اعلام شدهی خزانه بیشتر باشد؟ (یعنی بیش از 33 میلیون تومان). ضمن تأکید دوباره بر حقوق و مزایای پایین کارمندان راه و شهرسازی، این پرسش برای خوانندگان مطرح است که با همین حقوق و مزایای پایین آیا تبعیض در راه و شهرسازی صورت نگرفته است؟
کبنانیوز تقاضا دارد نهادهای نظارتی اعم از دیوان محاسبات و سازمان بازرسی، نسبت به این موضوع خاص حساسیت نشان داده و در صورت وجود تبعیض و بیعدالتی، برخورد قاطع صورت گیرد. بدون شک وجود تبعیضها و بیعدالتیها در پرداختها موجب میشود که انگیزه و اشتیاق کارکنان در راه و شهرسازی از بین برود و این بیانگیزگی خود را در پروژههای در حال احداث راه و شهرسازی نشان دهد.