کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

با رأی نمایندگان صورت گرفت؛

قاضی‌زاده‌ هاشمی به بنیاد شهید رفت + موافقین و مخالفین چه گفتند؟

21 شهريور 1400 ساعت 12:07

نمایندگان با تقاضای استعفای امیرحسین قاضی زاده هاشمی نماینده مردم مشهد و کلات برای تصدی پست معاونت رئیس جمهور و ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران موافقت کردند.


نمایندگان با تقاضای استعفای امیرحسین قاضی زاده هاشمی نماینده مردم مشهد و کلات برای تصدی پست معاونت رئیس جمهور و ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران موافقت کردند.
به گزارش کبنا، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، 21 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی با 218 رأی موافق، 22 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 253 نماینده حاضر در جلسه، با تقاضای استعفای امیرحسین قاضی زاده هاشمی از نمایندگی مشهد و کلات و تصدی پست معاونت رئیس جمهور و ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران موافقت کردند.
متن استعفای امیرحسین قاضی زاده هاشمی به شرح زیر است:
 حسینعلی حاجی دلیگانی در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۲۱ شهریور) نامه استعفای سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی از نمایندگی مردم مشهد در مجلس را قرائت کرد.
متن این نامه به شرح زیر است:
برادر گرامی، جناب آقای دکتر قالیباف
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
با سلام و تحیات
حال که فرصت خدمت به خانواده بزرگ ایثار و شهادت و ترویج آرمان های انقلاب اسلامی در قالب معاونت رئیس جمهور و ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران فراهم آمده است، اینجانب سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نماینده مردم مشهد مقدس و کلات نادری که افتخار ۴ دوره نمایندگی آن عزیزان را داشته ام، تقاضای استعفا از سمت نمایندگی مجلس شورای اسلامی مطابق مواد ۹۰ و ۹۱ آئین نامه داخلی را دارم.
امید دارم نمایندگان محترم که همگی از خانواده بزرگ ایثار و شهادت هستند با پذیرش استعفای اینجانب فرصت نوکری به شهدا و بازماندگان شهادت را برایم فراهم آورند.
با احترام
سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی

قاضی زاده هاشمی در دفاع از تقاضای استعفای خود: بنیاد شهید باید به یک سازمان راهبردی تبدیل شود/موضوع امروز استعفا نیست بلکه رفتن از سنگری به سنگر دیگر است



نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع امروز استعفا نیست بلکه رفتن از سنگری به سنگر دیگر است. در حال حاضر موضوع از سنگر مجلس شورای اسلامی به سنگر خدمتگزاری به خانواده عزیز شهدا و جامعه بزرگ ایثارگران، آزادگان و رزمندگان است.
 سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی در نشست علنی امروز (یکشنبه 21 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی تقاضای استعفایش از نمایندگی مشهد و کلات و پذیرفتن ریاست بنیاد شهید و ایثارگری، ضمن گرامیداشت یاد و نام شهدای انقلاب اسلامی و امام شهدا گفت: فلسفه انتظار منتظر جانبازی و ایثار در مسیر حقانیت اسلام است. انسان منتظر و جامعه ای که می خواهد جامعه انتظار باشد روح حاکم بر او باید روح ایثار و شهادت باشد.
وی افزود: اساسی ترین رکنی که انقلاب اسلامی را منطقه الفراغش با سایر تمدن ها، کشورها و ایدئولوژی ها کرده شاید در همین نقطه و منطقه ایثار، فداکاری، کمال طلبی و آخرت گرایی باشد تا انقلاب اسلامی آن را احیا کرد.
قاضی زاده هاشمی ضمن تشکر از مردم مشهد که 14 سال افتخار نمایندگی شان را داشت، برای حسن اعتماد این مردم برای چهارمین دوره انتخابش تشکر کرد و ادامه داد: در این ایام ایثارگران مشهد و فرزندان شهدا من را مورد لطف بسیار قرار دادند و اعلام حمایت کردند بنابراین لازم است از مردم مشهد و لطف گروه های ایثارگری در سراسر کشور تشکر کنم.
وی با بیان اینکه از همکاران مجلس به ویژه 4 بزرگواری که نمایندگان فوق العاده ای هستند و می دانم که جای خالی بنده را به خوبی پر خواهند کرد تشکر می کنم و امیدوارم بتوانم سرباز خوبی برای نظام باشم.
قاضی زاده هاشمی با تصریح بر اینکه موضوع امروز استعفا نیست بلکه رفتن از سنگری به سنگر دیگر است افزود: در حال حاضر موضوع از سنگر مجلس شورای اسلامی به سنگر خدمتگزاری به خانواده عزیز شهدا و جامعه بزرگ ایثارگران ، آزادگان و رزمندگان است.
وی با بیان اینکه امیدوارم بتوانم نوکری شهدا و خانواده های آنها با بکنم، ادامه داد: امروز همه ما وظیفه داریم به دولت مردمی حضرت آیت الله رئیسی کمک کنیم؛ ایشان از ابتدای انتخابات چند مسئله مد نظرشان بود و تلاش کردند دولتی ایجاد کنند که نماد وحدت و همدلی باشد و از افراد مختلف حتی برخی چهره‌های دولت قبلی نیز در کابینه استفاده کردند که این رویه این پیام را صادر می‌کند که عزم همگانی برای رفع مشکلات مردمی که ناراحت و مأیوس هستند وجود دارد لذا از برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری برای همکاری، دعوت به عمل آمد.
قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه وظیفه خود می دانم در خدمت دولت کریمه باشم، ادامه داد: فرصت‌های ما اندک است و عقب‌ماندگی ما فراوان و ما باید با همه همت خود تلاش کنیم تا کارهای بر زمین مانده را به سرانجام برسانیم.
وی تصریح کرد: آنچه که در مورد ما به عنوان نمایندگان مجلس یا سایر مسئولان در کشور قضاوت خواهد شد، عملکرد قوه مجریه است و اگر دستگاه اجرایی خوب عمل کند در کارنامه مجلس مثبت نوشته می‌شود.
قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه ما با دولت در تضاد و تناقض نیستیم، ادامه داد: تعداد زیادی از همکاران از رئیس جمهور محترم حمایت کردند لذا مجلس باید تمام تلاش خود را انجام دهد که این دولت با موفقیت‌های فراوان روبرو شود؛ این موضوع بود که موجب شد من به پذیرش مسئولیت بنیاد شهید و امور ایثارگری لبیک بگویم.



وی در توضیح علت پذیرش مسئولیت سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگری توضیح داد: رئیس جمهور در پشت تریبون اعلام کردند که برخی از مسئولیت‌ها اولویت من نیست که البته من پیش از این عرض کرده بودم که نسبت به مسئولیت در آن حوزه‌ها تمایلی ندارم،  من به رئیس جمهور عرض کردم که در خدمت شما هستم اما موضوع باید در متعین بنده باشد چرا که من نماینده مجلس هستم بنابراین باید موضوع با آقای قالیباف به نمایندگی از مجلس مطرح شود که تمامی این مسیر اتفاق افتاد اما وقتی صحبت از بنیاد شهید و امور ایثاگری مطرح شد بنده بلافاصله و بدون هیچ دغدغه‌ای پذیرفتم که در خدمت باشم چرا که خدمت به شهدا محل سوال،اشکال و اما و اگر ندارد.
قاضی زاده هاشمی با اشاره به یکی از سخنان حضرت امام (ره) یادآور شد: ایشان فرمودند چون خدمت به شهدا افضل است، بنیاد شهید نیز افضل نهادها است، حضرت‌ آقا نیز در جایی فرمودند حیات انقلاب اسلامی وابسته به این بنیاد است.
وی با بیان اینکه انسان هر مسئولیتی که برعهده دارد باید برای خدمت به این سازمان که تمدن‌ساز، گفتمانی و فرهنگی بوده اما در حال حاضر تنها به سازمانی خدماتی تبدیل شده و از چشم جامعه افتاده بر زمین بگذارد، اضافه کرد: هیچ مقامی بالاتر از خدمت به شهدا نیست.
به گفته قاضی زاده هاشمی بنیاد شهید، سازمانی بزرگ بوده و از نظر بودجه مصوب، این سازمان چهارمین یا پنجمین دستگاه اعتباری کشور است که در حال حاضر متأسفانه با بی‌انضباطی اقتصادی روبرو است و حوزه‌های مختلف آن نیاز به انضباط‌بخشی دارد.
وی با اشاره به اظهارات یکی از نمایندگان مبنی بر اینکه مقام معظم رهبری فرموده اند نمایندگان به دنبال کسب قدرت نباشند، گفت: شخصیت ولایتمداری مانند حجت الاسلام رئیسی حتما این موضوع را مورد نظر قرار دادند و در رابطه با این مسئله استعلام گرفتند. رهبر معظم انقلاب نیز فرموده اند دولت اگر در جایی نیاز به نیرو دارد بدون دغدغه به آن مراجعه کند و حتی نام برخی از اشخاص را هم برده اند.
وی ادامه داد: براساس ماده 12 اساسنامه بنیاد شهید به روشنی مشخص است که در مورد این سازمان رئیس جمهور فرد موردنظر خود را پیشنهاد می دهد و پس از اینکه به تائید مقام معظم رهبری برسد ادامه این فرآیند انجام می شود لذا اطمینان داشته باشید که این مسیر طی شده و سپس مکاتبات با مجلس انجام گرفته است.
قاضی زاده هاشمی یادآور شد: برخی مطبوعات مانند اعتماد و شرق که در این زمینه ابراز نگرانی کردند، نکته جالبی است و این نشان می دهد که این حوزه حساس است و حتما مهم بوده که برخی واکنش ها به همراه داشته است.
وی با بیان اینکه بنیاد شهید نیاز به پالایش قوانین در حوزه ایثارگری دارد و حتما مجلس باید در این زمینه کمک کند، اظهار کرد: 12 میلیون نفر جامعه هدف ما در بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند که بخشی از 3 میلیون نفر خدمات دریافت می کنند و بخشی دیگر فراموش شده اند که شامل رزمندگان، جانبازان کمتر از 25 درصد و ... هستند.
قاضی زاده هاشمی با اشاره به ایجاد سازمان رزمندگان در بنیاد شهید، گفت: این سازمان توانسته تعداد اندکی از جامعه هدف را مورد پوشش قرار دهد ما باید در تدوین قانون برنامه هفتم توسعه به این بخش توجه جدی داشته باشیم خوشبختانه 179 نفر از نمایندگان در بنیاد شهید دارای پرونده هستند و 110 نفر دیگر با واسطه با بنیاد در ارتباط هستند بنابراین به طور 100 درصد جامعه پیش روی ما را ایثارگران تشکیل داده اند.
وی افزود: یکی از مهم ترین دغدغه نمایندگان در حوزه های انتخابیه نیز مسائل پیرامون حوزه ایثار و شهادت است، نمایندگان هرگاه که به حوزه های انتخابیه خود مراجعه می کنند با مراجعات فراوان خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان روبه رو می شوند. متاسفانه پس از 40 سال به جای اینکه این افراد تاج افتخار ما باشند از مسائل حداقلی صحبت می کنند.



قاضی زاده هاشمی در توضیح برنامه های خود برای بنیاد شهید و امور ایثارگران، گفت: رویکرد سازمان را باید تغییر دهیم، متاسفانه بنیاد به یک نهاد خدماتی تبدیل شده در صورتی که باید یک نهاد حقوقی و پشتیبان ایثارگران برای احقاق حقوق آن ها باشد. بنیاد باید به یک سازمان معاضدت حقوقی تبدیل شود و از اموال و دارایی ایثارگران صیانت کند، همچنین باید طرح و لایحه تهیه کند و به مجلس بیاورد تا هرجا ایثارگری دچار مشکل می شود یک نفر از طرف بنیاد بتواند حقوق ایثارگر را بستاند نه آنکه فرد رها شود و بنیاد هم جواب سربالا بدهد.
وی با تاکید بر اینکه بنیاد شهید باید به یک سازمان راهبردی تبدیل شود، ادامه داد: بنیاد باید سازمان مرجع باشد و برای خانواده شهدا و ایثارگران منزلت ایجاد کند. شجره ایثار باید درست شود تا هرکس که فرزند و از نسل شهید است جامعه به آن افتخار کند البته این عرایض امام خمینی (ره) است که متاسفانه به فراموشی سپرده شده است.
قاضی زاده هاشمی در توضیح برنامه تحولی خود برای بنیاد شهید و امور ایثارگران، افزود: شناسانه رسمی برای تمامی جامعه هدف طبق توانمندی ها و نیازمندی ها باید تهیه شود، مدیریت مبتنی بر مشارکت خانواده ایثار و شهادت باید شکل بگیرد، همچنین با انحصار، برخورد و موضوع عدالت پایه باشد، رشد خانواده ایثار و شهادت باید در دستور قرار گیرد و به پیشنهاد یکی از نمایندگان شهد شهادت را باید پیگیری کنیم یعنی نوه شهدا را تربیت کنیم همانگونه که امام (ره) در تاسیس مدارس شاهد به آن اشاره کردند از سوی دیگر موضوع پاسخگویی باید در اولویت قرار گیرد.
وی اظهار کرد: همه ما مدیون شهدا هستیم، امام خمینی فرمودند ملتی که شهادت دارد اسارت ندارد، ما استقلالی که در کشور به دست آوردیم به خاطر ایثار و شهادت است و اگر نتوانیم از آن حراست کنیم و نسل های بعد حاضر به ایثارگری نباشند مورد تهدید قرار می گیریم. پرچمدار این شرایط باید بنیاد باشد.
قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: شورای عالی ترویج ایثار و شهادت که رئیس آن رئیس جمهور است سال ها است که تشکیل جلسه نداده و باید آن را پیگیری کنیم لذا هیچ افتخاری بالاتر از پرچمداری ایثار و شهادت نیست و امیدواریم پس از 14 سال خدمتگزاری در حوزه قانونگذاری با رأی قاطع برای حرکت در این مسیر از من حمایت کنید.


حسینی در صحن مجلس: قاضی‌زاده برنامه‌های تحول خواهانه‌ای برای خدمت به ایثارگران دارد
نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی گفت: قاضی‌زاده هاشمی برنامه‌های تحول خواهانه برای خدمت به خانواده شهدا و ایثارگران دارد.
سید ناصر حسینی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی تقاضای استعفای سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی از نمایندگی مجلس گفت: یکی از دغدغه های نمایندگان این است که چرا همکاران آنان از مجلس استعفا می دهند و قرار است در دولت به کارگرفته شوند که باید بگویم قطعاً رئیس جمهور به عنوان فرد ولایتمدار بیشتر از بقیه دغدغه این موضوع را دارد.
وی افزود: طبق قانون رئیس جمهور می تواند گزینه پیشنهادی خود برای تصدی ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران را به مقام معظم رهبری معرفی کند و حتماً باید تأییدیه مقام معظم رهبری را در این زمینه بگیرد و این اتفاق افتاده است و رهبر معظم انقلاب با پیشنهاد اولیه رئیس جمهور موافقت کردند و بر این اساس دیگر دغدغه و بهانه ای برای ما جهت پذیرش استعفای قاضی زاده هاشمی وجود ندارد.
نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: قاضی زاده هاشمی پزشک و جانباز است. وی در خراسان معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران است و دغدغه های ایثارگران را به خوبی می شناسد و برنامه های تحول خواهانه ای دارد.
حسینی گفت: یکی از برنامه های قاضی زاده هاشمی این است که سهم فرهنگ شهادت در کتب درسی مورد توجه قرار گیرد این در حالی است که سال‌ها پطروس و آندرا در کتب درسی ما وارد کردند و به دنبال آن بودند سند ۲۰۳۰ را هم وارد کنند. متأسفانه درس شهید فهمیده را از کتب درسی حذف کردند و حتی ماجرای اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی از کتب درسی برداشته شد و به اسم خشونت زدایی، جهاد زدایی کردند.
وی ادامه داد: یک زمانی ناپلوئن در کتب درسی ما وجود داشت و بعد از مدتی به دلیل اینکه این عکس را از کتب درسی برداشتیم، نهادهای بین المللی از ما شکایت کردند.



نماینده مردم گچساران تصریح کرد: متأسفانه شاهد پاک کردن نام شهدا از معابر شهرها هستیم و اینها همه بلاهایی است که کشور ما دچار آن شده است. همچنین یکی از کارهای اشتباه مدیران گلزار شهدا آن بود که قبور را یکسان سازی کرد و فاجعه تخریب گلزار شهدا هیچ گاه از ذهن ما پاک نمی‌شود.
حسینی تأکید کرد: موسسه اقتصادی کوثر در بنیاد شهید یک مجموعه اقتصادی غیر شفاف است که فرزندان شهدا و ایثارگران سهمی از آن ندارند و این مجموعه نیاز به اصلاح دارد و قاضی زاده هاشمی برنامه هایی در این زمینه دارد.
وی خاطرنشان کرد: جانبازان زیر ۲۵ درصد هیچ جایگاهی در بنیاد شهید و ایثارگران ندارند و قاضی زاده هاشمی برنامه های تحول خواهانه برای خدمت به خانواده شهدا و ایثارگران دارد.

سرمدی در مخالفت با تقاضای استعفای قاضی زاده هاشمی: قاضی زاده هاشمی نباید سنگر مجلس را رها کند/رسالت مجلس بسیار خطیر و مهم است

نماینده مجلس یازدهم گفت: مجلس برای توانمندی و ایفای رسالت مهم خود به وجود متخصصان و افراد با تجربه نیاز دارد، از این رو قاضی زاده هاشمی نباید سنگر مجلس را رها کند.
 کیومرث سرمدی واله در نشست علنی امروز (یکشنبه، 21 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با تقاضای استعفای قاضی زاده هاشمی، گفت: رسالت مجلس بسیار خطیر و مهم است ضمن اینکه امید همه مستضعفان جهان بالاخص ملت شریف ایران به مجلس و دولت انقلابی آقای رئیسی است، از سوی دیگر توطئه های عظیم نفوذی های داخلی و دشمنان و معاندان قسم خورده نظام مقدس جمهوری اسلامی و تمام تلاش آن ها در جهت ناامید کردن مردم از مجلس انقلابی است.
نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در تشریح دلایل مخالفت خود، ادامه داد: این امری واضح است که آقای قاضی زاده هاشمی به عنوان چهره ای ملی،مجلس برای توانمندی و ایفای رسالت مهم خود به وجود متخصصان و افراد با تجربه نیاز دارد انقلابی و ایثارگر از افرادی است که سابقه موفقی در دوره های مختلف مجلس بالاخص مجلس قبل داشته و نقش مهم وی در رسالت بزرگ مجلس موثر و قابل توجه است.
وی تصریح کرد: داشتن تجربه چندین ساله در قانونگذاری، نظارت و آشنایی با مبانی کار در مجلس و بهره مندی مردم از این توان یک حقی است که مردم به وی واگذار کردند از سوی دیگر مردم مشهد با انتخاب آگاهانه و با علم به موارد توانمندی در وی انتظار دارند با ادامه فعالیت در سنگر مجلس بتوانند منشا خیرات بیشتر باشد بنابراین با نبودن آقای قاضی زاده در مجلس این کرسی تا آخر این دوره خالی باقی مانده و موجب نارضایتی مردم می شود.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: هم اکنون ایثارگران، توانمندان و جوانان انقلابی دارای تخصص برای فعالیت در بنیاد شهید فراوان هستند ضمن اینکه شعار دولت و عملکرد آقای رئیسی توجه به جوانگرایی و استفاده از ظرفیت جوانان توانمند است بنابراین هستند کسانی که این سنگر را حفظ کنند بنابراین نیازی نیست ما این کرسی را خالی کنیم.
سرمدی در پایان از قاضی زاده هاشمی خواست براساس اشارات صریح رهبر معظم انقلاب به مجلسیان در خصوص اهمیت حفظ سنگر مجلس که آن را فراتر از سنگرهای اجرایی دانسته اند، این سنگر را رها نکنند.

علیزاده برمی در مخالفت با تقاضای استعفای قاضی زاده هاشمی: رهبری فرمودند نمایندگی را نباید با مسئولیتی دیگر جابه جا کنیم


نماینده مردم دامغان در مخالفت با استعفای قاضی زاده هاشمی ضمن اشاره به توانمندی های وی در حوزه قانونگذاری و محرومیت مجلس از این توانمندی ها، گفت: رهبری نیز فرمودند که نمایندگی مجلس را نباید با مسئولیت دیگر عوض کنیم.
علی اکبر علیزاده برمی در نطق میان دستور
به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، علی اکبر علیزاده برمی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 21 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با استعفای قاضی زاده هاشمی، گفت: آقای قاضی زاده به لحاظ قانون داری زحمات بسیاری را در این سال ها کشیدند و از افراد برجسته مجلس هستند، نوشتن قانون خوب، قوی و متقن در فقدان ایشان به مجلس آسیب می زند، ما برادر ارزشمندی را از دست می دهیم و معلوم نیست که جای ایشان پر شود.
نماینده مردم دامغان در مجلس یازدهم افزود: ایشان از تجربه 4 دوره نمایندگی برخوردارند و به اهم نکات ظریف در حوزه قانونگذاری آشنا هستند از سوی دیگر توصیه رهبر معظم انقلاب به نمایندگان این بود که نمایندگی را با مسئولیتی دیگر عوض نکنید.
وی اظهار کرد: در صورتی که فرد دیگری مانند ایشان خارج از مجلس وجود داشته باشد دور از انصاف است که ما در مجلس از حضور ایشان محروم شویم.


کد مطلب: 438915

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/438915/قاضی-زاده-هاشمی-بنیاد-شهید-رفت-موافقین-مخالفین-گفتند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1